مدیر محتوا کیست؟ آشنایی با مهارت‌های یک مدیر محتوا!

مدیر محتوا کیست

مدیر محتوا کیست و چه وظایفی در یک مجموعه بر عهده دارد؟

 

تمام سایت‌هایی که در صفحه‌ی اول نتایج گوگل قرار می‌گیرند، یه ویژگی مشترک بسیار مهم با یکدیگر دارند. شاید فکر کنید که سئو‌ی خوب و محتوای مناسب، وجه مشترک تمام این وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌رود؛ اما ما به شما می‌گوییم که پشت تمام این نتایج خوب و موفق، شخصی قرار دارد که متاسفانه بیشتر افراد آشنایی کافی و درستی با  او ندارند. این شخص مهم و تاثیرگذار، کسی نیست جز مدیر محتوا. مدیر محتوا همان کسی است که یک سایت را از فرش به عرش می‌رساند و می‌تواند موفقیت یک کسب‌وکار در عصر دیجیتال را تضمین کند. در ادامه به معرفی این شخص و شرح وظایف او خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که برای تبدیل‌شدن به یک مدیر محتوا، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید.

 

 

مدیر محتوا، قدرت پشت پرده‌ی سایت‌های موفق!

 

به‌طور حتم، رقابت شدید و تنگاتنگ، مهم‌ترین ویژگی تجارت در عصر جدید است و این موضوع در رابطه با تمامی کسب‌وکارها نیز صدق می‌کند. چه صاحب یک کسب‌وکار نوپا باشید و چه جزو یکی از قدیمی‌ترین اعضای حوزه‌ی فعالیت خود به‌شمار بروید، در هر صورت، برای موفقیت در دنیای امروزی باید فعالیت درست و هدفمندی در عرصه‌ی دیجیتال داشته باشید و وب‌سایت تجاری شما، مهم‌ترین بستر برای انجام چنین فعالیتی است. وب‌سایت تجاری، مهم‌ترین پل ارتباطی میان یک برند و مخاطبان آن است و هرچه این پل مستحکم‌تر و شناخته‌شده‌تر باشد، ارتباط بیشتر و بهتری میان این دو گروه شکل خواهد گرفت.

مدیر محتوا، کسی است که این ارتباط قوی و موثر را میان مخاطبان و برند ایجاد می‌کند و رسیدن به اهداف تجاری از پیش تعیین شده را ممکن می‌سازد. حضور به‌موقع در زمان و مکان مناسب، یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در دنیای تجارت به‌شمار می‌رود و این دقیقا همان کاری است که یک مدیر محتوا در هر سازمان و مجموعه‌ای برعهده دارد. این شخص، با دانش و تسلطی که در حوزه‌ی فعالیت خویش دارد، می‌داند که کجا و چه زمانی، برای انتشار چه نوع محتوایی مناسب است و با این دانش، راه رسیدن به موفقیت را در دنیای تجارت هموار می‌کند.

یک مدیر محتوا، بسته به سازمان و مجموعه‌ای که با آن همکاری می‌کند و شرایط و قوانین آن، وظایف متعددی می‌تواند بر عهده داشته باشد؛ اما تنها چیزی که بدون توجه به شرایط و در رابطه با تمامی مجموعه‌ها به‌عنوان وظیفه‌ای مشترک به چشم می‌خورد، مدیریت بر محتوای بسترهای انتشار محتوا و بهینه‌سازی آن‌ها است. مدیران محتوا، در عین حال که وظیفه‌ی تولید محتوی مناسب و مورد نیاز برای هر سازمانی را برعهده دارند، موظف هستند که تمامی محتواهای موجود را نیز مورد بررسی قرار دهند و در صورت لزوم، نسبت به ویرایش و بهینه‌سازی آن‌ها اقدام کنند؛ بنابراین می‌توان این‌طور گفت که وظایف مدیر محتوا در حالت کلی به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • تولید و نظارت بر محتوای تولید شده یا مورد نیاز
  • مدیریت وب‌سایت و بهینه‌سازی آن

 

 

 

 

به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

مدیر محتوا شخصی است که از دانش و آگاهی کافی در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و مدیریت وب‌سایت برخوردار است و با استفاده از این دانش، رسیدن به موفقیت را برای کسب‌وکارها ممکن می‌سازد.

 

 

استخدام مدیر محتوا

 

شرح وظایف مدیر محتوا؛ از استراتژی تا نظارت

 

 

مهم‌ترین چیزی که وظایف مدیر محتوا در یک مجموعه را تعیین می‌کند، نوع سازمان طرف همکاری و قراردادی است که بین این فرد و مجموعه بسته می‌شود؛ اما در حالت کلی وظایفی که بر عهده‌ی این شخص قرار داده می‌شوند و در حوزه‌ی اختیارات وی جای می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

  • تدوین استراتژی محتوای مناسب

شاید بتوان گفت که اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک مدیر محتوا بر عهده دارد، تدوین استراتژی محتوایی است؛ چراکه بدون داشتن یک استراتژی مناسب و عمل بر اساس آن، هیچ تلاشی به نتیجه‌ی دلخواه نخواهد رسید. مدیر محتوا وظیفه دارد با بررسی و شناخت نیاز مخاطبان و در نظرگرفتن اهداف مجموعه، نقشه‌ی راه مناسبی برای برآورده کردن نیازها و اهداف هر دو گروه تدوین کند. این فرد بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که از بررسی این دو گروه به‌دست می‌آورد، اقدام به برنامه‌ریزی برای تولید محتوای مورد نیاز می‌کند.

به‌ عبارت بهتر می‌توان گفت که مدیر محتوا به برنامه‌ریزی برای انجام کلیه‌ی فعالیت‌هایی می‌پردازد که یک برند یا مجموعه را در ارتباط بهتر و نزدیکتری با مخاطبان خود قرار دهد و با این‌کار، مجموعه را به اهداف مورد نظر خود می‌رساند. ارائه‌ی محتوای مناسب به مخاطبان، با در نظرگرفتن نیازها و خواسته‌های آنان، مهم‌ترین اقدامی است که هر مدیر محتوا در این بخش از وظایف خود انجام می‌دهد.

  • برنامه‌ریزی و هماهنگی برای تولید محتوا

همان‌طور که گفتیم، حضور در زمان مناسب و ارائه‌ی محتوای مفید به مخاطبان در بهترین زمان ممکن، از جمله کارهایی است که یک مدیر محتوا انجام می‌دهد. این برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی، بر اساس داده‌هایی که این فرد در نتیجه‌ی تحقیقات خود و بررسی نیازهای مخاطبان و شرایط حاکم بر بازار جمع‌آوری کرده است، تعیین می‌شود. به جرات می‌توان گفت که ارتباط به‌موقع با مخاطبان، درست به اندازه‌ی ارائه‌ی محتوای خوب به آنان اهمیت دارد و نقش بسیار مهمی نیز در موفقیت هر کسب‌وکاری ایفا می‌کند؛ بنابراین تلاش‌های مدیر محتوا در این زمینه و هماهنگی‌های انجام شده توسط وی، تاثیر مستقیمی در موفقیت یک برند ایفا خواهد کرد.

  • تولید محتوا

یکی دیگر از وظایفی که مدیران محتوا در هر سازمانی برعهده دارند، ایجاد محتوای مناسب است که البته این موضوع همیشه به معنای تولید مستقیم محتوا توسط خود این افراد نیست؛ چراکه در برخی از مجموعه‌های بزرگ که از حجم فعالیت اینترنتی بالایی برخوردار هستند، تیمی از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا نیز در مجموعه حضور دارند و کار تولید محتوا بر عهده‌ی آن‌ها قرار دارد. در این شرایط، مدیر محتوا وظیفه دارد تا با نظارت بر کار این گروه و تعیین وظایف لازم برای آنان، روند تولید محتوا را مدیریت کند و از تولید به موقع محتوای مناسب مطمئن شود.

در برخی از موارد نیز مدیر محتوا، شخصا وظیفه‌ی تولید محتوا را برعهده دارد و موظف است تا بر اساس استراتژی‌ها و نیازهای تعیین شده، محتواهای مورد نیاز را برای مجموعه تولید کند. به‌طور کلی باید این نکته را بدانید که تولید محتوا یکی از آن دسته وظایفی است که انجام‌دادن یا ندادن آن توسط خود مدیر محتوا، بر اساس انتظارات کارفرما از این فرد و قراردادی که بین او و مجموعه امضا شده است، تعیین می‌شود و نمی‌توان تعریف واحدی در این زمینه برای تمامی مدیران محتوا ارائه کرد.

  • ویرایش و بهینه‌سازی محتوای تولید شده

گفتیم که در برخی از مجموعه ها، مدیر محتوا شخصا وظیفه‌ی تولید محتوای لازم را بر عهده ندارد و به‌جای این‌کار، بر تیمی که مسئول تولید محتوای مورد نیاز هستند، نظارت می‌کند. در این موارد، مدیر محتوا وظیفه دارد تا محتوایی که این افراد تولید کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده و کار بهینه‌سازی و ویرایش آن‌ها را انجام دهد. محتوای تولید شده ممکن است در فرمت‌های مختلفی به دست یک مدیر محتوا برسند و این فرد موظف است تا با بررسی دقیق تمامی این فرمت‌ها، بهترین و مناسب‌ترین شکل محتوا را برای ارائه به مخاطبان، آماده و پردازش کند.

  • به‌روزرسانی محتواهای منتشر شده در سیستم مدیریت محتوا

بخشی از وظایف مدیر محتوا در هر سازمانی، مربوط به به‌روزرسانی محتواهایی است که قبلا منتشر شده‌اند. محتواهای منتشر شده در وب‌سایت، هر چند وقت یک‌بار نیاز دارند تا به‌روزرسانی شوند و این مورد یکی از وظایف دیگر مدیر محتوا به‌شمار می‌رود. این‌کار نیز مانند تولید محتوا ممکن است توسط خود مدیر محتوا یا تیمی که وی مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد انجام شود.

  • نظارت بر نظرات و دیدگاه‌های نوشته شده در وب‌سایت

کاربران مختلفی ممکن است محتوای منتشر شده در وب‌سایت را مطالعه و نظرات مختلفی نیز در رابطه با آن ارائه کنند. این نظرات تا جایی که مخالف اهداف و قوانین مجموعه نباشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر هرگونه مغایرتی با این قوانین داشته باشند، می‌توانند به یکی از موانع اصلی و مهم برای رسیدن به اهداف سازمان تبدیل شوند. به همین دلیل نیز، مدیر محتوا باید بر تمامی این موارد نظارت دقیق داشته باشد و آن‌ها را مدیریت کند تا ضمن جلوگیری از بروز مشکل برای سازمان، راه رسیدن به اهداف تجاری را نیز هموار سازد.

 

 

 

به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

تدوین استراتژی‌های مناسب برای تولید و انتشار محتوا، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی‌های لازم برای تولید محتوای مورد نیاز مجموعه، تولید و ویرایش محتوا و به‌روزرسانی محتواهای منتشر شده در سیستم مدیریت محتوا، مهم‌ترین وظایفی هستند که یک مدیر محتوا بر عهده دارد.

 

 

 

مهارت های مدیر محتوا

 

 

مهم‌ترین مهارت‌ های مورد نیاز برای یک مدیر محتوای موفق و کاربلد

 

 

بعد از آشنایی با وظایف و مسئولیت‌های مدیر محتوا، نوبت آن رسیده است که با مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که این فرد باید داشته باشد نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین خصوصیات و مهارت‌هایی می‌پردازیم که هر مدیر محتوایی به آن‌ها نیاز دارد تا به یک فرد کاربلد و موثر در هر مجموعه‌ای تبدیل شود:

  • تسلط به سئو

 

با توجه به اینکه، مدیریت محتوای وب‌سایت و ارائه‌ی بهترین و مناسب‌ترین محتوای ممکن، اصلی‌ترین هدف هر مدیر محتوایی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین این فرد باید تسلط کافی بر اصول سئو داشته باشد تا بتواند به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کند.

 

  • آشنایی با تکنیک‌های جستجو

 

از دیگر مهارت‌هایی که هر مدیر محتوایی به آن نیاز دارد، آشنایی با روش‌های جستجو است. مدیران محتوا برای تدوین استراتژی‌های مناسب محتوایی، باید از نیاز کاربران و خواسته‌ی آنان مطلع باشند و به همین دلیل نیز لازم است که بر روش‌های جستجو و جمع‌آوری داده از فضای اینترنت، تسلط کافی داشته باشند. از دیگر زمینه‌هایی که مدیران محتوا از مهارت‌های خود در زمینه‌ی جستجو در اینترنت از آن استفاده می‌کنند، می‌توان به تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که اهمیت تسلط مدیر محتوا را بر تکنیک‌های جستجو در اینترنت نشان می‌دهد، لزوم رصد رقبا و آنالیز آنان است. مدیر محتوا باید علاوه بر آشنایی کامل با بهترین روش‌های جستجو، ابزارهای رصد و تحلیل رقبای حاضر در بازار را نیز به‌خوبی بشناسد و تسلط کافی بر آن‌ها داشته باشد. تسلط بر ابزارهای رصد، به این فرد کمک می‌کند تا بتواند داده‌های لازم جهت تدوین بهترین استراتژی‌های ممکن برای رسیدن به موفقیت تجاری را در اختیار داشته باشد.

 

  • تسلط به قواعد نگارش فارسی

 

در قسمت قبل گفتیم که یکی از وظایف یک مدیر محتوا، تولید یا ویرایش محتوا است؛ بنابراین این فرد باید بر قواعد نگارش فارسی مسلط باشد تا بتواند محتوایی مناسب در اختیار کاربران قرار دهد و با این‌کار گام بزرگی در دستیابی مجموعه به اهداف تجاری خود بردارد. در کنار این موضوع، مهارت یک مدیر محتوا در زمینه‌ی ویرایش متن نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که این فرد به آن نیاز دارد.

 

  • مهارت‌های کافی برای ساخت و ویرایش محتوای غیر متنی

 

مسلما محتوای ارائه‌ شده در وب‌سایت‌های تجاری فقط به‌صورت متن نخواهند بود و فرمت‌هایی چون عکس و فیلم را نیز در بر خواهند گرفت؛ بنابراین مدیر محتوا باید مهارت‌های لازم در این زمینه را نیز داشته باشد تا بتواند علاوه بر تولید محتوا در این فرمت‌ها، محتوای تولید شده توسط سایر اعضای تیم را نیز ویرایش و بهینه کند.

 

  • آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای مدیریت آن‌ها

 

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف، یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در دنیای تجارت امروزی است؛ بنابراین یک مدیر محتوا نیز باید آشنایی کاملی با این شبکه‌ها و ابزارهای مدیریت آن‌ها داشته باشد تا بتواند با منتشرکردن محتوا در این بسترها، میزان آگاهی از برند را افزایش دهد و رسیدن به موفقیت را برای مجموعه ممکن سازد.

  • خلاقیت

 

خلاقیت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران محتوای موفق است. این افراد برای پیشرفت در کار خود و برقرارکردن ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان، به خلاقیت نیاز دارند و تنها در صورت بهره‌بردن از این ویژگی‌ است که می‌توانند نتیجه‌ی مورد نظر را از فعالیت‌ها و برنامه‌های خود بگیرند.

 

 

به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

مسلط‌بودن به سئو، آشنایی کافی با تکنیک‌های جستجو در اینترنت، تسلط بر قواعد نگارشی، آشنایی با ابزارهای ساخت و ادیت فیلم و عکس، خلاقیت و داشتن اطلاعات کافی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای مدیریت آن‌ها، مهم‌ترین مهارت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که مدیران محتوای موفق به آن‌ها نیاز دارند.

 

 

 

 

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به همه‌ی سوالات و ابهامات شما در رابطه با شغل مدیر محتوا پاسخ داده و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. مطالعه‌ی دقیق توضیحات ارائه شده در این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک مدیر محتوای موفق آشنا شوید و اقدامات لازم را برای رسیدن به جایگاه دلخواه خود در این حوزه بردارید.

 

 

منابع:

https://www.textbroker.com/content-manager#:~:text=Content%20managers%20are%20responsible%20for,content%20management%20system%20(CMS).

https://www.careerexplorer.com/careers/content-manager/

https://blog.hubspot.com/marketing/content-manager

 

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!