دیجیتال مارکتینگ، یکی از آشناترین و پرتکرارترین نامهایی است که این روزها به گوش همهی صاحبان کسبوکارها میخورد. فرقی نمیکند در چه حوزهای فعالیت داشته باشید یا چه کالا و خدمتی را بهفروش برسانید، در هر صورت، حتما بارها و بارها از افراد صاحبنظر شنیدهاید که گفتهاند: بدون دیجیتال مارکتینگ نمیشود! اما این بازاریابی دیجیتال که این روزها، به نقل محافل تبدیل شده است، چیست و چه گلی به سر کسبوکارها میزند؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در رابطه با این نوع بازاریابی بدانید و با بهترین روشها و ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ در دنیا آشنا شوید.
سر فصل مطالب
- 1 دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه نبض بازار را در دست گرفته است؟
- 2 دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی نیست!
- 3 بازاریابی دیجیتال آفلاین چیست؟
- 4 بازاریابی دیجیتال، نسخهای کارساز برای همه!
- 5 ۷ دلیل قانعکننده برای انتخاب دیجیتال مارکتینگ
- 6 مراحل اصولی انجام بازاریابی دیجیتال
- 7 معرفی جامع روشهای دیجیتال مارکتینگ
- 8 معرفی برترین ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ در دنیا
دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه نبض بازار را در دست گرفته است؟
با بازشدن پای ابزارهای دیجیتال به زندگی بشر، فعالیتهای بازاریابی نیز مانند بسیاری دیگر از جنبههای زندگی، دچار تغییر شدند و شکل و شمایلی جدید به خود گرفتند. نفوذ این ابزارها در ابعاد مختلف زندگی انسان، باعث شد تا برندهای مختلف به فکر بهرهبرداری از این فرصت بیفتند و مفهومی بهنام دیجیتال مارکتینگ، وارد دنیای کسبوکار شود؛ بنابراین میتوان گفت که منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing)، تمام فعالیتها و اقداماتی است که برای تبلیغ یک محصول یا خدمت، از طریق ابزارهای دیجیتال، انجام میشود.
یکی از کاملترین و دقیقترین تعریفهای دیجتال مارکتینگ را میتوان از زبان «نیل پتل» دیجتال مارکتر معروف هندی شنید. او در تعریف بازاریابی دیجیتال میگوید: هر نوعی از فعالیتهای بازاریابی که با استفاده از دستگاههای الکترونیک و روی این دستگاهها انجام میشود، دیجیتال مارکتینگ نام دارد.
برخلاف گذشته که فعالیتهای بازاریابی بهصورت سنتی و محدود انجام میشد، در دنیای مدرن امروزی و با ظهور ابزارهای دیجیتال، دیگر نمیتوان با تکیه بر روشهای قدیمی، کاری از پیش برد. این روزها، تقریبا هیچ برندی را نمییابید که حداقل یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در فعالیتهای بازاریابی خود مورد استفاده قرار ندهد. بازاریابی دیجیتال، با بالابردن آگاهی مخاطبان از برند و افزایش توان رقابتی کسبوکارها، نبض بازار را در دست گرفته و فرصتهای بالقوهی بیشماری را در میدان دید برندها قرار داده است.
تنوع بالای استراتژیهای digital marketing، این فرصت را در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار میدهد تا بتوانند نهایت استفاده را از بودجهی خود ببرند و تاکتیکهای مناسب خود را پیدا کنند. در کنار این موضوع، امکان استفاده از ابزارهای آنالیز مختلف نیز یکی از فرصتهای منحصربهفردی است که در سایهی بازاریابی دیجیتال، در اختیار برندها قرار گرفته است. با کمک این ابزارها میتوان نرخ بازگشت سرمایه و موفقیت استراتژیهای مختلف را ارزیابی کرد و تصمیمات بهتری در خصوص ادامه یا تغییر آنها گرفت.
دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی نیست!
اگر بهصورت تصادفی، از چند نفر دربارهی دیجیتال مارکتینگ سوال کنید، تعریفی که از زبان بیشتر آنها خواهید شنید، تعریف بازاریابی اینترنتی است! درست است که بسیاری از افراد، بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ را یکی میدانند، اما این موضوع، دلیل بر درستی این تصور نیست. اگر یکبار دیگر به تعریفی که در قسمت قبل، از بازاریابی دیجیتال ارائه کردیم برگردید و با دقت بیشتری آن را بخوانید، خواهید دید که دیجیتال مارکتینگ، چیزی فراتر از بازاریابی اینترنتی است و تمامی ابزارهای دیجیتال آنلاین و آفلاین را شامل میشود.
بازاریابی اینترنتی، همانطور که از نام آن هم میتوان فهمید، تنها در بستر اینترنت اتفاق میافتد و بدون اتصال به اینترنت، هیچ موجودیتی ندارد؛ اما دیجیتال مارکتینگ این محدودیت را ندارد و حتی در غیاب اینترنت و بهصورت آفلاین هم کار خود را انجام میدهد. با این حساب میتوان به این نتیجه رسید که بازاریابی اینترنتی، در واقع زیرشاخهای از بازاریابی دیجیتال است و نباید این دو مفهوم را معادل هم قرار داد یا بهجای هم استفاده کرد؛ همان کاری که متاسفانه، بسیاری از افراد، با اصرار زیاد، در حال انجام آن هستند!
بازاریابی دیجیتال آفلاین چیست؟
بازاریابی دیجیتال آفلاین، یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که شامل استفاده از ابزارهای دیجیتال مختلف برای انجام تبلیغات محیطی و سنتی میشود. یکی از رایجترین انواع بازاریابی دیجیتال آفلاین، تبلیغات محیطی ارتقا یافته است که با استفاده از ابزارهایی مانند بیلبوردهای الکترونیکی که هر روز در مسیر تردد خود میبینیم و سمپلینگهای دیجتالی انجام میشود. انواع دیگر بازاریابی دیجیتال آفلاین عبارت هستند از:
- تبلیغات رادیویی
- اسپانسرشدن برای برنامههای رادیویی
- تبلیغات تلویزیونی
- تله شاپینگ
- بازاریابی پیامکی
- بازاریابی تلفنی با استفاده از تماسهای سرد
- بازاریابی با کد QR
بازاریابی دیجیتال، نسخهای کارساز برای همه!
درست است که استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ که توسط کسبوکارهای متفاوت و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، تفاوتهای اساسی و بسیار فاحشی با یکدیگر دارند؛ اما حقیقت این است که بازاریابی دیجیتال، برای هر بیزنس و هر حوزهای جواب میدهد و نمیتوان منکر این قضیه شد. برای درک بهتر این واقیعیت، اجازه دهید کمی دقیقتر به این موضوع بپردازیم و استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را در انواع مختلف کسبوکارها، بررسی کنیم:
- بازاریابی دیجیتال در بیزنسهای B2C
در بیزنسهای B2C، بیشتر فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ، با هدف جذب مخاطبان و تبدیلکردن آنها به مشتری، انجام میشود و معمولا هم الزامی برای صحبت با تیم فروش وجود ندارد. این موضوع سبب میشود تا هدف این کسبوکارها، بهجای ایجاد سرنخ، ساختن یک سفر خرید جذاب برای مشتری باشد. اینستاگرام و پینترست، مناسبترین پلتفرمهای موجود برای این کسبوکارها هستند و ارزش بسیار بیشتری برای آنان تولید میکنند.
- بازاریابی دیجیتال در بیزنسهای B2B
در بیزنسهای B2B، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، بیشتر با هدف ایجاد سرنخ و سوقدادن مخاطبان برای برقراری ارتباط با مسئول فروش کسبوکار، طراحی میشوند. راهاندازی وبسایت و داشتن صفحهی حرفهای در لینکدین، از جمله بهترین اقداماتی هستند که این بیزنسها برای اثربخشبودن استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود از آنها استفاده میکنند. برخلاف بیزنسهای B2C که تواناییهای محتوایی محصولات و خدمات، در قسمتهای بالایی قیف فروش قرار دارند، در بیزنسهای B2B، این قابلیتها در قسمتهای پایین قیف بازاریابی قرار میگیرند.
۷ دلیل قانعکننده برای انتخاب دیجیتال مارکتینگ
مسلما، محبوبیت و رواج بالای دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن، دلیل قانعکندهای برای تشویق کسبوکارها به این نوع بازاریابی نیست؛ برای ایجاد این علاقه و اشتیاق در مدیران و صاحبان مشاغل، به دلایل قویتر و هیجانانگیزتری نیاز است و ما در ادامه، قرار است این دلایل را در اختیار شما قرار دهیم:
- هزینهی پایین
استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، در مقابل روشهای سنتی بازاریابی، هزینهی بسیار پایینتری نیاز دارند و همین موضوع نیز سبب میشود تا کسبوکارهای کوچک و نوپا، تمرکز خود را روی این نوع بازاریابی قرار دهند. دیجیتال مارکتینگ، قدرت لازم را برای رقابت با برندهای بزرگ در اختیار مشاغل کوچک قرار میدهد و این امکان را برای آنها فراهم میآورد تا با انتخاب استراتژیهای مقرونبهصرفه و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ متناسب با بودجهی خود، حضور پررنگتری در میدان رقابت داشته باشند.
- انعطافپذیری بالا
مزیت بسیار مهم دیگری که دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی کلاسیک دارد، انعطافپذیری بالای آن است. اعمال تغییر در استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، بهراحتی و در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق میافتد و این موضوع، یکی از اصلیترین دلایل اثربخشی بالای این بازاریابی بهشمار میرود.
- بازاریابی بدون مرز و محدودیت
دیجیتال مارکتینگ، امکان جهانیشدن را برای کسبوکارها فراهم میآورد و این فرصت را به آنها میدهد تا بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی، با مخاطبان خود در ارتباط باشند.
- هدفگیری دقیق
هر کسبوکاری، بازار هدف خاصی دارد و گروه خاصی از مخاطبان را نشانه میرود. این کار در بازاریابی سنتی بسیار سخت است و همین موضوع نیز سبب کاهش اثرگذاری استراتژیهای بازاریابی سنتی میشود؛ اما در بازاریابی دیجیتال، چنین مشکلی وجود ندارد و کسبوکارها میتوانند مخاطبان مورد نظر خود را با دقت بسیار بالایی مورد هدف اقدامات بازاریابی خود قرار دهند.
- امکان اندازهگیری
مزیت بسیار مهم دیگر دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی، امکان اندازهگیری اثربخشی و موفقیت استراتژیهای مورد استفاده است. اندازهگیری و تحلیل نتایج استراتژیها و فعالیتهای بازاریابی، این فرصت را در اختیار برندها قرار میدهد تا نهایت استفاده را از بودجهی بازاریابی خود بکنند و در سریعترین زمان ممکن هم به موفقیت برسند.
- برقراری ارتباط قویتر با مخاطبان
استفاده از دیجیتال مارکتینگ، این امکان را برای کسبوکارها فراهم میآورد تا با نشاندادن چهرهی انسانی برند خود به مخاطبان، ارتباط بسیار قویتری با آنان برقرار کنند.
- نرخ تبدیل بالا
نرخ بالای تبدیل مخاطبان به مشتریان واقعی در دیجیتال مارکتینگ، آخرین مزیتی است که میتوان برای انتخاب بازاریابی دیجیتال در عصر مدرن امروزی به آن کرد.
مراحل اصولی انجام بازاریابی دیجیتال
اکنون که با مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، نوبت به آشنایی با فرآیند انجام این نوع بازاریابی میرسد؛ مراحل بازاریابی دیجیتال عبارت هستند از:
- تعیین اهداف
اولین و مهمترین قدم برای شروع دیجیتال مارکتینگ، تعیین دقیق اهداف است؛ چراکه استراتژیهای شما بر اساس اهدافی که تعیین کردهاید، انتخاب میشوند و هرگونه اشتباه در این مرحله، کل اقدامات شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بالابردن فروش و افزایش میزان آگاهی از برند، از جمله اهدافی هستند که ممکن است در این مرحله برای خود تعیین کنید.
- شناسایی مخاطبان هدف
در مرحلهی دوم فرآیند پیادهسازی بازاریابی دیجیتال، شما باید به سراغ مخاطبان بروید و مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید؛ البته باید این نکته را هم بدانید که مخاطبان هدف شما در کانالهای مختلف، یکی نیستند و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ شما هم باید با توجه به این موضوع طراحی شوند؛ بهعنوان مثال، مخاطبان هدف شما در پلتفرمی مانند لینکدین، با مخاطبان هدفتان در اینستاگرام، زمین تا آسمان فرق خواهند داشت و این تفاوت، نکتهی بسیار مهمی است که به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید.
- تعیین بودجه
بعد از شناسایی دقیق مخاطبان هدف، نوبت به تعیین بودجهی بازاریابی دیجیتال میرسد. این بودجه، با توجه به کانالهایی که شما قصد استفاده از آنها را دارید، تعیین میشود.
- برقراری تعادل بین استراتژیهای پولی و رایگان
برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، شما باید از استراتژیهای پرداختی در کنار استراتژیهای رایگان استفاده کنید و ایجاد تعادل میان این استژاتژیها است که شما را به موفقیت میرساند. در این مرحله، شما باید استراتژیهای مورد نظر خود را بررسی و با انتخاب بهترین گزینههای ممکن، تعادل لازم را بین استراتژیهای پولی و رایگان برقرار کنید.
- بهینهسازی داراییهای دیجیتال برای گوشیهای تلفن همراه
حضور پررنگ گوشیهای تلفن همراه در دنیای امروزی و رقم قابل ملاحظهی کاربران این گوشیها، یادآور این نکته است که داراییهای دیجیتال شما، اگر برای این دستگاهها بهینه نشده باشند، هیچ موفقیتی را برای کسبوکارتان بههمراه نخواهند داشت. تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی مختلف، صفحات وبسایت و تبلیغات دیجیتال، از جمله داراییهایی هستند که باید برای دستگاههای تلفن همراه نیز بهینه شوند تا اثربخشی لازم را بههمراه داشته باشند.
- تحقیق کلمات کلیدی
برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف، نیازمند تولید محتوای ویژه برای آنان است و برای تولید چنین محتوایی نیز باید تحقیقات جامعی را در زمینهی کلمات کلیدی انجام داده باشید؛ بنابراین، یکی از اصلیترین مراحل پیادهسازی دیجیتال مارکتینگ که ارتباط مستقیمی نیز با موفقیت برنامههای شما دارد، تحقیق کلمات کلیدی است.
- ارزیابی دقیق دادهها
آخرین مرحلهی انجام دیجیتال مارکتینگ، ارزیابی و تحلیل دقیق دادههای جمعآوری شده در رابطه با استراتژیهای مختلفی است که انجام دادهاید. این ارزیابی، به شما کمک میکند تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای ازمیانبرداشتن آنها انجام دهید.
معرفی جامع روشهای دیجیتال مارکتینگ
مطالبی که تا به اینجای مقاله خواندید، شما را با ماهیت دیجیتال مارکتینگ، انواع، مزایا و مراحل پیادهسازی این شیوه از بازاریابی آشنا میکند. در این قسمت، سعی داریم وارد میدان عمل شویم و شما را با روشهای بازاریابی دیجیتال نیز آشنا کنیم؛ چراکه آشنایی با این شیوهها و ماهیت آنها، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید کاربردیترین و بهترین روشهای موجود را برای کسبوکار خود انتخاب کنید و در سایهی این انتخاب درست، به موفقیتی که انتظار دارید نیز برسید. رایجترین روشهای بازاریابی دیجیتال، به شرح زیر هستند:
- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)، شامل تمامی فعالیتهای بازاریابی است که در موتورهای جستجو انجام میشود. این روش، به دو دستهی: بهینهسازی موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی تقسیم میشود که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
- سئو (SEO)
بهینهسازی برای موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization)، از موثرترین و پرکاربردترین روشهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود و در سالهای خیر نیز توجه بسیاری از کسبوکارها را به خود جلب کرده است. سئو، به سایت شما کمک میکند تا با روشی درست و اصولی، به رتبههای بالاتری در صفحهی نتایج موتورهای جستجو دست پیدا کند و جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو، یعنی دسترسی به شمار بیشتری از مخاطبان و احتمال بالاتر برای رسیدن به موفقیت.
- تبلیغات کلیکی (PPC)
تبلیغات کلیکی یا تبلیغات بر اساس کلیک (Pay Per Click)، یکی از روشهای مقرونبهصرفهی بازاریابی دیجیتال است و نقش موثری در افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد. در این روش، شما هزینهی معینی را به سایتی که قصد تبلیغ در آن را دارید، میپردازید و صاحب اعتباری میشوید که با هر کلیک مخاطبان روی تبلیغ انجام شده، از میزان آن کم میشود. تبلیغات بر اساس کلیک، یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ برای برندهایی است که بهدنبال افزایش ترافیک مخاطبان خود هستند.
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا که با نام بازاریابی جاذبهای نیز شناخته میشود، عبارت است از ایجاد یک رابطهی قوی و سودمند با مخاطبان، از طریق ارائهی محتوای باارزش به آنها. این روش، یکی از بهترین و کارسازترین روشهای بازریابی دیجیتال بهشمار میرود و مخاطبان شما را به مشتریان وفادارتان تبدیل خواهد کرد. بازاریابی جاذبهای، بهدلیل ارائهی محتوای مفید به مخاطبان، نقش بسیار پررنگی در زمینهی اعتمادسازی ایفا میکند و این موضوع، موفقیت تجاری را برای کسبوکارها به دنبال دارد.
- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، از موثرترین کانالهای دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد یک رابطهی بلندمدت با مخاطبان بهشمار میرود. بازاریابی ایمیلی، در صورتی که با طراحی لندینگ پیج مناسب و داشتن نظم در ارسال ایمیلها همراه باشد، به یک روش بسیار تاثیرگذار برای تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان وفادار تبدیل خواهد شد. مهمترین موضوعی که در ایمیل مارکتینگ باید به آن توجه کنید، ارسال ایمیلهای جذاب و هدفمند به مشتری است؛ چراکه در غیر اینصورت، این ایمیلها، حتی بدون اینکه باز شوند، پاک خواهند شد.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
شبکههای اجتماعی، مهمترین بسترهایی هستند که برای یافتن مشتریان بالقوه باید به سراغ آنها بروید. بازاریابی شبکههای اجتماعی، به شما کمک میکند تا علاوه بر دسترسی به این افراد، میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید و با این کار، فروش خود را هم بالا ببرید. این روش مقرونبهصرفه، به شما کمک میکند تا صدای مشتریان خود را بشنوید و از پیشنهادات و انتقادات آنها مطلع شوید.
- بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
محبوبیت شبکههای اجتماعی موبایلی، موبایل مارکتینگ را به یکی از کارآمدترین روشهای دیجیتال مارکتینگ در دنیا تبدیل کرده است. با استفاده از بازاریابی موبایلی میتوانید آگاهی کاربران شبکههای اجتماعی موبایلی را از برند خود افزایش دهید و با این کار، تعداد قابل ملاحظهای از مخاطبان هدف خود را تحت پوشش استراتژیهای بازاریابی خود درآورید.
- بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، یکی از موثرترین و البته نامتعارفترین روشهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. در این روش، شما با استفاده از روشهای خلاقانه و غیرعادی، توجه مخاطبان را بهخود جلب میکنید و تاثیر بسیار عمیقی روی آنها میگذارید.
- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
اینفلوئنسر مارکتینگ که با نام بازاریابی افراد تاثیرگذار نیز شناخته میشود، یکی از رایجترین کانالهای دیجیتال مارکتینگ در سالهای اخیر محسوب میشود. در این روش، از قدرت تاثیرگذاری و محبوبیت افراد شناخته شده، برای معرفی محصولات و خدمات یک برند استفاده میشود. مهمترین موضوعی که در اینفلوئنسر مارکتینگ باید به آن توجه کنید، انتخاب درست اینفلوئنسر است؛ چراکه انتخاب شخص نامناسب، هیچ نتیجهای جز ازدسترفتن بودجه، برای شما به دنبال نخواهد داشت.
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
استفاده از فضای بنری وبسایتها، تبلیغات بنری نام دارد و در صورتی که در سایتهای معتبر و پربازدید انجام شود، نقش بسیار پررنگی در موفقیت تجاری شما ایفا خواهد کرد.
- بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)
بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی از طریق همکاری در فروش، یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی در دنیا بهشمار میرود. این روش که با بازشدن پای ابزارهای دیجیتال به زندگی انسانها، وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ نیز شد، به معنای همکاری کسبوکارها با یکدیگر و دریافت مبلغی پورسانت به ازای این همکاری است. افیلیت مارکتینگ، از موثرترین و رایجترین روشهای بازاریابی دیجیتال در دنیا است و در حوزههای مختلف نیز کاربرد دارد.
- بازاریابی ویروسی (Viral Markreting)
بدون شک، بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ، یکی از موثرترین روشهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش میزان آگاهی از برند است. در این روش، یک پیام تبلیغاتی جذاب و خلاقانه، در بازهی زمانی مشخص و در شبکههی اجتماعی مختلف منتشر میشود و توجه شمار زیادی از کاربران این شبکهها را به خود جلب میکند. به یاد داشته باشید که کلید موفقیت بازاریابی ویروسی این است که مخاطبان خود را تشویق کنید تا پیام تبلیغاتی شما را با دیگران هم به اشتراک بگذارند.
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
یکی دیگر از روشهای کارآمد دیجیتال مارکتینگ که تاثیر قابل ملاحظهای نیز در ایجاد رابطهای قوی و البته مستقیم بین خریدار و برند دارد، بازاریابی محتوا است. لازمهی موفقیت بازاریابی محتوا و بالابردن میزان فروش، داشتن یک استراتژی هدفمند و شناخت دقیق مخاطبان هدف است؛ این شناخت به شما کمک میکند تا با تولید محتوای باارزش، به تمامی سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید و اشتیاق لازم را برای خرید، در آنان پدید آورید.
- استراتژی محتوا (Content Strategy)
استراتژی محتوا، چراغ راه بازاریابی محتوا است و چهارچوب کلی این نوع بازاریابی را مشخص میکند. تحقیق در مورد مخاطبان و بررسی دقیق رفتارهای آنان، دو عامل بسیار مهمی هستند که فرآیند تدوین یک استراتژی محتوا را بهصورت مستقیم، تحت تاثیر قرار میدهند.
- بازاریابی قطرهای (Drip marketing)
بازاریابی قطرهای یا چکهای، یکی از روشهای موثر در بازاریابی دیجیتال است و در آن، اطلاعات مرتبط با یک برند و کسبوکار، بهصورت مداوم و اصطلاحا قطرهای، در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. بازاریابی چکهای، یکی از بهترین گزینههای ممکن برای افزایش آگاهی از برند است و تاثیر چشمگیری نیز در ساخت مشتریان بالقوه برای یک کسبوکار دارد.
- نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)
تمرکز روی بخش کوچکی از بازار و عرضهی محصولات و خدمات به این قسمت، نیچ مارکتینگ نام دارد و سرعت تبدیلشدن شما را به یکی از برندهای شناخته شده در بازار، افزایش میدهد. این روش بازاریابی، به شما کمک میکند تا شناخت دقیقتری از نیازهای منحصربهفرد مشتریان خود بهدست آورید و با رفع این نیازها، ارتباط بسیار محکمتری با آنها برقرار کنید.
- کامنت مارکتینگ (Comment marketing)
کامنت مارکتینگ یا بازاریابی کامنتی، در میان موثرترین روشهای بازاریابی دیجیتال در عصر حاضر قرار دارد و به معنای استفاده از بخش نظرات، برای بازاریابی و ارتباط با مخاطبان هدف است. این روش، در وبسایتها و شبکههای اجتماعی مختلف قابل اجرا است و تاثیر بسیار زیادی نیز در سئو دارد.
- بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)
بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ نیز یکی دیگر از روشهای دیجیتال مارکتینگ است و جایگاه ویژهای در بین استراتژیهای بازاریابی برندهای معتبر دارد. این روش، اعتبار یک برند را بهصورت مستقیم تحت تاثیر قرار میدهد و با بالابردن میزان اعتماد مخاطبان به یک کسبوکار، میزان فروش را بهصورت چشمگیری افزایش میدهد.
معرفی برترین ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ در دنیا
فاکتور اصلی برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، طراحی یک استراتژی مناسب است که این امر، تنها در سایهی استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محقق میشود. این ابزارها، به شما کمک میکنند تا ضمن تحلیل دقیق دادههای بهدست آمده، بهترین راه را انتخاب کنید و با گامهایی مطمئن، در مسیر موفقیت قدم بردارید. در این قسمت، به معرفی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتنیگ که بهصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دارند، میپردازیم:
- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
گوگل آنالیتیکس، از جمله مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد و در عین سادگی، یکی از کاملترین ابزارهای موجود در این زمینه نیز محسوب میشود. نمایش تعداد بازدیدکنندههای وبسایت، صفحات باز شده توسط کاربران، مدت زمان حضور آنها در سایت و بسیاری از اطلاعات کاربردی دیگر، از مهمترین دادههایی هستند که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد.
- ابزار SEMRush
SEMRush، یکی از ابزارهای کاربردی در حوزهی سئو است و به شما کمک میکند تا دادههای خود را در این زمینه آنالیز کنید. این ابزار، با گرفتن URL وبسایت و آدرس ایمیل، گزارش آنالیز وبسایتتان را برای شما، ارسال میکند.
- ابزار Moz
Moz هم یکی از بهترینهای دیجیتال مارکتینگ در دنیا است و دادههای مختلفی را در زمینههایی مانند: سئو سایت، ایمیل مارکتینگ و حتی کپیرایتینگ، در اختیار کاربران خود قرار میدهد. یکی از مهمترین نقاط قوت ابزار Moz، برگزاری سمینارهای آنلاین در حوزهی بازاریابی دیجیتال است.
- ابزار Google trends
ابزار Google trends یکی از بهترین ابزارهای موجود برای پیداکردن کلمات کلیدی ترند و انجام مقایسه بین چند کلمهی کلیدی است که رابط کاربری بسیار سادهای نیز دارد. این ابزار، به شما کمک میکند تا از موضوعات روز حوزهی فعالیت خود باخبر شوید و برنامهریزیهای آتی خود را با دیدی باز انجام دهید.
- ابزار Sidekick
Sidekick، یکی از بهترین ابزارهایی است که در ایمیل مارکتینگ میتوانید از آن استفاده کنید. این ابزار، برای پیگیری ایمیلهای ارسالی مورد استفاده قرار میگیرد و اطلاعات بسیار مفیدی را مانند تعداد ایمیلهای باز شده و زمان بازشدن آنها، به شما ارائه میکند.
- ابزار LoopFuse
اگر صاحب یک کسبوکار کوچک هستید و جامعهی هدف محدودی نیز دارید، LoopFuse، یکی از مفیدترین ابزارهایی است که در زمینهی بازاریابی ایمیل میتوانید از آن استفاده کنید. این ابزار، امکان مدیریت ایمیلها را برای کاربران خود فراهم میآورد و این فرصت را به آنان میدهد که تا سقف ۵۰۰ ایمیل در ماه، برای مخاطبان خود ارسال کنند.
- ابزار BuzzSumo
در میان ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ، ابزار BuzzSumo، یکی از بهترین گزینههای ممکن برای استفاده در حوزهی بازاریابی محتوا است. این ابزار بسیار کاربردی، با رصد محتواهای مختلف در موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی، نرخ تعامل آنها را مشخص میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید در جریان داغترین موضوعات روز قرار بگیرید و محتواهایی مخاطبپسند تولید کنید.
- ابزار MailChimp
اگر قصد دارید که ۱۲۰۰۰ هزار ایمیل را در ماه برای ۲۰۰۰ نفر از مخاطبان خود و بهصورت کاملا رایگان ارسال کنید، MailChimp، یکی از بهترین ابزارهایی است که میتوانید به سراغ آن بروید. این ابزار بسیار محبوب، امکان پیگیری ایمیلهای ارسال شده را برای شما فراهم میآورد و یکی از کاربریترین گزینههایی است که میتوانید در کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود از آن استفاده کنید.
- ابزار PromoRepublic
اگر به دنبال یک ابزار کاربردی و رایگان برای مدیریت شبکههای اجتماعی میگردید، پیشنهاد میکنیم حتما PromoRepublic را امتحان کنید. مدیریت همزمان تمامی شبکههای اجتماعی و امکان تنظیم روز و ساعت انتشار محتوا، از مهمترین مزایای این ابزار بهشمار میروند.
- ابزار Peek
یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی در دیجیتال مارکتینگ، ابزار تست کاربری Peek است. این ابزار، فضایی را که کاربران در هنگام ورود به سایت با آن مواجه میشوند، به شما نشان میدهد و در لیست بهترین ابزارهای موجود برای سنجش عملکرد وبسایت قرار دارد.
- ابزار Keyword Planner
از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که برای مدیریت کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان به Keyword Planner اشاره کرد. از این ابزار میتوانید برای سنجش میزان ترافیک کلمات کلیدی مختلف و انتخاب رقابتیترین کلمهی موجود استفاده کنید.
تبدیلشدن به رهبر بازار، هدف نهایی هر کسبوکاری است و راه رسیدن به این جایگاه، از قلب دیجیتال مارکتینگ میگذرد. در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات کلیدی را در زمینهی بازاریابی دیجیتال در اختیارتان قرار دهیم و شما را با روشی که نبض دنیای کسبوکار را در اختیار گرفته است، آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم پاسخی روشن به سوالات شما در این زمینه بدهیم و راه رسیدن به موفقیت را برایتان هموارتر کنیم.