چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

چطور رزومه خوب بنویسیم

همه چیز درباره رزومه‌نویسی حرفه‌ای

رزومه! اگر جویای کار باشید، رزومه از جمله کلماتی است که احتمالا زیاد به گوشتان خورده است. رزومه مدرکی است که در آن تجربه‌های کاری، تحصیلات، مهارت‌ها و دستاوردهایتان ذکر می‌شود. رزومه مهم‌ترین بخش در پیدا کردن شغل است. آن را قانون اساسی شخصی خودتان در نظر بگیرید.

شاید تازه‌کار هستید و با بایدها و نبایدهای رزومه نوشتن آشنایی ندارید. شاید هم سابقه کاری درخشانی دارید اما تا به حال از ارسال رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها دستاوردی کسب نکرده‌اید. پس این مطلب را تا انتها بخوانید تا دریابید چگونه می‌توانید رزومه‌ای بنویسید که شانس شما را برای دعوت به مصاحبه و استخدام افزایش دهد.

رزومه چیست؟

رزومه، نگاهی اجمالی به زندگی حرفه‌ای شماست. وقتی متقاضی شغلی هستید، در قدم اول نمی‌توانید رودررو خودتان را به کارفرما معرفی کنید و به سوالات وی پاسخ دهید. رزومه این کار را انجام می‌دهد و به‌جای شما با کارفرما صحبت می‌کند.

رزومه حاوی مواردی مثل اطلاعات تماس، مهارت‌ها، خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و… است. این اطلاعات در قالب‌های ساده سازماندهی می‌شود تا کارفرمایی که چیزی درباره شما نمی‌داند، به‌راحتی و با یک نگاه آن را بخواند.

رزومه نویسی

رزومه چی نیست؟

قرار نیست در رزومه داستان زندگی خود را تعریف کنید یا درباره رئیس قبلی‌تان  اظهار فضل کنید. قرار نیست هر کلاس و دوره‌ای را که گذرانده‌اید در آن ذکر کنید. روزمه شما، نسخه‌ای کاملا متمرکز و هدفمند از شماست؛ بهترین نسخه از خود حرفه‌ای شما برای فرصت شغلی که دوست دارید آن را به‌دست بیاورید.

انواع رزومه و انتخاب قالب مناسب

بسته به شغلی که متقاضی آن هستید و سطح مهارت و تجربه‌تان، می‌توانید رزومه خود را در یکی از سه قالب زیر بنویسید:

  • قالب زمانی معکوس (Reverse chronological):

عمدتا از این قالب برای نوشتن رزومه استفاده می‌شود و برای افرادی که در حیطه شغل مورد نظرشان تجربه کاری زیادی دارند بسیار مناسب است. در این نوع رزومه، باید سوابق شغلی خود را از آخر به اول بنویسید.

  • قالب مهارت‌محور (skills-based):

اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغ تحصیل شده‌اید و تجربه کاری چندانی ندارید و اگر قصد دارید شغل‌تان را تغییر دهید، قالب مهارت‌محور بهترین انتخاب است.

  • قالب ترکیبی:

برای افراد جویای کاری که مهارت‌های گوناگون و زیادی دارند، این قالب توصیه می‌شود. اگر متقاضی شغلی هستید که به ۴-۳ مهارت در زمینه‌های مختلف احتیاج دارد و می‌خواهید همه آنها را در رزومه قید کنید، قالب ترکیبی مناسب‌ترین گزینه برای شما است.

از آنجایی که در ۹۰% مواقع هم کارفرما و هم متقاضی قالب زمانی معکوس را ترجیح می‌دهند، در این مقاله بر این نوع رزومه تمرکز کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا مفصل‌تر درباره مراحل رزومه‌نویسی حرفه‌ای صحبت کنیم.

  1. انتخاب چیدمان و صفحه‌آرایی رزومه

اولین قدم در روزمه‌نویسی، انتخاب چیدمان مناسب است. در صفحه‌آرایی رزومه حتما این سوال‌ها را از خودتان بپرسید: آیا منظم به‌نظر می‌آید یا بهم‌ریخته و شلخته است؟ زیاده از حد کوتاه یا بلند نیست؟ آیا برای کارفرما کسل‌کننده است یا با یک نگاه کلی قابل خواندن است؟

نکاتی که باید در انتخاب چیدمان مناسب در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

  • روزمه باید نهایتا یک صفحه باشد اما اگر فکر می‌کنید ارزش قابل توجهی را به کارفرما ارائه خواهید کرد، می‌توانید آن را در دو صفحه بنویسید. مدیران شرکت‌های بزرگ ماهانه حدود هزار روزمه را بررسی می‌کنند و قرار نیست وقت ارزشمند خود را صرف خواندن داستان زندگی شما کنند!
  • تنها از یک عنوان برای همه بخش‌ها استفاده کنید.
  • از فضای سفید به‌ویژه اطراف حاشیه‌ها غفلت نکنید.
  • حتما از فونتی خوانا برای نوشتن رزومه استفاده کنید.
  • حتما رزومه خود را به PDF ذخیره کنید. امکان بهم ریختگی قالب رزومه در فایل word زیاد است.

رزومه کاری

محتوای رزومه

مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در رزومه خود ذکر کنید عبارت‌اند از:

  • اطلاعات تماس
  • شرح حال مختصر
  • تجربه کاری (و دستاوردهای حرفه‌ای)
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها

بخش‌های اختیاری رزومه:

  • زبان‌هایی که بر آنها مسلط هستید.
  • کتاب‌ها و مقالاتی که منتشر کرده‌اید.
  • علایق و سرگرمی‌ها
  • و….

در ادامه به تفصیل درباره هر بخش صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چه چیزی بنویسید و آن را چگونه بنویسید که بتوانید به شغل مورد نظرتان دست پیدا کنید.

اطلاعات تماس رزومه

مهم‌ترین بخش رزومه، اطلاعات تماس شماست. حتی اگر همه موارد را به‌درستی رعایت کنید، در صورتی که کارفرما نتواند با شما تماس بگیرد، راه به هیچ جا نخواهید برد! حتما اطلاعات تماس را دوباره و سه‌باره بررسی کنید و مطمئن شوید اطلاعاتی را به‌درستی وارد کرده‌اید.

اطلاعات تماسی که باید در رزومه‌تان ذکر کنید عبارت هستند از:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • آدری ایمیل
  • محل سکونت

ذکر کردن موارد زیر اختیاری است. اگر فکر می‌کنید قید کردن آنها می‌تواند چیزی به سوابق شما اضافه کند، حتما آنها را در رزومه خود قید کنید.

  • عنوان حرفه‌ای‌تان
  • لینک حساب کاربری لینکدین
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی
  • آدرس وب‌سایت/ وبلاگ

مواردی که نباید در بخش اطلاعات تماس آورده شوند:

  • تاریخ تولد (مگر در مواردی که در آگهی کار قید شده باشد).
  • آدرس ایمیلی که فاقد نام و نام خانوادگی شما است.
  • عکس؛ برای ارزیابی درخواست شما کارفرما نیازی به دیدن عکس شما ندارد.

شرح حال مختصر در رزومه

بر هیچکسی پوشیده نیست که برخورد اول اهمیت بسزایی هم در روابط کاری و هم در روابط شخصی دارد. اگر از همان اول برداشت بدی از خود به جا بگذارید، به‌راحتی نمی‌توانید نظر دیگران را درباره خودتان تغییر دهید.

این مسئله در زمینه کار و استخدام نیز صدق می‌کند؛ کارفرما در عرض ۶ ثانیه نگاهی گذرا به رزومه شما می‌اندازد. رزومه‌ای که زمان زیادی را صرف نوشتن آن کرده‌اید، تنها ۶ ثانیه مورد توجه قرار می‌گیرد!

به همین دلیل است که هنگامی که شرح حال مختصری از خود می‌نویسید، باید نهایت دقت و هنر نویسندگی خود را به کار بگیرید. این شرح حال باید خلاصه‌ای از وضعیت حرفه‌ای شما در ۳-۲ جمله باشد. اگر سابقه کاری زیادی ندارید، می‌توانید شرح حال خلاقانه‌ای از توانایی‌ها و علایق‌تان بنویسید.

در این بخش باید موارد زیر را ذکر کنید:

  • شغل و سابقه کاری (به سال)
  • یک یا دو دستاورد برترتان
  • اهداف مورد نظر

تجربه و سابقه کاری در رزومه

مهم‌ترین بخش رزومه، تجربه‌های کاری شماست. اگر در این بخش عالی عمل کنید، ۸۰% مسیر نوشتن رزومه موفق را طی کرده‌اید. برای ارائه سابقه کاری‌تان می‌توانید از قالب زیر استفاده کنید:

  • عنوان/ موقعیت شغلی

عنوان شغلی که قبلا به آن مشغول بوده‌اید، مهم‌ترین قسمت سوابق کاری شماست. هنگامی که کارفرما رزومه شما را بررسی می‌کند، باید با یک نگاه بفهمد که آیا شما تجربه کاری مرتبط با شغل مورد نظر آنها را دارید یا نه.

  • اسم/ آدرس/ توضیحات درباره شرکت قبلی

سپس باید نام کارفرمای پیشین خود و همچنین آدرس شرکتی را که در آن کار می‌کرده‌اید، ذکر کنید. اگر در سازمان معروفی کار نمی‌کردید، شاید لازم باشد که مختصری درباره آن توضیح دهید.

  • دستاوردها و مسئولیت‌ها

بخش اصلی هر رزومه‌ای، ارائه دستاوردها و مسئولیت‌های کاری شماست.

  • بازه زمانی اشتغال در هر منصب شغلی

لازم نیست که حتما تاریخ دقیق اشتغال را ذکر کنید. همین که تجربه کاری‌تان را براساس ماه و سال قید کنید کافی است.

توجه داشته باشید که باید تجربه‌های کاری خود را باید از آخر به اول لیست کنید (ترتیب زمانی معکوس). با کاری که اخیرا به آن مشغول بوده‌اید شروع کنید و سپس به شغل‌های گذشته خود بازگردید.

تحصیلات

در بخش تحصیلات باید اطلاعات زیر را قید کنید:

  • رشته تحصیلی
  • نام دانشگاه
  • تاریخ شروع تحصیل و تاریخ فارغ تحصیلی
  • معدل (اختیاری)
  • افتخارات دوران دانشجویی (اختیاری)
  • دستاوردهای علمی (مقالات منتشرشده، دوره‌های گذرانده‌شده و….)

برای تکمیل هرچه بهتر بخش تحصیلات، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر سابقه کاری ندارید، اول با سوابق تحصیلی خود آغاز کنید.
  • از جدیدترین مدارک تحصیلی خود شروع کنید و به عقب برگردید.
  • اگر تحصیلات دانشگاهی دارید، لازم نیست از تحصیلات خود در دبیرستان صحبت کنید.
  • تنها در صورتی که معدلتان بالاست آن را در رزومه خود قید کنید.

آموزش رزومه نویسی

مهارت‌ها در رزومه

بخش مهارت، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر رزومه است. با این بخش، به کارفرما نشان می‌دهید که آیا برای شغل مورد نظر مناسب هستید یا نه. در رزومه باید دو نوع مهارت را ذکر کنید: مهارت‌های سخت (Hard Skill) مهارت‌های قابل اندازه‌گیری مثل تسلط بر نرم‌افزاری خاص، توانایی برنامه‌نویسی و… و مهارت‌های نرم (Soft Skill) که ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، شخصیتی و… مثل توانایی رهبری، تفکر انتقادی و غیره است.

برای ذکر کردن مهارت‌هایتان در رزومه خود، حتما از مراحل زیر پیروی کنید:

مرحله اول: مهارت‌های سخت را به همراه سطح تجربه‌تان در آن مهارت‌ها ذکر کنید (مبتدی، متوسط، پیشرفته، متخصص). صادقانه درباره سطح مهارت‌هایتان صحبت کنید تا بعدا با کارفرما به مشکل برنخورید.

مرحله دوم: آگهی شغلی را کامل بررسی کنید و از ذکر مهارت‌های غیرضروری و نامرتبط با شغل مورد نظرتان بپرهیزید.

مرحله سوم: بعضی از مهارت‌های همگانی را که برای انجام هر شغلی ضروری هستند، لیست کنید. این مهارت‌ها شامل هردو مهارت‌های سخت (اکسل، پاورپوینت، فتوشاپ …) و نرم (کار تیمی، رهبری و…) هستند.

مواردی که در بالا ذکر شد، از جمله موارد ضروری است که باید در هر رزومه‌ای قید شوند. اما ذکر کردن موارد زیر می‌توانند شانس شاما را برای پذیرش در شغل مورد نظرتان افزایش دهند:

۱) زبان: اگر غیر از زبان مادری، به زبان‌های دیگری هم مسلط هستید، حتما آنها را در رزومه خود نام ببرید. حتی اگر شغل مورد نظر نیاز به تسلط بر زبان خاصی نداشته باشد، ممکن است در بعضی مواقع کارساز باشند. فراموش نکنید که سطح تسلط خود بر زبان‌ها را هم ذکر کنید.

۲) علایق و سرگرمی‌ها: اگرچه صحبت کردن از علایق و سرگرمی‌ها تاثیر چشمگیری ندارد، اما تا حدودی شما را به کارفرما معرفی می‌کند.

۳) انجام کارهای داوطلبانه: تحقیقات نشان داده است که شانس استخدام افرادی که تجربه انجام کارهای داوطلبانه را دارند، بیشتر است.

۴) گواهینامه و جوایز: هر گواهینامه یا جایزه معتبری را که به نوعی به شغل مورد نظرتان بستگی دارد، قید کنید.

۵) نشریات منتشرشده: اگر مقاله، کتاب و… نوشته و منتشر ساخته‌اید، حتما از آنها در رزومه خود صحبت کنید.

۶) پروژه‌ها: کارفرماها عاشق استخدام افرادی هستند که اوقات فراغت آنها برای کار کردن روی پروژه‌های مختلفی چون کارآفرینی، ساخت نرم‌افزار، پروژه‌های دانشگاهی و…. می‌شود. اگر چنین تجربه‌هایی دارید، حتما آنها را در رزومه خود قید کنید.

و در آخر…

قبل از ارسال رزومه برای کارفرما، آن را براساس چک‌لیست زیر بررسی کنید:

  • در بخش اطلاعات تماس تمام اطلاعات لازم قید شده‌اند یا خیر؟
  • آیا ایمیل شما حرفه‌ای است یا نه؟ (مثلا: firstname+lastname@email.com)
  • آیا قانلب مناسبی را برای نوشتن رزومه انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا رزومه شما ۲-۱ صفحه‌ای است؟
  • آیا تمام بخش‌های لازم را در رزومه خود نوشته‌اید؟
  • آیا فقط سوابق کاری مرتبط را ذکر کرده‌اید؟
  • آیا رزومه خود را متناسب با آگهی شغل مورد نظر نوشته‌اید؟
  • آیا تحصیلات خود را در رزومه ذکر کرده‌اید؟
  • آیا مهارت‌هایی را که ذکر کرده‌اید، با شغل مورد نظرتان تناسب دارد؟

لیست بالا را بررسی کردید؟ همه موارد تیک خوردند؟ خب، حالا می‌توانید دکمه ارسال را فشار دهید. موفق باشید!

فراموش نکنید، هر سوالی داشته باشید می‌تونید زیر همین مطلب بپرسید!

 

من از این مطلب یاد گرفتم پس ازش حمایت می‌کنم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *