سر فصل مطالب
- 1 قسمت دوم پادکست منفی بیست – تقویم محتوایی
قسمت دوم پادکست منفی بیست – تقویم محتوایی
تقویم محتوایی یکی از چالشهای مهم فعالان حوزه محتواست. یکی از نکات مهمیکه طی چند سال تجربه به دست آوردیم اینه که: تقویم محتوایی از نظر من چیزیه که فقط و فقط قابل انجام باشه. اینکه در چه مدیومی منتشر بشه، با چه ابزاری ساخته بشه، چه حجمیداشته باشه و …شاید همه، توی مرحلهی دوم باشن نه اول… مرحلهی اول، فقط و فقط، قابل اجرا بودن تقویم با توجه به امکانات و محدودیتهای موجود هست.
اگر یک تقویم محتوایی عالی و بدون نقص داشته باشید ولی قابلیت اجرای اون رو نداشته باشید، این تقویم هیچ ارزشی نداره چون عملی نمیشه. به طور مثال، ویدئو، یکی از بهترین فرمهای محتوایی هست که میتونه به برند اورنس شما کمک کنه. ولی آیا شما میتونید یک تقویم محتوایی ببندید که توی یک ماه 30 ویدئو تولید و منتشر کنید؟ مسلما چنین کاری فقط از امثال شرکتهای بزرگی مثل دیزنی برمیاد و برای همه قابل اجرا نیست.
اینجا در مورد چالشهای بستن تقویم محتوایی که یک آژانس تبلیغاتی دارد صحبت میکنیم. به این دلیل که در این آژانسها، فقط با یک برند، سر و کار نداریم و شما به عنوان یک استراتژیست محتوا، یک تایم محدود دارید که بخواهید یک محتوا تولید کنید و به برای اجرا کردن تقویم به تیمهای اجرایی فشار وارد کنید.
اگر یک تقویم محتوایی عالی و بدون نقص داشته باشید ولی قابلیت اجرای اون رو نداشته باشید، این تقویم هیچ ارزشی نداره
وظیفهی اصلی تقویم: ایجاد نظم برای تیمهای اجرایی و یک زبان مشترک بین آژانس و کارفرماست.
تقویمهای محتوایی بر اساس چه فاکتورایی تولید میشن؟
معمولا تقویمها مبتنی بر چند فاکتور هستن که در ادامه، در مورد هر فاکتور و روش اجرای اون صحبت میکنیم:
تقویم های محتوایی مناسبتی
تقریبا 80 درصد مشتریها این خواسته را دارند و به مناسبتها اهمیت میدن. توی این حالت، شما اول باید مناسبتها رو در نظر بگیرید و بعد، سایر موضوعات رو توی جاهای خالی تقویم بگنجونید.
تقویم محتوایی وابسته به فعالیت بیزینس
بهطور مثال محصول X در تاریخ 22/2 لانچ میشه و لازمه که شما محتواهای مربوط به اون رو توی تاریخهای مورد نظر منتشر کنید. مثلا ممکنه لازم باشه که از یک هفته قبل از ارائه یا عرضهی محصول، معرفی اون توی تقویم گنجونده بشه یا اینکه یک سری محتوا برای ایجاد حس کنجکاوی در مورد محصول، توی ذهن مخاطب، تولید بشه.
تقویم محتوایی وابسته به رویدادها: مثل تقویم آموزشگاهها
توی این شرایط، تقویم شما باید مبتنی بر دورهها و تایمهای مربوط به اونها باشه.
یه نکتهی مهم توی تدوین تقویم محتوایی، توجه به خواستههای مشتری هست و اینکه چه مسایلی برای او مهم هستن و لازمه که شما به این مسائل توجه کنین.
چالشهای بستن تقویم محتوایی
چالش اول: مناسبتهای تقویم
یکی از مسائل و چالشهای آژانسها توی کار با برندها و مناسبتهای تقویم، اینه که همزمان با چند برند کار میکنن. بهطور مثال توی مناسبتی مثل روز پدر، این قضیه، باعث میشه که آژانس به خاطر محدودیت امکانات و زمانی که داره نتونه به همهی برندها، پیشنهاد بده که برای این روز، یک ویدئو براشون تولید کنه.
گاهی اوقات، بهطور همزمان چند برند، برای یک مناسبت، ویدئو میخوان یا اینکه یه مشتری بدون توجه به استراتژی شما و موارد تخصصی و غیرتخصصی دیگهای که شما بهشون پایبند هستین، محتوای خاصی با حجم زیاد از شما درخواست میکنه. بهطور مثال، 6 موشنگرافیک در ماه…
توی این شرایط، یکی از راهها اینه که: قدرت مذاکره تیم آژانس رو بالا ببریم و با دلایلی که حتی ممکنه آنچنان هم درست نباشد، مشتری رو از این خواسته منصرف کرده و فرمهای محتوایی جایگزین بهتر و سبکتری بهش ارائه بدیم.
وقتی مشتری ویدئو میخواد، وظیفهی شما، تولید اون هست ولی آژانس ممکنه شرایط این کار رو نداشته باشه، توی این حالت، شما میتونید به مشتری پیشنهاد جایگزین بدید. به طور مثال یه فرم محتوایی کمهزینهتر تولید کنید و بقیهی هزینه رو برای توزیع اون محتوا در مدیاهای مختلف صرف کنید تا محتوا به اندازهی کافی دیده بشه و اثرگذاری مورد نظر مشتری رو هم داشته باشه. فراموش نکنین که توزیع محتوا به اندازهی خود تولید محتوا مهم و اثرگذاره.
چالش دوم: انعطافپذیری تقویم محتوا
مهمترین چالش بستن تقویم محتوا، اینه که باید خیلی انعطافپذیر باشه و شما باید آمادگی این را داشته باشید که در هر لحظهای، فرم محتوایی خودتون رو عوض کنید. اگر برای محتواتون جایگزین نداشته باشید، تقویم محتوایی شما ناقص هست.
این انعطاف پذیری به دو نکته نیاز داره:
1. شناخت کاملی از انواع فرمهای محتوایی داشته باشید
2. خلاقیت کافی داشته باشید تا بتونید سناریوهای مختلف رو توی فرمهای محتوایی مختلفی پیادهسازی کنین.
خلاقیت شما هم باید در دو مدل خودشو نشون بده:
1. خلاقیت در مذاکره: شما باید بتونید مشتری را قانع کنید که با تغییراتی که ایجاد کردید، آسیبی به چیزی که مشتری میخواد وارد نمیشه.
2. خلاقیت در پیادهسازی و اجرای تقویم
یه تجربه از اجرای تقویم محتوایی
یکی از پروژههای ایران نوین، مربوط به یک برند سس بود. قاعدتا یکی از تاریخای مهم برای این برند و این محصول، روز جهانی همبرگره. در این پروژه، پارسا کاکویی تقویم را تدوین کرده و برای انجام مراحل بعدی کار، تقویم رو به همکار خود (الهه) سپرده بود. الهه هم روز جهانی همبرگر رو از تقویم حذف کرده بود و تقویم رو برای مشتری فرستاده بود. بعد از اون، توی جلسهی بررسی تقویم با مشتری، مشتری اعتراض کرد که چرا به روزهای جهانی مرتبط با کار ما توجه نمیکنید. پارسا کاکویی هم گفت اتفاقا ما برای شما، روز جهانی همبرگر رو هم در نظر گرفتیم (در صورتی که توی تقویم نهایی نبود). توی این جلسه، امیر صادقی، سرپرست تیم ویدئو هم حضور داشت که تقویم الهه رو دیده بود نه تقویم پارسا رو…
امیر صادقی سرپرست تیم ویدئو از این قضیه شوکه شده چون تقویمیکه دیده، روز همبرگر نداشته…
این اتفاق دقیقا یک روز پیش از روز جهانی همبرگر پیش اومد و باید سریع حل و فصل میشد و یک محتوا برای این روز، آماده میشد. به لطف تیم ویدئو و سرپرست تیم، این قضیه به خوبی هندل شد و ویدئو تولید شد. البته تیم مجبور شد، همون شب تا دم صبح توی خود محل کانون، بازیگر بیاره، لوکیشن بسازه، ویدئو بگیره، ادیت کنه و در نهایت هم منتشر کنه.
تجربهی مهم این خاطره اینه که خیلی مهمه تیمهای مختلف توی آژانس با همدیگه هماهنگ باشن. بخصوص توی موقعیتهایی که از نظر زمان و امکانات محدودیت وجود داره و مشتری هم، یکی از مشتریهای مهم آژانس هست.
سنگینتر کردن تقویم محتوا
تا اینجای کار، در مورد سبکتر کردن تقویم صحبت کردیم ولی نقطهی مقابلش هم وجود داره؛ یعنی گاهی اوقات، لازمه که تقویم محتوا رو سنگینتر کنیم به این دلیل که بودجهی مشتری بیشتر از هزینهی تقویم محتوا هست و لازم هست که آژانس هم سودآوری بیشتری داشته باشه. بهطور مثال، ممکنه لازم باشه توی تقویم، یه محتوا، از یه پوستر ساده به یک، موشن یا ویدئو تبدیل بشه و قاعدتا با این کار، اثربخشیش هم بیشتر میشه.
یکی از نکات مهم این هست که بتوانید مشتری را راضی کنید تا پیشنهاد فرم و … محتوای شما رو بپذیره و شما هم بتونید اثر بخشی کار خودتون رو افزایش بدید.
گاهی اوقات، بودجه ی مشتری از کاری که شما قراره انجام بدید بیشتر هست. توی این حالت، میتونید محتوا رو به یک فرم جذابتر ببرید تا اثربخشی اون بیشتر بشه. از طرفی باید به این نکته توجه کنید که از بودجهی مشتری هم فراتر نرید.
تمام این اتفاقات، در حالی هست که شما فقط با یه برند سر و کار ندارید و ممکنه همزمان با بیش از 10 برند، در حال فعالیت باشید.
چالش سوم: درخواست مشتری برای تقویم محتواهای طولانی مدت
یکی دیگه از چالشها این بود که: مشتری میگفت تقویم محتوا 3-6 ماه میخواد. در حالی که این کار، اشتباهه.
1. فضای دیجیتال یه فضای کاملا پویاست و همیشه توش کلی تغییر اتفاق میفته.
2. اوضاع کشور، اصلا اوضاع با ثباتی نیست و هر آن ممکنه یه اتفاق جدید بیفته و همه چیز رو تحت تاثیر قرار بده.
تقویم محتوایی باید پویا و انعطاف پذیر باشه که بتونه این موارد رو پوشش بده.
دو نکتهی پایانی
برای تقویم، لازمه که به این دو نکته هم توجه کنین: تقویم محتوا شما حداقل از 15 روز قبل، و محتوا هم حداقل از یه هفتهی قبل آماده باشه. دلیل این مسئله هم همون اتفاقات پیش بینی نشده هستن و لازمه که شما بتونید موج سواری کنید و باید برای اتفاقات غیر منتظره، آماده باشید و بتونید متناسب با این اتفاقات، محتوا تولید کنید.