آشنایی با انواع محتوا و فرم های محتوایی

آشنایی با انواع محتوا

معرفی ۲۰ فرمت محتوایی محبوب

 

به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار یا کسی که قصد ورود به این دنیا را دارد، حتما با اهمیت بازاریابی محتوا آشنا بوده و برنامه‌هایی نیز برای آن دارید؛ اما احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، دید محدودی نسبت به بازاریابی محتوایی داشته و با فرمت‌های گوناگون آن و تاثیر چشمگیری که در موفقیت کسب‌وکارتان برجای می گذارد ناآشنا هستید. در این مقاله قصد داریم شما را با ۲۰ مورد از بهترین و موثرترین فرمت‌های محتوایی آشنا کرده و اهمیت استفاده از انواع محتوا را برایتان شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

 

بازاریابی محتوا؛ مفهومی گستره‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید!

 

حتما بارها و بارها این جمله را شنیده و خوانده‌اید: «Content is king»؛ اما فکر می‌کنید چرا محتوا را پادشاه می‌خوانند و دلیل اهمیت بالای بازاریابی محتوا چیست؟ احتمالا در پاسخ خواهید گفت که تاثیر محتوا روی مخاطب  بسیار عمیق است و این موضوع ارتباط مستقیمی با موفقیت کسب‌وکار دارد؛ پاسخ شما کاملا درست است اما این تمام ماجرا نیست و دلیل بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که عنوان پادشاه را برای محتوا به ارمغان آورده است. این دلیل مهم و حیاتی، تنوع فرمت‌های محتوا و گستردگی تاثیرگذاری آن در ابعاد مختلف زندگی انسان است.

بیشتر افراد، تولید محتوا را فقط بلاگ‌نویسی می دانند و این‌طور تصور می‌کنند که محتوا فقط به صورت متنی تولید می‌شود؛ در حالی که فرمت‌های متنوعی برای تولید محتوا وجود دارد و بکارگیری این فرمت‌ها در کنار هم، کسب‌وکار شما را به موفقیتی که انتظار دارید، می‌رساند. حتما می‌پرسید چه لزومی دارد که از فرمت‌های مختلف تولید محتوا در کنار هم استفاده کنید؟ پاسخ ساده است؛ استفاده از فرمت‌های مختلف این امکان را به شما می‌دهد که در تمامی پلتفرم‌هایی که مخاطبان‌تان در آنجا هستند حضور داشته باشید و این موضوع در نهایت به افزایش آگاهی از برند شما منجر خواهد شد.

 

انواع محتوا

محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی کدامند؟

 

گفتیم که فرمت‌های محتوایی تنوع بسیار بالایی دارند و استفاده از آن‌ها، بسیار بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد؛ اما محبوب‌ترین فرمت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید کدام فرمت‌ها هستند؟ در ادامه به معرفی ۲۰ فرمت محتوایی محبوب پرداخته و شما را با اهمیت هریک از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

  • محتوای ویدئویی

ویدیو یکی از بهترین ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید محتوای مورد نظر را تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. بر اساس بررسی‌های انجام شده، مخاطبان و کاربران اینترنت علاقه‌ی بسیار زیادی به تماشای ویدئوهای مختلف دارند. این موضوع فرصت بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از طریق پخش ویدیو در پلتفرم‌های مختلف، با مخاطبان هدف خود در ارتباط باشید.

  • کتاب‌های الکترونیکی

یکی از بهترین فرمت‌های محتوا که تاثیر بسیار مثبتی در بازاریابی محتوایی دارد، کتاب الکترونیکی است. با استفاده از این فرمت محبوب می‌توانید آموزش‌های لازم را در رابطه با کسب‌وکار خود به مخاطبان داده و آنان را به مشتریان وفادارتان تبدیل کنید.

  • پادکست

پادکست یکی از لذت‌بخش‌ترین فرمت‌های بازاریابی محتوا به‌شمار می‌رود و مخاطبان آن نیز هر روز در حال افزایش است. اگر به دنبال راهی هستید که محتوایی جذاب به مخاطبان خود ارائه کرده و آنان را به وجد بیاورید، از پادکست و تاثیر بسیار زیاد آن غافل نشوید.

  • سوالات متداول

یکی از بهترین فرمت‌های محتوا که به بالارفتن درک مخاطبان از محصولات و خدمات شما نیز منجر می‌شود، سوالات متداول است. با این روش می‌توانید شبهات خریداران را برطرف کرده و به آن‌ها در گرفتن یک تصمیم درست و منطقی کمک کنید.

  • مطالعات موردی

استفاده از مطالعات موردی و نقل داستان‌های کاربردی برای مخاطبان، از جمله بهترین فرمت‌های محتوا به‌شمار رفته و تاثیر مستقیمی در موفقیت کسب‌وکارتان برجای می‌گذارد.

  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یکی از فرمت‌های موثر بازاریابی برای ارائه‌ی محتوای جذاب به مخاطب است و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که اطلاعات مد نظر خود را به یکی از جذاب‌ترین شکل‌های ممکن، در اختیار مخاطبان هدف قرار دهید.

  • خبرنامه

خبرنامه‌ یکی از مهم‌ترین گزینه‌های بازاریابی است که افراد حرفه‌ای در دنیای تجارت از آن استفاده می‌کنند و جزو برترین فرمت‌های موجود برای ارتباط موثر با مخاطبان به‌شمار می‌رود.

  • محتوای نظرسنجی

علیرغم بی‌اطلاعی و بی‌توجهی بسیاری از صاحبان مشاغل، محتوای نظرسنجی یکی از مفیدترین و موثرترین فرمت‌های محتوا به‌شمار رفته و نقش پررنگی در موفقیت شما ایفا می‌کند. با استفاده از این فرمت می‌توانید ضمن جلب اعتماد و نظر مثبت مخاطبان، توجه موتورهای جستجو را نیز به سمت خود معطوف کرده و به اهداف مورد نظرتان در بازاریابی دست پیدا کنید.

  • توصیه‌نامه مشتریان

توصیف‌نامه مشتریان (Testimonial)، یکی دیگر از فرمت‌های محتوای تاثیر‌گذار است و میزان آگاهی از برند شما را با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو می سازد. با استفاده از این فرمت می‌توانید نظرات مثبت مشتریان خود را در معرض دید کاربران قرار داده و اعتماد آنان را جلب کنید.

  • پخش زنده

پخش زنده یا همان لایو، یکی از جذاب‌ترین روش‌های تولید محتوا است و در سال‌های اخیر نیز رواج بسیار بالایی پیدا کرده است. فرمت پخش زنده، جذابیت بسیار زیادی برای مخاطبان دارد و این موضوع فرصت خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به معرفی محصولات و خدمات جدید خود بپردازید.

  • مم‌ها (Memes)

مم‌ یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های تولید محتوای بصری محسوب می‌شود و محبوبیت بالایی نیز در میان مخاطبان دارد. با بکارگیری این فرمت جذاب می‌توانید بار طنز مطالب خود را افزایش داده و تاثیر مثبتی روی مخاطبان هدف خود بگذارید.

  • وبلاگ‌نویسی مهمان

همان‌طور که می‌دانید، گرفتن بک‌لینک از مهم‌ترین اصول سئو است و رتبه‌ی شما را در نتایج جستجو افزایش می‌دهد. یکی از موثرترین فرمت‌های محتوا که منجر به گرفتن بک‌لینک می‌شود، استفاده از وبلاگ‌نویسی مهمان است. با استفاده از این فرمت می‌توانید ضمن جلب توجه موتورهای جستجو، برند خود را به یک برند مقتدر نیز تبدیل کنید.

  • وبینار

برگزاری وبینارهای تخصصی از جمله کارهایی است که می‌توانید برای جذب مخاطبان خود انجام داده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

  • پاورپوینت

در میان انواع موثر بازاریابی محتوا، پاورپوینت یکی از بهترین فرمت‌های محتوا است و ابزاری مناسب برای انتقال اطلاعات مفید و کاربردی به مخاطبان به‌شمار می‌رود.

  • قالب و الگو

قالب و الگو از جمله فرمت‌های موثر محتوایی در دنیای تجارت الکترونیک است و توجه بالای کاربران را نیز به دنبال دارد. این الگوها را می‌توانید به‌صورت ایمیل، برای مشتریان خود ارسال کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

  • گیف

گیف‌ها تصاویر متحرک جذابی هستند که ضمن جلب توجه مخاطبان، اطلاعات مدنظر شما را نیز در اختیارشان قرار می‌دهند. این فرمت محتوایی، جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد و همواره با استقبال بالای آنان مواجه بوده است.

  • مسابقه

هیچ‌چیز به اندازه‌ی جایزه نمی‌تواند اشتیاق مخاطبان را برانگیخته و نظر مثبت آن‌ها را نسبت به شما جلب کند. برای این‌ منظور بهتر است مسابقات مختلفی را برگزار کرده و با این کار، ارتباط موثری با مخاطبان خود برقرار کنید.

  • مصاحبه

اگر به دنبال جلب توجه مخاطبان سخت‌گیر خود هستید، بهترین کار استفاده از مصاحبه است. مصاحبه یک فرمت محتوای بسیار مفید بوده و مشتریانی وفادار را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • بروشور محصولات

استفاده از بروشور محصولات یکی از خدمات مفیدی است که می‌توانید به مخاطبان خود عرضه کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

  • پرسش و پاسخ

از جمله بهترین فرمت‌هایی که سبب افزایش نرخ تبدیل شده و تخصص شما را نیز در کسب‌وکار به نمایش می‌گذارد، پرسش و پاسخ است. این‌کار به منزله‌ی مشارکت مداوم شما است و نقش بسیار پررنگی در جلب اعتماد کاربران ایفا می‌کند.

بازاریابی محتوا، روشی مدرن برای مارکتینگ در دنیای دیجیتال است و همان‌طور که دیدید، فرمت‌های مختلفی نیز دارد. با استفاده از این فرمت‌ها و ارائه‌ی محتوای مفید به کاربران خود می‌توانید نظر مثبت آنان را جلب کرده و موفقیت‌تان را در دنیای پرتلاطم تجارت تضمین کنید.

 

 

 

 

منابع:

https://www.digitalvidya.com/blog/types-of-content-marketing/

https://backlinko.com/hub/content/types

 

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!