محتوای کاربرساز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای کاربرساز یا UGC؛ یک قدم ساده برای رسیدن به موفقیتی بزرگ

در میان صاحبان مشاغل مختلف در دنیای امروزی، کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که با مفهوم محتوا و اهمیت آن در موفقیت تجاری آشنا نباشد؛ اما از بین تمام این افراد، تعداد بسیار کمی وجود دارند که محتوای کاربرساز یا UGC را بشناسند و از قدرت این محتوا باخبر باشند. این موضوع به معنای در اختیارداشتن فرصتی بی‌نظیر برای شما است که با استفاده‌ی درست از آن می‌توانید یک سروگردن بالاتر از رقبای خود باشید. با ما در این مقاله همراه باشید تا با این محتوای تاثیرگذار آشنا شده و با قدرت هرچه تمام‌تر به سوی موفقیت تجاری خود قدم بردارید.

محتوای کاربرساز چیست؟

محتوای کاربرساز یا UGC، مخفف عبارت «User generated content» است و همان‌طور که از نام آن نیز می‌توانید حدس بزنید، به معنای محتوایی است که توسط کاربران شما ساخته و منتشر می‌شود. محتوای تولید‌ شده توسط کاربران، فرمت‌های مختلفی دارد و در بسترهای گوناگون نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. اینستاگرام، یکی از مهم‌ترین و موثرترین پلتفرم‌هایی است که این روزها شاهد انتشار شمار زیادی از محتواهای کاربرساز در آن هستیم. حتما شما هم پست‌ها یا استوری‌هایی از مشتریان یک برند یا پیج در اینستاگرام دیده‌اید که در قالب‌ عکس یا فیلم، تجربه‌ی خود از خرید محصولات مختلف این کسب‌وکارها را بیان کرده و پیج مربوطه را نیز تگ کرده‌اند. تمام این محتواها، با نام کلی محتوای کاربرساز شناخته می‌شوند و یکی از تاثیرگذارترین ابزارهایی هستند که کسب‌وکارها در زمینه‌ی بازاریابی در اختیار دارند؛ البته باید بدانید که UGC تنها به این مورد محدود نمی‌شود و انواع و فرمت‌های مختلف محتوا را دربر می‌گیرد.

یکی از رایج‌ترین فرمت‌هایی که به‌عنوان محتوای تولید‌ شده توسط کاربر می‌توان از آن نام برد، پست‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف است. نظرات و کامنت‌های مخاطبان و حتی سوالاتی که آن‌ها از شما می‌پرسند نیز نمونه‌هایی از UGC هستند که با تمرکز و نظارت روی آن‌ها و همچنین تدوین استراتژی‌های مناسب، می‌توانند به ابزاری قدرتمند برای رسیدن شما به موفقیت تبدیل شوند. استفاده از محتوای کاربرساز، سد بزرگی را که برای سال‌ها میان مخاطبان و صاحبان کسب‌وکارها وجود داشت، از میان برمی‌دارد و با فراهم‌آوردن بستری مناسب، رسیدن به موفقیت را به نتیجه‌ای قطعی تبدیل می‌کند.

به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق استفاده از بازاریابی محتوای کاربر می‌توان به شرکت کوکاکولا اشاره کرد. این کمپانی با تولید بطری‌هایی که روی برچسب آن‌ها تعدادی از اسامی معروف نوشته شده بودند، از مشتریان خود خواست تا لذت نوشیدن و دراختیارداشتن این بطری‌ها را با نشر تصاویری در اینترنت به اشتراک بگذارند. این‌کار در کنار میلیون‌ها درآمدی که برای کوکاکولا به دنبال داشت، به مشارکت خودجوش مردم در تبلیغات این شرکت نیز منجر شد و میزان آگاهی از این برند را با رشد چشمگیری مواجه کرد.

بازاریابی محتوایی کوکاکولا

راز قدرت و تاثیرگذاری محتوای کاربرساز

گفتیم که UGC یک ابزار قدرتمند است و موفقیت را برای شما به همراه خواهد داشت؛ اما احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که دلیل این قدرت چیست و چرا باید استفاده از این محتوا را به یکی از استرتژی‌های مهم خود در بازاریابی تبدیل کنید؟ در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای محتوای کاربرساز پرداخته و به شما خواهیم گفت که این محتوا چه فرصت‌هایی را در اختیار شما و کسب‌وکارتان قرار می‌دهد:

  • اعتمادسازی کنید

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مخاطبان به محتوای تولید شده توسط کاربران، اعتماد بیشتری نسبت به محتوای تولید‌ شده توسط برندها دارند. طبق آمارهای منتشر شده، محتوای منتشر شده توسط کاربران، ۲/۴ بیشتر از محتوای صاحبان مشاغل می‌تواند اعتماد و نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. استفاده از محتوای کاربرساز به معنای قراردادن مشتریان در مرکز توجه است و این پیام را برای مخاطبان شما به همراه دارد که نظر مثبت و رضایت آن‌ها مهم‌ترین هدف شما در تجارت است. همان‌طور که می‌بینید، اگر به دنبال اعتمادسازی و کسب اعتبار برای برند و کسب‌کار خود هستید، UGC یکی از بهترین ابزارهایی است که شما را به این هدف رسانده و در نهایت، موفقیت را برایتان به همراه می‌آورد.

  • افزایش آگاهی از برند

یکی از مهم‌ترین مزایایی که استفاده از UGC برای شما به‌دنبال خواهد داشت، افزایش آگاهی از برند است. مخاطبان و کاربرانی که اقدام به تولید چنین محتوایی می‌کنند، محتوای خود را در معرض دید طیف‌ وسیعی از کاربران اینترنت قرار خواهند داد و این به معنای افزایش آگاهی از برند است که در نهایت به موفقیت شما منجر خواهد شد.

  • UGC معتبرتر است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مشتریان، به‌دنبال خرید از کسانی هستند که اعتبار بیشتری در میان مخاطبان داشته باشند و این اعتبار با  محتوای کاربرساز است به آنان نشان داده می‌شود. اعتبار یک برند، شاه کلید موفقیت آن برند است و بدون آن هیچ هدفی در دنیای تجارت به واقعیت تبدیل نخواهد شد. با کمک UGC می‌توانید نظر مثبت خریداران در رابطه با محوصلات و خدمات خود را به نمایش گذاشته و اعتبارتان را به مخاطبانی که تازه با شما آشنا شده‌اند نشان دهید.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان امروزی بسیار کمتر از گذشته در برابر تبلیغات سنتی منفعل هستند و بیشتر از تبلیغات، به نظر مصرف‌کنندگانی مانند خود اهمیت می‌دهند؛ بنابراین UGC فرصت بی‌نظیری در اختیار شما قرار می‌دهد تا آنچه را که مخاطبان به دنبالش هستند، به آنان ارائه دهید. با این‌کار به مخاطبان خود کمک خواهید کرد تا در تصمیم خود برای مراجعه به شما مصم‌تر شوند و با اطمینان بیشتری آن را عملی کنند.

 

  • در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید

محتوای کاربرساز این امکان را به شما می‌دهد که بدون پرداخت هزینه‌های سنگین برای تبلیغات، به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید. بسیاری از محتواهایی که توسط کاربران تولید شده و باعث جذب مشتریان جدید برای شما می‌شوند، هیچ هزینه‌ای را برایتان به‌دنبال نخواهد داشت و این یعنی رسیدن به بهترین نتیجه، با صرف کم‌ترین هزینه!

 

  • نرخ بالای بازگشت سرمایه

تجربه‌ی استفاده‌ی برندهای معتبر در دنیا از محتوای کاربرساز نشان می‌دهد که این نوع محتوا، سبب افزایش ۲۸ درصدی مشارکت مخاطبان می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالاتری نیز به‌دنبال دارد؛ بنابراین با استفاده از این محتوا و فراهم‌آوردن شرایط برای مشارکت هرچه بیشتر مخاطبان، می‌توانید موفقیت خود را در تجارت تضمین کنید.

 

  • دسترسی همیشگی به ایده‌های ناب

پیداکردن ایده و موضوع مناسب برای تولید محتوا، همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که در مسیر بازاریابی محتوا، با آن روبرو خواهید بود. با استفاده از محتوای کاربرساز می‌توانید این چالش را از پیش روی خود بردارید و همیشه ایده‌ای مخاطب‌پسند برای تولید محتوا داشته باشید. از پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام گرفته تا نظراتی که مشتریان در رابطه با محصولات و خدمات شما ارائه می‌دهند، همه و همه سرشار از ایده‌های بسیار نابی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به تولید محتواهایی جذاب بپردازید؛ فقط کافی است نظارت بیشتری روی این نوع محتواها داشته و با دقت آن‌ها را بررسی کنید تا آن‌چه به‌دنبالش هستید را با صرف کم‌ترین هزینه و زمان ممکن، در اختیار داشته باشید.

 

  • هدایت خریداران

در نظرسنجی‌های مختلف مشخص شده است که بیش از ۸۰ درصد از خریداران یک محصول، بر اساس نظرات دیگر خریداران و اعتماد به تجربه‌ی آنان، اقدام به خرید کرده‌اند؛ بنابراین با استفاده از این نوع محتوا می‌توانید خریداران بالقوه را به سوی خود هدایت کرده و آنان را به مشتریان وفادار برند خود تبدیل کنید.

 

چگونه می‌توان مشتریان را به تولید محتوای کاربرساز تشویق کرد؟

اکنون که با محتوای کاربرساز و مزایای استفاده از آن آشنا شدید، وقت آن است که راه‌های ایجاد اشتیاق در مخاطبان برای تولید چنین محتوایی را نیز بیاموزید تا با دستی پر، قدم در راه موفقیت بگذارید. ایجاد انگیزه، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامی است که در این زمینه می‌توانید انجام دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ کاربری بدون داشتن انگیزه‌ی کافی، شروع به تولید و انتشار UGC نخواهد کرد؛ بنابراین برای ایجاد انگیزه در آنان تلاش کنید.

از جمله مهم‌ترین اقداماتی که برای ایجاد انگیزه در مخاطبان و تشویق آن‌ها به تولید محتوای کاربرساز می‌توانید انجام دهید، تعیین جایزه است. از مشتریان خود بخواهید که یک عکس یا ویدیو با محصولات یا خدمات شما تهیه کرده و با تگ‌کردن پیج شما، آن را در حساب کاربری خود به اشتراک بگذارند؛ حتی می‌توانید هشتگ مخصوصی را برای این منظور تهیه کرده و از کاربرانتان درخواست کنید که محتوای خود را با این هشتگ منتشر کنند و سپس به قید قرعه، به بهترین محتواها جایزه‌ای اختصاص دهید. با این‌کار، انگیزه‌ی کافی را در مخاطبان خود به‌وجود آورده و راه رسیدن به موفقیت را برای خود هموار خواهید کرد.

مشارکت مخاطبان در تبلیغ و استفاده از قدرت تاثیرگذاری آنان برای جذب کاربران دیگر، موضوع بسیار مهمی است که اساس بازاریابی محتوای کاربرساز بر آن بنا نهاده شده است. محتوای کاربرساز، یکی از بهترین استراتژی‌های موجود برای افزایش آگاهی از برند و جلب توجه مخاطبان مختلف است و بسیار بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید، موفقیت کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اکنون که با این استراتژی و مزایای آن آشنا شده‌اید، این فرصت را در اختیار دارید که رویای موفقیت خود را به واقعیت تبدیل کنید؛ پس وقت را تلف نکنید و همین حالا دست به‌کار شوید تا یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید.

منابع:

https://www.tintup.com/blog/user-generated-content-definition/

https://blog.hootsuite.com/user-generated-content-ugc/

 

من از این مطلب یاد گرفتم پس ازش حمایت می‌کنم

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!