تکنیک های کپی رایتینگ: تکنیک PAS

تکنیک PAS در تبلیغات و کپی رایتینگ

وقتی از فرمول کپی‌رایتینگ و نمونه کارهای تبلیغاتی دیگران استفاده می‌کنید و خودتون خلقش نمی‌کنید، به مهارت‌هاتون خیانت کردید.

همونطور که می‌دونید، فرمول‌های کپی‌رایتینگ و ایده‌های تبلیغاتی که دیگران به شما یاد می‌دن، مثل داربست یه ساختمون می‌مونه… اما فقط با داشتن داربست نمی‌تونید ویلایی شیک بسازید. باید فضاهای خالی رو پر کنید و اینکه چطور این کار رو انجام می‌دید، روی موفقیت یا عدم موفقیت کپی‌رایتینگ شما اثرگذاره. اینجاست که باید مهارت‌تون وارد عمل بشه.

تکنیک های کپی رایتینگ

آشنایی با تکنیک PAS در کپی رایتینگ

PAS یکی از بهترین فرمول‎هاییه که من در تبلیغ‌نویسی ازش استفاده می‌کنم.

مخفف Pain (درد)، Agitate (برانگیختن)، Solve (حل کردن)؛ یا Problem (مسئله)، Agitate (برانگیختن)، Solution (حل مسئله).

این یکی از فرمول‌های محبوب منه، چون در هر مدل بازاریابی که فکر کنید، قابل استفاده‌ست: از لندینگ پیج گرفته تا تبلیغات کاغذی. در ادامه این مقاله، با این مدل بیشتر آشنا می‌شیم.

مطرح کردن مشکل در PAS

برای اینکه تبلیغی بنویسید که منجر به برانگیختن واکنش در مشتری بشه، باید درک کاملی از مشکلی که خواننده/ بیننده با اون مواجه شده، داشته باشید. در حقیقت، کپی‌رایتینگ بر محوریت شناسایی مشکل، انجام می‌شه.

اگه می‌خواید درد مخاطب رو واضح‌تر ترسیم کنید، باید درک کاملی ازش داشته باشید. وقتی مشتری توضیحات شما رو می‌خونه، باید حس کنه در مکالمه‌ای که اتفاق می‌افته، حضور دارید.

این سریع‌ترین راهیه که مشتری از طریق اون به شما اعتماد می‌کنه.

تکنیک های کپی رایتینگ.jpg 1

نمک پاشیدن بر زخم مخاطب

قدم دوم در فرمول کپی رایتینگ PAS، انگشت گذاشتن بر نقطه درد مخاطبه. ناحیه درد رو مشخص کردید؛ حالا باید نمک روی زخمشون بپاشید و درد رو بیشتر کنید. ولی حواستون باشه که تو این کار زیاده‌روی نکنید و یه راه فرار به مخاطب معرفی کنید.

کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی

ارائه راه‌حل

تو این مرحله‌ست که با پیشنهاد راه‌حل، پا به میدون می‌ذارید و با ارائه مرهمی که مخاطب‌تون به دنبالش می‌گرده، اوضاع اونها رو بهتر می‌کنید.

به این دلیل استفاده از این فرمول کپی‌راتینگ رو دوست دارم که منو وادار می‌کنه روی نقطه درد مخاطبی که براش تبلیغ می‌نویسم، تمرکز کنم و احساساتش رو مورد بررسی قرار بدم.

این فرمول به ما میگه که باید کاری کنیم مخاطب ما (چه مشتری باشه و چه خواننده وبلاگ) موقع خوندن محتوای ما، با خودش بگه: “این دقیقا همون حسیه که من دارم و بی‌نهایت ازش خسته‌ام!”

کپی‌رایتینگ شما باید به خواننده بگه: “به تو گوش می‌کنم و تو رو می‌فهمم.” و همین همدلی اثر فوق‌العاده قدرتمندی داره.

اما اگه بتونید اثرگذاری این فرمول کپی‌راتینگ رو بیشتر کنید چی؟ کپی‌رایتینگ شما شکست‌ناپذیر می‌شه.

تکنیک های تبلیغ نویسی

نتایج مهم هستن

با افزودن نتیجه (outcome) فرمول PAS به PASO تبدیل می‌شه.

درد مخاطب رو پررنگ کنید. کاری کنید مشکل اون‌ها غیرقابل‌تحمل به نظر بیاد. راه دررویی پیش روی اونها قرار بدید. و در آخر، با ارائه دلیل و مدرک، نتیجه رو برای اون‌ها تشریح کنید.

اضافه کردن نتیجه باعث نمی‌شه که مخاطبان شما راه‌حل رو بدونه. باید مطمئن باشید که مخاطب شما می‌تونه حال خودش را بعد از “تغییر” تصور کنه (و هر خریدی در همین دگرگونی ریشه داره).

نظرتون چیه PASO رو در قالب نمونه (یک وب‌سایت فروش تورهای تفریحی) بررسی کنیم؟

مشکل: پیدا کردن یه تور مناسب، خیلی استرس‌زاست.

تحریک کردن: بررسی همه گزینه‌های موجود، محاسبه فاصله هتل از مراکز شهر و مکان‌های دیدنی و ارزیابی نظرات مهمان‌های دیگه. البته، مسئله هزینه هم مطرحه. غیرممکنه بتونید همه این کارها رو تو یه مدت زمان کوتاهی جمع و جور کنید.

حل مسئله: اما با سایت ….، این کار غیرممکن نیست و می‌تونید با استفاده از اون، بهترین هتل‌ها رو به‌راحتی و به‌سرعت پیدا کنید. ما صدها سایت مسافرتی رو برای شما بررسی کردیم تا به سادگی آب خوردن بهترین هتل و بهترین تور تفریحی رو انتخاب کنید.

افزودن نتیجه: تنها با چند کلیک، تور ایده‌آل خودتون رو «با بهترین قیمت» رزرو کنین و با خیال راحت برای پولی که صرفه‌جویی کردید، برنامه‌ریزی کنید.

اینم آخرش…

خب به همین راحتی یکی از بهترین تکنیک‌های کپی رایتینگ رو با هم مرور کردیم و حالا وقتشه که دست به کار بشین و نمونه‌های خودتون رو برای من همین زیر بنویسید.

دوستان، حاضرم بهتون قول بدم که شما با خوندنِ این مقاله این تکنیکِ عالی رو یاد نمی‌گیرینو فقط آماده‌اید که تمرین رو شروع کنید.

فراموش نکنید کپی رایتینگ با خوشگل‌نویسی فرق داره و این کار یک تخصصه؛ تخصصی که برای فعالیت در اون باید خیلی بخونید و خیلی بنویسید.

امیدوارم همیشه امیدوار باشید.

پست های مرتبط

6 دیدگاه در “تکنیک های کپی رایتینگ: تکنیک PAS”

  1. مهسا متین

    تکنیک جالبیه و کاملا کاربردی مثل

  2. بنیامین

    سلام
    ممنونم از شما پارسا جان
    مقاله فوق العاده ای بود.

    چیزی که من ازش برداشت کردم اینه که ما باید یه مایند مپ و نقش ذهنی ایجاد کنیم
    نیاز ( درد رو مشخص کنیم روی ) نیاز رو عمیق و مهم نشون بدیم ( فشار روی نقطه درد) ارائه راهکار

    مرسی
    ازت چیزای خیلی خوبی یاد می گیریم.

    1. پارسا کاکویی

      بله دقیقا همینطوره و به شما پیشنهاد می‌کنم همیشه نیاز و درد مشتری رو در نظر داشته باشید

  3. مشکل: خیلی سخته برای لباس جدیدت شال و روسری مناسب رو سریع پیدا کنی؟؟🤪
    نمک پاشی: اگه بخوای تو این هوای گرم 😰و آلوده 😷مغازه به مغازه بری؛ کلی خسته میشی و هزینه رفت و آمد باید بدی ؛ تازه آخرشم اگه دیدی تو خونه خوشت نیومد؛ زورت میاد برگردی 😩مغازه و اگه برگردی؛ فروشنده پس نمیگیره😔
    💥راه حل: میتونی براحتی رو مبل زیر کولر با گوشی یا لپتاب از سایت #روسری_شاپ Rosarishop.com یا پیج #ابریشم_کالا @abrishamkala روسری و شال رو آنلاین سفارش بدی و نهایتا ۴۸ تا ۷۲ ساعته درب منزل تحویل بگیری 😊 البته مشاوره رایگان هم دارن که میتونی قبل سفارش بگی برای کجا میخوای استفاده کنی یا چه پوست و صورتی داری تا مناسبترین رو بهت پیشنهاد بدن- البته مزیت های دیگه هم دارن که زیاده و خودت برو تو گوگل اسمشون رو سرچ کن
    به همین آسونی – والا
    نتیجه گیری: تازه شم اگه خوشت نیومد بدون کل کل ازت پس میگیرن و چون اینماد ۲ ستاره دارن، خیالت از بابت درگاه بانکی معتبر و مشکلات دیگه ؛ راحته راحته
    ————
    پارسا جان امیدوارم با تلاش چند دقیقه ای متن مناسبی رو نوشته باشم.
    البته که شما در ادیت این متن کمک کنی بهتر و مفیدتر میشه
    با سپاس احسان مهدوی

  4. سارینا

    سلام بابت متن جذاب و کاملتون
    اما یه سوال؛ همیشه مشکل مخاطب یک چیزه یکسانه؟؟ یعنی بازم به شناخت مخاطب مربوطه یا میشه براساس شناخت کلی مخاطب، یک مشکل رو مشخص کنیم و بر اساس اون پیش بریم؟

    1. پارسا کاکویی

      سلام بهترین کار اینه که با توجه به مخاطب این طرح رو اجرا کنید و مشکل رو شخصی‌سازی کنید

دیدگاه خود را بنویسید