تقویم محتوا و اهمیت آن در بازاریابی محتوایی

تقویم محتوا

هر آنچه که باید برای تدوین تقویم محتوایی بدانید!

برای تولید محتوای باکیفیت، بزرگترین چالش تنها نوشتن مقاله یا تصویرسازی نیست، بزرگترین چالش هر کسب‌وکاری “ایده‌پردازی” است. اینکه با چه هدفی، برای کدام گروه از مخاطبان، برای پاسخ دادن به چه سوال یا نیازی، با چه کلمه کلیدی و CTA اقدام به تولید محتوا کنیم، اساسی‌ترین بخش از فرآیند تولید محتوا است که تقویم محتوایی آن را آسان کرده است. ضرورت تدوین تقویم محتوایی زمانی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند که سازمان فرصت بهره‌مندی از یک رویداد یا ترند مهم را از دست می‌دهد.

تقویم محتوایی چیست؟

برای شروع فرآیند بازاریابی محتوایی ابتدا باید استراتژی تدوین کرده و سپس برای طراحی تقویم محتوای کسب‌وکار خود اقدام کنید. استراتژی محتوا به شما می‌گوید که کسب‌وکار به تولید چه نوع محتوایی در چه شبکه‌ اجتماعی برای بازاریابی نیاز دارد. بنابراین تقویم محتوایی یا Content Calendar شامل جزئیات کامل تمامی محتواهایی است که در آینده توسط کسب‌وکار شما در بسترهای مختلف منتشر خواهند شد.

این تقویم راهنمای بخش‌های تولید محتوای متنی، تولید تصویر و ویدئو و واحد بازاریابی و تبلیغات خواهد بود تا فعالیت‌های روزانه خود را برنامه‌ریزی کنند. وجود یک برنامه منظم علاوه‌بر حفظ کسب‌وکار در مسیر درست رسیدن به هدف اصلی، باعث یکپارچگی محتوای منتشر شده در شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف خواهد شد. تقویم محتوایی با نام‌های دیگری چون Content Calendar و تقویم سردبیری یا Content Editorial نیز شناخته می‌شود. اما آیا تقویم محتوایی همان تقویم سردبیری است؟

اهمیت تقویم محتوا

تفاوت‌های تقویم محتوایی و تقویم سردبیری

در تقویم سردبیری یا همان Editorial Calendar موضوعات مهم و اصلی کسب‌وکار برای حدود ۱ سال آینده برنامه‌ریزی خواهند شد. به عبارتی ساده‌تر، تهیه تقویم سردبیری اولین مرحله پس از تدوین استراتژی محتوای کسب‌وکار است. تقویم محتوایی یا Content Calendar در محله بعدی قرار گرفته و در واقع سطح اجرایی استراتژی بازاریابی محتوایی است. این تقویم علاوه بر موضوعات مهم، تمامی جزئیات از تاریخ و ساعت انتشار گرفته تا هدف، جامعه مخاطبان، کانسپت، نوع محتوا و بستر انتشار (رسانه) را در برمی‌گیرد.

 

لزوم استفاده از تقویم محتوایی

طراحی و تدوین تقویم برای اجرای برنامه‌های بازاریابی محتوایی منجر به سازماندهی و یکسو شدن محتوای انتشار یافته در رسانه‌های مختلف خواهد شد. اگر برنامه مشخصی برای اجرای استراتژی محتوا وجود نداشته باشد، عملاً سازمان سرمایه و وقت خود را برای تدوین استراتژی هدر داده است.

بنابراین برنامه‌ریزی، مدیریت، تولید، انتشار محتوا و بررسی و ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف تنها از طریق تهیه و اجرای یک تقویم محتوایی کامل در راستای استراتژی‌های شرکت میسر خواهد بود. واحد تولید محتوا (شامل نویسنده، عکاس، طراح و …)، واحد سوشال مدیا و بازاریابی با دسترسی به تقویم محتوایی یک کسب‌وکار می‌توانند تمامی ایده‌ها و برنامه‌ها را به صورتی کاملاً سازمان‌دهی شده مشاهده و برای ادامه تولید محتوا برنامه‌ریزی کنند.

اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مزایای یک تقویم محتوایی کامل

ویژگی‌ها و فواید طراحی و تدوین تقویم محتوایی برای هر کسب‌وکاری می‌تواند با دیگری کاملاً متفاوت باشد، اما همگی آن‌ها در موارد زیر مشترک هستند.

  • دید کلی به استراتژی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار خواهید داشت.
  • هیچ تاریخ یا مناسبت مهمی فراموش نخواهد شد.
  • محتوا دقیقاً طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده تولید و منتشر خواهد شد.
  • به انتشار محتواهای مختلف در رویدادها جهت داده و آن‌ها را با برنامه بازاریابی شرکت همگام می‌کند.
  • محتوای رسانه‌های مختلف از یکپارچگی لازم برخوردار خواهند بود.
  • از تولید و انتشار محتوایی با مضمون تکراری جلوگیری خواهد شد.
  • با طراحی موضوعات از قبل، ایده‌های جدید بوجود آمده و تیم دیگر نگران تعیین موضوع برای انتشار پست نخواهد بود.
  • خلاءهای موجود در برنامه بازاریابی محتوایی مشخص خواهد شد.
  • وظایف مشخص است و در نتیجه بهره‌وری تیم تولید محتوا و تیم بازاریابی افزایش پیدا می‌کند.
  • تیم‌های مختلف بهتر و سریعتر با هم منطبق شده و همکاری بهتری شکل می‌گیرد.
  • کل تیم در مسیر رسیدن به هدف قدم برداشته و از آن منحرف نخواهند شد.
  • اعضاء، تصویری کلی، جامع و درست از برنامه‌های آینده کسب‌وکار در رسانه‌های مختلف خواهند داشت.
  • در منابعی چون زمان، انرژیی نیروی انسانی و سرمایه سازمان صرفه‌جویی خواهد شد.
  • نظارت بر روند اجرای برنامه‌های تقویم محتوایی میسر خواهد شد.
  • معیاری برای سنجش عملکرد اعضای تیم و ارزیابی بازخورد محتوای منتشر شده، وجود خواهد داشت.
  • امکان بازبینی و ایجاد تغییر در برنامه بازایابی محتوایی میسر خواهد بود.

 

بخش‌های مختلف یک تقویم محتوایی

یک تقویم محتوایی با توجه به برنامه بازاریابی، اندازه سازمان و نیازهای تیم محتوا می‌تواند از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد. گاهی سازمان‌ها از فرمت‌های آماده تقویم محتوایی استفاده می‌کنند که دارای فیلدهای مشخصی است، اما اگر می‌خواهید خودتان یک تقویم محتوایی کامل و جامع برای کسب‌وکارتان تدوین کنید، از موارد زیر کمک بگیرید، چرا که از جمله مهمترین بخش‌های این تقویم هستند.

  • عنوان یا موضوع محتوا
  • تاریخ و ساعت انتشار
  • فرمت محتوا*
  • انتظارات از محتوای تولیدی یا هدف محتوا
  • کلمات کلیدی
  • فرصت آماده‌سازی
  • رسانه**
  • مخاطب هدف
  • هدف از انتشار محتوا
  • تیم تولید محتوا***
  • دعوت به اقدام یا CTA
  • وضعیت

در برخی موارد می‌توانید کارشناس مسئول تولید محتوا را نیز مشخص کنید. البته این موضوع بیشتر برای کسب‌وکارها با اندازه‌های بزرگ کاربرد دارد که در تیم محتوای خود چندین نویسنده و طراح دارند.

فرمت محتوا: نوع یا فرمت محتوایی که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود شامل موارد زیر خواهد بود.

  • محتوای متنی: این دسته از محتوا شامل، مقاله وبلاگ، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما، صفحه محصولات، شعارهای تبلیغاتی، کتاب‌های الکترونیک یا کاتالوگ، محتوای صفحات مختلف سایت، محتوای صفحات فرود (Landing Page)، متن خبر، رپورتاژ آگهی و … خواهد بود.
  • محتوای تصویری: این فرمت از محتوا بیشترین هزینه تولید را داشته اما در مقابل بیشترین میزان بازدهی را دارد. محتوای تصویری شامل تصویر، اینفوگرافیک، نمودار، ویدئوی آموزشی، کلیپ، استاپ موشن، Testimonial، تیزر تبلیغاتی، موشن، وبینار و … خواهد بود.
  • محتوای صوتی: این فرمت از محتوا شامل پادکست، فایل‌های آموزشی و کتاب‌های صوتی خواهد بود.

چرا تقویم محتوا

رسانه: رسانه‌هایی که محتوای تولید شده در آن‌ها منتشر خواهند شد شامل:

اینستاگرام

توئیتر

لینکدین

تلگرام

وبلاگ

فیسبوک

پینترست

آپارات

یوتیوب

تیم تولید محتوا: تیم تولید محتوا بسته به میزان محتوای تولیدی و بزرگی‌ سازمان می‌تواند شامل نویسنده، ویراستار، کپی‌رایتر، عکاس، گرافیست، کارشناس یا مدیر شبکه‌های اجتماعی، کارشناس یا مدیر سئو و سرپرست و مدیر محتوا باشد.

 

از این محتوا حمایت می‌کنم

مراحل تدوین تقویم محتوایی

پس از تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی و مشخص شدن هدف کسب‌وکار از بازاریابی محتوایی، زمان ایده‌پردازی برای طراحی تقویم محتوایی است. برای طراحی یک تقویم کامل و جامع، طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

اهداف بازاریابی محتوایی در زمان تدوین استراتژی محتوا و تقویم سردبیری مشخص می‌گردند. پس از تعیین این اهداف است که می‌توانید برای تقویم محتوایی خود ایده‌پردازی کنید.

  • لیستی از ایده‌ها و موضوعات

در این مرحله با تحقیق کلمات کلیدی و بررسی موضوعات جذاب برای مخاطبان بازار هدف کسب‌وکار خود، لیستی از موضوعات را تهیه کنید.

  • تعیین نوع محتوا

پس از تعیین هدف و موضوع، باید نوع محتوای تولیدی را مشخص کنید. در بخش قبلی به انواع محتوا اشاره کردیم.

  • تعیین رسانه‌ها یا بسترهای انتشار محتوا

با مشخص شدن نوع محتوا، باید رسانه‌ یا رسانه‌هایی که باید در آن‌ها منتشر شود را تعیین کنید تا تیم محتوا برای تولید آن اقدام کنند. برخی از کسب‌وکارها به مناسب‌های مشخص، یک پست آماده کرده و با ریسایز کردن آن، پست را در شبکه‌های اجتماهی مختلف منتشر می‌کنند. به این ترتیب یکپارچگی محتوای مناسبتی حفظ خواهد شد.

  • تعیین مسئولیت اعضای مختلف تیم تولید محتوا

پس از تعیین نوع محتوا (متنی، صوتی یا تصویری)، می‌توانید مسئولیت هر کدام از اعضای تیم را در فرآیند تولید مشخص کرده و حتی نام عضو یا اعضا را به عنوان مسئول آن تسک در تقویم محتوایی مشخص کنید.

  • تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator (KPI)

باتوجه به نوع محتوا و رسانه انتشار، شاخص‌های کلیدی عملکرد متفاوت خواهند بود. در ادامه KPI شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

  • وبلاگ: نرخ کلیک (CTR)، نرخ پرش (Bounce Rate)، ماندن در صفحه (Time on Site)، اسکرول، نرخ خروج از صفحه (Exit Rate)، تعداد کامنت، کانال ورود و …
  • اینستاگرام: تعداد Save، Share، Like، Comment، Follow، Reach، Impression و …
  • توئیتر: تعداد لایک، کامنت، Retweet، Follow و …
  • لینکدین: تعداد لایک، کامنت، Share و …
  • ورود اطلاعات لازم در تقویم محتوایی

حالا که همه اطلاعات لازم برای تدوین تقویم محتوایی را فراهم کرده‌اید می‌توانید آن‌ها را در یکی از ابزارهای Excel، Google Sheet یا Google Calendar وارد کرده و سپس به اجرای آن بپردازید. از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Trello نیز می‌توانید برای مدیریت تقویم محتوای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

ساخت تقویم محتوا

نکاتی برای طراحی و اجرای تقویم محتوایی

  • عملکرد محتوای فعلی را ارزیابی کنید.
  • کانال‌های توزیع یا رسانه‌های فعلی را به‌روز، بهینه و به ابزارهای آنالیز مجهز کنید.
  • بدون در نظر گرفتن هدف، موضوعی را برای اجرای بازاریابی محتوایی در نظر نگیرید.
  • مناسبت‌های تقویم ایرانی و خارجی را حتماً در نظر بگیرید.
  • روی مناسبت‌ها و رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار خود مانور دهید.
  • از ترندها به نحو زیرکانه‌ای بهره ببرید.
  • برای تعیین تمام موضوعات، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.
  • باتوجه به نیاز مخاطب، توانایی تیم محتوا و بودجه واحد محتوا و بازاریابی، فرمت محتوا و رسانه یا کانال انتشار را مشخص کنید.
  • بازبینی و به‌روزرسانی محتوای قبلی وبلاگ را در دستور کار تقویم محتوایی قرار دهید.
  • قبل از تدوین تقویم محتوایی، تعداد محتوای منتشر شده در هر روز را مشخص کنید.
  • برای هر موضوع و محتوایی، یک CTA مشخص و ‌بخصوص در نظر بگیرید.
  • اگر قرار است لینک خاصی در یک محتوا قرار بگیرید، حتماً آن را در تقویم محتوایی درج کنید.
  • تقویم محتوایی یک کسب‌وکار باید به حدی انعطاف‌پذیر باشد که همواره جای کار برای مانور دادن روی موضوعات ترند باشد.
  • به تمامی اعضای تیم محتوا، نحوه کار با تقویم محتوایی را آموزش دهید.

 

همانطور که اشاره کردیم، اینکه تقویم محتوایی یک کسب‌وکار (بزرگ یا کوچک) شامل چه بخش‌هایی باشد، یا چه رویدادها و ترندهایی را پوشش دهد، به فیلد کاری، تعداد اعضای تیم و میزان بودجه تیم محتوا بستگی دارد. اما تقویم محتوایی همواره باید به روشی طراحی و تدوین شود که در این مقاله به آن پرداخته شد. بنابراین قبل از هر اقدامی سعی کنید داشته‌ها و نقاط قوت و ضعف تیم خود را شناسایی کرده و سپس اقدام کنید تا نیازی به تغییرات و اصلاحات مکرر در تقویم محتوایی کسب‌وکارتان نباشد. برای طراحی و نظارت بر تقویم محتوا از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟ کدامیک از مناسب‌های ایرانی و خارجی را در تقویم لحاظ می‌کنید؟ روزی چه تعداد پست برای هر رسانه در نظر می‌گیرید؟

شما می‌تونید برای دانلود یک نمونه تقویم محتوا روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود رایگان تقویم محتوا

 

‫2 نظر

  • یاور گفت:

    حالا کروسان نمیذاشتی تو تصویر هم تقویم در میومدها.

    به هر حال. توضیح خیلی خوبی بود در مورد این دو واژه که تقویم سردبیری یه چیز دیگه‌است، تقویم محتوا یه موضوع دیگه.

    این نکته رو روشن کردن خیلی ارزشمنده.

    با مهر
    یاور

    • پارسا کاکویی گفت:

      خیلی ممنونم ازت یاور جانِ مشیرفر؛ دیگه گفتم مخاطب تا اینجا میاد از خودش پذیراییم کرده باشه.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *