۴ ترفند برای ۲ برابر کردن سرعتِ تولید محتوا

سرعت تولید محتوای متنی خودتون رو ۲ برابر کنید!

اگه الان اینجایی و داری این مطلب رو می‌خونی، می‌شه اینطور برداشت کرد که به نوشتن و تولید محتوا علاقه داری.

خب، خوش اومدی!

تو این مطلب قراره تا با هم چند تا ترفند خیلی خوب رو مرور کنیم تا بتونیم سرعت تولید محتوای متنیِ خودمون رو افزایش بدیم.

نوشتن کار خوب و دلچسبیه ولی یه نکته وجود داره و اون اینه که وقتی وارد بازارِ تولید محتوا می‌شی یکم قوانین بازی عوض می‌شه.

وقتی تولید محتوا رو به‌عنوان شغل انتخاب کردی تبدیل می‌شی به نویسنده‌ای که باید به دیگران قول بده و درخواستشون رو طبق قولی که داده انجام بده.

خب فکر کنم اینو همه بدونیم که قول دادن مساوی با اینه که شما باید قدرت مدیریت فردی رو توی خودت تقویت کنی و علاوه بر اون قدرت مدیریت زمان رو هم داشته باشی.

یکی از تفاوت‌های اصلیِ تولید محتوا با نویسندگی شاید همین مطلب باشه که شما می‌تونی نویسندگی رو با توجه به زمان دلخواه خودت پیش ببری و شاید واقعا قول و قرار و ضرب‌العجلی تو کار نباشه ولی تو جهانِ تولید محتوا این داستانا وجود داره.

خب بیش از این حرف نزنیم و بریم سراغِ اصلِ کار.

تولید محتوای متنی

ترفندهای افزایش سرعت تولید محتوا

قبل از شروع نوشتن محتوا

همیشه دونستنِ مقصد به شما کمک می‌کنه که بهترین راه رو انتخاب کنید.

پس برای محتوایِ بعدی‌تون یه فایل ورد باز کنید و توی این فایل به سوال‌های زیر جواب بدید!

  • چه کسی این نوشته را می‌خواند؟
  • چه چیزی از این نوشته دستگیرش می‌شود؟
  • این نوشته در چه قالبی منتشر می‌شود (بلاگ، ایمیل، UGC یا…؟
  • در کجا از این نوشته استفاده می‌شود (کانال توزیع)؟
  • چرا برند مورد نظر از شما خواسته که نوشته‌ای برایش بنویسید؟
  • چگونه آن برند می‌فهمد که نوشته شما موفقیت‌آمیز بوده؟

نکته: این فایل رو ذخیره کنید تا در متن‌های بعدی هم ازش استفاده کنید.

جمع آوری اطلاعات برای محتوا

جمع‌آوری اطلاعات برای تولید محتوا 

شما اگه دنیایی از اطلاعات هم داشته باشید، تا وقتی که اون‌ها رو مرتب نکنید انگار هیچ چیز ندارید، پس طبقه‌بندی و مرتب کردن اطلاعات رو در اولویت کارتون بذارید.

یادداشت‌هاتون را مرتب کنید

منابع اطلاعاتی خودتون رو بر اساسِ اهمیت اولویت‌بندی کنید و جزییات مربوط به هر منبع رو حتما یادداشت کنید.

مثلا این نکته که این اطلاعات از کجا و به چه شکلی تهیه شده؛ گوگل، مصاحبه، کتاب یا هر راه دیگه‌ای.

اگر قصد دارید به منابع خودتون بک‌لینک بدید حتما URL های مربوط رو به‌همراه انکرتکست‌های مورد نظرتون یادداشت کنید.

 

یادتون نره اگه متن شما قراره تو دسته‌بندیِ متن‌های طولانی قرار بگیره حتما قبل از شروع نوشتن تیترهای اصلی و زیرعنوان‌های متن رو مشخص کنید.

خب حالا دیگه وقتشه که شروع به نوشتن کنیم!

نه اصلا اینطور نیست، عجول نباشید و اول بخش بعدی رو بخونید.

محل مناسب برای تولید محتوای متنی

محیط مناسب برای تولید محتوا رو پیدا کنید

خب وقتشه که به نوشتن محتوا به چشم یه کار نگاه کنیم نه سرگرمی.

اولین کاری که باید انجام بدید برنامه‌ریزیه.

اگه برای نوشتن برنامه‌ریزی داشته باشید دیگه اینکار به یه کارِ “حالا هروقت شد انجامش می‌دم” تبدیل نمی‌شه. شما می‌دونید که باید برای انجام کاری که در ازاش قول دادید و قراره منبع درآمد شما باشه زمان مستقلی رو در نظر بگیرید.

کارها و تماس‌های خودتون رو به بعد از نوشتن موکول کنید تا همین باعث یه انگیزه برای زودتر تموم کردنِ نوشتنتون بشه.

اگه حس می‌کنید که نمی‌شه و نمی‌تونید زمان‌بندی درست حسابی رو برای خودتون انجام بدید پس همین الان گوشی موبایلتون رو بردارید و برای نوشتنِ خودتون زمان‌بندی ست کنید و اینکار رو تویِ تایم‌های ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای انجام بدید.

این بحثِ زمان‌بندی که ازش گفتم ممکنه به نظر شما یکم تصنعی و غیر واقعی باشه ولی باید قبول کنید که بخشِ بزرگی از فعالیت فریلنسری و موفقیت توی این مدل کار کردن دقیقا درگیرِ مهارت خود کنترلی و مدیریت زمانه پس سعی کنید که این موضوع رو جدی بگیرید.

نذارید چیزی حواستون رو از تولید محتوا پرت کنه

وقتی تصمیم گرفتید که محتوایِ خودتون رو تولید کنید دقیقا وقتشه که از تمامِ عواملِ حواس‌پرتیِ اطرافتون فاصله بگیرید.

مثل من نباشید و صفحه دسکتاپتون رو خلوت کنید.

چند تا تب تو گوگل کروم باز نکنید.

اون گوشیِ …. رو از خودتون دور کنید.

به بقیه بگید دارید کار می‌کنید و ازشون بخواید که مزاحم نشن (البته احتمالا  سخت باور کنن دارید کار می‌کنید).

بازم مثل من نباشید و موقع نوشتن خوراکی نخورید.

خلاصه اینکه موقع نوشتن تمام حواس خودتون رو روی انتخاب واژه‌ها صدای دکمه‌های کیبورد متمرکز کنید.

 

حالا وقتِ نوشتنِ محتواست

شروع به نوشتن کنید و اصلا وقت خودتون رو برای انتخاب کلمه‌ها تلف نکنید.

یادتون نره الان وقتِ نوشتنه نه ویرایش، ویرایش بخش مستقلی از فرآیندِ تولید محتواست.

یه محتوای عالی وقتی به وجود میاد که یه محتوای معمولی نوشته باشید و اونو بهینه‌سازی کنید. (عجب چیزی گفتم)

یه محتوایِ عالی حاصلِ بهینه‌سازیِ محتوایِ معمولیه.

تیترنویسی رو جدی بگیرید

خب می‌رسیم به بخشِ شیرینِ تیترنویسی و انتخابِ عنوان.

اگه الان داری به عنوان فکر می‌کنی و معمولا موقع نوشتنِ تیتر زانوی غم بغل می‌کنی پس حتما باید مقاله‌ای که درباره تیترنویسی نوشتم رو بخونی.

توی اون مقاله تمام چیزهایی که لازمه درباره تیترنویسی بدونی رو گفتم و فکر می‌کنم با مطالعه‌اش دیگه نیاز به هیچ چیز جز تمرین و تکرار نداری.

همه چیز درباره تیترنویسی

نوشتن مقدمه محتوا

نوشتنِ مقدمه محتوا

جالب‌ترین و مفیدترین چیزهایی که مخاطب قراره با خوندنِ این مقاله به‌دست بیاره رو توی مقدمه خودتون بگید.

اگه احساس می‌کنید اینکار خیلی قراره سخت باشه نگران نباشید و برای شروع از فرمولی که نوشتم استفاده کنید.

“این مقاله درباره (موضوع) است، چون شما به موضوع علاقه‌مند هستید و (XYZ) را از آن خواهید آموخت.”

مقدمه مقاله شما همون جاییه که شما باید داستان خودتون رو بگید ولی خواهش می‌کنم این داستان رو با داستان‌های مامان بزرگ اشتباه نگیرید.

مامان بزرگ برای ما قصه می‌گفت تا بخوابیم، شما قراره داستان بگید تا مخاطب هوشیار بشه و تا انتهای محتوا همراه شما بیاد.

عناوین فرعی خود را بنویسید

بعد از نوشتن عناوین اصلی برید سراغ زیر عنوان‌ها و عناوین فرعی مقاله و اونا رو تکمیل کنید ولی قبل از اینکه اینکار رو تموم کنید حتما به دوتا سوال زیر جواب بدید.

  • این عنوان‌ها همون‌هایی هستن که توی مقاله درباره‌شون حرف زدید؟
  • این عنوان‌ها به ترتیب وارد داستان شدن؟

زیر عنوان‌ها رو هم بر اساس اطلاعاتی که نوشتید و دسته‌بندی کردید کامل کنید ولی یادتون نره که هدف رو فراموش نکنید و مخاطب رو به سمت CTA مورد نظرتون ببرید.

ویرایش محتوا

ویرایش محتوا

می‌رسیم به بخش ویرایش محتوا. یادتون نره حتما قبل از شروع ویرایش محتوا به مغز و چشم و متن خودتون ساتراحت بدید.

تجربه ثابت کرده ویرایشی که مستقیم بعد از تموم شدنِ نوشتن شروع می‌شه، باعث می‌شه خیلی از ایرادات از زیر چشم ما در بره و متن اونجوری که باید ویرایش نشه.

تو بخش ویرایش وقتشه که شما برید سراغِ درست کردنِ نکات نگارشی و اصلاحِ متن و ساختار جمله‎بندی‌ها.

بعضی وقت‌ها خود من تو بخش ویرایش نکات مربوط به سئو رو هم انجام می‌دم و تو همین بخش تصاویر محتوام رو هم انتخاب می‌کنم ولی اینکار کاملا به خودتون بستگی داره و من نمی‌گم کارم درست یا غلطه.

نتیجه‌گیری از محتوا 

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایِ محتوای شما بدونِ شک بخش نتیجه‌گیری و پایان‌بندیه.

این بخش قراره تکلیف مخاطب رو با مطالعه محتوا روشن کنه و بهش بگه تو این محتوا چه نکاتی بررسی شده.

یادتون نره نکات که برای شما اهمیت داره دوست ندارید مخاطب فراموش کنه رو باید تو همین بخش ذکر کنید.

کلام آخر: مطالعه بسه برید سراغِ عمل کردن

یه چیزی که من خیلی روش تاکید می‌کنم و الانم می‌خوام بهتون یادآوری کنم این نکته‌اس که با خوندنِ این مقاله و مقاله‌های مشابه هیچکس نویسنده‌ی محتوا نشده و نمی‌شه و نخواهد شد پس برید سراغِ تجربه کردن و شروع کنید محتوای خودتون رو نوشتن.

این نکات همون چیزهایی بودن که قراره در مسیر تجربه‌سازی همراه شما باشن و امیدوارم بتونید ازشون استفاده کنید.

ممنونم از اینکه تا اینجا همراه من اومدید!

من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی!

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید