۵ گام تا تولیدِ محتوایی کاربردی!

5 ترفند برای خلق محتوای باارزش برای مخاطب

آخرین بار، کی روی تبلیغی کلیک کردین؟ آخرین باری که با کسب‌وکاری تعامل برقرار کردین (تماس گرفتن، ایمیل فرستادن، رزرو کردید و…) تا ازشون درباره محصول یا خدماتشون سوال کنید، کی بوده؟

اگه مثل من باشید، این آخرین بار، احتمالا چند روز پیش بوده.

به‌جای کلیک کردن روی تبلیغات، آنلاین سرچ می‌کنم و محتواهایی رو که به سوالام پاسخ داده، مطالعه می‌کنم. مطابق نظرسنجی که اخیرا در مرکز تحقیقات پیو انجام شده، ۸۱% افراد هر روز آنلاین می‌شن و ۲۸درصد به‌طور مداوم آنلاین هستن؛ با این حساب، احتمالا من تنها نیستم!

حداقل بخشی از زمان اونها به خوندن محتواهایی می‌گذره که برندها اونها رو خلق کردن- محتواهایی که به سوالات اونها پاسخ می‌ده، به درد اونها می‌پردازه، بهشون کمک می‌کنه در حوزه کاریشون به‌روز بشن و اونها رو با داستان‌های جالب و حکایت‌های واقعی سرگرم می‌کنه.

محتوای شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه تا از نظر مخاطبتون ارزشمند، قابل اعتماد و جذاب محسوب بشه؟ بیاید بررسی کنیم.

  1. معتبر و اصیل باشه

نه! معتبر بودن محتوای شما به این معنی نیست که وانمود کنید مدیر مدرسه راهنمایی هستین که برای گروهی از نوجوانان شیطون سخنرانی می‌کنه. معتبر بودن محتوا یعنی بدونید درباره چی دارین صحبت می‌کنین و اون رو نشون بدین. از نظر استاندارد EAT گوگل، محتوای ارزشمند باید این ویژگی‌ها رو داشته باشه: تخصص (expertise)،  معتبر بودن(authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (trustworthiness).

اگه تا الان نمی‌دونستید، باید بهتون بگم که گوگل از ارزیاب‌های انسانی برای ارزیابی کیفیت و دقت نتایج سرچ استفاده می‌کنه و دستورالعمل‌ها و سرنخ‌هایی رو برای این ارزیاب‌ها ارائه کرده که بهشون می‌گه گوگل چطوری رتبه‌بندی جستجوها رو ارزیابی می‌کنه.

عامل مهمی که نتایج سرچ باکیفیت رو از نتایج سرچ بی‌کیفیت جدا می‌کنه، میزان تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن محتواست.

 

محتوای معتبر و اصیل

برای اثبات تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن، باید:

  • از چیزی که دانش کاملی درباره‌ش دارین، استفاده کنید:

    از تجربه‌ای که در طی سال‌ها در حوزه کاری‌تون کسب کردین، برای توضیح مفاهیم و ایده‌ها استفاده کنید.

  • کارتون رو نشون بدین:

    در محتوای فعلی‌تون، از مقالاتی نام ببرین که قبلا منتشر کردین و می‌تونن موضوعاتی رو که در حال حاضر دارین درباره‌ش می‌نویسین، شرح و بسط بدن.

  • از تحقیق استفاده کنید:

    آمار و داده‌های مطالعات و تحقیقاتی رو که انجام دادین، در محتواتون به‌کار ببرید (چون اگه واقعا تو یه صنعتی تخصص داشته باشین، تو اون حوزه دانش و اطلاعات کافی دارین). اطمینان حاصل کنید اطلاعات جدید هستن و به منبع اصلی ربط دارن.

  • بیوگرافی نویسنده رو در سایت‌تون به‌روز نگه دارین:

    بیو باید شامل تجربیات نویسنده، راه کسب اون تجربه‌ها و اعتبار اونها باشه. همه (یا بیشتر) مقالات و محتواهایی رو که اون فرد نوشته، لیست کنید.

  1. جامع و آموزنده باشه

احتمالا خواننده‌ها به محتوای شما مراجعه می‌کنن چون سوالاتی دارن (به‌ویژه اگه در گوگل شما رو پیدا کرده باشن). مطمئن باشین که به سوال اونها پاسخ دادین. گفتنش آسونه، اما انجام دادنش نه؛ درسته؟ البته. در ادامه راهنمایی‌هایی برای کمک به شما ارئه کردم:

  • درباره سوال‌هایی که خوانندگان شما خواهند پرسید، تحقیق کنید:

    بررسی موضوع، مخاطب و کلمات کلیدی خیلی کارآمده. اونا بهتون کمک می‌کنن که بفهمین مخاطبتون به دنبال چیه و مهم‌ترین سوالش چه چیزیه. بعد می‌تونید بر ایجاد محتواهایی تمرکز کنید که به اون سوال‌ها پاسخ می‌دن.

  • در یه حوزه تخصصی کار کنید:

    تمرکز محتواتون رو محدود کنید. تنها روی چند حوزه اصلی از یه موضوع مهم کار کنید. اینطوری می‌تونید عمیق‌تر به موضوع بپردازید و اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب قرار بدین. در غیر اینصورت، روی سطح می‌مونید و چیزی به مخاطب ارائه می‌کنید که خودش قبلا می‌دونسته.

  • اهداف هر محتوا رو مشخص کنید:

    قبل از شروع، تعیین کنید که محتوای شما چه هدفی رو دنبال می‌کنه، چه چیزی به مخاطب ارائه می‌ده و چه کمکی بهشون می‌کنه. بعد، اون هدف رو در مقاله محقق کنید. باید کاری کنین که مخاطب فکر کنه چیزی یاد گرفته یا مسئلهای رو حل کرده.

طبعیه که هرچی محتوا بلندتر باشه، آموزنده‌تر خواهد بود (عموما محتواهای بالای ۱۵۰۰ کلمه، طولانی در نظر گرفته می‌شن). به همین دلیله که بسیاری از بازاریاب‌ها و سئوکارها طرفدار بلاگ‌پست‌ها و مقالات طولانی‌تر هستن. تحقیقات هم از این مورد پشتیبانی می‌کنه، از جمله بک‌لینکو که نشون می‌ده محتواهای بلند، بک‌لینک بیشتری ایجاد می‌کنن.

طول محتوا

 

  1. خوانا باشه

ترفند سوم خلق محتوای ارزشمند، بسیار ساده هست اما بسیاری از افراد برداشت اشتباهی از اون دارن و اون ترفند خواناییه! خوانایی صرفا شامل استفاده درست از قواعد نگارشی و املایی نیست، بلکه:

  • درباره نوشتن در حد درک مخاطب
  • درباره نوشتن در رسانه‌ای که کلمات شما در اون نمایش داده می‌شه (یعنی صفحه نمایش‌های کوچیک و بزرگ)
  • درباره شفافیت و معنی
  • و قالب‌بندیِ واضح متن و استفاده منطقی از اصول خوانایی مثل سلسه مراتب، فضای سفید، کنتراست و پیوستگی مطالبه.

در زیر، نمونه‌ای از خوانایی افتضاح طراحی ارائه شده:

ظاهر محتوا

فکر کنید اگه متن شما در همون نگاه اول خوانا نباشه، خواننده قبل از رسیدن به انتهای اولین پاراگراف، دست از خوندنش می‌کشه و هیچ وقت فرصت این رو پیدا نمی‌کنه که محتوای جالب توجه شما رو هضم کنه؛ چون به‌شدت سردرگم و اذیتشون می‌کنه.

  1. زاویه دید داشته باشه

آیا محتوای ارزشمند همانند دیگر نوشته‌هایی که درباره اون موضوع نوشته شدن، به نظر میاد و خوانده و احساس می‌شه؟ خیر. اگه محتوای شما چیز جدیدی ارائه نکنه، همون پاسخی رو ارائه می‌ده که همتایان صنعتی شما ارائه دادن. سعی کنید محتوای متمایزی خلق کنید (من بهش CDF یا عامل تمایز فاکتور می‌گم).

به مخاطب‌تون از موضوعی که قبلا حرف‌های تکراری زیادی درباره‌ش زده شده، دید تازه‌ای ببخشین. موضوعاتی رو که قبلا درباره‌شون صحبت شده، بررسی کنید و سعی کنید اونها رو بهتر کنید یا با بیان و زبانی متفاوت ابرازشون کنید. زاویه دید منحصربه‌فردی ارائه کنید که فقط مختص خودتونه.

به محتواتون شخصیت انسانی ببخشین- برخی افراد فکر می‌کنن پیاده‌سازی این امر در نوشتن کار ساده‌ایه. بعضی‌ها فیلم یا صدا رو ترجیح می‌دن، یه عده‌ هم مایلن نویسنده دیگه‌ای باهاشون مصاحبه کنه. شما هم می‌تونید اینجوری فکر کنید یا راه جدیدی پیدا کنید.

اهمیت محتوا

  1. رضایت‌بخش باشه

درنهایت، محتوای ارزشمند باید رضایت‌بخش باشه. دانش جدید، سردرگمی رو از بین می‌بره. خواننده احساس رضایت می‌کنه. رضایت‌بخشی در کنار ۴ترفند پیشین، محتوای شما رو به محتوایی ارزشمند و عالی تبدیل می‌کنه. مثلا، اگه قصد داشته باشین موضوعات اصلی رو به خوانندگان تازه‌وارد معرفی کنید، از کلمات قابل فهم استفاده می‌کنید، اصطلاحاتی رو که قبلا به گوششون نخورده، بهشون توضیح می‌دین و از معرفی موضوعات سخت و پیچیده خودداری می‌کنید. اگه قصد دارین محتواتون رو متمایز کنید، باید محتواهای رده‌بالا رو تجزیه‌وتحلیل کنید تا پاسخ‌ها رو ارزیابی کنید و مشخص کنید که چطوری می‌تونید در اون پیشرفت کنید.

اما، رضایت‌بخشی هم در گروی ترفندهای خاصیه:

  • موضوع مورد نظر از اول تا به آخر تحت پوشش قرار بدین:

    مشخصه‌های اساسی رو از قلم نندازین. اگه دارین درباره طرز تهیه پای سیب می‌نویسین، باید روش تهیه فیلینگ و خمیر پای سیب رو بنویسین. اگه درباره سئو می‌نویسین، باید درباره سئوی داخی سایت و سئوی خارجی سایت که رتبهبندی رو تحت تاثیر قرار می‌دن، صحبت کنید.

  • محتواتون سروته داشته باشه

    : خواننده رو معلق نذارین. محتواتون رو با نتیجه‌گیری تروتمیز و مرتبی جمع کنید که نکته (یا نکات) اصلی رو مجددا تکرار می‌کنه. در صورت امکان، جداگانه درباره خلاصه چیزی که خواننده از محتوای شما یاد گرفته، صحبت کنید. محتواهای وبلاگ on-page جمع‌بندی‌های بسیار خوبی داره، به‌ویژه بخش جداگانه “نکات اصلی” که در پستی توسط اندی کرستودینا ارائه شده:

محتوا تخصصی

خلق محتوای ارزشمند، امروزه بیش از هر زمان دیگه‌ای اهمیت داره. اگه می‌خواین به محتوا و برند شما اهمیت بدن، تا جایی که می‌تونید باید به ارزشمندی محتواتون اضافه کنید.

اگه توجه و اعتماد می‌خواین، خلق محتوای ارزشمند راه‌های دستیابی به اینهاست. خیلی وقت‌ها تبلیغات اذیت‌کننده می‌‌شه.

تبلیغات برای فروش از نظر مخاطب نفرت‌انگیز به‌نظر میان. اما محتوا چی؟ برای هزاران کاربر آنلاینی که به‌دنبال اطلاعات هستن، محتوا می‌تونه مثل نفس کشیدن در هوای تازه باشه. به‌جای سروصدای اذیت‌کننده، ارزش خلق کنید.

ممنونم از توجه شما امیدوارم این مطلب به خلق محتوای اثربخش، به شما و کسب‌وکارتون کمک کنه.

این مطلب با نگاهی به سایت کانتنت مارکتینگ انستیتو و تجربه شخصی جمع‌بندی و نوشته شده!

 

 

پست های مرتبط

2 دیدگاه در “۵ گام تا تولیدِ محتوایی کاربردی!”

  1. علی طاعتی مرفه

    سلام
    خیلی ممنونم از شما برای این مطلب کاربردی و آموزنده
    یک سوال داشتم از خدمتتون
    در نوشتن محتوای سایت های خدماتی که معمولا مخاطب به دنبال یه شماره تماس برای دریافت خدمات مورد نظر خودش هست، نیازه محتوای بلند بنویسیم؟
    مثلا در خدمات تعمیر پکیج

    1. پارسا کاکویی

      سلام
      شما می‌تونید محتوای بلند بنویسید ولی در کنارش از CTA تماس استفاده کنید.
      نمونه این کار رو می‌تونید در سایت موبایل‌آباد ببینید.

دیدگاه خود را بنویسید