سر فصل مطالب
چطور محتوای لندینگ پیج بنویسیم؟
طراحی صفحه فرود یکی از مهمترین عواملیه که میتونه موفقیت یا شکست یه کمپین تبلیغاتی رو تعیین کنه.
یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی که در صورت طراحی درست و اصولی، موفقیت شما در این حوزه را تضمین خواهد کرد، لندینگ پیج یا همان صفحه فرود است. صفحات فرود، با توجه به هدفی که برای آن طراحی میشوند، انواع مختلفی دارند؛ اما تمامی آنها، ابزارهایی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال هستند و راز موفقیتشان یکی است. اگر بهدنبال یادگرفتن این راز هستید و میخواهید با استفاده از استراتژیها و ترفندهای مورد استفاده توسط موفقترین بازاریابان دنیا، فروش خود را دو برابر کنید، با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.
لندینگ پیج، ابزاری قوی برای تبدیل مخاطب به مشتری
لندینگ پیج، صفحهای هستند که مخاطبان شما با کلیک روی لینکهای فراخوانی به عمل، وارد آن میشوند. این صفحه، فرصتی استثنائی در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید با استفاده از استراتژیهای کاربردی، ضمن جمعآوری اطلاعاتی بسیار ارزشمند، مخاطبان وارد شده به صفحه را نیز به مشتریان خود تبدیل کنید. شما در این صفحه بستری را فراهم میآورید تا مخاطب بدون حواسپرتی، سرنخها و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد و در نهایت، فروش بالاتر را برایتان به همراه بیاورد. در حالت کلی، پروسهی عملکرد صفحهی فرود شامل موارد زیر میشود:
- کلیک مخاطب روی دکمهی فراخوان عمل و وارد شدن به صفحهای با یک فرم اطلاعات
- پرکردن فرم و ارائهی اطلاعات مورد نیاز شما
- ذخیرهی اطلاعات توسط شما
- ارزیابی مخاطبان با استفاده از اطلاعات بهدست آمده و تدوین استراتژیهای لازم برای موفقیت در بازاریابی
بهطور خلاصه:
صفحات فرود یا لندینگ پیجها، صفحاتی مجزا از دیگر بخشهای وبسایت شما هستند که مخاطبان بعد از کلیک روی دکمهی فراخوان عمل، وارد آنها میشوند و با پرکردن یک فرم، اطلاعات مورد نیاز شما را برای ارزیابی آنها و تدوین استراتژیهای موفق بازاریابی، در اختیارتان قرار میدهند.
با رعایت این نکات در طراحی صفحه فرود، نرخ تبدیل خود را ۲ برابر کنید
هدف از طراحی صفحات فرود، جمعآوری دادههای ارزشمند برای ارزیابی مخاطبان و ارائهی پیشنهادات جذاب به آنان است که اینکار در نهایت، به افزایش فروش شما و رسیدن به موفقیت تجاری منجر خواهد شد. طراحی ظاهری نامناسب مانند استفاده از فونتها و سایزهای بسیار ریز و وجود گزینههای فراوان و لینکهای متعدد، نکاتی کلی در رابطه با طراحی صفحات فرود هستند که احتمالا با آنها آشنایی دارید؛ اما نکات جزئیتری نیز در رابطه با لندینگپیجها وجود دارند که در صورت توجه به آنها میتوانید، بسیار بیشتر از آن چیزی که فکرش را میکنید میزان فروش خود را بالاتر ببرید. نکات ریز اما مهمی که در طراحی هر نوع صفحهی فرودی باید مورد توجه قرار دهید، به شرح زیر هستند:
-
مخاطب را درگیر کنید
درگیرکردن مخاطب، به معنای پرسیدن سوالهای مختلف در رابطه با او و در نهایت ارائهی پاسخی متناسب با نیار وی و در راستای هدف شما است. بهعنوان مثال: اگر وبسایت فروش مکملهای ورزشی دارید، میتوانید با مطرحکردن سوالاتی در رابطه با مشخصات جسمی مخاطبان و درخواست ایمیل از آنها، در مرحلهی آخر به آنان بگویید که واجد شرایط استفاده از محصولات شما هستند. با اینکار، در عین حال که مخاطب را درگیر کرده و در نهایت پاسخ دلخواه را به وی دادهاید، اطلاعات بسیار ارزشمندی را نیز جمعآوری کردهاید که با استفاده از آنها خواهید توانست استراتژیهای مناسبی در بازاریابی تدوین کنید.
-
پاپآپ خروج را فراموش نکنید
طراحی پاپآپ خروج، یکی از کارهای بسیار مهمی است که در طراحی یک صفحه فرود باید مورد توجه قرار دهید؛ اما شما میتوانید با استفاده از کمی خلاقیت، به مخاطبان خود بگویید که چرا ایمیل و اطلاعات آنان را جمعآوری میکنید. این کار به ظاهر ساده، تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان دادههای شما خواهد داشت و در نهایت نیز، باعث موفقیت شما در بازاریابی خواهد شد.
-
از اطلاعات موقعیت جغرافیایی افراد در طراحی صفحات فرود استفاده کنید
استفاده از IP مخاطبان هدف در طراحی صفحات فرود از آن جهت اهمیت دارد که شما با استفاده از این کار میتوانید صفحات خود را بر اساس ویژگیهای گروههای هدف مختلف، طراحی کنید؛ بهعنوان مثال میتوانید اولویت زبانهای موجود را بر اساس محبوبترین و رایجترین گزینههای موجود تعیین کنید. برای استخراج آدرس آیپی کاربران، میتوانید از ابزار بسیار محبوب و کاربردی Geo IP استفاده کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را بهدست آورید.
-
مشتری را در مرحلهی پرداخت نهایی غافلگیر کنید
غافلگیرکردن مشتری در مرحلهی خرید نهایی که اصطلاحا «Checkout bump» نامیده میشود، به این معنا است که شما یک پیشنهاد هیجانانگیز قبل از پرداخت نهایی به مشتری بدهید؛ پیشنهادی که در این مرحله میدهید حداقل باید ۵۰ درصد از هزینهی واقعی محصول یا خدمات شما ارزانتر باشد تا بتواند نظر مشتری را به خود جلب کرده و نتیجهی دلخواه را برایتان بههمراه داشه باشد.
-
تیتر قوی انتخاب کنید
بر اساس دادههای منتشر شده توسط برخی از کارشناسان حوزهی بازاریابی، از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر تیتر نوشته شده در صفحه را میخوانند و از این تعداد، تنها ۲ نفر به مطالعهی خود ادامه میدهند؛ بنابراین تیتر، اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی نیز در تحت تاثیر قراردادن مخاطب ایفا میکند. برخی از قوانینی که در انتخاب تیتر خود باید در نظر داشته باشید عبارت هستند از:
- استفادهکردن از اعداد و عبارات منفی
- انتخاب تیترهایی با حداکثر ۶۵ کاراکتر
- نوشتن تیتری با حداکثر ۶ کلمه
- انتخاب تیتری متناسب با محتوا
- پرهیز از بهکاربردن کلمات چندمفهومی
- سعی در انتخاب اعداد فرد
- استفاده از کلمات قوی و صفت در عنوان
برای مطالعه بیشتر درباره تیترنویسی و شناخت تیترهای اثربخش مقاله همه چیز درباره تیترنویسی را بخوانید.
-
بترسانید!
برانگیختن احساس ترس در مخاطبان، یکی از بهترین روشهایی است که میتوانید با استفاده از آن به هدف خود در جمعآوری اطلاعات و فروش بیشتر برسید؛ بهعنوان مثال: اگر پیج فروش محصولات مراقبت پوستی دارید، میتوانید با استفاده از ترس مخاطبان از پیری و خرابشدن پوست، آنان را به سمت انتخاب و خرید محصولات خود سوق دهید.
-
از مخاطبان خود بخواهید تا به شما لطف کنند
از مخاطبان خود بخواهید که با معرفی شما به دوستان خود، در حق شما لطف کنند؛ حتی میتوانید در ازای اینکار پاداشی هم برای آنان در نظر بگیرید تا انگیزهی کافی را در اختیار آنها قرار دهید.
بهطور خلاصه:
درگیرکردن مخاطب، طراحی متفاوت برای پاپآپ خروج، استفاده از آیپی مخاطبان برای طراحی المانهای صفحه، ارائهی پیشنهادهای جذاب به مشتری در مرحلهی پرداخت نهایی، انتخاب تیتر قوی، برانگیختن حس ترس در مشتری و درخواست از مخاطبان برای انجامدادن یک لطف در حق شما، نکات ریز اما بسیار مهمی هستند که باید در طراحی صفحات فرود مورد توجه قرار دهید تا بتوانید نتایخ دلخواه را از فعالیتهای بازاریابی خود بگیرید.
سخن آخر
صفحات فرود یا لندینگپیجها، اهمیت بسیار زیادی در بالارفتن نرخ تبدیل دارند؛ بنابراین در طراحی آنها باید نهایت وسواس را بهخرج دهید و مخاطبان را به سمتی که خودتان میخواهید هدایت کنید. نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، در عین حال که نکات ریزی هستند، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت شما خواهند داشت؛ بنابراین توصیه میکنیم که حتما در طراحی صفحات فرود خود از آنها استفاده کنید.
منابع:
https://www.smartbugmedia.com/blog/back-to-basics-what-is-a-landing-page-and-how-do-they-work
https://www.youtube.com/watch?v=SbJnXHfDJPg