سر فصل مطالب
- 1 12 کاری که باید بعد از نوشتن بلاگپست جدید باید انجام بدید
- 2 ابزارهای تبلیغ پست وبلاگ: چکلیست ۱۲ مرحلهای
- 2.1 یکپارچگی سئو/ کلمات کلیدی
- 2.2 همنشری محتوا (Syndication)
- 2.3 URL محتواتون رو کوتاه کنید
- 2.4 بهروزرسانی وضعیت (Status updates)
- 2.5 معرفی محتوا در سایتهای دیگر
- 2.6 Social bookmarking
- 2.7 کامنتگذاری برای سایر محتواهای مشابه
- 2.8 پروموت محتوا در توییتر
- 2.9 محتوا در ایمیل مارکتینگ
- 2.10 ۱۲ گام تا موفقیت محتوای سایت را بهصورت PDF دانلود کنید
12 کاری که باید بعد از نوشتن بلاگپست جدید باید انجام بدید
همین الان نوشتن یه بلاگپست عالی رو تموم کردین. از اینکه تخصص و ایدههاتون رو با جهان بهاشتراک گذاشتین هیجانزده شدین و دارید این سوال رو از خودتون میپرسید که:
خب حالا چیکار کنم؟
در کار ما که ایجاد روال بازاریابی محتوایی و تعامل در شبکههای اجتماعی برای شرکتهاست، بلاگنویسی مسئله خیلی مهمیه. اگه سایت یه شرکتی محتوایی قوی داشته باشه، مشارکت مشتریها و رتبهبندی موتور جستجو افزایش پیدا میکنه و درنتیجه، سود زیادی رو برای اون شرکت به همراه داره.
اما چیزی که بسیاری از شرکتها فراموشش میکنن، بخش “بازاریابی“ بازاریابی محتواییه.
احتمال دیدهنشدن حتی برای محتواهای خوب هم وجود داره
ما دوست داریم تصور کنیم که بعد از فشار دادن دکمه انتشار، دریاها شکافته میشه، فرشتهها آواز میخونن و مشتریها رو مستقیم به سبد خرید ما هدایت میاد! مسلمه که چنین چیزی هرگز اتفاق نمیافته.
تو واقعیت تنها کسایی که متوجه انتشار پست شما میشن، خودتون و مشترکین RSS شما هستن. پس از مدتی، ربات موتور جستجو ظاهر میشه و محتوای شما تلاش میکنه در بین هزاران صفحه خوبی که به موضوعی مشابه موضوع محتوای شما پرداختن، در موتور جستجو رتبه بگیره. مسلما محتوای پست شما بهشدت خلاقانه و جدیده، اما ممکنه ماهها طول بکشه تا گوگل این مسئله رو درک کنه.
برای بالا بردن ترافیک ارگانیک سایتتون، فقط به موتورهای جستجو و مشترکین انگشتشمارتون بسنده نکنید؛ ناشران محتوا باید از نشر محتوای هم (syndication) بهره ببرن و برنامهریزی هدفمندی داشته باشن تا مطمئن بشن هر مقالهای که مینویسن بهدست اون کسی که باید و مشتری مورد نظرشون میرسه.
ابزارهای تبلیغ پست وبلاگ: چکلیست ۱۲ مرحلهای
-
یکپارچگی سئو/ کلمات کلیدی
ممکنه محتوای شما اون اندازه که باید خوب باشه، اما کمی تحقیق درباره کلمات کلیدی و یکپارچگی، میتونه تاثیر قابل توجهی بر رتبهبندی موتورهای جستجو و ترافیک داشته باشه. محتواتون رو بادقت مطالعه کنید و اصلیترین موضوعاتی رو که درباره اونها در محتواتون صحبت کردین، انتخاب کنید. این کلمات رو در ابزار Google Adwords و Google trends وارد کنید. عباراتی رو که بیشترین میزان جستجو رو دارن، یادداشت کنید و طول اون عبارتها و میزان تغیر اونها رو بررسی کنید. محتواتون رو مجددا مورد بررسی قرار بدین و سعی کنید با استفاده از اون عبارات و اصطلاحها، عنوان، محتوا، توضیحات متا و برچسبها رو بهینه و تقویت کنید.
-
همنشری محتوا (Syndication)
یکی از مکانیسمهای قدرتمند یه وبلاگ که بهدرستی درک نشده، فید RSS هست. این روش همنشری ساده، بهتون کمک میکنه بهصورت خودکار محتوای وبلاگتون رو در جاهای مختلفی مثل خیلی از سایتهای شبکههای اجتماعی، نشر بدین.
زمانی که URL فید RSS شما به سایتها یا پروفایل شبکههای اجتماعی شما متصل میشه، بعد از انتشار بلاگپست جدید، بهصورت خودکار محتوا به اون سایتها هم انتشار پیدا میکنه. این کار تا حد زیادی ریچ شما رو افزایش میده و در وقت شما برای ارسال دستی محتوا صرفهجویی میکنه. همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله تنها فقط یکبار تنظیمات مورد نیاز رو انجام میدین و زمانی که ارتباطات RSS در سایتهای شبکههای اجتماعی خودتون ایجاد میکنید، مجبور به انجام دوباره اون نیستید. برای شروع، RRL RSS خودتون رو وارد کنید و اون رو به موارد زیر وصل کنید:
پیج بیزینسی فیسبوک: در بخش برنامهها، اپلیکشین Social RSS رو جستجو و تنظیم کنید تا محتوای شما بهصورت خودکار در وال صفحه فیسبوکتون منتشر بشه.
پروفایل شخصی لینکدین: Blog link یا WordPress رو در پروفایل لینکدینتون سرچ کنید و انتشار خودکار محتوا در پروفایل لینکدین رو فعال کنید. یادتون باشه که به همه کارمندهاتون بگین این کار رو انجام بدن. اگه کارمندهای زیادی زیر دستتون کار میکنن، ریچ شما تا حد چشمگیری افزایش پیدا میکنه.
سایر سایتها: سایتهای دیگهای هم هستن که این امکان رو بهتون میدن که فید RSS وبلاگتون رو به اونها وصل کنید.
-
URL محتواتون رو کوتاه کنید
اگرچه این مرحله فقط برای ارسال لینک در توئیتر استفاده میشه، اما ارسال یه URL کوتاه در هر یک از شبکههای اجتماعیتون، همراه با اضافه کردن آنالیتیکس (ردیابی کلیک) در بسیاری از سرویسهایی که لینک رو کوتاه میکنن، استراتژی هوشمندانهایه. نحوه عملکرد این استراتژی در زیر ارائه شده:
- URL پست جدیدتون رو کپی کنید و اون رو در کوتاهکنندهای که آنالیتیکستون پیشنهاد میکنه (ly, Ow.ly, Cli.gs)، وارد کنید.
- از URL کوتاهشده در بهروزرسانی وضعیت، ارسال لینک یا تیزر تبلیغاتی که قصد اجرای اون رو دارید، استفاده کنید.
- مدتی بعد از اینکه لینک شما بالا رفت، کوتاهکننده URL رو از نظر وضعیت کلیک، دادههای جغرافیایی و ارجاع سایت بررسی کنید.
-
بهروزرسانی وضعیت (Status updates)
اگرچه این مورد واضح بهنظر میرسه، اما به همین سادگیها که نشون میده نیست. مطمئنا شما میتونید عنوان محتواتون رو در بخش وضعیت همه شبکههای اجتماعیتون تایپ کنید، لینک کوتاهشده رو وارد کنید و فکر کنید که خیلی خوب عمل کردید. اما این ممکنه برای شما کلیک زیادی رو به همراه نداشته باشه.
توجه کنید که هرکدوم از شبکههای اجتماعی با اون یکی (از نظر محیطی، آداب معاشرت، روانشناسی/ دموگرافیک مخاطب) فرق داره. اگه بتونین عنوان/ وضعیت رو متناسب با هر شبکه اجتماعی انتخاب کنید، تفاوت چشمگیری ایجاد خواهید کرد.
همچنین، باید به یاد داشته باشید که زمانی که بهواسطه بهروزرسانی وضعیت محتوای جدیدی پست میکنید، تنها درصد کمی از دوستان/ فالوئرهای شما در اون لحظه آنلاین هستن و میتونن پست شما رو ببینن. برای افزایش تعداد مخاطبینی که پست جدید شما رو میبینن و میخونن، شاید لازم باشه که در ساعتها و روزهای مختلف، چند بهروزرسانی انجام بدین. همچنین، بهتره که هربار از عنوان متفاوتی استفاده کنید تا توئیتر شما رو بهخاطر ارسال چندباره پستهای مشابه، مسدود نکنه.
اگه در محتواتون درباره موضوعات متنوعی صحبت کردین، برای مبحث بهروزرسانی متفاوتی ایجاد کنید و سپس اونها رو طی چند روز منتشر کنید. فراموش نکنید که از فالوئراتون بخواین لینک رو بهاشتراک بذارن یا ریتوئیتش کنن.
نکته: ابزارهای زیادی هستن که میتونن بهتون کمک کنن بهروزرسانیهاتون رو برای هر زمانی که دوست دارین برنامهریزی و تنظیم کنید (Hootsuite, Twuffer, Later Bro). من معمولا ۴ یا ۵ بهروزرسانی با عناوین مختلف رو بهیکباره برای کل هفته تنظیم میکنم.
-
معرفی محتوا در سایتهای دیگر
اکثر شبکههای اجتماعی و انجمنهای آنلاین، به تبلیغ محتوا کمک میکنن مادامی که ارزشآفرین و مرتبط با محیط اون جامعه آنلاین باشه و تبلیغات وقیحانه نداشته باشه. بعضی از اینها عبارتاند از:
- انجمنهای گروهی لینکدین
- پاسخهای لینکدین
- گروههای فیسبوک
- انجمنهای صنعتی
-
Social bookmarking
گرچه این تکنیک اون تاثیری رو که قبلا داشت دیگه نداره، هنوز هم ارسال محتوا به سایتهایsocial bookmarking معروف (مثل Digg, StumbleUpon, Delicious و…) منبع بسیار خوبی برای ترافیک و بک لینک گرفتنه و محتوای شما رو در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار میده. به social bookmarking، به چشم محتوای پییر ریویو (peer-reviewed content) نگاه کنید. اگه بقیه محتوای شما رو علامتگذاری کنن و ازش خوششون بیاد، مخاطبان بیشتری محتوای شما رو میبینن و افراد بیشتری فرصت این رو پیدا میکنن که با شما ارتباط برقرار کنن یا از محتوای سایت شما بازدید کنن.
-
کامنتگذاری برای سایر محتواهای مشابه
کامنتهای باارزش و مفید در سایر وبلاگها راه خوبی برای ایجاد ترافیک، ارتباط گرفتن، جذب مخاطب و دریافت بک لینک هست. اگه بهتازگی محتوایی درباره موضوعی نوشتین، الان زمان مناسبی برای جستجوی بلاگهایی با همون موضوع هست. آیا در محتواتون اون چیزی رو که سایر بلاگپستها از قلم انداختنش، تحت پوشش قرار دادین؟ دیدگاه خودتون رو بهدور از خودپسندی و بهشیوهای صحیح بیان کنید. اگه فرم کامنت از شما URL سایتتون رو خواست، URL بلاگتون رو در محل مورد نظر وارد کنید.
-
پروموت محتوا در توییتر
کمک خالصانه، یکی از بهترین راههاییه که میتونید بهواسطه اون دنبالکنندههای وفاداری در توئیتر برای خودتون پیدا کنید. بذارید یه مثال بزنم براتون: زمانی که شما پستی رو در وبلاگتون منتشر میکنید و براش URL کوتاهشده درست میکنید، سراغ توئیتر برید و عباراتی مثل “برای ارتقا محتوای وبلاگم به کمک احتیاج دارم” رو سرچ کنید. از بررسی توئیتهای بهدستاومده، احتمالا فرصتی برای یاری رسوندن به افرادی که در پی کمک هستن، فراهم میکنه. میتونید با یکسری پیشنهادات و URL پستتون پاسخ اونها رو بدید. نتیجه این اقدام عمدتا، دنبالکننده جدید، مشترک تازه برای وبلاگ و کامنت خواهد بود.
-
محتوا در ایمیل مارکتینگ
از دیگر تکنیکهای ساده و قدرتمند اینه که عنوان آخرین بلاگپستتون رو به امضای ایمیلتون اضافه کنید. در حال حاضر بسیاری از پلتفرمهای ایمیل اپلیکیشنهای کاربردی دارن (مثل Wisestamp برای جیمیل) که بهصورت خودکار عنوان بلاگپستتون رو در امضای ایمیلتون قرار میدن. اگه مجبورین، این کار رو دستی انجام بدین. شما نمیدونید که چه زمانی مشتری یا فروشنده محتوایی رو مطالعه میکنن که باب مکالمه و برقراری ارتباط رو باز میکنه.
-
محتواتون رو با مشتری هدفتون بهاشتراک بذارین
شما بهتازگی محتوایی خلق کردین که میتونید برای عدهای مشتریان کاربردی هست. منتظر چی هستین؟ URL کوتاهشده رو همراه با یادداشتی برای اونها ایمیل کنید: “فکر میکنم این خیلی بهدرد کسبوکار شما بخوره”. و سپس آنالیتیکس رو چک کنید و ببینید که آیا روی اون کلیک شده یا خیر.
-
بلاگپستتون رو به خبرنامه الکترونیکی بعدیتون اضافه کنید
اگه خبرنامه الکترونیکی دارین، باید حداقل بعضی از محتواهای وبلاگتون رو در اونها قرار بدین. چند عنوان پست رو در اونها قرار بدین و ببینید که کدوم پستها بیشترین کلیک رو دریافت میکنن. شاید متوجه بشین که لازمه بعضی از موضوعهایی رو که کلیک زیادی دریافت کردن، بسط و گسترش بدین.
-
از سایر وبلاگنویسها درخواست کنین که از پست شما در محتواهاشون اسم ببرن
ارتباط گرفتن با سایر وبلاگنویسها در حیطه کاری خودتون و درخواست از اونها برای ارسال محتوای شما یا لینک دادن به بلاگپستتون، راهی عالی برای افزایش دسترسی به شماست. اقدامات تبلیغاتی متقابل میتونن کارآیی چشمگیری در قالب بکلینک و جهشهای بزرگ در رتبهگیری از موتورهای جستجو، ترافیک وبلاگ و مشترکان داشته باشه.
همیشه برداشتن اولین قدم، سختترین اقدام بهحساب میاد
همانند سایر نقشها و کارها در زندگی، شاید اولین باری که این ۱۲ اقدام رو انجام میدین، براتون سخت و زمانگیر باشه. ایجاد حسابها و شناختن تعامل و عملکرد شبکههای اجتماعی گوناگون ممکنه یکم گیجکننده باشه براتون. اما رفتهرفته همه چیز براتون راحتتر میشه. هربار پس از انتشار محتوا، معمولا یک ساعت رو به تبلیغ اون اختصاص میدم. همچنین توجه داشته باشید که بیشتر این وظایف رو میتونید برونسپاری کنید.
نکته حائز اهمیت اینه که این تلاش تبلیغاتی رو به بخشی ثابت از روند خودتون تبدیل کنید. جای تاسفه که بعضی شرکتها وقت و تلاش زیادی رو صرف ایجاد استراتژی محتوایی جامع، توسعه روند تحریر اونها و انتشار مستمر مطالبی عالی میکنن اما هیچ تلاشی برای تبلیغ اونها انجام نمیدن. بهعبارت دیگه،
آنها طعمهای عالی دارن اما فراموش میکنن از اون برای صید ماهی استفاده کنن.
نتایج فوری و قابل پیگیری
اگه از URL کوتاهشده استفاده میکنید و آنالیتیکس روی وبسایت/ وبلاگ شما نصب شده، باید نتیجه سختکوشی و تلاشتون رو بلافاصله ببینید. معمولا در زمانهایی که پست جدیدی رو تبلیغ میکنم، ترافیک و تبدیل چشمگیری دریافت میکنم؛ فرض کنید اگه روزی یه وبلاگ منتشر کنید و بلافاصله اون رو تبلیغ (promote) کنید چه تاثیری رو مشاهده خواهید کرد؟ بهعلاوه، نتایج باید افزایش چشمگیری در فعالیت، ترافیک، رتبهبندی، ریچ، فرصتها و فروش کلی باشه.
امیدوارم که این نکات به شما کمک کنه تا بتونید بازدید بیشتری رو برای وبسایت خودتون و محتواهایی که کار میکنید به وجود بیارید.
این مطلب از سایت معتبر CMI ترجمه شده
۱۲ گام تا موفقیت محتوای سایت را بهصورت PDF دانلود کنید