استراتژی سئو چیست؟ راه رفاقت همیشگی با گوگل را یاد بگیرید!

«سئو، دیگر مثل گذشته نیست»، این جمله‌ی بسیار معروف و البته مهمی است که این روزها از زبان متخصصین سئو زیاد می‌شنویم؛ اما آیا می‌دانید که منظور از این حرف چیست و سئو، چه فرقی با گذشته کرده است؟ در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که یک استراتژی سئو موفق چگونه طراحی می‌شود؟

استراتژی سئو چیست و چه تفاوتی با گذشته کرده است؟

هر وب‌سایتی، با هر موضوعی، به‌دنبال افزایش آمار بازدید و در نهایت، رسیدن به فروش است و استراتژی سئو، دقیقا همان چیزی است که رسیدن به این هدف را ممکن می‌سازد؛ به عبارت بهتر، استراتژی سئو، فرآیندی حساب‌ شده و حرفه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را بهینه کنید و شانس دیده‌شدن آن را افزایش دهید. این استراتژی، به شما کمک می‌کند تا محتوای سایت خود را بر اساس حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، بهینه‌سازی کنید و با این کار، رتبه‌های بالاتری از گوگل بگیرید.

طراحی استراتژی سئو، اهمیت بسیار زیادی دارد و موفقیت شما را در دنیای تجارت الکترونیک تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چرا که این استراتژی به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست بمانید و زمان و هزینه‌ی خود را برای انجام فعالیت‌های اثربخش صرف کنید. بدون داشتن یک استراتژی مناسب، فعالیت‌های شما بر اساس برداشت شخصی‌تان خواهد بود و در مسیر تولید محتوا، به سراغ محتوایی می‌روید که فکر می‌کنید مخاطبان به دنبالش هستند؛ اما استراتژی سئو این اطمینان را به شما می‌دهد که در مسیر درست حرکت خواهید کرد و محتوای شما، دقیقا همان چیزی خواهد بود که مخاطبان در جستجوی آن هستند.

اهمیت طراحی استراتژی سئو در بازاریابی محتوایی به این موضوع باز می‌گردد که نداشتن یک استراتژی اصولی در این حوزه، باعث تولید محتوای نامنسجم از سوی شما خواهد شد؛ این محتوای پراکنده و سازماندهی نشده، کار ربات‌های گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را برای ایندکس‌کردن، شناسایی حوزه‌ی فعالیت و رتبه‌بندی وب‌سایت شما سخت خواهد کرد و این یعنی فاصله‌گرفتن از هدف و رفتن به قعر جدول رتبه‌بندی!
برگردیم به سراغ جمله‌ای که در ابتدای مطلب گفتیم: سئو دیگر مثل گذشته نیست. برای درک این تفاوت، بهتر است نگاهی به مفهوم سئو در گذشته بیندازیم. تا چند سال پیش، منظور از سئو، تمرکز روی کلمات کلیدی و تولید محتوا برای این کلمات بود؛ اما در حال حاضر، سئو چیزی فراتر از کلمات کلیدی است و مجموعه اقدامات یکپارچه‌ای را در بر می‌گیرد که تحت عنوان استراتژی سئو شناخته می‌شوند و البته تمرکز بر کلمات کلیدی نیز جزئی از آن‌ها محسوب می‌شود.

در یک کلام:

استراتژی سئو، فرآیند یکپارچه‌سازی محتوای وب‌سایت است و با جهت‌دادن به فعالیت‌های شما، این امکان را برایتان فراهم می‌آورد که در مسیر درست گام بردارید و صاحب رتبه‌های بالاتری در صفحه‌ی نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری شوید. استراتژی سئو، فقط روی کلمات کلیدی تمرکز نمی‌کند و این موضوع، مهم‌ترین تفاوت سئو با گذشته‌ به‌شمار می‌رود.

استراتژی سئو چیست

تدوین استراتژی سئو موفق، تنها در ۹ قدم

استراتژی سئو، یک عنصر کلیدی برای موفقیت در دنیای امروز است؛ اما برای رسیدن به چنین موفقیتی، باید بتوانید یک استراتژی کارآمد و اصولی طراحی کنید. گام‌های طراحی استراتژی سئو که به شما برای داشتن دوستی طولانی‌مدت با گوگل کمک می‌کنند، عبارت هستند از:

تهیه‌ی یک لیست پروپیمان از موضوعات مرتبط

اولین کاری که در مسیر طراحی استراتژی سئو باید انجام دهید، تهیه‌ی یک لیست از موضوعاتی است که به حوزه‌ی فعالیت شما مربوط می‌شوند. با تهیه‌ی این لیست، شما مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را در اختیار خواهید داشت که با تمرکز روی آن‌ها، می‌توانید محتوای مورد نیاز خود را برای ارائه‌ی ارزش به مخاطبان، تولید کنید؛ البته توجه داشته باشید که این کلمات کلیدی، تنها کلماتی نیستند که برای تولید محتوا نیاز دارید و شما باید لیستی از کلمات مرتبط را نیز تهیه کنید. کلمات کلیدی استخراج شده در این مرحله، ستون یا پیلار نام دارند و هر یک به چند شاخه‌ی فرعی نیز تقسیم می‌شوند.

از کلمات کلیدی طولانی غافل نشوید

مرحله‌ی دوم طراحی استراتژی سئو، استخراج کلمات کلیدی بلند (long-tail keywords) است. در این مرحله، باید با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای هر یک از پیلارهای خود، در حدود ۵ تا ۱۰ کلمه‌ی کلیدی طولانی شناسایی کنید؛ این کلمات، به شما کمک می‌کنند تا موضوع مورد نظر خود را دقیق‌تر و عمیق‌تر بررسی کنید. پرداختن به کلمات کلیدی طولانی، این فرصت را برای شما فراهم می‌آورد تا در موضوعاتی که رقابت بالایی وجود دارد، بتوانید رتبه‌های خوبی کسب کنید و مخاطبان بیشتری را تحت پوشش قرار دهید.

هر موضوع، یک صفحه

قدم بعدی در تدوین استراتژی سئو، ایجاد صفحه برای هر یک موضوعات شناسایی شده است؛ البته باید توجه داشته باشید که هر یک از صفحات وب‌سایت خود را به یکی از ستون‌هایی که شناسایی کرده‌اید، اختصاص دهید. این کار، با ایجاد نظم و پکپارچگی، سبب می‌شود تا مخاطبان شما بعد از ورود به وب‌سایت، به‌راحتی بتوانند به موضوعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

وبلاگ بسازید

وبلاگ‌نویسی، یکی از موثرترین راه‌ها برای پوشش‌دادن کلمات کلیدی و گرفتن رتبه‌های بالا از موتورهای جستجو است. هر پستی که در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، درست مانند یک صفحه‌ی جدید عمل می‌کند و راه را برای گرفتن رتبه‌های بالا از موتورهای جستجو هموار می‌کند. لینک‌دادن از مقالات وبلاگ به پیلارهای مرتبط، خودداری از استفاده‌ی بیش از حد از کلمات کلیدی در بلاگ‌ها و لینک‌دادن از پیلارها به هر یک از مقالات وبلاگ، مهم‌ترین نکاتی هستند که در این مرحله باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

برنامه داشته باشید

داشتن برنامه‌ی منظم برای وبلاگ‌نویسی و انتشار مطالب جدید در فواصل زمانی مشخص، یکی دیگر از نکاتی است که در طراحی استراتژی سئو باید به آن توجه کنید. انتشار حداقل یک بلاگ در هفته، اعتبار وب‌سایت شما را در چشم موتورهای جستجو افزایش می‌دهد و این یعنی برداشتن یک قدم دیگر به سوی موفقیت. نکته‌ی بسیار مهمی که در زمینه ی وبلاگ‌نویسی باید در نظر داشته باشید، توجه به مخاطب و درنظرگرفتن نیازهای وی است؛ فراموش نکنید که مطالب وبلاگ شما باید برای مخاطبان‌تان نوشته شوند، نه موتورهای جستجو.

لینک‌سازی کنید

لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک، به معنای لینک دادن به سایت‌های معتبر و گرفتن لینک از آن‌ها است و یکی از موثرترین اقدامات ممکن برای افزایش اعتبار وب‌سایت به‌شمار می‌رود. با توجه به تاثیر بک‌لینک در افزایش یا کاهش اعتبار سایت، این موضوع در طراحی استراتژی سئو نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید زمان قابل توجهی را به این موضوع اختصاص دهید. برخی از راه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لینک‌سازی کنید، به شرح زیر هستند:

  1. منتشرکردن پست‌های وبلاگ خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند لینکدین، اینستاگرام و…
  2. نوشتن به‌عنوان نویسنده مهمان در وبلاگ‌های دیگر و لینک‌دادن به وبلاگ خود
  3. لینک‌دادن به سایت‌های مرتبط با حوزه‌ی فعالیت خود و درخواست بک‌لینک از آن‌ها

قراردادن محتواهای صوتی و تصویری فشرده در وب‌سایت

از دیگر مراحلی که در طراحی استراتژی سئو مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌توان به قراردادن فایل‌های صوتی و تصویری فشرده در وب‌سایت اشاره کرد. ارائه‌ی فایل‌های چندرسانه‌ای در وب‌سایت، باعث جلب توجه تعداد بیشتری از مخاطبان می‌شود و به همین دلیل نیز اهمیت بالایی در سئو دارد؛ البته فراموش نکنید که این فایل‌ها باید به‌صورت فشرده در سایت قرار داده شوند تا باعث پایین‌آمدن سرعت وب‌سایت شما نشوند.

آپدیت باشید

الگوریتم‌های موتورهای جستجو، همیشه در حال تغییر است؛ شما هم برای همگام‌شدن با این تغییرات و گرفتن بهترین نتیجه‌ی ممکن، باید همیشه در حال یادگیری باشید و تغییرات صورت گرفته در این الگوریتم‌ها را از نزدیک دنبال کنید. به‌روز‌بودن در زمینه‌ی سئو، به معنای داشتن قدرت رقابت با رقبای سرسخت حاضر در بازار است و این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که با دستی پر، در میدان رقابت حاضر شوید.

ارزیابی را فراموش نکنید

آخرین مرحله در طراحی یک استراتژی سئو موفق، ارزیابی منظم عملکرد خود است. استفاده از ابزارهای گزارش‌گیری مانند SEMrush، به شما کمک می‌کند تا از نتایج فعالیت‌های خود مطلع شوید و در صورت وجود مشکل، به‌موقع بتوانید تغییرات یا اصلاحاتی را در استراتژی خود ایجاد کنید.

در یک کلام:

مراحل طراحی استراتژی سئو عبارت هستند از:
  • تهیه‌ی لیستی از موضوعات مرتبط با حوزه‌ی فعالیت و تحقیق کلمات کلیدی
  • شناسایی کلمات کلیدی طولانی
  • اختصاص‌دادن یک صفحه به هر موضوع
  • وبلاگ‌نویسی
  • انتشار منظم مطلب در وبلاگ
  • برنامه‌ریزی برای گرفتن بک‌لینک
  • ارائه‌ی محتوای چندرسانه‌ای فشرده در وب‌سایت
  • به‌روز‌کردن اطلاعات خود در حوزه‌ی سئو
  • ارزیابی مداوم
تدوین استراتژی سئو

کلام آخر

استراتژی سئو، برگ برنده‌ی شما برای موفقیت در دنیای امروز است و شما با طراحی یک استراتژی درست، می‌توانید بهترین استفاده را از منابع و زمان‌تان ببرید. فراموش نکنید که برای پیداکردن راه موفقیت، به چیزی بیشتر از منابع مختلف نیاز دارید و استراتژی سئو، همان چیزی است که شما را به مسیر درست، هدایت و در آن حفظ می‌کند.

منابع:

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-strategy

https://terakeet.com/blog/seo-strategy/

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!