کپیرایتینگ، همانقدر که کپیپیستکردن یک متن در فایل ورد نیست، قطارکردن کلمات کلیدی مورد نظر در متنی که مینویسیم هم نیست؛ البته فراموشکردن کلمات کلیدی و تاثیر موتورهای جستجو در موفقیت بازاریابی محتوایی هم نیست! حق دارید، کمی پیچیده شد؛ اما تمام این پیچیدگیها، فقط تا زمانی وجود دارند که شما با تفاوتهای سئو کپیرایتینگ و کپیرایتینگ تبدیلی آشنا نشده باشید. اگر به کپیرایتینگ علاقه دارید، با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه، با تفاوتهای این دو مفهوم آشنا شوید و یاد بگیرید که برای موفقیت در این دو حوزه، به چه قابلیتهایی نیاز دارید.
سر فصل مطالب
کپی رایتینگ و باورهای غلطی که باید دور بریزید
یک باور بسیار غلط در زمینهی کپیرایتینگ و کپیرایتر وجود دارد که باعث شده است تا بسیاری از افراد علاقهمند به این حوزه، به بیراهه کشیده شوند. این باور غلط میگوید که تمام نوشتههای موجود در فضای آنلاین، کپیرایتینگ هستند و هر شخصی که در این فضا مینویسد، باید به تمامی مهارتهای مورد نیاز، از هنر متقاعدسازی گرفته تا اصول سئو، مسلط باشد؛ اما واقعیت این است که نه تمام محتواهای دیجیتال، کپیرایتینگ هستند و نه لازم است که یک کپیرایتر، بهصورت تخصصی، با اصل سئو آشنا باشد.
نگارش در فضای وب، انواع مختلفی دارد: محتوا نویسی، کپیرایتینگ تبدیلی و سئو کپیرایتینگ. نداشتن درک درست از تفاوتهای موجود در میان این شیوههای نگارش، باعث ایجاد مشکلاتی در حوزهی کپیرایتینگ شده است. برخی از کارفرماها، از کپیرایترها، توقع دریافت محتوای سئوشده را دارند و در مقابل، برخی از کپیرایترها نیز ادعای ارائهی خدمات سئو دارند؛ در حالیکه مهارتهای لازم را در این زمینه ندارند.
این برداشتها و توقعات اشتباه، باعث میشوند تا در نهایت، شاهد محتواهایی باشیم که نه تنها مخاطبان را تحتتاثیر قرار نمیدهند و نتیجهای بهدنبال ندارند، بلکه باعث پایینآمدن اعتمادبهنفس کپیرایترها هم میشوند؛ اما چاره چیست؟ چگونه میتوان جلوی بروز این مشکل را گرفت و کاری کرد که هر چیزی سر جای خودش باشد و هرکسی در حوزهی تخصصی خودش فعالیت کند؟ برای رسیدن به این مهم، باید تفاوتهای کپیرایتینگ تبدیلی و سئو کپیرایتینگ مشخص شود و کپیرایترها، بر اساس علاقه و دانشی که دارند، حوزهی فعالیت خود را مشخص کنند.
چکیده:
کپیرایتینگ تبدیلی و سئو کپیرایتینگ، دو نوع متفاوت از کپیرایتینگ هستند و هر یک از آنها، به مهارتهای متفاوتی نیاز دارند.
سئو کپیرایتینگ چیست و به چه کسی سئو کپیرایتر میگویند؟
با توجه به مفهوم سئو و هدف آن، میتوان حدس زد که سئو کپیرایتینگ (SEO Copywriting) نیز با هدف کاملا مشابهی انجام میشود. کپیرایتینگ سئو، به معنای استفاده از استراتژی سئو در نگارش محتوا و کمک به افزایش رتبهی وبسایت در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو است؛ بنابراین میتوان گفت که کپیرایترهای سئو (SEO copywriters)، متنهای خود را با در نظرگرفتن الگوریتمهای موتورهای جستجو مینویسند و هدف آنها، کسب رتبهی بالاتر در صفحهی نتایج است.
سئو کپیرایترها، در جریان الگوریتمهای موتورهای جستجو و آخرین تغییرات آنها هستند و با تحلیل دقیق دادهها، همواره سعی میکنند تا محتوایی بنویسند که احتمال نمایش آن در صفحهی اول نتایج وجود داشته باشد. با درنظرگرفتن این هدف، یک کپیرایتر سئو، باید در زمینههای زیر صاحب دانش و اطلاعات کافی باشد:
- بکلینکها
- نرخ کلیک ارگانیک
- چگالی کلمات کلیدی
- اعتبار دامنه سایت (Domain authority)
- دامنههای مرجع (Referring domains)
- تعامل (Engagement)
چکیده:
در سئو کپیرایتینگ، هدف از نگارش محتوا، کسب رتبهی بالاتر در صفحهی نتایج موتورهای جستجو است. یک کپیرایتر سئو، از استراتژیهای سئو در خلق محتوای خود استفاده میکند و باید در زمینههایی مانند: چگالی کلمات کلیدی، تعامل، بکلینکها، اعتبار دامنه، دامنههای مرجع و نرخ کلیک ارگانیک، از دانش لازم برخوردار باشد.
کپیرایتینگ تبدیلی چیست و یک کپیرایتر تبدیلی چه مهارتهایی دارد؟
برخلاف سئو کپیرایتینگ که موتورهای جستجو و الگوریتمهای آنها را هدف قرار میدهد، در کپیرایتینگ تبدیلی (Conversion Copywriting)، هدف از خلق محتوا، قانعکردن مخاطب است؛ بنابراین میتوان گفت که کپیرایترهای تبدیلی (conversion copywriter)، بهجای الگوریتمهای موتورهای جستجو، انسانهای واقعی را هدف قرار میدهند. این افراد، بهخوبی میدانند که چه چیزهایی باعث جذب مخاطبان میشود و آنها را برای کلیککردن قانع میکند.
کپیرایترهای تبدیلی، تکنیکهای متقاعدکردن مخاطبان را بهخوبی میدانند و با استفاده از این تکنیکها، محتوایی خلاقانه و کاربرپسند خلق میکنند. این نویسندهها، در زمینهی کلمات کلیدی و روشهای تحقیق این کلمات نیز صاحب دانش هستند؛ چراکه این دانش به آنها کمک میکند تا با نیازهای مخاطبان خود آشنا باشند و محتوایی بنویسند که بهخوبی بتواند این نیازها را برطرف و ارتباط قویتری با جامعهی هدف برقرار کند.
مهمترین مهارتهایی که یک کپیرایتر تبدیلی باید از آنها برخوردار باشد، به شرح زیر هستند:
- روشهای داستانسرایی
- اقتصاد رفتاری
- تکنیکهای متقاعدسازی
- محرکهای روانی
چکیده:
کپیرایتینگ تبدیلی، به معنای خلق محتوا با هدف قانعکردن مخاطبان است. کپیرایترهای تبدیلی، با استفاده از مفاهیم اقتصاد رفتاری، تکنیکهای متقاعدسازی، محرکهای روانی و روشهای داستانسرایی، سعی میکنند تا محتوایی را خلق کنند که ضمن داشتن اثربخشی بالا و برقراری ارتباط قوی با مخاطبان، نیازهای آنها را نیز بهخوبی پوشش دهد.
سئو یا نرخ تبدیل؟ کدامیک اولویت دارد؟
سئو مهمتر است یا نرخ تبدیل؟ این سوال، درست به اندازهی سوال: اول مرغ بود یا تخممرغ، بیجواب است؛ چراکه هم نرخ تبدیل و هم سئو، مهم هستند و توجه به آنها، برای رسیدن به موفقیت، کاملا ضروری است. بدون یک محتوای قانعکننده، حتی اگر در رتبهی یک نتایج جستجو هم قرار داشته باشید، به هیچ موفقیتی دست نخواهید یافت.
از سوی دیگر، اگر محتوایی جذاب و با نرخ تبدیل بالا داشته باشید، ولی اثری از شما در صفحهی اول نتایج جستجو نباشد، باز هم موفقیتی کسب نخواهید کرد؛ چون احتمال اینکه مخاطب یا مخاطبانی وجود داشته باشند که محتوای شما را ببینند، بسیار کم است. در نهایت، میتوان به این نتیجه رسید که برای دستیابی به موفقیت و پیروزشدن در میدان رقابت، حتما باید از کپیرایتینگ تبدیلی و سئو رایتینگ، در کنار هم استفاده کنید.
با وجود اهمیت یکسان این دو نوع کپیرایتینگ، تمرکز روی کپیرایتینگ تبدیلی و تولید یک محتوای قانعکننده، قبل از تمرکز روی کپیرایتینگ سئو، تصمیم عاقلانهای بهنظر میرسد؛ چرا که در این صورت، هنگامی که محتوای شما در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد، به اندازهی کافی حرف برای گفتن دارد و میتواند تاثیر مورد نظر را روی آنها داشته باشد.
از سوی دیگر، موتورهای جستجو، تنها یکی از راههای دریافت ترافیک و ارتباط با مخاطبان هستند؛ بنابراین، وقتی شما روی تولید محتوای اثرگذار سرمایهگذاری کرده باشید، مطمئن خواهید بود که پیام برند خود را بهدرستی منتقل و ارتباط قویتری با مخاطبانتان برقرار خواهید کرد. توجه داشته باشید که این موضوع، هرگز به این معنا نیست که سئو اهمیت ندارد؛ بلکه منظور این است که اهمیت سئو، بیشتر از کپیرایتینگ نیست.
چکیده:
کپیرایتینگ تبدیلی، درست به اندازهی سئو کپیرایتینگ اهمیت دارد؛ اما توصیه میشود که قبل از سئو، روی کپیرایتینگ تبدیلی و تولید محتوای قانعکننده سرمایهگذاری کنید.
حرف آخر:
کپیرایتینگ تبدیلی، به افزایش نرخ تبدیل منجر میشود و سئو کپیرایتینگ بهدنبال بهینهسازی محتوا و افزایش رتبهی وبسایت شما در صفحهی نتایج موتورهای جستجو است. همانطور که گفتیم، برای رسیدن به موفقیت، هر دو نوع کپیرایتینگ لازم است و شما نباید استراتژیهای خود را به یکی از آنها محدود کنید. با توجه به مطالبی که در رابطه با مهارتهای مورد نیاز برای کپیرایترهای تبدیلی و سئو کپیرایترها گفته شد، فکر میکنید که به فعالیت در کدام زمینه بیشتر علاقه دارید؟