۰ تا ۱۰۰ پرسونا و مخاطب شناسی

شناخت پرسونا و مخاطب شناسی

سر فصل مطالب

همه چیز درباره‌ی پرسونای مخاطب و مخاطب‌شناسی

 

بازاریابی در عصر حاضر، تفاوت‌های اساسی و بسیار مهمی با روش‌های سنتی در گذشته دارد و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن، به مطرح‌شدن مفهوم جدیدی به‌نام پرسونای مخاطب مربوط می‌شود. پرسونای مخاطب، کلید موفقیت در بازاریابی مدرن است و زمینه را برای گرفتن بهترین نتیجه از فعالیت‌های بازاریابی و رسیدن به اهداف مورد نظر، فراهم می‌آورد؛ اما پرسونای مخاطب چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان یک پرسونای جامع و دقیق طراحی کرد؟ در ادامه، به تمامی این سوالات پاسخ داده و ضمن صحبت در رابطه با اهمیت مخاطب‌شناسی و فواید استفاده از پرسونای مخاطب، مراحل طراحی پرسونا را نیز شرح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

 

بهترین راه‌های ممکن برای شناخت پرسونا مخاطبان هدف

 

راه های شناخت پرسونا

 

مخاطب‌شناسی و آشنایی با تیپ شخصیتی آنان که با نام آرکتایپ مشتری نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان فوندانسیون عملیات بازاریابی در عصر حاضر به‌شمار می‌رود. اگر این قدم را محکم و دقیق بردارید و مخاطبان خود را به‌درستی آنالیز کرده و بشناسید، رسیدن به موفقیت در تجارت برایتان ممکن خواهد بود و به احتمال بسیار بالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اهداف تجاری خود را تحقق خواهید بخشید؛ اما اگر دقت و انرژی کافی را در این مرحله صرف نکنید، بدون شک، شکست خورده و زمان و انرژی خود را به هدر خواهید داد. راه‌های مختلفی برای شناخت مخاطبان وجود دارند که مهم‌ترین و دقیق‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

 

  • ارزیابی پایگاه مشتریان

 

یکی از بهترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید شناخت درستی از مخاطبان خود به‌دست آورید، بررسی پایگاه مشتریان و آنالیز‌کردن افرادی است که قبلا از شما خرید کرده‌اند. با این‌کار می‌توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با سن، جنسیت، علایق، نیازها، شرایط و مشکلات آنان به‌دست آورید و با تحلیل دقیق دیدگاه‌های آن‌ها، مخاطبان هدف خود را بیشتر و بهتر بشناسید. برای این‌کار می‌توانید از نظرسنجی نیز استفاده کنید و نظر مخاطبان خود را به‌صورت مستقیم بپرسید.

  • تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف بازار را شناسایی کرده و با تمرکز روی آن‌ها، بتوانید محصولات و خدماتی کاربردی ارائه کنید. منافذی که در بازار وجود دارند، به شما کمک می‌کنند تا محصولاتی را ارائه کنید که بتوانند این منافذ را پر کرده و شما را به موفقیت مورد نظرتان در تجارت برسانند.

 

  • تحلیل رقبا

 

مطمئن باشید که رقبای حاضر در بازار، یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایتان هستند و بزرگ‌ترین کمک را به رشد شما می‌کنند. رفتار رقبا و نحوه‌ی فعالیت‌های آنان، اطلاعات بسیار مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما می‌گوید که مخاطبان‌تان به چه محصولاتی نیاز دارند و بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. استفاده از تجربه‌ی رقبا، موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های شما شده و رسیدن به موفقیت را در کوتاه‌ترین زمان، برایتان‌ ممکن می‌سازد.

 

  • طراحی پرسونا

 

مهم‌ترین راه برای مخاطب‌شناسی که امکان شناخت دقیق مخاطبان هدف را برای شما فراهم می‌آورد، طراحی پرسونای مخاطب است. با طراحی پرسونا می‌توانید ویژگی‌های شخصیتی، نیازها و علایق مشتریان خود را مشخص کرده و استراتژی‌های بازاریابی خود را بر این اساس، تدوین کنید. پرسونای مخاطب، دید کامل و بسیار دقیقی از مخاطبان به شما می‌دهد و به همین دلیل نیز، بهترین راه ممکن برای شناخت مخاطب محسوب می‌شود. بدون شک، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال با بازاریابی به روش‌های سنتی، استفاده از پرسونای مخاطب است که به شکل‌گیری فعالیت‌های مفید و رسیدن به اهداف تجاری، منجر می‌شود.

 

  • مشخص‌کردن مخاطبان غیر هدف!

 

مشخص‌کردن مخاطبان غیر هدف، درست مانند حذف‌کردن گزینه‌های غلط یک تست کنکور است و به شما کمک می‌کند تا در نهایت بتوانید پاسخ درست، یعنی مخاطبان هدف خود را، بیابید. این کار، موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های شما خواهد شد و از اتلاف منابع در مسیرهای اشتباه، جلوگیری خواهد کرد.

 

  • منظم با مخاطبان

داشتن تعامل منظم با مخاطبان و جمع‌آوری اطلاعات دقیق، یکی دیگر از راه‌های بسیار موثر برای شناخت مخاطبان است؛ البته باید توجه داشته باشید که این تعاول باید مداوم باشد و اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از این روش، همواره باید به‌روزرسانی شوند.

 

  • استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، ابزار مفیدی است که با ارائه‌ی اطلاعات کاربردی در رابطه با بازدیدکنندگان وب‌سایت، کمک بسیار بزرگی در مخاطب‌شناسی به شما می‌کند. با کمک داده‌های حاصل از این ابزار می‌توانید تصمیمات درستی برای فعالیت‌های خود در آینده بگیرید و انرژی و هزینه‌ی خود را به بهترین شکل ممکن، صرف کنید. از جمله اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توان به میزان علاقه‌ی مخاطبان به محتواهای موجود در وب‌سایت شما و کانال‌های مختلف مورد استفاده‌ی آن‌ها اشاره کرد.

 

به‌طور خلاصه:

راه‌های مختلفی برای مخاطب‌شناسی وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به: طراحی پرسونای مخاطب، استفاده از گوگل آنالیتیکس، تعامل مداوم با مخاطبان، تحلیل رقبا، مشخص‌کردن مخاطبان غیر هدف، ارزیابی پایگاه مشتریان و تحلیل رقبا، اشاره کرد.

 

 

پرسونا چیست

 

پرسونای مخاطب چیست؟

 

نوک پیکان بازاریابی همیشه به سوی مخاطبان است و این مخاطبان هستند که با تصمیم‌ها و رفتار خود، تعیین می‌کنند که اقدامات بازاریابی شما موثر بوده‌اند یا نه؟ استراتژی‌های بازاریابی در صورتی موفقیت‌آمیز به‌شمار می‌روند که نتایج و اهداف دلخواه را برای بازاریابان و کسب‌وکار به‌همراه داشته باشند و با بالابردن میزان فروش، سود بیشتری را عاید مجموعه کنند. چنین موقعیتی، قطعا یک موفقیت شیرین محسوب‌ می‌شود؛ اما متاسفانه نتیجه‌‌ای قطعی برای تمامی اقدامات بازاریابی نیست و گاهی ممکن است با نتایجی بسیار تلخ و ناامیدکننده مواجه شوید. حتما می‌پرسید چرا؟ در پاسخ به این سوال می‌توان دلایل متعددی را ذکر کرد که مهم‌ترین آن‌ها، نداشتن پرسونای مخاطب یا طراحی یک پرسونای اشتباه است.

پرسونای مخاطب، شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری مختلف است که برای مخاطبان خود در دنیای تجارت تهیه می‌کنید و با کمک‌گرفتن از آن می‌توانید، فعالیت‌های خود را به نتایج دلخواه برسانید. در واقع، پرسونا یک شخصیت خیالی است که ویژگی‌ها و خصوصیات واقعی مخاطبان هدف شما را در خود جای داده و کمک بسیار بزرگی به یافتن مسیر درست برای بازاریابی می‌کند. هویت شکل گرفته در پرسونای مخاطب، بر اساس ویژگی‌ها و تجربیات واقعی مخاطبان ایجاد می‌شود و به همین دلیل نیز نقش بسیار مهمی در به‌ثمررسیدن فعالیت‌های بازاریابی شما دارد.

حتما تاکنون اخبار متعددی در رابطه با تجربیات ناموفق بازاریابی و شکست‌های تلخ در این عرصه شنیده‌اید یا شاید خودتان نیز چنین تجربه‌ای را کسب کرده باشید؛ شکست‌هایی که در برخی از مواقع، خسارت‌های سنگین و غیرقابل جبرانی را برای مجموعه به‌دنبال داشته‌اند و رویای رسیدن به روزهای روشن را از کسب‌‌وکارها گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که چنین شکست‌های سنگینی را برای مشاغل مختلف رقم می‌زند، نداشتن شناخت کافی از مخاطب و ترسیم‌نکردن یک پرسونای شفاف است.

نشناختن مخاطب و نداشتن پرسونا، از آن جهت مهم است که شما را از گیرافتادن در دام یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین تفکرات در حوزه‌ی بازاریابی، نجات می‌دهد. تفکری که در نتیجه‌ی همین نداشتن شناخت کافی از مخاطب اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تا فکر کنید که مخاطبان نیز درست مانند شما، فکر و عمل می‌کنند. اینجا است که در نتیجه‌ی یک تفکر غلط، شروع به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اشتباه می‌کنید و در نهایت نیز شکست‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را برای خود و مجموعه رقم می‌زنید.

پرسونای مخاطب، با ساختن یک تصویر واضح از مخاطب، به شما کمک می‌‌کند تا علاوه بر درک سلیقه و علایق مخاطب خود، از نیازها و مشکلات وی نیز مطلع شوید و بتوانید اقدامات مناسبی را برای رفع آن‌‌ها انجام دهید. انجام اقدامات مناسب، موجب رفع نیازها و حل مشکلات مخاطبان شما می‌شود و در نهایت نیز رضایت‌ آنان را به‌دنبال خواهد داشت. رضایت مخاطبان، همان موفقیتی است که شما در تلاش برای کسب آن هستید و استراتژی‌های متعددی را برای نیل به این هدف بسیار باارزش، تدوین می‌کنید.

 

به‌طور خلاصه:

پرسونای مخاطب، به‌معنای تعریف یک شخصیت خیالی با ویژگی‌های رفتاری واقعی برای مخاطبان است و به شما کمک می‌کند تا ضمن به‌دست‌آوردن شناخت درست از مخاطبان خود، اقدامات لازم را برای حل مشکلات و برطرف‌کردن نیازهای آنان انجام دهید. طراحی پرسونای مخاطب، تصویری واضح را از مخاطبان هدف در اختیارتان قرار می‌دهد و شما با استفاده از آن می‌توانید، رضایت خاطر مخاطبان هدف خود را تامین کنید.

 

از این استمرار این محتوا حمایت می‌کنم

 

 

مهم‌ترین فواید طراحی پرسونای مخاطب در بازاریابی مدرن

 

شناخت عمیق مخاطب و طراحی یک پرسونای واضح، اهمیت بسیار زیادی در بازاریابی دارد و یکی از قوی‌ترین عواملی است که شما را به موفقیت مورد نظر در کسب‌وکار می‌رساند. دانستن مزایای طراحی پرسونا، انگیزه‌ی کافی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا مخاطبان هدف خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و پرسونای دقیق و بی‌نقصی را طراحی کنید. در ادامه، به معرفی مهم‌ترین فواید طراحی پرسونا پرداخته و دلایل محکمی را برای شروع این‌کار ارائه می‌کنیم:

  • همدلی

همدلی‌کردن یا همان امپاتی (Empathy)، یکی از مهم‌ترین مزایایی است که با طراحی پرسونای مخاطب، از آن بهره‌مند خواهید شد. منظور از همدلی‌کردن این است که شما خود را به‌جای مخاطبتان قرار داده و او را عمیقا درک کنید. چنین درکی به شما کمک می‌کند تا نیاز مخاطبان را بشناسید و محصولات یا خدماتی مفید برای رفع نیازهای آن‌ها طراحی کنید. شناخت مخاطب و طراحی پرسونا، علاوه بر این‌که به ارائه‌ی محصولات و خدمات مفید کمک می‌کند، در مسیر طراحی و ساخت محصولات نیز کمک بسیار بزرگی در اختیار شما قرار خواهد داد.

  • جهت‌دادن به تصمیم‌گیری‌ها

مزیت بسیار مهم دیگری که برای طراحی پرسونای مخاطب می‌توان به آن اشاره کرد، مشخص‌کردن یک مسیر درست برای گرفتن بهترین تصمیم یا به عبارت بهتر، جهت‌دادن به تصمیم‌گیری‌های اعضای تیم است. پرسونا به شما کمک می‌کند تا از طراحی محصول یا خدماتی که منطبق بر نیازهای خود شما است، اجتناب کنید و این محصول یا خدمت را دقیقا بر اساس نیازهای مشتریان و مخاطبان واقعی خود طراحی کنید. با استفاده از پرسونا خواهید توانست، ویژگی‌های مخاطبان خود را اولویت‌بندی کرده و بر اساس این اولویت‌بندی، استراتژی‌های مناسب را تدوین کنید.

  • ارائه‌ی اطلاعات مورد نیاز به همه‌ی اعضای تیم

اطلاعاتی که در پرسونای مخاطب ذکر می‌شوند، نکاتی را در بر دارند که برای همه‌ی اعضای تیم مفید هستند و اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند؛ بنابراین، پرسونای مخاطب نه تنها برای بازاریابان، بلکه برای تمامی اعضای تیم بسیار مفید است و اطلاعات بسیار مفید و راه‌گشایی را در اختیارشان قرار می‌دهد. این موضوع، به‌معنای برقراری هماهنگی کامل در میان اعضای مجموعه است و در نهایت به موفقیت سازمان و رسیدن به اهداف تجاری از پیش تعیین شده، منجر خواهد شد.

 

به‌طور خلاصه:

طراحی پرسونای مخاطب، علاوه بر این‌که باعث همدلی شما با مخاطب شده و درک‌تان را از نیازهای او افزایش می‌دهد، در عین حال، مسیر درست تصمیم‌گیری را نیز مشخص می‌کند و با ایجاد هماهنگی مورد نیاز بین اعضای تیم، رسیدن به اهداف تجاری و کسب موفقیت را برایتان ممکن می‌سازد.

 

 

طراحی پرسونا

۴ دیدگاه متفاوت در طراحی پرسونای مشتری

چهار نوع پرسونای مختلف در عرصه‌ی بازاریابی وجود دارند که هر یک بر اساس دیدگاه خاصی طراحی می‌شوند. این پرسونا‌ها به شرح زیر هستند:

 

  • پرسونای هدفمند

تمرکز پرسونای هدفمند، روی اهداف مخاطب از خرید خدمات یا محصولات شما است و با شناخت دقیق این اهداف، طراحی می‌شود. مهم‌ترین فرضی که در طراحی این نوع پرسونا در نظر گرفته می‌شود این است که شما قبلا تحقیقات کاملی را در رابطه با مخاطبان خود انجام داده‌اید و به خوبی می‌دانید که محصولات یا خدمات شما برای آن‌ها ارزش‌ دارند و قادر هستند که نیازهایشان را برطرف کنند. پرسونای هدفمند، بر اساس دیدگاه آلن کوپر که به‌عنوان پدر زبان ویژوال بیسیک نیز شناخته شده است، طراحی می‌شود.

  • پرسونای نقش‌محور

این دیدگاه، ضمن توجه به اهداف مخاطب، روی رفتار او نیز تمرکز می‌کند. این نوع پرسونا، به‌شدت داده‌محور است و با تکیه بر داده‌های کمی و کیفی به‌دست آمده از منابع مختلف، طراحی می‌شود. بررسی نقش مخاطبان در زندگی و کسب اطلاعات دقیق در رابطه با رفتار آنان، دید درستی در رابطه با این افراد و نیازهای آنان به شما می‌دهد. برای طراحی این پرسونا، سوالاتی از قبیل: محصول در کجا مورد استفاده قررا خواهد گرفت؟ هدف نقش مورد نظر چیست؟ این نقش، چه افراد دیگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این نقش، چه وظایفی را انجام می‌دهد؟ مطرح می‌شوند. از جمله طرفداران این دیدگاه می‌توان به جاناتان گروداین، جان پروایت و تامارا آدلین اشاره کرد.

  • پرسونای مشارکتی

پرسونای مشارکتی، برای رسیدن به بینش و درک عمیق در رابطه با مخاطب و داستان زندگی وی طراحی می‌شود. این پرسونا، مانع از نگاه عمومی و کلیشه‌ای به مخاطبان مختلف می‌شود که این موضوع به دلیل درگیر‌شدن طراحان پرسونا با زندگی مخاطبان اتفاق می‌افتد. در طراحی این پرسونا، به عواطف، احساسات و خصوصیات روانی مخاطبان توجه می‌شود و ممکن است ترکیبی از پرسونای هدفمند، نقش‌محور و تعدادی از پرسوناهای سنتی دیگر باشد.

  • پرسونای افسانه‌ای

برخلاف انواع دیگر پرسونا، که در نتیجه‌ی انجام تحقیقات مختلف طراحی می‌شوند، پرسونای افسانه‌ای، تحقیقات انجام شده در رابطه با مخاطبان را شامل نمی‌شود. این پرسونا، بر اساس تجربیات شخصی اعضای تیم طراحی می‌شود و در تهیه‌ی آن، تجربیات اعضای تیم مورد توجه قرار می‌گیرند. با توجه به انجام‌نشدن تحقیقات روی کاربران و استناد به تجربیات محدود اعضای تیم، این پرسونا، یک پرسونای کامل و بی‌نقص به‌شمار نمی‌رود و دید درستی در رابطه با مخاطبان هدف به شما نخواهد داد.

 

به‌طور خلاصه:

پرسونای هدفمند، پرسونای نقش‌محور، پرسونای مشارکتی و پرسونای افسانه‌ای، چهار نوع پرسونای مشتری متفاوت هستند که هر یک بر اساس دیدگاه خاصی طراحی می‌شوند. در میان این گزینه‌ها، پرسونای مشارکتی، به‌دلیل تکیه بر تجربه‌های شخصی اعضای تیم به‌جای انجام تحقیقات گسترده روی مخاطبان هدف، پرسونای ناقصی به‌شمار می‌رود و نمی‌توان بر آن تکیه کرد.

 

 

۵ قدم اساسی در طراحی پرسونای مخاطب

 

برای طراحی پرسونای مشتری می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که این روش‌ها به بودجه‌ی تیم، اهداف و نوع داده‌های موجود بستگی دارند؛ اما قدم‌های اساسی برای طراحی انواع مختلف پرسونا ثابت هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

 

  • جمع‌آوری داده‌های مرتبط با مخاطبان

اولین و مهم‌ترین قدم در طراحی پرسونای مخاطب، انجام تحقیقات گسترده و جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در رابطه با مخاطبان هدف است. هر چقدر که در این مرحله، تحقیقات گسترده‌تری انجام دهید و داده‌های بیش‌تری جمع‌آوری کنید، درک دقیق‌تری نسبت به مخاطبان خود خواهید داشت و به همین دلیل نیز، بهتر خواهید توانست نیازهای آنان را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها قدم بردارید.

  • شناسایی الگوهای رفتاری بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده

مرحله‌ی دوم طراحی پرسونای مخاطب، شناسایی الگوهای رفتاری مخاطبان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده است. در این مرحله، باید اطلاعات به‌دست‌ آمده در مرحله‌ی اول را به دقت مورد بررسی قرار داده و با شناسایی الگوهای رفتاری مشابه، مخاطبان هدف خود را در گروه‌های مشخص، دسته‌بندی کنید. کیم گودین، استراتژی ساده‌ای را برای استخراج این الگوهای رفتاری و طبقه‌بندی مخاطبان هدف پیشنهاد می‌کند. بر اساس این پیشنهاد، ابتدا باید لیستی از تمامی متغیرهای رفتاری تهیه کنید؛ سپس به ترسیم هر مصاحبه‌شونده بر اساس این متغیرها بپردازید و در مرحله‌ی آخر، با شناسایی مخاطبانی که به‌صورت خوشه‌ای در متغیرهای مختلف قرار می‌گیرند، دسته‌بندی صحیح را انجام دهید.

  • ایجاد پرسوناهای مختلف و اولویت‌بندی آن‌ها

در این مرحله، باید پرسونای مختلف را به‌گونه‌ای طراحی کنید که درک درستی از الگوهای رفتاری مخاطب ارائه دهند و باعث ایجاد همدلی بین شما و او شوند. دان نورمن، متعقد است که در این مرحله نیازی به توصیف دقیق مخاطب نیست و مهم‌ترین مساله، ارائه‌ی توصیفی واقع‌بینانه از مخاطب هدف است. درست است که محققین، اغلب بیش از یک پرسونا برای هر محصول طراحی می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید که زمینه زیاده‌روی در این زمینه، سبب ایجاد اختلال در کار شما و خارج‌شدن کنترل از دستتان خواهد شد.

  • سناریو‌سازی برای برقراری تعامل

توجه داشته باشید که پرسونا، به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و آن‌چیزی که سبب ایجاد ارزش برای آن می‌شود، توانایی برقرار‌کردن تعامل میان شما و مشتری است. سناریوی طراحی شده برای ایجاد تعامل، یک داستان خیالی است و نحوه‌ی تعامل مخاطب با محصول را برای رسیدن به اهداف مشخص به تصویر می‌کشد. سناریوسازی به‌ شما کمک می‌کند تا بتوانید راه‌حل‌های مورد نیاز مخاطبان را طراحی کرده و به آن‌ها ارائه دهید. توجه داشته باشید که سناریوها باید از منظر پرسونا نوشته شوند تا بتوانند به شما در پیداکردن راه‌حل‌های مورد نیاز کاربران کمک کنند.

  • به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات با دیگر اعضای تیم

وجود ارتباط قوی و موثر میان اعضای تیم، یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی است و در نتیجه‌ی به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات مورد نیاز با اعضای تیم، اتفاق می‌افتد. هم‌فکری اعضای تیم در رابطه با پرسوناهای طراحی شده، سبب طراحی یک پرسونای دقیق و بی‌نقص شده و یکی از عوامل بسیار مهم برای موفقیت‌آمیز بودن پروسه‌ی طراحی پرسونای مشتری به‌شمار می‌رود؛ بنابراین این موضوع را همیشه مورد توجه قرار دهید و سایر اعضای تیم را از اقدامات و اطلاعات خود در این زمینه مطلع سازید.

 

به‌طور خلاصه:

طراحی پرسونای مخاطب، شامل ۵ مرحله‌ی اساسی می‌شود که این مراحل عبارت هستند از:

  • جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز

  • شناسایی و استخراج الگوهای رفتاری

  • طراحی پرسوناهای مختلف و اولویت‌بندی آن‌ها

  • سناریوسازی

  • به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات با دیگر اعظای تیم

 

 

پرسونای مخاطب شامل چه مواردی می‌شود و یک پرسونای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

همان‌طور که گفتیم، انواع مختلفی از پرسونا وجود دارند که در بازاریابی طراحی می‌شوند و مسلما هر یک با توجه به دیدگاهی که از آن نشات می‌گیرند، اطلاعات خاصی را نیز شامل می‌شوند؛ اما برخی از اطلاعات کلی وجود دارند که در هر پرسونایی باید وجود داشته باشند. این اطلاعات عبارت هستند از:

  • نام
  • تصویر
  • اطلاعات شخصی مانند: جنسیت، سن، محل زندگی، وضعیت تاهل
  • اهداف و نیازها
  • محدودیت‌ها یا نقاط درد
  • خصوصیات رفتاری
  • شعار مرتبط با شخصیت

طرحی پرسونای مخاطب کار ساده‌ای است و با کمک برخی از ویژگی‌های شخصیتی امکان‌پذیر است؛ اما هر پرسونایی که طرحی می‌شود، یک پرسونای خوب به‌شمار نمی‌رود و نمی‌توان برای فعالیت‌های بازاریابی از آن استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های پرسونای خوب که آن را اتکا‌پذیر می‌کنند، از قرار زیر هستند:

  • خیالی‌نبودن پرسونا و استفاده از ویژگی‌های واقعی در طراحی و ساخت آن
  • مبتنی‌نبودن الگوهای رفتاری بر رفتای اعضای سیستم
  • متمرکز‌بودن پرسونا بر وضعیت حال به‌جای آینده
  • خاص‌بودن متن هر پرسونا و تمرکز آن بر حوزه‌‌ی خاص یک محصول

 

پرسونا یک ابزار بسیار قدرتمند برای جهت‌دادن به فعالیت‌های بازاریابی است و به شما کمک می‌کند تا ضمن به‌دست‌آوردن درکی عمیق‌ از مخاطبان هدف خود، بهترین اقدامات را برای برقراری تعامل با آنان انجام دهید. در این مقاله به بررسی اهمیت طراحی پرسونای مخاطب پرداختیم و شما را با مراحل طراحی یک پرسونای خوب و دقیق آشنا کردیم. استفاده از نکات گفته شده در این مطلب، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با طراحی یک پرسونای خوب و دقیق، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اهداف تجاری خود دست پیدا کنید.

 

 

 

 

منابع:

https://www.interaction-design.org/literature/article/personas-why-and-how-you-should-use-them

https://www.marketingevolution.com/marketing-essentials/target-audience

https://xd.adobe.com/ideas/process/user-research/putting-personas-to-work-in-ux-design/

https://www.brafton.com/blog/strategy/customer-archetype/

 

 

 

 

‫9 نظر

  • فرزانه شفیعی گفت:

    سلام و وقت‌بخیر
    کسب‌و‌کار ما استعدادیابی نوجوانان و بزرگسالان است که با توجه به اطلاعات موجود بیشتر افرادی که برای استعدادیابی اقدام کرده‌اند، در دسته بزرگسالان هستند. بنابراین احتمال می‌دهیم پرسونای مخاطب ما بدین صورت باشد:

    نام: سینا
    تصویر: جوان با ظاهری معمولی
    اطلاعات شخصی: مرد، ۳۰ ساله، ساکن تهران، مجرد، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی تهران، شاغل
    اهداف و نیازها: سینا پسری است که در اوج جوانی به‌دنبال ساختن آینده‌ای روشن و رفاه بیشتر است. در حال حاضر در یک شرکت خصوصی مشغول به‌کار مرتبط با رشته تحصیلی‌اش است و حقوق و مزایای مناسبی دریافت می‌کند اما به‌دنبال پیشرفت بیشتر و آسایش بیشتر است.
    محدودیت‌ها یا نقاط درد: سینا طی چندین سال کار به‌دلیل مدل شخصیتی خود با محیط کاری دچار چالش بوده‌است و تصمیم دارد شغلی پیدا کند که علاوه بر درآمد خوب از آن لذت ببرد و فرسودگی شغلی را تجربه نکند.
    خصوصیات رفتاری: مستقل، درونگرا، شوخ‌طبع، رک و راست، تیپ مردانه، آینده‌نگر، کمال‌گرا، جدی در عمل به برنامه‌ریزی‌ها، اهل نت‌گردی، فیلم‌باز.
    شعار مرتبط با شخصیت: از زندگی لذت ببر اما ساختن آینده را فراموش نکن.

  • R.E گفت:

    سلام استاد
    من یک کلاس آموزش خط نستعلیق خودکاری شرکت کردم گفتم بد نیست راجع به اون بنویسم
    سگمنت: آقایون و خانم های ۲۰ تا ۴۰ سال که سطح فرهنگی و اجتماعی بالا دارند, دارای حس قدرت طلبی و حس هنری هستند و دوست دارند دیده شوند.
    ۳تا پرسونا براش نوشتم:
    ۱) نام : آرین
    پسر جوان با هیکل ورزشکاری و تیپ کژوال, ۲۱ ساله, مجرد,دانشجوی رشته آی تی دانشگاه پیام نور, کنجکاو, ایده ال گرا, ماجراجو, برون گرا, مستقل,اهل مطالعه,
    او مصمم است تا در آینده یک مهندس قابل شود. در کنار حرفه مهندسی او به هنر هم علاقه مند است و ساز هم می نوازد.
    شبکه های اجتماعی مورد علاقه اواینستاگرام – لینکدین و پینترست است.
    اهل کار و فعالیت است, از وقتش بهینه استفاده می کند و دوست دارد استقلال مالی داشته باشد.
    در کنار درس, در یک شرکت داده پرداز هم به صورت پاره وقت مشغول به کار است. با گوشی و لپ تاپ زیاد کار می کند. اوقات فراغتش را دوست دارد یک هنر جدید بیاموزد و از آن هم کسب درآمد کند.
    به لباس پوشیدنش خیلی اهمیت میدهد و اکثرا دوستانش را مهمان می کند.
    الگویش استیو جابز است و عاشق جمله معروف شخصیت باز لایتییراست:” تا بی نهایت و فراتر ازآن ”

    ۲) نام : مریم
    ۳۰ ساله,متاهل, متخصص تغذیه و رژیم درمانی,
    به صورت روزانه در بیمارستان کار می کند و برخی از روزهای هفته در کلینیک های خصوصی مشغول به کار است.
    همسرش مهندس عمران است و از وضع مالی خوبی برخوردارند.
    آدم برون گرایی است, همیشه با گوشی کار می کند, در اینستاگرام بسیار فعال است و پیج کاری خود را اداره می کند. در پیجش لایو های زیادی برگزار می کند و در تلاش است که یک شبکه بزرگ برای خود بسازد.
    زمان کمی برای شرکت در کلاس های متفرقه دارد اما سعی می کند آنلاین هم که شده شرکت کند تا خود را به روز نگه دارد.

    ۳) نام : فرانک
    ۳۶ ساله, متاهل, دارای دو فرزند ۹ و۱۲ سال, فوق لیسانس زبان, خانه دار
    همسرش رئیس بانک است و هر دو به آموزش و تربیت فرزندان اهمیت زیادی می دهند.
    طراحی دکوراسیون یکی از علایق اوست.
    در اینستاگرام پیج شخصی دارد و روزمرگی هایش را به اشتراک می گذارد.
    از پیام رسانهای واتس اپ و تلگرام استفاده می کند و در گروه خانوادگی و دوستان عضو است.
    دغدغه اصلی او در زندگی فرزندان هستند و پیشرفتشون رو فقط در درس خواندن نمی داند.
    (مشتری مادر-مصرف کننده نهایی فرزندان)

  • الناز گفت:

    باسلام و وقت به خیر
    حوزه فعالیت شرکت ما بازرسی کالا است. در تجارت‌های بین‌المللی انجام تعهدات فروشنده طبق قرارداد همواره یکی از نگرانی‌های اصلی خریدار کالا به شمار می‌آید. این‌که کالای فرستاده شده دقیقا با همان کیفیت و کمیتی باشد که در هنگام عقد قرارداد بر روی آن توافق شده است. بنابراین پرسونای مخاطب:
    نام: محمد
    اطلاعات شخصی و مشکلات: مرد، ۳۰ ساله، زمینه فعالیت واردات کالا است. دغدغه او این است که در برخی موارد فروشنده ممکن است به دلیل سودجویی، محصولی بی‌کیفیت یا کمتر از حد انتظار برای خریدار ارسال نماید. در این صورت برای پیشگیری از چنین مشکلاتی خریدار یا از شرکت‌های بازرسی می‌خواهد که قبل از بارگیری و تحویل کالا به حمل‌کننده، در موقع تولید و بسته‌بندی بر روند ساخت و کیفیت کالا نظارت کنند و یا خود مستقیماً این کار را انجام می‌دهد.

  • الناز وثوقی گفت:

    باسلام و وقت به خیر
    حوزه فعالیت شرکت ما بازرسی کالا است. در تجارت‌های بین‌المللی انجام تعهدات فروشنده طبق قرارداد همواره یکی از نگرانی‌های اصلی خریدار کالا به شمار می‌آید. این‌که کالای فرستاده شده دقیقا با همان کیفیت و کمیتی باشد که در هنگام عقد قرارداد بر روی آن توافق شده است. پرسونای مخاطب ما:
    نام: محمد
    اطلاعات شخصی و دغدغه: مرد، ۳۵ ساله، در زمینه واردات کالا فعالیت می‌کند. دغدغه او این است که در برخی موارد فروشنده ممکن است به دلیل سودجویی، محصولی بی‌کیفیت یا کمتر از حد انتظار برای او ارسال نماید. در این صورت برای پیشگیری از چنین مشکلاتی به شرکت‌های بازرسی کالا باید مراجعه کند.

  • دنیا جمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    کسب و کار ما توسعه و دیزاین وب و اپلیکیشن با زمینه تجربه کاربری و رابط کاربری هست.بنابراین جامعه هدف ما افرادی با دانش استفاده از تکنولوژی مبتنی بر وب و توسعه کسب و کار در فضای دیجیتال و داشتن اپلیکیشن برای برند خاص و کاربر پسند هست بنابراین پرسونا ی مخاطب ما بدین صورت است
    نام:آقای سعادت
    تصویر:جوان متفکر
    سن:۳۵
    محل زندگی: تهران
    وضعیت تاهل: مجرد
    اهداف و نیازها: توسعه کسب و کار و برندیگ محصول و گرفتن بازار هم در زمینه وب سایت و هم اپلیکیشن برای راحتی کاربران در سفارش حتی با گوشی موبایل
    نقاط درد و محدودیت:مخاطب نیاز به وب سایت کاربر پسند با کاربری راحت و اسان و البته اپلیکیشن دارد که بتواند هر لحظه به راحتی و در هرجا محصول خود را جستجو و انتخاب کند و سفارش دهد

    خصوصیت رفتاری:بسیار منظم حساس سخت کوش نکته سنج و اهل جستجو در شبکه های اجتماعی و تعامل با مخاطب
    شعار مرتبط با شخصیت: با تکن.لوژی روز خرید را لذت بخش و ساده میکنیم

  • کسب و کار فروش آنلاین آهن آلات هست
    سگمنت= آقایان ۲۵ تا ۳۵ ساله – در تمام کشور- قصد ساخت و ساز دارند یا در یک بنگاه فروش آهن آلات شاغل هستند
    پرسونا= عرفان ۳۰ ساله، به تازگی در یک بنگاه فروش آهن آلات به عنوان شغل دوم مشغول به کار شده. تا قبل از این برای تعمیرات خانه و ساخت آلاچیق در باغ دوبار آهن خریده بود. هر بار برای خرید مقاطع مورد نیازش مجبور شده بود از کلی بنگاه و انبار استعلام قیمت تلفنی بکنه و در لحظه خرید با نوسان قیمت مواجه شده بود

  • کسب و کار فروش آنلاین آهن آلات هست
    سگمنت= آقایان ۲۵ تا ۳۵ ساله – در تمام کشور- قصد ساخت و ساز دارند یا در یک بنگاه فروش آهن آلات شاغل هستند
    پرسونا= عرفان ۳۰ ساله، به تازگی در یک بنگاه فروش آهن آلات به عنوان شغل دوم مشغول به کار شده. تا قبل از این برای تعمیرات خانه و ساخت آلاچیق در باغ دوبار آهن خریده بود. هر بار برای خرید مقاطع مورد نیازش مجبور شده بود از کلی بنگاه و انبار استعلام قیمت تلفنی بکنه و در لحظه خرید با نوسان قیمت مواجه شده بود. برای عرفان قیمت مناسب زمان خرید اهمیت داره و چون شاغله خیلی وقت نداره که بخواد برای خرید مدت زمان طولانی بگرده و پرس و جو کنه

  • کسب و کار فروش آنلاین آهن آلات هست
    سگمنت= آقایان ۲۵ تا ۳۵ ساله – در تمام کشور- قصد ساخت و ساز دارند یا در یک بنگاه فروش آهن آلات شاغل هستند
    پرسونا= عرفان ۳۰ ساله، به تازگی در یک بنگاه فروش آهن آلات به عنوان شغل دوم مشغول به کار شده. تا قبل از این برای تعمیرات خانه و ساخت آلاچیق در باغ دوبار آهن خریده بود. هر بار برای خرید مقاطع مورد نیازش مجبور شده بود از کلی بنگاه و انبار استعلام قیمت تلفنی بکنه و در لحظه خرید با نوسان قیمت مواجه شده بود. برای عرفان قیمت مناسب زمان خرید اهمیت داره و چون شاغله خیلی وقت نداره که بخواد برای خرید مدت زمان طولانی بگرده و پرس و جو کنه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *