سر فصل مطالب
- 1 CTA چیست؟
- 2 اهمیت CTA در بازاریابی
- 3 انواع CTA
- 3.1 شروع کنید
- 3.2 اشتراک
- 3.3 دکمه خرید، افزودن به سبد خرید یا دکمه پرداخت
- 3.4 دکمه یا لینک دانلود اپلیکیشن
- 3.5 بنرهای تبلیغاتی
- 3.6 دکمه یا لینک دانلود یک فایل
- 3.7 دکمه یا لینک صفحات دیگر سایت
- 3.8 دکمه به اشتراکگذاری
- 3.9 دکمه مطالعه بیشتر
- 3.10 ثبتنام در سایت
- 3.11 پیشنهاد آزمایش رایگان محصول
- 3.12 بیشتر بدانید
- 3.13 به ما بپیوندید
- 4 اهداف CTA
- 5 نکات مهم استفاده از CTA
- 6 چگونه CTA را طراحی کنیم؟
- 7 طراحی جذاب برای دکمه CTA
CTA چیست؟
CTA مخفف عبارت Call To Action است که در فارسی، از معادل فراخوان یا اقدام به عمل برای آن استفاده میشود. CTA قسمتی از یک صفحه سایت، تبلیغات یا بخشی از محتوایی است که مخاطب را به انجام کاری ترغیب میکند. معمولا به شکل یک تصویر، دکمه یا یک لینک در صفحه سایت قرار میگیرد.
CTA یکی از راههای استراتژیک در بازاریابی به حساب میآید که به کسب و کارها کمک میکند تا بازدیدکننده سایت به خریدار تبدیل شود.
CTAها بسته به نوع محتوایشان میتوانند کارهای متنوعی برای کسب و کار انجام دهند اما همه روشها در جهت کمک به فروش محصول بهکار میروند.
مثال ساده آن که بارها با آن روبرو شدهاید، دکمههای خرید در سایتها هستند. شما بعد از دیدن محصولات هر سایت فروشگاهی و بعد از اطمینان از تصمیم خرید یک محصول، دکمه خرید یا افزودن به سبد خرید را کلیک میکنید و وارد فرآیند خرید و پرداخت میشوید. دکمه خرید یک دعوت به اقدام است.
اهمیت CTA در بازاریابی
سایت hubspot، اقدام به عمل را در بازاریابی اینطور معنا میکند:
به عنوان یک بازاریاب، استفاده از CTA اهمیت بالایی دارد. شما از این طریق میتوانید مخاطب را ترغیب کنید تا در کمپین شما اقدام به عملی داشته باشد. در نهایت هدف هر کمپین بازاریابی، هدایت مخاطب به سمت مسیری است که به خرید منجر شود.
CTAها از مهمترین راهکارها برای جذب مشتری هستند.
در حقیقت زمانیکه قرار است تیم بازاریابی و عملکرد استراتژیهای بازاریابی به سمت درستی هدایت شوند، سوال اساسی این است که: تاکنون برای تغییر رفتار مخاطب چه دعوت به عملهایی داشتهایم؟
تعداد زیادی از سایتها که تعدادشان کم هم نیست، تنها بازدیدکنندگانی را جذب میکنند که صرفا تماشاگر آنها هستند. این تماشاگران بعد از اولین بازدید از سایت به سرعت خارج میشوند، چون به هر دلیل جذب محتوای سایت نمیشوند و دچار سردرگمی میشوند. از خود میپرسند: این سایت تکلفش چیست؟ من چرا اینجا هستم؟ قرار است چگونه من را از خدماتی که دنبالش گشتم بینیاز کند؟
آنچه CTA را از راههای دیگر جذب کاربر به سایت مثل سئو متمایز میکند، تاثیری است که از راه بازاریابی درونگرا بر تصمیمات اصلی کاربران میگذارد. اگر کاربران بعد از جستجو در گوگل و رسیدن به صفحات فرود سایت، اقدامی انجام ندهند و یا کسب و کار نتواند تعاملی با آنها برقرار کند، این کسب و کار مشتریان محصول یا سرویس خود را از دست داده است. یک فراخوان تنظیم شده و اصولی درصد موفقیت مشتری را در خرید بالا میبرد.
امروزه بازاریابان از CTAهای خلاقانه زیادی برای هدایت کسب و کارها استفاده میکنند.
برای مثال:
اگر مشتری برای خرید به سایت شما رسیده بهتر است گزینههای مرتبط را در مقابل دید او بگذارید. مثل دکمه خرید فوری، رایگان امتحان کنید یا لینک کاتالوگ محصولات و یا … .
به کاربرانی فکر کنید که با برند شما و نحوه تماس با شما غریبهاند، آنها را با یک فراخوان درست و حساب شده به صفحه درباره ما و تماس با ما هدایت کنید و اطمینان آنها را برای خرید جلب کنید.
انواع CTA
شروع کنید
استفاده از این CTA، تجربههای متفاوتی از رفتار کاربر را برای کسب و کار فراهم میآورد. میتواند یک آزمایش رایگان تا تجربه واقعیت مجازی … باشد.
اشتراک
این سیتیای از کاربر میخواهد آدرس ایمیل خود را وارد کند تا محتوایی مثل خبرنامهها و به روزرسانی خدمات کسب و کار برایش ارسال شود. این CTA کاربر را به خرید متعهد نمیکند.
دکمه خرید، افزودن به سبد خرید یا دکمه پرداخت
کاربر با کلیک بر روی این دکمه به صفحه پرداخت هدایت میشود.
دکمه یا لینک دانلود اپلیکیشن
کاریر را به صفحهای جهت دانلود و نصب اپلیکیشن میرساند.
بنرهای تبلیغاتی
کاربر با کلیک روی بنرهای تبلیغاتی شما وارد صفحه فرود سایت خواهد شد و از محصولات بازدید کرده یا با شما بیشتر آشنا خواهد شد.
دکمه یا لینک دانلود یک فایل
عموما این فایلها حاوی مطالب آموزشی یا بروشورهای محصولات هستند.
دکمه یا لینک صفحات دیگر سایت
هدف رساندن کاربر به صفحهایست که در آن اطلاعات بیشتری در مورد برند و محصولات قرار گرفته است.
دکمه به اشتراکگذاری
از کاربر میخواهد تا محتوای سایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.
دکمه مطالعه بیشتر
متن کامل پست وبلاگ را نمایش میدهد.
ثبتنام در سایت
کاربر برای شرکت در یک دوره آموزشی، یک رویداد یا داشتن یک محصول نرمافزاری در سایت ثبت نام میکند.
اطلاعاتی مثل نام و شماره تلفن و ایمیل کاربر ثبت میشوند و در مواردی بر اساس نیازهای یک کمپین بازاریابی از آنها استفاده میشود. مثل ارسال ایمیل و اساماس.
پیشنهاد آزمایش رایگان محصول
به کاربر این امکان را میدهد تا قبل از خرید از یک نمونه آزمایشی استفاده کند و از ارزش محصول مطمئن شود.
بیشتر بدانید
گاهی تنها لازم است اطلاعات بیشتری در اختیار مشتری بالقوه خود بگذارید تا از شما خرید کند. برای مثال اطلاعات بیشتر درباره دوره آنلاین شما و مزایای آن برای شرکتکنندگان دوره.
به ما بپیوندید
اگر یک انجمن دارید یا محصول شما براساس همکاری و تعامل بین کاربران ساخته شده است، باید جای مناسبی برای این CTA در سایت خود در نظر بگیرید.
اهداف CTA
در نهایت همه CTAها یک هدف مشخص دارند (هدایت مشتری در مسیر خرید) اما زبانشان با هم متفاوت است.
دسترسی مستقیم به فروش
در این کانال از گزینه هایی استفاده میشود که کاربر را به صورت مستقیم و آنی به خرید تشویق میکند.
کاربرانی که برای خرید سختگیری کمتری دارند، راحتتر روی دکمه خرید کلیک میکنند. برای پر کردن فرم تماس مقاومت کمتری دارند.
البته گاهی نیاز مشتری به محصول یا سرویس انقدر فوری است که برای رسیدن به آن عجله دارد و زمان برایش مهم است. در این حالت هم داشتن CTA جذاب کار او را سادهتر میکند و تجربه خوبی از برند شما در ذهنش میماند.
برقراری تعامل با مشتری
این رویکرد، کانال ارتباط مستمر با مشتری برای جلب اعتماد او نسبت به برند است. برقراری این ارتباط نباید برای کاربر آزاردهنده باشد یا حس مجبور شدن به خرید محصول را در او زنده کند. در این صورت از شما فاصله خواهد گرفت.
کاربری که انتخابهای بیشتری پیش روی خود دارد یا فرد دقیقتری در مورد انتخابهایش است، سختتر به دکمه خرید آنی پاسخ میدهد. شاید هم کاربر هنوز نیازش را به محصول پیدا نکرده. پس نیاز است شما را بشناسد.
توسط CTA و هدایت او به لینک صفحاتی از سایت که اطلاعات مورد نیازش در آنها هستند مثل بخش نظر مشتریان، آشنایی با ما یا مقالات آموزشی رایگان و … میتواند به جلب اعتماد و رضایت او کمک کند.
در نتیجه برقراری تعامل دوسویه با این افراد فرصتی به کسب و کارتان میدهد تا بتوانید آگاهی او را در مورد برند و محصول بالا ببرید تا جایی که موفق شوید او را برای خرید (با انتخاب خودش!) متقاعد کنید. این معنی بازاریابی درونگراست. مشتری احساس نمیکند که کسب و کار به سمت او رفته، باید این حس ایجاد شود که او خودش شما را پیدا کرده.
نکات مهم استفاده از CTA
مانند تمام روشهای استراتژیک بازاریابی، اولین قدم داشتن برنامهایست که در آن به نیاز مخاطب توجه شده است. تا وقتی ندانیم نیاز کاربر سایت چیست چگونه مسیر برطرف کردن نیاز را طراحی کنیم؟ و مورد مهمی که برای کسب و کارها مهم است: نرخ کلیک CTA را چگونه افزایش دهیم؟
با حمایت از این آموزش به استمرار آن کمک میکنم
چگونه CTA را طراحی کنیم؟
با داشتن هدف نهایی بر اساس گزینههای CTA مقابلتان، مسیر دقیقتری شکل میگیرد.
- نقشه راه کاربر را در سایت ترسیم کنید.
- محتوای کاربردی برای CTA را در صفحه مورد نظر قرار دهید. (بیانیه فروش)
- طراحی جذاب برای دکمه CTA
- جایگذاری درست CTA در صفحه بسیار مهم است.
یادتان باشد:
قانونی برای تعداد CTA ها در صفحه وجود ندارد. فقط توجه کنید که کاربر با تعدد آنها گیج نشود.
نقشه راه کاربر را ترسیم کنید.
برای مثال کاربر با هدف خرید کتابی در حوزه روانشناسی وارد سایت شده. سایت شما دارای محصولات و خدمات دیگری از جمله خدمات حضوری رواندرمانی با متخصصان و پکیجهای دیجیتالی آموزشی نیز هست. کاربر وارد صفحه خرید کتاب میشود، به جز دکمه خرید، شما دکمه محصولات بیشتر را هم برای اقدام به عمل او قرار دادهاید. مشتری با ورود به صفحه محصولات با خدمات بیشتر آشنا میشود و به جای خرید کتاب یک پکیج ۲۰ ساعته با قیمت بالاتر را از سایت میخرد.
محتوای کاربردی برای CTA را در صفحه مورد نظر قرار دهید. (بیانیه فروش)
ذهن کاربر را با محتوای صفحه درگیر کنید. به او در انتخاب کمک کنید و توضیحاتی ارائه دهید که برایش ابهامی باقی نگذارد. میتوانید از انواع محتوای تاثیرگذار برای برقراری ارتباط و رفع ابهام استفاده کنید. مثل یک ویدئو که در آن مدرس دوره آموزشی شما مستقیما با مخاطب صحبت میکند و از مطالب ارائه شده در کلاسها میگوید. از دریافت گواهینامه معتبر و تعهد به دانشجویان هر دوره و… بگویید.
در نهایت راه نجات از مشکل فعلی را به او نشان دهید تا با اطمینان کلیک کند.
طراحی جذاب برای دکمه CTA
اندازه
نه آنقدر کوچک که دیده نشود و نه آنقدر بزرگ که تعریف دیگری از یک دکمه کلیکخور پیدا کند.
نوشته
باید کوتاه و ترغیبکننده و تاثیرگذار باشد. معمولا پیشنهاد این است که بیش از ۵ کلمه نباشد. بهتر است از لحاظ بصری شلوغ نباشد، مگر در مواردی که جزئیات مهم هستند و به انتقال پیام و تاثیرگذاری CTA کمک میکنند.
فونت
هدف از تاکتیک دعوت به عمل، جلب توجه است. بنا بر این لازم است که از سایزهای بزرگ و خوانای حروف استفاده شود. مهم است که فونتهای استفاده شده، مستقل از دیگر قسمتها اننتخاب نشوند و حتما اجزای مورد استفاده در تصویر یا دکمه همخوانی لازم را داشته باشند.
استفاده از فضای خالی
برای دیده شدن پیام CTA حتما مقداری فضای خالی در اطراف پیام اصلی قرار دهید. رنگ سفید یا رنگی دیگر که باعث جلب توجه بیشتر بازدیدکننده شود.
انتخاب رنگ
یکی ازراهها برای کمک بیشتر به دیده شدن CTA انتخاب رنگی است که با زمینه صفحه، تضاد رنگی داشته باشد. رنگی متناسب با رنگبندی سایت را انتخاب کنید که تمایز این دکمه را به خوبی از اجزای دیگر صفحه نشان میدهد. با این حال برخی از بازاریابان از رنگهایی مثل قرمز استفاده میکنند که باعث جلب توجه شود و برخی دیگر معتقدند تضاد رنگی بر تعداد کلیکها تاثیرگذار است. توصیه میشود با توجه به رنگبندی سایت رنگ مناسبی را انتخاب کنید که شرایط یاد شده دیگر را دارا باشد تا به رفتار مورد انتظار از کاربر منجر شود.
جایگذاری درست CTA در صفحه بسیار مهم است.
در ادامه بحث اهمیت محتوای مورد استفاده در صفحهای که قصد اقدام به عمل دارد، باید چند نکته را برای نتیجهگیری درست، به دقت مورد توجه قرار دهید.
فراموش نکنید زمانی که کاربر هنوز آماده انجام عمل خواسته شده نیست، دکمه CTA را در مقابلش قرار ندهید. این شانس کلیک گرفتن را کم میکند. متدوالترین روش، قرار دادن درخواست اقدام به عمل در انتهای صفحه است. در انتهای متن کاربر میداند چه میخواهد و نسبت به محصول آگاهتر شده.
همانطور که محتوای ناکافی و نامناسب او را ترغیب نمیکند، ظاهر شدن یا چشمک زدن مداوم دکمه CTA در لابهلای متن او را آزار میدهد.
همانطور که گفتیم مهم نیست چه تعداد لینک با دکمه CTA در صفحه قرار گیرد. مهم مفید بودن برای سوالات کاربر و البته جایگزینی درست آنهاست. پیشبینی کنید هر کجای متن ممکن است چه سوالی ذهنش را درگیر کند؟ اگر الان قصد خرید ندارد؛ چطور او را برای بار دوم به این صفحه هدایت کنم؟
در نتیجه بهتر است دکمه یا لینک CTA در پایان صفحه گذاشته شود و اگر بیش از یک دکمه CTA در صفحه دارید به ترتیب آنها توجه کنید. از تکنیکهای بازاریابی درونگرا نیز فاصله نگیرید.
CTR (Click Through Rate)
CTR یا نرخ تبدیل همان نسبت تعداد کلیکها روی CTA طراحی شده در مقایسه با تعداد بازدیدکنندگان صفحه است.
شما با اندازهگیری تعداد کلیکی که داشتهاید میتوانید اثربخش بودن فراخوانهای خود را اندازهگیری کنید و به بهبود آن کمک کنید.
عموما طراحان سایت و اپلیکیشن از روش A/B TESTING استفاده میکنند تا بتوانند حالتهای مختلف را نسبت به هم مقایسه کنند. در یک بازه زمانی مشخص مدلهای مختلف را برای کاربران متفاوت نشان میدهند و میزان موفقیت هرکدام را میسنجند، و با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بر رفتار مشتری بهینهترین روش را انتخاب و اجرا میکنند. این فرآیند همیشه در حال تغییر و اصلاح است.
با حمایت از این آموزش به استمرار آن کمک میکنم
منبع: www.hubspot.com