سر فصل مطالب
معرفی کتاب بازاریابی محتوا برای افرادی که میخواهند بیشتر بدانند!
در دنیای امروز که استفاده از شبکههای اجتماعی در میان مردم فراگیر شده و افراد زمان بسیاری را در این شبکههای اجتماعی و … فعالیت میکنند، شکل و نوع بازاریابیها نیز تغییر پیدا کرده است. یکی از انواع بازاریابی که اهمیت بسیاری در فضای دیجیتال دارد، بازاریابی محتوا است. مخاطبان در واقع در طول روز با میلیونها محتوایی روبرو هستند که میتوانند، دنبال کردن آنها را خودشان انتخاب کنند.
کتاب “بازاریابی محتوا” که توسط دکتر حسین نوروزی و امیررضا اسدی نوشته شده است، نگاهی کامل و دقیق بر این نوع از بازاریابی داشته و شما میتوانید با مطالعه این کتاب، انواع مختلف بازاریابی محتوایی، انواع محتوا و … را یاد بگیرید.
ما در این مقاله به معرفی کتاب “بازاریابی محتوا” میپردازیم و این کتاب را از تمامی جوانب مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
قبل از آنکه کتاب بازاریابی محتوا را باز کنید، این بخش را با دقت بخوانید!
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، در دنیای امروز استفاده درست از بازاریابی محتوایی میتواند به کسبوکار یا برند شما کمک بسیار بزرگی کند. قبل از آنکه کتاب را باز کنید و با مقدمه و دنیای داخل کتاب آشنا شوید، باید متنی که در پشت جلد کتاب نوشته شده است را به خوبی بخوانید. این متن در واقع نگاه اولیه شما را نسبت به بازاریابی محتوا، محتوا و انواع آن تغییر خواهد داد. بخشی از جملات نوشته شده در پشت جلد کتاب بازاریابی محتوا عبارت است از:
- بازاریابان عصر الکترونیک باید پیشنهادهای خود را در وبسایتشان با سرعتی روزافزون بهروز کنند.
- بازاریابان باید از فناوریهای جستجوی پیشرفته و ساده استفاده کنند.
- تدارک محتوا جذاب و بهروز در جهت رفع نیاز و جذب مخاطب جدید.
در این قسمت سعی کردیم تا مهمترین بخشهایی که در پشت جلد کتاب آمده است را برای شما نیز بازخوانی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالات بسیاری درباره کتاب بازاریابی محتوا و تمامی آنچیزی که مورد نیاز شما است پاسخ دهیم.
کتاب بازاریابی محتوا، برای کدام دسته از افراد مناسب است؟
این کتاب توسط نشر سیته و توسط آقایان حسین نوروزی و امیررضا اسدی، در ۲۰۴ صفحه چاپ و منتشر شده است. کتاب بازاریابی محتوا در واقع بر پایه تحقیقات و آموزشهای موسسات بینالمللی بازاریابی محتوا به نگارش درآمده است. بهطور کلی افرادی که با خواندن این کتاب میتوانند در دنیای کاری خود به تحولی بزرگ برسند عبارتند از:
- بازاریاب محتوا
- نویسنده محتوا
- تحلیلگر محتوا
- استراتژیست محتوا
بازاریابی محتوا را بهصورت کامل یاد بگیرید!
در حال حاضر، تولید و بازاریابی محتوا در فضای دیجیتال در حال انجام است و تقریبا بهصورت کاملا آسان توسط افراد انجام میشود. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا تولید و بازاریابی محتوا آسان است؟ آیا بدون دانش اولیه میتوان این کار را بدون نقص انجام داد؟ کتاب بازاریابی محتوا، در واقع سعی کرده در ۹ فصل، به تمامی این سوالات پاسخ داده و راهکارها و روشهای مختلف و البته تاثیرگذاری را نیز به مخاطبان خود معرفی میکند. در ادامه به معرفی بخشهای مختلف کتاب “بازاریابی محتوا” خواهیم پرداخت.
بخش اول – مبانی و سیر توسعه بازاریابی
- در این فصل به کلیات بازاریابی پرداخته میشود. در واقع در این بخش، زمینه و مراحل توسعه بازاریابی به عنوان یک فلسفه و یک وظیفه در سازمانهای معاصر در نظر گرفته میشود. یکی از ویژگیهای بازاریابی این است که همواره در حال تغییر است. این موضوع دلایل بسیاری دارد و برخی شامل پیشرفتهای زیستمحیطی و تغییرات تکنولوژیک، افزایش رقابت و … میشود. ماهیت و مفهوم بازاریابی همراه با پیشرفتهای فناوری اطلاعات، بهشدت در حال تغییر است.
بخش دوم – بازاریابی الکترونیکی
- در طول دهه گذشته، بازاریابی به یکی از مهمترین ابزار موفقت در فضای مجازی تبدیل شده است. سازمانهایی که در پی سود هستند، تنها گروههای ذینفع در اینترنت نیستند، بلکه هر نوع سازمانی که روی نقش بازاریابی جهت نیل به اهداف تعیین شده خود تاکید دارد نیز در فضای اینترنت وجود دارد. بازاریابی با زندگی روزانه مردم و نیازهای آنها سروکار دارد و به موازات تغییرات گسترده جهانی از جمله الکترونیکی شدن کسبوکارها و گسترش تجارت الکترونیک دستخوش تحول شده است.
در ادامه بخش بازاریابی الکترونیکی، فرصتها و ورود کسبوکارها به این دنیا نیز مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
بخش سوم – مبانی بازاریابی محتوا
- بازاریابی محتوا به عنوان شیوهای جدید از بازاریابی با علوم مختلف در ارتباط است و در واقع مفهومی میان رشتهای را در بر میگیرد. از این رو در این فصل پس از معرفی بازاریابی محتوا، به شرح ارتباط آن با سایر مفاهیم تاثیرگذار بر آن پرداخته میشود. بخشی از مفاهیم تاثیرگذار عبارتند از:
- استراتژی محتوا
- علم روزنامهنگاری
- تجربه کاربری
- روابط عمومی
- سئو
- و …
- در ادامه کتاب بازاریابی محتوا، نویسندگان این کتاب به معرفی روشها مختلف بازاریابی و معرفی کامل آنها پرداختهاند که در ادامه با بخشی از آنها آشنا خواهیم شد:
- مدل AIDA
- مدل ۴P
- مدل ۶C
بخش چهارم – انواع مختلف محتوا
- پیش از اینکه وارد بحث معرفی انواع مختلف محتوا شویم، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که در متون بازاریابی محتوا از عبارت “ابزارهای بازاریابی محتوا” بهجای عبارت “انواع مختلف محتوا” نیز استفاده میشود. فناوری اطلاعات، امکان آفرینش انواع مختلفی از محتوا را ایجاد کرده است و خلاقیت در بازاریابی محتوا نقشی محوری دارد.
- بازاریابیهای اینترنتی برای اینکه بتوانند در این محیط رقابتی از کسبوکار خود مخافظت کنند و آن را به اهداف تعیین شده برسانند، باید با ایدههای متعددی آشنا باشند که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:
- اخبار و محتوای بلاگ
- مصاحبهها و خبرهای ویژه
- کتابهای الکترونیکی
- اینفوگرافی
- ویدئوها
- عکسها
- پرسشهای متداول
- مقالههای فهرستی
- نقد و بررسی نظرات کاربران
- و …
بخش پنجم – رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوا
- بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی رسانههای اجتماعی تلقی نمیشود، از اینرو در کتاب بازاریابی محتوا بخشی جداگانه به آن اختصاص داده نشده است. به زبان ساده میتوان گفت که: رسانه اجتماعی نقش یک وسیله نقلیه را برای حملونقل محتوای بازاریابیِ محتوا ایفا میکند. باور داریم که بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی محسوب نمیشود، بلکه وسیلهای است برای رسیدن به اهداف استراتژیک و در واقع عملیاتی ساختن استراتژیهای انتخاب شده.
- یکی دیگر از موضوعاتی که در این بخش میتواند نظر علاقهمندان را نسبت به خود جلب کند، قسمت توسعه محتوا است که در ادامه بخشی از آن را در کنار یکدیگر بررسی خواهیم کرد:
- خوانندگان را بهسمت محتواهای دیگر هدایت کنید
- محتواهای منظم و دارای زمان مقرر، به تمرکز ذهن کمک میکند
- پرسشی را مطرح کنید. با طرح پرسشهایی که پاسخ روشن دارند، میزان مشارکت مخاطبان خود را افزایش دهید
- نکتههای آموزشی و راهنمایی کننده ارائه دهید
- از نقل قولها بیشتر استفاده کنید
بخش ششم – تولید محتوای آنلاین
- هنگامی که صحبت از اینترنت باشد، محتوا حرف اول را میزند. یک محتوا وب بر روی یک صفحه همزمان چند اقدام را انجام میدهد: تهیه اطلاعات برای بازدیدکنندگان، تعامل با آنها و متقاعد ساختن این افراد برای انجام دادن اقدامات مورد نظر به همراه انتقال هویت نام تجاری.
- نوشتن محتوا هنگام سروکار داشتن با اینترنت و بازاریابی اینترنتی، مسئلهای اساسی است.
- یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این بخش به آن پرداخته میشود، عوامل ضروری برای آغاز بازاریابی محتوا است که در ادامه بخشی از آن را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد:
- درک درست اهداف
- شرح ماموریت
- تدوین استراتژی محتوا
- نگارش محتوای متنی
- و …
در چند خط بخوانید
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کتاب بازاریابی محتوا نشر سیته، در ۹ بخش متفاوت شروع به آموزش بازاریابی محتوا میکند. ما در این کتاب به معرفی شش بخش اصلی و اساسی آن پرداختیم تا قبل از خرید آن، با نحوه آموزش کتاب بازاریابی محتوا آشنا شوید.
آیا تا به امروز در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کردهاید؟ اگر جواب شما بله است، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
نویسنده: کسری ناری