سر فصل مطالب
- 1 نرخ بالای جابجایی شغلی در آژانسهای دیجیتال
- 1.1 کارمندان خود را فراری ندهید!
- 1.2 محیط کار سمی
- 1.3 انعطافپذیرنبودن آژانس
- 1.4 خفهشدن خلاقیتها در آژانس
- 1.5 نبود فرآیند توسعه رهبری و مربیگری در مجموعه
- 1.6 سرمایهگذاری نکردن آژانس روی کارمندان خود
- 1.7 ارائهندادن تصویری واضح از آیندهی شغلی به کارمندان
- 1.8 عقبماندن آژانسها از تحولات دنیای دیجیتال
- 1.9 نادیدهگرفتن تلاشها و زحمات کارکنان
- 1.10 عملنکردن آژانس به قولها و وعدههای خود
- 1.11 کوتاهی آژانس در زمینهی عیبیابی
نرخ بالای جابجایی شغلی در آژانسهای دیجیتال
جذب استعدادهای برتر در حوزهی دیجیتال و حفظ آنها، اولویت اول تمامی آژانسهای دیجیتال در عصر حاضر است؛ اما متاسفانه در عمل چنین اتفاقی نمیافتد و بیشتر این شرکتها، شاهد نرخ بالای جابجایی کارمندان هستند و خسارات فراوانی را نیز متحمل میشوند. فکر میکنید چرا این اتفاق میافتد و نقش شرکتها در بروز چنین مشکلی چیست؟ با ما همراه باشید تا با مهمترین دلایل جابجایی کارمندان در آژانسهای دیجیتال آشنا شوید و راههای حل این مشکل را یاد بگیرید.
کارمندان خود را فراری ندهید!
موفقیت در دنیای دیجیتال و سبقتگرفتن از رقبای حاضر، ارتباط مستقیمی با کیفیت تیم دارد و هر چه این تیم، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، موفقیتهای بزرگتری در انتظار یک آژانس است. شاید اینطور بهنظر برسد که ساختن یک تیم قوی، سختترین کار در مسیر رسیدن به این موفقیت است اما در واقع، سختترین قسمت کار به حفظ این تیم مربوط میشود؛ چراکه نرخ جابجایی کارمندان آژانسهای دیجیتال، رقم قابل توجهی است و طبق بررسیهای انجام شده، همکاری این افراد با یک آژانس، تنها برای یک مدت کوتاه ادامه دارد.
بر اساس مصاحبهای که مجلهی فوربز با برخی از کارمندان آژانسهای دیجتال داشته است، بیش از ۳۰ درصد این افراد معتقد بودند که برای مدتزمانی کمتر از ۱۲ ماه قادر خواهند بود تا با یک شرکت همکاری داشته باشند. با در نظرگرفتن هزینههای قابل توجهی که جابجایی کارمندان برای یک شرکت بهدنبال دارد، بیشتر میتوان به اهمیت این رقم پی برد. جداشدن یکی از کارمندان ارشد یک آژانس دیجیتال، علاوه بر ضربهای که به تیمهای داخلی این آژانس خواهد زد، سبب افزایش فشار کاری روی کارمندان دیگر نیز خواهد شد و این افراد، مجبور خواهند بود تا هر طور که شده، جای خالی کارمند جدا شده را برای مدتی پر کنند؛ اما فکر میکنید دلیل این اتفاق چیست و چه کسی مقصر است؟ در ادامه، ۱۰ دلیل بسیار مهمی را که سبب جدایی کارمندان از آژانسهای دیجیتال میشوند، معرفی میکنیم:
-
محیط کار سمی
محیطهای کاری مدرن، نسبت به گذشته، تغییرات بسیار بزرگی کردهاند و در حال حاضر، فرهنگ شرکت یک عبارت توخالی نیست. فرهنگ شرکت، جنبهی اصلی یک شرکت بهشمار میرود و مهمترین دلیلی است که یک کارمند، آن آژانس را انتخاب میکند؛ بنابراین، اگر فرهنگ یک شرکت، شفاف، مثبت و مناسب برای پرورش خلاقیت کارکنان نباشد، استعدادهای فعال آن در شرکت، بسیار زودتر از آنچه که مدیران انتظار دارند، از مجموعه جدا خواهند شد.
-
انعطافپذیرنبودن آژانس
کارمندان امروزی، بسیار بیشتر از کارمندان گذشته، بهدنبال ایجاد تعادل بین کار و زندگی خود هستند. دنیای کار نیز در عصر حاضر تغییرات قابل توجهی را شاهد بوده است و مفاهیمی چون ساعات کار انعطافپذیر و دورکاری، وارد آن شدهاند؛ به همین دلیل، انتظارات کارکنان در رابطه با انعطافپذیری محل کار، به یکی از اصلیترین محرکهای آنان برای تصمیمگیری در زمینهی همکاری با آژانسهای دیجیتال تبدیل شده است. برخلاف عقیدهی برخی از مدیران قدیمی در رابطه با حواسپرتی کارکنان در دورکاری، بررسیها نشان میدهند که دورکاری، یک اقدام عاقلانه است که کار هوشمندانهی کارمندان و در نتیجه، افزایش فروش مجموعه را به دنبال دارد.
-
خفهشدن خلاقیتها در آژانس
نیاز به دیدهشدن، یکی از مهمترین نیازهای کارمندان با استعداد در هر مجموعهای است و اگر این نیاز برآورده نشود، موجب دلسردی و جداشدن آنها از مجموعه خواهد شد. هر مدیری باید این را بداند که کارکنان با استعداد آژانس، سرمایههای آن مجموعه هستند و با ایدهها و نظرات خلاقانهی خود، موفقیت را برای آن شرکت بههمراه میآورند.
-
نبود فرآیند توسعه رهبری و مربیگری در مجموعه
کارمندان با انگیزه، همیشه به دنبال محیطی هستند که در آن رشد کنند و این خواسته، تنها در سایهی مدیریت و مشاورهی درست، محقق میشود. توسعهی رهبری، فرآیند بسیار موثری است که نهتنها باعث پیشرفت فرد در نقش خود در مجموعه خواهد شد، بلکه افزایش تواناییهای کل شرکت نیز به دنبال خواهد داشت. وجود مربیگری در آژانس دیجیتال هم سبب میشود که کارکنان مجموعه، سرمایهگذاری بیشتری روی نقش خود انجام دهند و در نهایت، موفقیتهای بیشتری را نیز برای شرکت رقم بزنند.
-
سرمایهگذاری نکردن آژانس روی کارمندان خود
سرمایهگذاری مادی و معنوی روی کارمندان، به معنای نشاندادن تعهد به این افراد است و تاثیر بسیار زیادی در متوقفکردن فرآیند جابجایی کارمندان در آژانسهای دیجیتال دارد. منظور از سرمایهگذاری معنوی یا احساسی، برخورد محترمانه با کارمندان و القای حس باارزشبودن به آنان است. این برخورد خوب، دقیقا همان کاری است که در شرکتهای بزگ دنیا در جریان است و تاثیر قابل ملاحظهای نیز در متعهدکردن کارمندانشان به مجموعه داشته است.
سرمایهگذاری مادی هم شامل اقداماتی مانند: پرداخت حقوق رقابتی به کارمندان، اعطای مزایایی مثل بیمه و درنظرگرفتن مرخصیهای استحقاقی برای آنان است. این نوع سرمایهگذاری، باعث حفظ استعدادهای برتر یک آژانس دیجیتال میشود و تحقق اهداف تجاری را برای آن مجموعه، ممکن میسازد.
-
ارائهندادن تصویری واضح از آیندهی شغلی به کارمندان
افراد آیندهنگری که به شغل خود اهمیت میدهند، به آیندهی شغلیشان فکر میکنند؛ به همین دلیل نیز اگر یک آژانس دیجیتال نتواند تصویر واضحی در رابطه با این موضوع به آنها ارائه دهد و پاداشی را برای سختکوشی کارکنان خود در نظر بگیرد، باعث دلسردی آنان خواهد شد. درست است که آژانسهای کوچک، در این رابطه با محدودیتهایی مواجه هستند اما از این موضوع نیز نباید غافل شوند که افراد باهوش، همواره بهدنبال این هستند که به چالش کشیده شوند؛ چراکه میدانند در سایهی همین چالشها است که به بلوغ حرفهای میرسند و خلاقیتهایشان را پرورش میدهند. یک قانون نانوشته اما طلایی در این زمینه وجود دارد که میگوید: نباید اجازه داد که کارمندان، احساس راکدبودن بکنند.
-
عقبماندن آژانسها از تحولات دنیای دیجیتال
سازگارنبودن آژانسهای دیجیتال با دنیای مدرن امروزی و پایبندی آنها به اصول و دادههای قدیمی، باعث عقبماندن آنها از تحولات دنیای دیجیتال میشود و در نهایت، کاراییها آنها را دچار افت میکند. آژانسهای دیجیتال باید آیندهنگر باشند و خود را با تغییرات بازار همگام کنند تا بتوانند علاوه بر تحقق اهداف تجاری خود، به کارمندانشان نیز در راه رسیدن به موفقیت، کمک کنند.
-
نادیدهگرفتن تلاشها و زحمات کارکنان
هیچ چیزی به اندازهی اینکه یک کارمند حس کند که شرکت، تلاشهای او را نمیبیند باعث دلسردی و بیاعتمادی او به مجموعه نخواهد شد. این دلسردی و ازبینرفتن اعتماد، در نهایت به جدایی کارمندان از آژانسهای دیجیتال و پیوستن آنان به مجموعههای رقیب، منجر میشود.
-
عملنکردن آژانس به قولها و وعدههای خود
اگر یک کارمند جدید، پس از ورود به تیم و تفهیم وظایف، در عمل متوجه شود که حرف و عمل مجموعه یکی نیست و وظایف محول شده به وی، با آنچه که قبلا به او گفته شده بود، تفاوت دارند، بهطور حتم آن آژانس را ترک خواهد کرد. متاسفانه، بسیاری از آژانسهای دیجتال حتی بدون آنکه خودشان متوجه باشند، مرتکب این اشتباه میشوند و خسارات سنگینی را نیز به خود تحمیل میکنند؛ البته چنین شرایطی در مورد شرکتهای در حال رشد کاملا طبیعی و محتمل است ولی حتما باید در این رابطه با کارمندان صحبت شود تا آنان احساس نکنند که مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند.
-
کوتاهی آژانس در زمینهی عیبیابی
وقتی که یک آژانس دیجیتال با مشکل جابجایی مداوم کارمندان روبرو میشود، باید در سریعترین زمان ممکن شروع به بررسی این مشکل و شناسایی نقاط ضعف خود بکند. هرچه این عیبیابی سریعتر و دقیقتر اتفاق بیفتد، به همان میزان نیز خسارات وارده کمتر و مشکل موجود در زمان کوتاهتری حل میشود.
کلام آخر
مواردی که گفتیم، مهمترین دلایل جابجایی کارمندان در آژانسهای دیجیتال هستند که در برخی از مواقع، با نام حرکت زیگزاگی نیز از آن یاد میشود. کارمندانی که یک آژانس را ترک میکنند، در واقع با انجام یک عقبگرد، خود را آمادهی یک پرش بلندتر و جشهی رو به جلو میکنند؛ اما در سوی دیگر ماجرا، آژانسهایی که کارمندان خود را از دست دادهاند، متحمل هزینههایی سنگین میشوند و حتی روابط آنان با مشتریانشان نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. با توجه به این موضوع، عیبیابی سریع و برطرفکردن نقاط ضعف، مهمترین وظیفهی مجموعههایی است با این مشکل مواجه هستند.
منابع:
https://www.quora.com/Why-is-there-such-high-employee-turnover-in-the-digital-agency-environment
https://medium.com/@jessica_kandler/10-reasons-your-agency-has-high-employee-turnover-c1c4d2c58d01