سر فصل مطالب
روشهای تحقیق کلمات کلیدی؛ راههای تضمینی برای گرفتن ترافیک از گوگل
شاید تعجب کنید، اما تحقیقات نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد وبسایتهای ساخته شده، بازدیدی ندارند و به همین دلیل نیز درآمدی کسب نمیکنند. مهمترین دلیل این اتفاق، آشنانبودن با روشهای تحقیق کلمات کلیدی و رعایتنکردن اصول اینکار توسط صاحبان این وبسایتها است. اگر شما هم صاحب وبسایت هستید یا قصد راهاندازی آن را دارید و نمیخواهید وبسایت شما نیز در میان سایتهای بدون بازدید قرار بگیرد، این مطلب را با دقت هرچهتمامتر مطالعه کنید. در این مقاله، علاوه بر بیان مفهوم و اهمیت تحقیق کلمات کلیدی، بهترین روشهای انجام اینکار را نیز به شما آموزش خواهیم داد تا با استفاده از آنها بتوانید در میان رتبههای اول گوگل جا خوش کنید.
تحقیق کلمات کلیدی چیست و چرا باید اینکار را انجام دهید؟
گوگل، همواره در حال تغییر است و الگوریتمهای آن نیز بهصورت مداوم بهروزرسانی میشوند؛ اما یک چیز وجود دارد که تاکنون بدون تغییر مانده و حتی تا ابد نیز هیچ تغییری نخواهد کرد و آن چیزی نیست جز تحقیق کلمات کلیدی و اهمیت این کلمات. کلمات کلیدی، در گوگل اهمیت بسیار زیادی دارند و قادر هستند وبسایت شما را از فرش به عرش برسانند؛ چراکه به شما کمک میکنند تا با درک نیاز مخاطب و خواستهی وی، محتوای مناسب را برای او تولید کنید. در واقع میتوان گفت که کلمات کلیدی، زبان مشترک بین شما و مخاطبان هدفتان هستند و مشکل تولید محتوایی را که قرار نیست کسی آن را بخواند، از سر راهتان برمیدارند.
با توجه به این توضیحات، تحقیق کلمات کلیدی به معنای فرآیند درک زبان مخاطبان و پیداکردن سرنخهای لازم برای تولید محتوای مورد نیاز این افراد است. تحقیق کلمات کلیدی به شما میگوید که مخاطبان هدف، هنگام جستجو برای محصولات، خدمات و محتوای شما، از چه زبانی استفاده میکنند. دانستن این زبان و استفاده از آن، مهمترین فاکتور برای موفقیت استراتژیهای محتوا است و در نهایت نیز سبب میشود تا بتوانید با بالابردن ترافیک وبسایت خود، رتبههای بالاتری نیز از گوگل کسب کنید.
تحقیقات کلمات کلیدی به شما کمک میکنند تا بتوانید با پیداکردن پاسخ سوالات زیر، اقدامات مناسب را برای موفقیتآمیزبودن استراتژیهای بازاریابی خود انجام دهید:
- آیا افرادی که این کلمات کلیدی را جستجو میکنند، قابلیت تبدیلشدن به مشتری را دارند؟
- آیا برنامهریزی روی این کلمات، میزان بازدید وبسایت شما بالاتر خواهد برد؟
- مناسبترین محتوا برای این کلمات، چه نوع محتوایی است؟
در یک کلام:
تحقیق کلمات کلیدی، به معنای درک زبان مشترک میان شما و مخاطبانتان است و زمینه را برای تدوین استراتژیهای مناسب و تولید محتوای مورد نیاز، فراهم میآورد. تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا با رفع نیازهای مخاطبان، ترافیک سایت خود را به میزان قابل ملاحظهای افزایش داده و به رتبههای نخست گوگل نیز دست پیدا کنید.
روش تحقیق کلمات کلیدی به زبان ساده
برای تدوین استراتژیهای کارساز و تولید محتوای مناسب، قبل از هرچیز باید با روش درست تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید. بهصورت کلی، روش تحقیق کلمات کلیدی، شامل مراحل زیر میشود:
-
تهیهی لیستی از موضوعات مهم در تجارت
اولین قدم در تحقیق کلمات کلیدی، پیداکردن موضوعات مهم در حوزهی تجارت است. برای پیداکردن این موضوعات، باید خود را بهجای مخاطبان خود قرار دهید و با درک نیازها و دغدغههای آنان، لیستی از موضوعاتی را که این افراد بهدنبال کسب اطلاعات در رابطه با آنها هستند، تهیه کنید.
-
کلمات کلیدی مرتبط با این موضوعات را پیدا کنید
بعد از تهیهی لیست موضوعات مهم، نوبت به شناسایی کلمات کلیدی موجود در هر موضوع میرسد. توجه داشته باشید که در این مرحله قرار نیست لیست نهایی کلمات کلیدی را تهیه کنید؛ بلکه فقط عباراتی را خواهید یافت که مخاطبان شما بیشتر به آنها اهمیت داده و برای پیداکردن پاسخ سوالات خود، در گوگل جستجو می کنند. در مراحل بعدی، این لیست را بررسی کرده و با توجه به فاکتورهای متعدد، لیست نهایی خود را استخراج خواهید کرد.
یکی از روشهایی که با استفاده از آن میتوانید ایدههای کلمات کلیدی مهم در حوزهی فعالیت خود را شناسایی کنید، پیداکردن کلمات کلیدی اصلی (Head Term Keywords) است. کلمات کلیدی اصلی، به معنای کلمات پایه و اساسی در هر موضوع هستند و در تولید تمامی محتواهای شما مورد استفاده قرار میگیرند؛ بهعنوان مثال، اگر در زمینهی فروش تجهیزات قهوه مشغول فعالیت هستید، کلمات قهوه، کاپوچینو، فرنچپرس و اسپرسو، چند نمونه از کلمات کلیدی اصلی هستند که باید در مقالات خود حتما از آنها استفاده کنید.
روش بسیار کاربردی دیگری که برای پیداکردن ایدههای کلمات کلیدی میتوانید از آن استفاده کنید، رصدکردن رقبای حاضر در بازار است. رقبای شما، بهترین منبع برای جستجوی کلمات کلیدی هستند و موثقترین اطلاعات را در رابطه با این کلمات در اختیارتان قرار میدهند. برای تهیهی لیست مهمترین کلمات کلیدی موجود در حوزهی فعالیت خود، کافی است به سراغ برترین رقبای خود در بازار بروید و با بررسی دقیق وبسایتهای آنان، مفیدترین کلمات کلیدی موجود را شناسایی کرده و محتواهای مرتبط با این کلمات را تولید کنید.
-
هدف کلمات کلیدی را شناسایی کنید
تهیهی لیست کلمات و عبارات کلیدی، یکی از اقدامات بسیار مهم در پروسهی تحقیق کلمات کلیدی است اما پایان کار شما نیست. بعد از آمادهکردن این لیست، کار مهم دیگری در پیشرو دارید که اگر به درستی انجامش ندهید، تمام زحماتتان را به باد داده و به نتیجهی دلخواهتان نیز نخواهید رسید؛ این کار مهم و بسیار حیاتی، شناسایی هدف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی (Search Intent) است. منظور از هدف جستجو این است که مخاطبان شما با چه هدفی، این کلمات را در گوگل جستجو میکنند و به دنبال رسیدن به چه جوابی هستند.
برای درک بهتر این موضوع، بهتر است مثالی در این رابطه مطرح کنیم. اگر کلمهی بلاگ را در گوگل سرچ کنید، به دو دسته از محتواها دست پیدا خواهید کرد؛ یکی، محتواهایی که نحوهی نوشتن بلاگ (مقاله) را به شما آموزش میدهند و دیگری، مطالبی که در رابطه با نحوهی راهاندازی دامنه برای وبلاگنویسی هستند. همانطور که میبینید، شناسایی اهداف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی، اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر نتوانید مطالبی متناسب با این اهداف تهیه کنید، هرگز نتایج دلخواه را از استراتژیهای محتوایی خود دریافت نخواهید کرد. بهطور کلی، هدف مخاطبان از جستجو در اینترنت، به چهار دستهی زیر تقسیم میشود:
- اهداف اطلاعاتی (Informal): جستجوگران بهدنبال کسب اطلاعات در رابطه با یک موضوع خاص است.
- اهداف ناوبری (Navigational): جستجوگران بهدنبال یک وبسایت مشخص میگردند.
- اهداف معاملاتی (Transactional): جستجوگران، قصد دارند و به احتمال زیاد، میدانند که دنبال چه میگردند.
- تحقیقات تجاری (Commercial Investigation): جستجوگران بهدنبال خرید محصولی خاص هستند؛ اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفتهاند و سعی دارند تا با ارزیابی و مقایسهی گزینههای مختلف، بهترین گزینه را انتخاب کنند.
-
کلمات و عبارات مرتبط (LSI) را بیابید
قدم مهم بعدی که در راه تحقیق کلمات کلیدی باید بردارید، پیداکردن کلمات و عبارت مرتبط است. برای اینکار میتوانید از لیست کلمات و عباراتی که خود گوگل در هنگام تایپ کلمهی کلیدی به شما پیشنهاد میدهد، استفاده کنید. استفاده از این کلمات در تهیهی محتوا، به شما کمک خواهند کرد تا ترافیک وبسایت خود را بالاتر ببرید و با اینکار، رتبهی بالاتری نیز از گوگل دریافت کنید.
-
به سراغ ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بروید
استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، یکی از مطمئنترین روشها برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. این ابزارها، اطلاعات مفیدی را در رابطه با میزان و زمان جستجوی کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهند. با استفاده از این ابزارها، میتوانید کلمات کلیدی مختلف را نیز با یکدیگر مقایسه کرده و کلماتی را که بیشترین میزان جستجو را داشتهاند، شناسایی کنید. ۱۰ ابزار رایگانی که با استفاده از آنها میتوانید مهمترین کلمات کلیدی حوزهی کسبوکار خود را شناسایی کرده و اطلاعات مفیدی در رابطه با آنها استخراج کنید، عبارت هستند از:
- Google Trends
- Keyword Generator
- Keyword Sheeter
- Answer the Public
- Keyword Surfer
- Keyworddit
- Google Search Console
- Questiondb
- Bulk Keyword Generator
در یک کلام:
روش تحقیق کلمات کلیدی، شامل پنج مرحلهی زیر است:
-
تهیهی لیست موضوعات مهم در تجارت
-
پیداکردن کلمات مرتبط با این موضوعات
-
شناسایی هدف کلمات کلیدی
-
پیداکردن کلمات و عبارات مرتب
-
استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
بهترین کلمه کلیدی را چطور شناسایی کنیم؟
درست به همان اندازه که پیداکردن ایدهی کلمات کلیدی حائز اهمیت است، انتخاب بهترین کلمه کلیدی موجود برای تولید محتوا در رابطه با آن نیز اهمیت فراوانی دارد و موفقیت استراتژیهای محتوایی شما را تحت تاثیر قرار میدهد. برای پیداکردن بهترین کلمهی کلیدی، باید کلمات موجود را بر اساس معیارهای سئو که در ادامه معرفی میکنیم، مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و در نهایت، بهترین گزینهی ممکن را انتخاب کنید:
-
میزان جستجو (Search volume)
میزان جستجو، به شما میگوید که کلمهی مورد نظر در طول یک ماه، چند بار از سوی مخاطبان جستجو شده است. یکی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با فاکتور میزان جستجو باید در نظر داشته باشید این است که این عدد، تعداد دفعات جستجوی کلمات مورد نظر را برای شما مشخص میکند، نه تعداد افراد. از طرف دیگر، میزان جستجو، هیچ اطلاعاتی در رابطه با میزان ترافیک شما در آینده، ارائه نمیکند؛ بنابراین در استخراج میزان جستجوی کلمات کلیدی، این موضوع را نیز حتما در نظر داشته باشید. آخرین نکته در رابطه با Search volume که برخی از کاربران به آن بیتوجهی میکنند، سالیانهبودن این میانگین است.
-
تعداد کلیکها
تعداد زیادی از کاربران وجود دارند که کلمات کلیدی مشابه را در گوگل جستجو میکنند؛ اما این افراد روی تمامی نتایج جستجو کلیک نمیکنند و این موضوع، همان نکتهی مهمی است که شما باید در ارزیابی کلمات کلیدی خود در نظر داشته باشید. اینجا است که باید به سراغ ابزار کاربردی keyword explorer بروید و با استفاده از آن، میانگین کلیک ماهانه روی هر یک از کلمات کلیدی خود را بهدست آورید. با توجه به اینکه گوگل همیشه بهدنبال ارائهی پاسخ درست به مخاطبان خود است، توجه به آمار بهدست آمده از keyword explorer و انتخاب کلمهی کلیدی مناسب، تاثیر بسیار زیادی در بالاتررفتن رتبهی وبسایت شما خواهد داشت.
-
پتانسیل ترافیک
نکتهی بسیار مهم دیگری که برای اولویتبندی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین گزینه باید در نظر داشته باشید، توجه به پتانسیل ترافیک هر یک از کلمات است. برای بهدست آوردن این میزان نیز میتوانید از ابزار keyword explorer استفاده کنید و میزان ترافیک رتبههای برتر گوگل را برای کلمهی مورد نظر، بهدست آورید. با توجه به این پتانسیل، میتوانید علاوه بر رتبهبندی کلمات کلیدی خود برای تولید محتوای مناسب، فرصتهایی را که سایر رقبا به آنها نپرداختهاند، نیز شناسایی کرده و با تمرکز روی آنها، ترافیک وبسایت خود را به میزان قابل ملاحظهای افزایش دهید.
-
سختی کلمات کلیدی
سختی کلمات کلیدی، یکی از پارامترهای مهمی است که متخصصان سئو در تدوین استراتژیهای خود همواره به آن توجه میکنند. این افراد، برای تعیین میزان سختی کلمات کلیدی، به معیارهایی مانند: تعداد و کیفیت بکلینکها، رتبهبندی دامنه، طول مطالب، ارتباط و جدیدبودن آنها و اهداف جستجو، توجه میکنند. در رابطه با میزان اهمیت هر یک از این معیارها، اختلاف نظرهایی در میان کارشناسان وجود دارد و هر یک از آنها نظرات مختلفی را در این رابطه ارائه میکنند؛ اما در میان پارامترهای معرفی شده، بکلینک، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و تمامی متخصصین سئو نیز روی استفاده از آن تاکید دارند.
-
CPC
CPC یا هزینه برای هر کلیک، یکی از مفاهیم اساسی در تبلیغات کلیکی بهشمار میرود و به معنای هزینهی پرداخت شده به ازای هر کلیک است. درست است که این نرخ، بیشتر برای محاسبهی هزینههای تبلیغات کلیکی کاربرد دارد؛ اما برای اولویتبندی کلمات کلیدی نیز میتوان از آن استفاده کرد. با توجه به این معیار و اینکه هزینهی تبلیغ کلیکی برای کدام کلمه بالاتر است، میتوانید از نیاز مخاطبان خود باخبر شده و با در نظرگرفتن این موضوع، بهترین کلمهی کلیدی ممکن را برای محتواهای خود انتخاب کنید؛ چرا که پرداخت هزینهی بالاتر برای تبلیغات کلیکی، به معنای جستجوی بیشتر مخاطبان برای یک موضوع و کلیک بالاتر روی کلمهی کلیدی مرتبط است.
در یک کلام:
برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی از میان کلمات شناسایی شده، باید چهار فاکتور بسیار مهم را ارزیابی کنید که این فاکتورها عبارت هستند از:
-
میزان جستجوی هر یک از کلمات کلیدی
-
تعداد کلیک هر کدام از کلمات
-
پتانسیل ترافیک کلمات کلیدی شناسایی شده
-
میزان سختی هر کلمه
-
CPC هر یک از کلمات کلیدی
سخن پایانی
کلمات کلیدی، زبان مشترک شما و مخاطبانتان هستند و با استفاده از آنها میتوانید علاوه بر تامین نیازهای مخاطبین هدف و جلب رضایت آنان، رتبهی وبسایت خود در نتایج جستجوی گوگل را نیز افزایش دهید. در این مقاله، روش تحقیق کلمات کلیدی را با زبانی بسیار ساده توضیح داده و ابزارهای رایگان برای تحقیق در رابطه با این کلمات را به شما معرفی کردیم. فراموش نکنید که برای پیشگیری از تولید محتواهایی که قرار نیست هیچکس آنها مطالعه کند، حتما باید با روشهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شده و این روشها را مورد استفاده قرار دهید.
منابع:
https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-do-keyword-research-ht
https://ahrefs.com/blog/keyword-research/#cost-per-click
https://ahrefs.com/blog/free-keyword-research-tools/
https://ahrefs.com/blog/search-intent/#types-of-search-intent
3 پاسخ
بسیار عالی بود.
ای کاش این مطالب کلیدی تو قالب یک ویدیو هرچند کوتاه تو پلتفرم you tube قرار میگرفت.
خسته نباشید 🙂
سلام.
اکانت اشتراکی گوگل پلنر قبلا راحت میشد تهیه کرد. ولی الان پیدا نمیشه. روش دیگه ای برای مشخص کردن میزان جستجوی کلمات وجود نداره؟
شما میتونید از ابزاری مثل جت سئو استفاده کنید