سر فصل مطالب
کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟
«کارشناس تولید محتوا» یکی از آن عناوین شغلی پرطرفداری است که این روزها در بیشتر آگهیهای استخدامی در فضای دیجیتال با آن روبرو میشویم. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد فکر کنید که کارشناس تولید محتوا همان نویسندهی محتوا است و کلمهی کارشناس، تنها یک عنوان شغلی است که برای شیک و رسمیشدن این شغل به آن اضافه شده است! اما ما در این مقاله قصد داریم این تصور اشتباه را برای همیشه از ذهنتان پاک و شما را با ماهیت این شغل محبوب در عصر دیجیتال آشنا کنیم؛ پس کمی صبور باشید و تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با زیروبم این شغل و وظایف آن آشنا شوید و یاد بگیرید که چطور میتوانید به یک کارشناس محتوا تبدیل شوید.
کارشناس تولید محتوا، نویسنده نیست!
اولین و رایجترین تصوری که با شنیدن عنوان کارشناس تولید محتوا در شنوندگان ایجاد میشود این است که چنین فردی وظیفهی تولید محتوای متنی را بر عهده دارد و به عبارتی، نویسندهی محتوا است؛ اما متاسفانه و خوشبختانه اینطور نیست و نویسندگی، تنها گوشهای از مهارتهای یک کارشناس محتوا بهشمار میرود. حتما با دیدن دو کلمهی خوشبختانه و متاسفانه در یک جمله تعجب کردهاید؛ اما اگر کمی صبور باشید به شما توضیح خواهیم داد که دلیل استفادهی همزمان از این کلمات در یک جمله چه بوده است.
اینکه میگوییم متاسفانه، به این دلیل است که چنین برداشت و تصوری نشاندهندهی این است که تا چه اندازه اطلاعات جامعه در زمینهی دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مرتبط با آن محدود و حتی در برخی از مواقع اشتباه است؛ از طرفی میگوییم خوشبختانه، چراکه یک کارشناس تولید محتوا نهتنها در زمینهی نویسندگی، بلکه در زمینههای دیگری نیز مهارت دارد و در واقع درست مانند یک شاهکلید، قفل در بسیاری از موفقیتها را بهروی صاحبان مشاغل باز خواهد کرد. این یعنی، یک کارشناس محتوا، بسیار بیشتر از چیزی که تصور میشود برای یک کسبوکار مفید است و میتواند فعالیتهای بازاریابی را به نتیجهی مطلوب و پیشبینیشده برساند.
انجام تحقیقات در رابطه با محتوای مورد نیاز، یکی از مهمترین وظایفی است که یک کارشناس محتوا در هر سازمان و مجموعهای بر عهده دارد. این شخص با بررسی جوانب و بسترهای مختلف، شناسایی موضوعات مرتبط و همچنین تجزیه و تحلیل منافع محتوای مورد نظر برای کسبوکار، اطلاعات مورد نیاز را برای تولید یک محتوای جامع و مفید، جمعآوری میکند. در مرحلهی بعدی، این شخص به سراغ تولید محتوا میرود و بر اساس دادههای بهدست آمده در مرحلهی اول و درنظرگرفتن سبک و نظر کارفرما، محتوای لازم را تولید یا ویرایش میکند.
وظیفهی دیگری که برای یک کارشناس تولید محتوا میتوان نام برد، شناسایی دقیق اهداف مجموعه، انجام تحقیقات بازار و استفاده از استراتژیهای مختلف سئو است. اینکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دلیل آن هم این است که بهدستآوردن چنین اطلاعاتی به این فرد کمک میکند تا محتوایی تولید کند که دقیقا مخاطبان مورد نظر را هدف قرار داده و نتیجهی مطلوب را بهدنبال داشته باشد.
هماهنگی با سایر نویسندگان و طراحان، از دیگر مسئولیتهایی است که یک کارشناس تولید محتوا موظف به انجام آن است. این هماهنگی، علاوه بر اینکه انجام دقیق و بهموقع وظایف و پروژهها را ممکن میسازد، به حرکت اعضای تیم در راستای اهداف مجموعه نیز منجر میشود. همانطور که میبینید، کارشناس تولید محتوا چیزی فراتر از یک نویسنده است و مسئولیتهای کلیدی و بسیار مهمی را در هر مجموعه بر عهده دارد که در نهایت میتواند رسیدن به موفقیت را برای هر تیم و کسبوکاری ممکن سازد.
۷ مهارت کلیدی که هر کارشناس تولید محتوایی باید داشته باشد
با توضیحاتی که در رابطه با مسئولیتها و وظایف کارشناس تولید محتوا دادیم، احتمالا حدسهایی در مورد مهارتهای لازم برای این شغل زدهاید. در ادامه به معرفی مهارتهایی که هر کارشناس محتوا باید از آنها بهرهمند باشد میپردازیم و به شما کمک میکنیم تا یک چکلیست کامل از دانش مورد نیاز خود برای شروع این شغل، در اختیار داشته باشید:
-
مهارت تحقیق
داشتن مهارت تحقیق یکی از مهمترین قابلیتهایی است که بدون آن هرگز نمیتوانید وارد این حوزه شوید؛ چراکه یک کارشناس تولید محتوا بر اساس دادههای بهدست آمده از تحقیقات خود، شروع به برنامهریزی و تولید محتوا میکند. این تحقیقات، علاوه بر بررسی مخاطبان و نیازهای آنان، شامل تحقیق در زمینهی کلمات کلیدی نیز میشود؛ بنابراین یک کارشناس تولید محتوا باید دانش کافی در این زمینه را داشته باشد و قادر باشد در رابطه با کلمات کلیدی موجود در حوزهی فعالیت خود، تحقیقات جامع و مفیدی را انجام دهد.
-
مهارت نوشتن
همانطور که گفتیم، نوشتن محتوا یکی از مهمترین وظایفی است که کارشناس تولید محتوا بر عهده دارد؛ بنابراین داشتن قلم خوب، از مهمترین مهارتهایی است که برای انجام این شغل به آن نیاز دارید. با توجه به اینکه بخشی از وظایف کارشناس محتوا به ویرایش محتواهای تولید شده مربوط میشود، تسلط به قوانین نگارشی نیز جزو مهارتهایی است که این فرد باید از آن بهرهمند باشد. برای اینکه به یک نویسندهی خوب تبدیل شوید و مهارتهایتان را در این حوزه افزایش دهید، باید در کنار مطالعه و بالابردن اطلاعات خود در زمینههای مختلف، تمرینکردن و نوشتن مداوم را نیز در لیست برنامههایتان قرار دهید.
-
آشنایی کافی با اصول سئو
درست است که کارشناس تولید محتوا، متخصص سئو نیست و لزومی ندارد در این زمینه تخصص داشته باشد؛ اما بدون آشنایی با مبانی و اصول اولیهی سئو هم نمیتوان در این شغل به موفقیت رسید. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه به شما کمک میکند تا بتوانید محتواهای خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید و با اینکار، به اهداف مورد نظرتان دست پیدا کنید.
-
خلاقیت
تکرار و نداشتن جذابیت لازم، یکی از مهمترین آفتهای موفقیت در این شغل است و برای در امانماندن از آن، راهی جز خلاقیت وجود ندارد. اگر خلاق باشید و بتوانید در زمینههای مختلف این خلاقیت را بروز دهید، در آنصورت میتوانید با دستی پر وارد این شغل شده و موفقیتی را که آرزو دارید، بهدست آورید.
-
تدوین استراتژی
کارشناس تولید محتوا به مهارتهای لازم برای تدوین استراتژی محتوا نیز نیاز دارد. این شخص باید درک بالایی داشته باشد و بتواند منطقی را که پشت هر استراتژی وجود دارد، درک کند.
-
انعطافپذیری
شرایط همیشه آنطور که انتظار داریم پیش نخواهد رفت؛ بنابراین یک کارشناس تولید محتوا باید انعطافپذیر باشد و بتواند ضمن سازگاری با شرایط موجود، اقدامات لازم را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد.
-
آشنایی با ابزارهای تجزیهوتحلیل
یکی دیگر از مهارتهای بسیار مهمی که یک کارشناس محتوا باید به آن مسلط باشد، استفاده از ابزارهای تجزیهوتحلیل فضای مجازی است. استفاده از این ابزارها و بررسی رفتار مخاطبان، نقش بسیار مهمی در استراتژیهای محتوایی دارد و کمک میکند تا محتوایی تولید شود که تقاضای بالاتری برای آن وجود دارد.
بهطور خلاصه میتوان گفت:
اگر قصد ورود به حوزهی دیجیتال مارکتینگ و تبدیلشدن به یک کارشناس تولید محتوا را دارید، ابتدا درک خود را از بازاریابی محتوایی بالا ببرید، سپس با افزایش اطلاعات در زمینه سئو، ابزارهای محتوایی و مهارت نویسندگی، جای پای خود را در این شغل محبوب و آیندهدار محکم کنید.
چگونه به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شویم؟
تصمیم به واردشدن به شغل کارشناس تولید محتوا، یکی از معقولترین و منطقیترین تصمیمهایی است که در دنیای دیجیتال امروزی میتوانید بگیرید. اگر اینجا هستید و تا این قسمت از مقاله را مطالعه کردهاید، پس بهخوبی با جایگاه محتوا و اهمیت آن در دنیای امروز آشنا هستید و میدانید که کارشناس تولید محتوا یکی از مهمترین مشاغل عصر جدید بهشمار میرود. اگر نمیدانید که برای واردشدن به این شغل آیندهدار و شروع فعالیت در این حوزه چه باید بکنید، ادامهی مقاله را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید. در این قسمت به شما خواهیم گفت که برای تبدیلشدن به یک کارشناس محتوا چه باید بکنید و چه قدمهایی را باید بردارید:
-
بازاریابی محتوا را خوب درک کنید
کارشناسی تولید محتوا شغلی است که حول محور محتوا میچرخد؛ بنابراین قبل از اینکه به سراغ هر دانش و مهارتی بروید، باید بازاریابی محتوا و اهمیت آن را درک کنید. آشنایی با بازاریابی محتوا به شما کمک میکند تا دید درستی نسبت به محتوا پیدا کنید و با شناخت جایگاه آن در دیجیتال مارکتیگ، بتوانید اهداف و وظایف خود را به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، بهدرستی انجام دهید. خوشبختانه این روزها، در کنار کتابها و مقالات بسیار مفیدی که در این زمینه وجود دارند، دورهها و آموزشهای بسیار مفیدی نیز ارائه میشوند که با شرکت در آنها خواهید توانست دانش و مهارت لازم در این حوزه را بهدست بیاورید.
-
بنویسید، بنویسید، بنویسید!
بدون شک، نوشتن محتوا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فعالیتهایی است که یک کارشناس محتوا در حوزهی فعالیت خود انجام میدهد؛ بنابراین برای واردشدن به این حوزه و کسب موفقیت در آن، حتما باید نویسندهی ماهری باشید و بتوانید با قلم خود، مخاطبان را تحتتاثیر قرار دهید. بهترین و موثرترین کاری که برای تبدیلشدن به یک نویسندهی ماهر و قوی میتوانید انجام دهید، تمرین نوشتن است. تا جایی که میتوانید مطالعه کنید و سپس با نوشتن مداوم، آموختههای خود را در آگاهیتان بهثبت برسانید.
-
ابزارهای بازاریابی محتوایی را خوب بشناسید
قدم مهم بعدی که برای تبدیلشدن به یک کارشناس تولید محتوا باید بردارید، آشنایی با ابزارهای بازاریابی محتوایی است. ابزارهایی که در این حوزه مورد استفاده قرار میگیرند، شامل طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت، توزیع و تحلیل محتوا میشوند و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند؛ بنابراین حتما با این ابزارها آشنا شده و دانش خود را در رابطه با اهمیت و نحوهی استفاده از آنها افزایش دهید.
-
استاد تحقیق کلمات کلیدی شوید!
یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک محتوای خوب دارد، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در آن است. محتوا، مهمترین راه ارتباطی هر برند با مخاطبان آن است و چنانچه از قدرت کافی برخوردار باشد، میتواند تاثیر مورد نظر را روی مشتریان بالقوه بر جای گذاشته و آنان را به مشتریان واقعی تبدیل کند. برای نوشتن چنین محتوایی، باید بتوانید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید؛ بنابراین آشنایی با روند تحقیق کلمات کلیدی و کسب مهارت در آن، یکی از مهمترین اقداماتی است که برای انتخاب شغل کارشناس تولید محتوا باید به آن بپردازید.
-
از یادگیری سئو غافل نشوید
همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، کارشناس تولید محتوا قرار نیست در زمینهی سئو نیز یک متخصص باشد اما برای موفقیت و حتی ورود به این شغل، حتما باید با سئو آشنا باشید؛ بنابراین به سراغ منابع مختلف بروید و با اصول سئو آشنا شوید تا بتوانید در شغل خود به موفقیت برسید.
-
وبلاگ خود را داشته باشید
یکی از مهمترین اصول موفقیت در هر زمینهای، داشتن تمرین است و بهترین تمرین برای شغل کارشناس محتوا، استفاده از مهارتهای خود بهصورت عملی است. برای اینکار بهتر است وبلاگ شخصی خود را راهاندازی کنید و علاوه بر تمرین آموختههایتان، رفرنس معتبری نیز برای نشاندادن مهارت خود به دیگران داشته باشید.
-
بهروز باشید
از جمله مهمترین ویژگیهای صنعت بازاریابی، پیایی و تغییرات مداوم آن است. این صنعت همواره در حال پیشرفت است و تحولات گستردهای را در سطوح مختلف تجربه میکند. برای فعالیت در این حوزه بهعنوان یک کارشناس تولید محتوا و رسیدن به جایگاهی که انتظارش را دارید، باید با این تغییرات، همجهت باشید و اطلاعات خود را همیشه بهروز نگه دارید.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم شغل کارشناس تولید محتوا آشنا کرده و وظایفی را که این شخص در یک سازمان یا مجموعه بر عهده دارد معرفی کنیم. همانطور که گفتیم، کارشناس محتوا یکی از مشاغل پرطرفدار در عصر حاضر است که علاوه بر تقاضای بسیار برای آن، آیندهای درخشانی نیز در پیش دارد. با مطالعهی دقیق نکات و مهارتهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، میتوانید دانش و تخصص لازم برای ورود به این حوزه را کسب کرده و با تمرین و پشتکار لازم، به جایگاه و موفقیتی که آرزویش را دارید برسید.
منابع:
https://artisantalent.com/job-descriptions/web-content-specialist/
https://www.reliablesoft.net/content-marketing-specialist/
8 پاسخ
سلام. ممنون جناب کاکویی از محتوای خوبتون.
لطفا چند مورد از ابزارهای بازاریابی محتوایی که تو ایران بتونیم ازشون استفاده کنیم رو معرفی میکنید؟
چشم حتما به زودی بلاگش رو میذارم
سلام مطالبتون رو خوندم و مفید بود
من کسی که هستم که اول راه است و تا به الان محتواهایی که نوشتم همه در ارتباط با رشته تحصیلیم در دانشگاه بوده اما همونطور که گفتید این عنوان شغلی رو زیاد میبینیم سوالی که پیش میاد اینه ایا تولید کننده محتوا حتما باید در ان زمینه(شیمی،تغذیه،یا هر زمینه دیگه) تخصص داشته باشه؟ اما دیدم که شما تو صنعت های دیگه ای مثل زبان در حال تولید محتوا هستید.
سلام، بله دقیقا همینطوره.
اگه از من بپرسید که مهمترین مهارت یک تولیدکننده محتوا چیه، بدون شک مهارت تحقیق رو بهتون معرفی میکنم. شما با فنِ تحقیق میتونید در هر زمینهای که لازم باشه تولید محتوا کنید.
سلام
مقاله ی جالبی بود
لطفا میشه نرم افزارها و روشهای «استاد تحقیق کلمات کلیدی» شدن را بگین.
و یک روند رو توضیح بدین که از کجا شروع کنیم و چه مراحلی را طی کنیم؟
ممنون
چشم حتما به زودی یه مقاله دربارهاش میذارم
راهنمای خیلی خوبی بود پارسا جان
من پیشنهاد میکنم در مورد سئو حداقل با راهنمای گرفتن امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ در پلاگین هایی مثل رنک مث و یواست سئو آشنایی داشته باشن.
کیورد ریسرچ هم که دیگه دنیایی داره و میتونن از کارشناس سئو انتظار داشته باشن براشون انجام بده ولی خب حداقلش و کلیاتش رو بدونن عالیه.
ممنون از تو
مرسی مجید جان خیلی هم عالی، مرسی بابت کامنتت.