ویژگی‌های اصلی یک رپورتاژ فنی و حرفه‌ای

رپورتاژ نویسی

نکات کلیدی برای نوشتن رپورتاژ آگهی؛ بنویسید و بفروشید!

رپورتاژ آگهی، در میان موثرترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین روش‌های تبلیغات در دنیای مدرن امروزی قرار دارد. این ابزار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند به‌گونه‌ای متفاوت، مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند و آنان را به مشتریان واقعی خود تبدیل کنند. مقاله‌ی زیر به معرفی رپورتاژ آگهی و مزایای آن می‌پردازد و نکاتی را به شما آموزش می‌دهد که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید بیشترین نتیجه‌ی ممکن را از تبلیغات خود بگیرید. اگر می‌خواهید درست مانند حرفه‌ای‌ها رپورتاژ آگهی بنویسید، این مطلب را با دقت هرچه تمام‌تر مطالعه کنید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

بله، درست حدس زدید، رپورتاژ آگهی در واقع نوعی نوشته‌ی تبلیغاتی است و همان هدفی را دنبال می‌کند که سایر ابزارهای تبلیغاتی به دنبال آن هستند؛ اما با یک تفاوت بسیار بزرگ که این تفاوت، مهم‌ترین دلیل تاثیرگذاری بالای این روش به‌شمار می‌رود. تفاوت اصلی رپورتاژ با دیگر روش‌های تبلیغاتی، در مخفی‌بودن پیام تبلیغاتی آن است و سبب می‌شود تا خوانندگان در همان ابتدای مطلب، از تبلیغاتی بودن متنی که می‌خوانند مطلع نشده و از ادامه‌ی مطالعه‌ی آن منصرف نشوند.

همان‌طور که می‌دانید، این روزها مخاطبان نسبت به هر نوع تبلیغات مستقیمی گارد دارند و این موضوع به تاثیرگذاری پایین اکثر روش‌ها و ابزارهای تبلیغاتی منجر شده است. شما با استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توانید این مشکل را از سر راه کسب‌وکارتان کنار بزنید و بالاترین نتیجه‌ی ممکن را از تبلیغات خود بگیرید. رپورتاژ آگهی، متن مفیدی است که بیشتر روی انتقال ارزش و اطلاعات کاربردی به مخاطب تاکید دارد و شما آن را در یکی از سایت‌های پربازدید منتشر می‌کنید. با استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توانید علاوه بر ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند به مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها، به اهداف تبلیغاتی خود نیز دست یابید.

 

 

در نتیجه:

رپورتاژ آگهی، یک مقاله‌ی تبلیغاتی است که بیشتر روی انتقال اطلاعات مفید به مخاطبان تاکید دارد و به‌همین خاطر نیز، واکنش منفی آنان را به‌دنبال نخواهد داشت.

چطوری رپورتاژ بنویسیم

راز تاثیرگذاری بالای رپورتاژ آگهی چیست؟

بدون شک، رپورتاژ آگهی یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ در عصر حاضر است و به همین دلیل تمامی برندهای معتبر و معروف در سراسر دنیا از این روش استفاده می‌کنند؛ اما فکر می‌کنید دلیل این تاثیرگذاری چیست و چرا این روش در مقایسه با روش‌های دیگر بازاریابی از محبوبیت بیشتری برخوردار است؟ در ادامه، مهم‌ترین مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی را که به تاثیرگذاری بالاتر و محبوبیت بیشتر این روش منجر شده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم:

  • ظاهر مخاطب‌پسند

اولین و مهم‌ترین مزیت رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی، این است که ظاهری شبیه به تبلیغ ندارد و همین موضوع نیز سبب جذب مخاطب می‌شود. شما در این روش، اطلاعاتی مفید و ارزشمند را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید و به همین دلیل نیز رپورتاژ آگهی بیشتر شبیه یک مطلب آموزنده است تا یک تبلیغ.

 

  • هدف‌گیری دقیق مخاطبان

برخلاف روش‌های دیگر بازاریابی که تبلیغات شما در معرض دید گروه وسیعی از مخاطبان قرار می‌گیرد، با استفاده از رپورتاژ آگهی می‌توانید به‌صورت دقیق، گروه هدف خود را مشخص و به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این اتفاق به دلیل قدرت انتخاب شما در  مشخص‌کردن بستری که رپورتاژ آگهی‌تان در آن منتشر می‌شود، اتفاق می‌افتد و این فرصت را برایتان فراهم می‌آورد که رسانه‌ای که بیشترین همخوانی را با کسب‌وکار شما دارد، انتخاب کنید.

 

  • افزایش آگاهی از برند

یکی از تاثیرات واضح و مثبتی که رپورتاژ آگهی برای کسب‌وکار شما به دنبال دارد، افزایش میزان آگاهی از برند است. رپورتاژ آگهی به شما کمک می‌کند تا با مشتریان بالقوه‌ی موجود در بازار ارتباط برقرار کرده و آنان را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

 

  • هزینه‌ی کمتر

رپورتاژ آگهی در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی دیگر، هزینه‌ی کمتری برای شما به دنبال خواهد داشت و این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای این ابزار بازاریابی به‌شمار می‌رود.

 

 

در نتیجه:

رپورتاژ آگهی در عین حال که باعث افزایش میزان آگاهی از برند، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و دسترسی بیشتر شما به مخاطبان هدفتان می‌شود، واکنش‌های منفی تبلیغات مستقیم را نیز به‌دنبال ندارد.

 

 

آموزش رپورتاژ نویسی

 
   

چطور یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای بنویسیم؟

نوشتن یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای به این معنا است که نوشته‌ی شما بیشترین تاثیر ممکن را روی مخاطبان می‌گذارد و آنان را تبدیل به مشتریان وفادار کسب‌وکارتان می‌کند. برای نوشتن چنین رپورتاژی، رعایت چند نکته‌ ضروری است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • رسانه‌ی انتشار رپورتاژ را خوب بشناسید

برای نوشتن یک رپورتاژ خوب و موثر، قبل از هر چیزی باید رسانه‌ای را که قرار است این مطلب در آن منتشر شود، خوب بشناسید. این شناخت به شما کمک می‌کند تا مطلب خود را با لحن رسانه‌ی مورد نظر بنویسید و با این‌کار، حس منفی تبلیغات را در مخاطبان‌تان بیدار نکنید. برای به‌دست آوردن این شناخت، رسانه‌ی مورد نظر را به‌ دقت مورد بررسی قرار دهید و با استفاده از شناختی که پیدا کرده‌اید، شروع به نوشتن رپورتاژ‌ کنید.

 

  • از مخاطبان خود شناخت کافی داشته باشید

بعد از شناخت رسانه، نوبت به شناخت دقیق مخاطبان هدف می‌رسد. در این مرحله باید مخاطبان خود را با دقت هرچه تمام‌تر بررسی کنید و شناخت درستی از آنان به‌دست آورید. شما باید بدانید که چه کسانی قرار است رپورتاژتان را بخوانند و چه دغدغه‌هایی در زندگی خود دارند. با رسیدن به چنین شناختی می‌توانید رپورتاژ خود را بر اساس نیازها و سوالات مخاطبان خود تنظیم کرده و با ارائه‌ی اطلاعات مفید به آن‌ها، نظر مثبت این افراد را به خود جلب کنید. یکی از بهترین کارهایی که به شما برای دست‌یافتن به شناخت بالا از مخاطبان کمک خواهد کرد، مطالعه نظرات آنان در رسانه‌ی مد نظرتان است.

 

  • داستان‌سازی کنید

همان‌طور که گفتیم، رپورتاژ آگهی به دلیل اینکه ظاهری مانند تبلیغات ندارد، تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که به چنین تفاوتی منجر می‌شود، داستان‌سازی و ارائه‌ی اطلاعات مفید به مخاطبان است. همیشه به‌خاطر داشته باشید که مخاطب شما از تبلیغات فراری است، به همین دلیل نیز باید با داستان‌سازی، متن خود را طوری تنظیم کنید که چنین حسی را به وی منتقل نکند و در عین حال نیز برای او مفید باشد.

 

  • مشکل را پیدا کنید

برای ارائه‌ی مطالب مفید به خواننده، ابتدا باید مشکل و نیاز او را بدانید؛ بنابراین ابتدا این مشکل را بیان کنید و به وی بگویید که شما در جریان این موضوع هستید. این کار باعث می‌شود تا مخاطب را تشویق کنید که برای حل این مشکل و از میان برداشتن آن، به مطالعه‌ی رپورتاژ شما ادامه دهد.

 

  • عواقب را به تصویر بکشید

بعد از اینکه به معرفی مشکل مخاطب خود پرداختید و او را متوجه کمبودهایش کردید، باید کمی بیشتر روی ابعاد این مشکل و عواقب آن مانور دهید. شما باید کاری بکنید که مخاطب، نگران عواقب بی‌توجهی به مشکل خود شود و با تمام وجود به دنبال پیداکردن راه‌ حل باشد. این مرحله، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای موفقیت و تاثیرگذاری رپورتاژ باید به آن توجه کنید تا بتوانید بیشترین نتیجه‌ی ممکن را از تلاش‌های خود بگیرید.

 

  • دشمن را نشان دهید

نکته‌ی مهم دیگری که در نوشتن رپورتاژ آگهی باید به آن توجه کنید، معرفی دشمن و مسبب مشکلات به مخاطبان است. مخاطبان همیشه به دنبال یک مقصر هستند و شما با معرفی چنین مقصری، می‌توانید اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید. بعد از این مرحله است که آن‌ها کاملا آماده هستند تا به حرف‌های شما گوش دهند.

 

  • راه‌حل جادویی را معرفی کنید

بعد از انجام تمام کارهایی که گفتیم، اکنون وقت آن است که آنچه مخاطب‌تان می‌خواهد را به وی ارائه کنید. در این مرحله باید از قدرت کلمات و مهارت‌های نویسندگی‌تان استفاده کرده و محصول یا خدمات خود را درست مانند یک راه‌حل جادویی، به او معرفی کنید.

 

  • ثابت کنید که بهترین هستید

پس از معرفی خود، نوبت به این می‌رسد که ثابت کنید، بهترین انتخاب ممکن هستید. شما باید با قوی‌ترین دلایل ممکن، نقاط قوت محصول یا خدمات خود را شرح دهید و بگویید که چه مزایایی نسبت به دیگر رقبای خود در بازار دارید. در این مرحله است که مخاطب به‌طور کامل ادعای شما را می‌پذیرد و آماده می‌شود تا به جمع مشتریان‌تان اضافه شود.

 

  • پایانی خوش بسازید

از دیگر نکات مهم و کلیدی در نگارش رپورتاژ، می‌توان به ساختن یک پایان خوش اشاره کرد. داستان‌ خود را با یک پایان شیرین به انتها برسانید و با این‌کار، تاثیر مثبتی روی خوانندگان خود بر جای بگذارید.

 

  • فراخوان عمل را فراموش نکنید

در پایان رپورتاژ، از کال تو اکشن یا فراخوان عمل استفاده کرده و راهی را برای دسترسی مخاطبان به خود، معرفی کنید. در این مرحله از کلیشه‌ها دور بمانید و سعی کنید که با روشی متفاوت و خلاقانه این‌کار را انجام دهید.

 

 

در نتیجه:

شناخت دقیق رسانه‌ی موردنظر خود و مخاطبان، داستان‌سازی، معرفی مشکل، بیان عواقب آن و نشان‌دادن مقصر اصلی، ارائه‌ی راه‌حل، معرفی نقاط قوت و ساختن یک پایان شیرین، مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در نوشتن رپورتاژ آگهی به آن‌ها توجه کنید.

 
   

رپورتاژ آگهی، یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی در عصر حاضر است و جزو موثرترین راه‌ها برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل محسوب می‌شود. موارد معرفی شده در این مقاله، مهم‌ترین نکاتی هستند که با رعایت آن‌ها در نوشتن رپورتاژ، خواهید توانست بیشترین نتیجه را از این‌کار بگیرید و موفقیت را برای خود در دنیای کسب‌وکار رقم بزنید.

 

 

با یک فنجان چای از این محتوا حمایت می‌کنم

 

منابع:

https://copyblogger.com/writing-advertorials/

https://blog.hubspot.com/marketing/blog-versus-advertorial

https://macromark.com/cost-effective-advertorial-advertising#:~:text=One%20of%20the%20top%20benefits,subject%20the%20piece%20is%20detailing

.

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!