اینکه اینجا هستید و قصد دارید این مقاله را مطالعه کنید، نشان میدهد که تصمیم گرفتهاید تا اجازه ندهید که وبسایت شما هم به سرنوشت ۹۱ درصد از سایتهای اینترنتی دچار شود و هیچ بازدیدی نداشته باشد.
مهمترین کاری که برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی میتوانید انجام دهید، پیداکردن کلمات کلیدی مناسب و برنامهریزی دقیق روی آنها است؛ اما اصلیترین چیزی که در این مسیر به آن نیاز دارید، یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مناسب و کاربردی است. ما در این مطلب، چند مورد از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که بهصورت رایگان در دسترس عموم قرار دارند را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از این ابزارها، وبسایتتان را از خطر دیدهنشدن نجات دهید؛ با ما همراه باشید.
سر فصل مطالب
کلمهی کلیدی، شاهکلید ورود کاربران به وبسایت شما
کلمهی کلیدی، عبارتی است که خیلی وقتها ممکن است باعث ایجاد برداشت اشتباه در افراد شود و این تصور را برایشان ایجاد کند که منظور از آن، دقیقا یک کلمهی مشخص است؛ در حالی که این موضوع اصلا درست نیست و کلمهی کلیدی، خیلی وقتها بیشتر از یک کلمه است! کلمهی کلیدی،کلید واژه یا کیوورد، کلمه یا عبارت بسیار مهمی است که کاربران اینترنت، از آن استفاده میکنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیرامون یک موضوع خاص بهدست آورند. در واقع میتوان گفت که کلمهی کلیدی، درست مانند یک گذرگاه است که کاربران را ابتدا به صفحهی نتایج یک موتور جستجو و از آنجا به وبسایت شما هدایت میکند.
اگر بخواهیم کمی جزئیتر و تخصصیتر به تعریف کلمهی کلیدی بپردازیم، باید بگوییم که کلمهی کلیدی، موضوع یا همان ایدهای است که محتوای یک صفحه در اینترنت، بر اساس آن نوشته میشود؛ بنابراین میتوان گفت که کلید واژه، خلاصهی یک محتوا است که این خلاصه میتواند در یک کلمه یا یک عبارت بیان شود. با توجه به نقش کلمات کلیدی در دیدهشدن یک وبسایت برای مخاطبان و گرفتن ترافیک در موتورهای جستجو، تحیق کلمات کلیدی، یک موضوع بسیار مهم برای هر وبسایتی بهشمار میرود که با تمرکز روی آن میتوان یک سروگردن بالاتر از رقبا بود.
در یک کلام:
کلمات کلیدی، ایدههایی هستند که شما بر اساس آنها، اقدام به تولید محتوا برای مخاطبان خود میکنید و نقش دروازهای را دارند که مخاطبان را ابتدا به صفهی نتایج موتور جستجو و سپس به وبسایت شما راهنمایی میکنند.
تحقیق کلمات کلیدی و نقش حیاتی آن در موفقیت استراتژیهای سئو
تحقیق کلمات کلیدی، سنگ بنای یک استراتژی سئوی موفق است و همانطور که در مقالهی روشهای تحقیق کلمات کلیدی هم گفتیم، شما با این کار میتوانید زبان مشترکی را بین خود و مخاطبانتان ایجاد کنید. این کار، به معنای بررسی میزان جستجوهای مربوط به یک کلمه یا عبارت در موتورهای جستجو است و به شما کمک میکند تا بفهمید که مخاطبانتان، به دنبال یافتن چه چیزی هستند و چه سوالاتی را در حوزهی کاری شما دارند. پیداکردن کلماتی که بیشترین اهمیت را برای کسبوکارتان دارند و افزایشی یا کاهشیبودن روند جستجوی این کلمات، از دیگر نتایجی است که با تحقیق کلمات کلیدی، به آنها دست خواهید یافت؟
برخلاف تصور رایجی که در این زمینه وجود دارد، تحقیق کلمات کلیدی فقط برای این نیست که بتوانید تعداد بازدیدکنندگان وبسایت خود را افزایش دهید؛ بلکه شما با این کار، بهصورت مستقیم، مخاطبانی را جذب خواهید کرد که دقیقا به دنبال محتوای شما هستند و محتوایی که منتشر کردهاید، برایشان مفید است. تحقیق کلمات کلیدی، این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد که با شناخت بهتر و دقیقتر مخاطبان خود، تغییرات آتی را در بازار پیشبینی کنید و بتوانید بهترین واکنش را به این تغییرات نشان دهید.
جستجوی کلمات کلیدی از سال ۲۰۰۰ تاکنون، تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است و این روزها، برخلاف گذشته، موتورهای جستجو بیشتر به کیفیت محتوا و هدف جستجوی مخاطبان اهمیت میدهند؛ اما با وجود تمام این تغییرات، هنوز هم تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین مراحل سئو بهشمار میرود و تنها روش علمی برای فهمیدن این موضوع است که کاربران، در نهایت، چه کلمه یا عبارتی را جستجو میکنند.
در یک کلام:
تحقیق کلمات کلیدی، زیربنای موفقیت تمام استراتژیهای سئو بهشمار میرود و شما با استفاده از آن میتوانید نیازهای مخاطبان را درک و سپس برای پاسخگویی به این نیازها، محتوای مناسب را خلق کنید.
۱۰ ابزار رایگان و کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی
اگر نمیخواهید ریسک کنید و با حدسزدن کلمات کلیدی، فرصت رسیدن وبسایتتان به جایگاههای بالا را از دست بدهید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. شاید فکر کنید که بدون استفاده از این ابزارها و تنها با تحلیل رقبای حاضر در بازار هم میتوانید کلمات کلیدی حوزهی فعالیت خود را شناسایی کنید؛ اما بد نیست بدانید که کلمات بسیاری وجود دارند که با وجود میزان جستجوی بالا در موتورهای جستجو، از چشم رقبای شما دور ماندهاند و این سایتها، روی آنها فعالیتی نکردهاند. این ابزارها، به شما کمک میکنند تا با این دسته از کلمات آشنا شوید و از آنها، برای جلو زدن از رقبایتان استفاده کنید.
ابزارهای مختلفی وجود دارند که شما برای تحقیق کلمات کلیدی حوزهی فعالیت خود میتوانید از آنها استفاده کنید که برخی از آنها پولی هستند و شما برای بهرهمندشدن از امکانات مورد نیازتان باید مبلغی را پرداخت کنید؛ اما خوشبختانه، ابزارهای رایگان بسیار خوبی نیز وجود دارند که به شما در این زمینه کمک میکنند و استفاده از آنها، بدون پرداخت هزینه ممکن است. در ادامه، شما را با چند نمونه از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگان و قابلیتهای آنها آشنا میکنیم:
-
Keyword sheeter
اگر به دنبال پیداکردن هزاران ایدهی کلمات کلیدی، آن هم فقط در عرض چند دقیقه هستید، ابزار keyword sheeter، یکی از بهترین گزینههایی است که میتوانید از آن استفاده کنید. این ابزار، به شما کمک میکند تا تنها با یک کلیک و بدون پرداخت هیچ هزینهای، به دنیایی از ایدههای مرتبط با کلمهی کلیدی خود دست پیدا کنید. بهخاطر داشته باشید که این ابزار، کلمات کلیدی را دستهبندی نمیکند و اگر تنها به گروه خاصی از این کلمات نیاز دارید، حتما باید کلمهای را که سرچ میکنید داخل کوتیشن مارک قرار دهید.
-
Keyword Generator
یکی از بهترین ابزارهایی که برای تحقیق کلمات کلیدی میتوانید از آن استفاده کنید Keyword Generator است. این ابزار بسیار کاربردی که بهصورت رایگان در دسترس همه قرار دارد، برای هر کلمهای که شما در آن سرچ کنید، ۱۰۰ کلمهی کلیدی به شما پیشنهاد میدهد و میزان سختی ده کلمهی اول این لیست را نیز با عددی که بین صفر تا صد است، در اختیار شما قرار میدهد.
یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد این ابزار این است که در کنار ایدههای کلمات کلیدی، یک لیست نیز از سوالات مطرح شده در رابطه با کلمهی مورد نظر شما در اختیارتان قرار میدهد تا با استفاده از آن بتوانید ایدههای بیشتری را در ذهن خود خلق کنید. ابزار Keyword Generator، برای کسانی که به دنبال ایدهی کلمات کلیدی در موتورهای جستجوی دیگر یا یوتیوب هستند نیز یک انتخاب بسیار مناسب و کاربردی بهشمار میرود.
-
Keyworddit
Keyworddit، ابزار رایگان دیگری است که با استفاده از آن میتوانید ایدههای بسیاری در رابطه با کلمات کلیدی مرتبط به حوزهی فعالیت خود بهدست آورید. این ابزار، برای جمعآوری ایدههای مربوط به کلمات کلیدی، از وبسایت Reddit استفاده میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید لیستی از کلمات کلیدی را به همراه میزان جستجوی تخمینی آنها در ماه، در اختیار داشته باشید. Keyworddit، یکی از کاربردیترین ابزارهایی است که برای پیداکردن موضوعات مورد علاقهی مخاطبان خود میتوانید از آن استفاده کنید.
-
Google Trends
گوگل ترندز، یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی است و شما با استفاده از آن میتوانید از روند محوبیت کلمهی کلیدی مورد نظر خود در طول زمان مطلع شوید. شما با استفاده از این ابزار میتوانید از تغییرات جستجوهای صورت گرفته در رابطه با کلمهی کلیدی مورد نظر خود مطلع شوید و با توجه به این موضوع، اقدامات بعدی خود را در زمینهی تولید محتوا، برنامهریزی کنید. از جمله قابلیتهایی که این ابزار در اختیار کاربران خود قرار میدهد این است که شما با استفاده از آن میتوانید محبوبیت و میزان جستجوی چند کلمهی کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنید.
-
Google Search Console
از ابزار Google Search Console میتوانید برای ارزیابی عملکرد صفحات مختلف وبسایت خود استفاده کنید و اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با کلمات کلیدی بهدست آورید. این ابزار، با بررسی آن دسته از مقالات وبسایتتان که در آن رتبه گرفتهاید، به شما میگوید که چه کلمات دیگری در این مقالات وجود دارند که با هدف قراردادن آنها میتوانید صاحب رتبههای بالا در صفحهی نتایج موتورهای جستجو شوید. گوگل سرچ کنسول، با نگاه عمیقی که در زمینهی تحقیق کلمات کلیدی دارد، شما را از تمام فرصتهای موجود باخبر میسازد و کلماتی را که پتانسیل گرفتن رتبه در موتورهای جستجو را دارند، در اختیارتان قرار میدهد.
-
Keyword Surfer
یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که با استفاده از آن میتوانید به مجموعهای از ایدههای جدید دسترسی داشته باشید، Keyword Surfer است. این ابزار، در واقع یک افزونهی کروم است و شما با نصب آن میتوانید در هنگام جستجوی یک کلمه در گوگل، به لیستی از کلمات کلیدی مشابه نیز دسترسی داشته باشید. یکی از مهمترین مزایای افزونهی Keyword Surfer این است که اطلاعات مرتبط با هر یک از کلمات کلیدی مشابه را نیز در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
-
Answer the Public
Answer the Public، یک ابزار کاربردی و متفاوت برای تحقیق کلمات کلیدی است و ایدههای بسیار خوبی در رابطه با کلمات مد نظر شما، در اختیارتان قرار میدهد. این ابزار، ابتدا به طرح سوالی در رابطه با کلمهای که شما وارد کردهاید میپردازد و در مرحلهی بعد، لیستی از سوالاتی که مخاطبان هدف شما به دنبال پاسخ آنها هستند، در اختیارتان قرار میدهد. انگلیسیبودن این ابزار، در برخی از موارد ممکن است که کارایی آن را برای کاربران ایرانی کاهش دهد؛ اما لیست کلمات مشابهی که این ابزار در انتهای صفحه به شما ارائه میکند، در هر صورت میتواند ایدههای جالبی را در اختیار شما قرار دهد.
-
Bulk Keyword Generator
یکی از بهترین ابزارهایی که برای سئوی محلی و پیداکردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزهی فعالیت خود میتوانید از آن استفاده کنید، Bulk Keyword Generator است. این ابزار، کلمات کلیدی مورد نیازتان را بر اساس صنعت و حوزهای که در آن فعالیت میکنید، استخراج و در اختیار شما قرار میدهد.
-
Questiondb
یکی از مهمترین فاکتورهایی که باعث میشود تا کاربران، یک محتوا را مفید بدانند، توانایی محتوای مورد نظر در دادن پاسخ مناسب به سوالاتشان است. برای برآوردهکردن چنین خواستهای، شما نیاز دارید تا با سوالات مخاطبان در رابطه با یک موضوع خاص آشنایی داشته باشید و بدانید که این کاربران، در حوزهی مورد نظر شما، چه سوالاتی دارند. Questiondb، یک ابزار بسیار مفید برای این منظور است و لیستی از سوالات مخاطبان را در رابطه با کلمهی کلیدی مورد نظر شما، در اختیارتان قرار میدهد. طبقهبندی سوالات ارائه شده توسط این نرمافزار، بر اساس میزان محبوبیت این سوالات است؛ اما این امکان نیز برای شما وجود دارد تا طبقهبندی سوالات را بر اساس موضوعات مختلف انجام دهید.
-
Google
گوگل، یکی از بهترین و قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است و ایدههای بسیار نابی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. گوگل، با نشاندادن سوالاتی که مخاطبان به دنبال پاسخ آنها هستند، به شما کمک میکند تا بتوانید با خلق محتواهای مفید و کاربردی، توجه مخاطبان را جلب کنید و ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید. با کلیک روی هر یک از این سوالات، لیست کاملی از سوالات پرتکرار کاربران برایتان به نمایش درمیآید و شما میتوانید از این سوالات برای پیداکردن کلمات کلیدی هدف و گرفتن رتبههای بالاتر در گوگل استفاده کنید.
در یک کلام:
۱۰ نمونه از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارند و شما با استفاده از آنها میتوانید ایدههای بسیار زیادی برای تولید محتوا بهدست آورید، عبارت هستند از:
-
Keyword sheeter
-
Keyword Generator
-
Keyworddit
-
Google Trends
-
Google Search Console
-
Keyword Surfer
-
Answer the Public
-
Bulk Keyword Generator
-
Questiondb
-
Google
سخن پایانی
تحقیق کلمات کلیدی، روشی علمی و بسیار کاربردی است که تمرکز روی آن میتواند استراتژی سئوی شما را به موفقیتی که انتظار دارید برساند. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که در این مطلب به معرفی آنها پرداختیم، جزو بهترین ابزارهای موجود در این زمینه هستند که بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارند و شما با کمک آنها میتوانید ارتباط بهتر و محکمتری با مخاطبان هدف خود برقرار کنید.
منابع:
https://radzad.com/what-are-keywords/
https://transnet.ir/blog/keyword-research-tools/
https://modireweb.com/best-keyword-research-tools
https://www.novin.com/blog/keyword-research/
https://tackseo.ir/keyword-research-tools/#9-Google_Ads
https://www.newseo.ir/seo-learning/9-free-keyword-research-tools