سر فصل مطالب
کپی رایتینگ چیست؟
یکی از سوالاتی که خیلی پرسیده میشه همین سواله که اصلا این کپیرایتینگ چی هست؟
جوابِ من به این سوال اینه که کپی رایتینگ هنرِ جذب، ایجاد تعامل و در نهایت کسب سود از طریق نوشتنه.
میشه گفت کپیرایتینگ بیشتر اهداف تجاری رو دنبال میکنه و نسبت به سایر محتوای متنی شلیک مستقیمتری به سمتِ هدفه.
کپی رایتر کیست؟
سوالِ دوم اینه که حالا کپی رایتر کیه؟
بازم اگر بخوام جواب شخصیِ خودم رو بگم اونو اینطور تعریف میکنم که:
کپی رایتر نویسندهایه که با فروش آشناست و فروشندهایه که بلده بنویسه.
همونطور که گفتم کپی رایت نسبت به سایر قالبهای محتوایی تجاریتره و برای همین قدرت فروش در اون اهمیت بالاتری پیدا میکنه.
البته یه نکتهای رو هم همینجا اضافه کنم، هدف کپی رایتها همیشه منفعت مالی و فروش نیست ما کپی رایتهایی رو داریم که اهداف اجتماعی رو دنبال میکنن، بدون هیچ چشم داشتی به سود مالی.
کپی رایتر نویسندهایه که با فروش آشناست و فروشندهایه که بلده بنویسه.
بهترین منابع کپی رایتینگ!
خب میرسیم به بخش جذابِ کار یعنی معرفی منابع کپی رایتینگ.
خیلی از ما دوست داریم برای یادگیری کپی رایتینگ تو این زمینه مطالعه داشته باشیم و کتابهایی رو بخونیم البته که نظر من به شخصه اینه که با توجه به تکامل این حرفه و سرعت بهروز شدنِ اطلاعات بهتره سمتِ منابع دیجیتال و سایتها برید ولی باز هم به رسم گذشته در این بخش چندتا کتاب فوقالعاده برای یادگیری کپی رایتینگ معرفی میکنم و امیدوارم اونا رو بخونید و ازشون لذت ببرید و براتون مفید باشه.
· بازاریابی محتوایی
· ادبیات تبلیغ
· بهترین قصهگو برنده است
· همه نویسندهایم
· هر برند یک داستان
· سواد روایت
یه چیزی رو بهتون قول میدم، هیچکس با خوندن کتاب متخصصِ و حرفهای نشده پس لطفا فقط به خوندن کتاب بسنده نکنید و هر چیزی یاد میگیرید تمرین کنید تا در ذهن شما نهادینه بشه.
چگونه کپی رایتر بشم؟
خب کپی رایتینگ رو شناختیم و تصمیم گرفتیم کپی رایتر بشیم و رفتیم و کتابهایی که لازم بود رو هم گرفتیم و خوندیم و حالا این سوال پیش اومده که اصلا چطور باید کپی رایتر بشم؟
یکی از مزیتهایی که فعالیت در حوزه کپی رایتینگ داره اینه که تمام کسب و کارها به متن احتیاج دارن ولی این نباید برای شما این توهم رو ایجاد کنه که یاد گرفتن کپیرایتینگ مساوی با کشفِ چاه نفته. فعالیت تو این حوزه هم مثلِ سایر حوزهها به تجربه و تخصص نیاز داره، امیدوارم یادتون نرفته باشه که بهتون گفتم باید آموختههای خودتون رو تمرین کنید تمرین و تمرین و تمرین.
بعد از این شما میتونید فعالیت آزاد خودتون رو از طریق گرفتنِ پروژه شروع کنید.
نگران نباشید شاید الان این سوال براتون پیش اومده باشه که پروژه از کجا بگیریم؟
برای شروع به سایت پونیشا برید و سعی کنید اونجا تجربه کسب کنید و پروژههای آزاد انجام بدید.
اگر واقعا علاقه دارید تبدیل به یک فریلنسرِ حوزه کپی رایتینگ بشید حتما مطلبی که در اینباره نوشتم رو بخونید.
مهارتهای یک کپی رایتر
یادتونه گفتم کپی رایتر فروشندهایه که نوشتن رو بلده؟
پس با توجه به همین نکته من مهارتهای کپی رایتینگ رو بهصورت زیر دستهبندی میکنم!
شناختِ بازاریابی
مخاطبشناسی
قدرت نویسندگی
شناخت آرایههای ادبی
بهروز و پویا
اهل مطالعه
آشنایی با رسانه
شناخت اصول روابط عمومی
شناخت اصول دیجیتال مارکتینگ
شناخت رسانههای اجتماعی
کپی رایتر چه چیزهایی مینویسد؟
در جواب این سوال میشه به راحتی گفت: هرجا که کلامی باشه حتما کپی رایتری هم هست ولی ترجیح میدم اینو نگم و به جاش چند حوزهی خاص رو براتون نام ببرم تا هدفمندتر بتونید وارد این حوزه بشید.
متنهای تبلیغاتی
سناریوهای تبلیغاتی
کپشنها
شعارها
نامههای تجاری
میکروکپیها
CTA
ایمیلها
متن پیامکها
و…
کسب درامد با کپی رایتینگ!
بالاتر هم به این موضوع اشاره کردم که هر کسبوکار و تجارتی به متنهای تبلیغاتی نیاز داره و در صورتی که بخواد متنهای موفقی در این حوزه خلق کنه و تاثیرگذار ظاهر بشه باید از فردی با مهارت کپی رایتینگ استفاده کنه؛ از طرفی نباید این توهم برای شما ایجاد بشه که یادگیری کپی رایتینگ مساوی با درامد صد در صدی و خیلی خوبه، خیر اصلا.
شما میتونید در قبالِ نوشتن متنها کسب درامد کنید ولی این درامد نیاز به تجربه داره بهتون قول میدم هیچ کارفرمایی برای دورهها و کتابهایی که خوندید به شما پولی پرداخت نمیکنه.
بهتون قول میدم هیچ کارفرمایی برای دورهها و کتابهایی که خوندید به شما پولی پرداخت نمیکنه.
خب فکر کنم دیگه وقتش شده که بریم سراغ چالشی به اسم تجربه
کسب تجربه در کپی رایتینگ
نگران این نباش که پروژهای نداری و کسی بهت کار نمیده.
شروع کن و برای خودت بنویس. یک محصول یا خدمات رو انتخاب کن و براش بنویس. متنی که نوشتی رو میتونی روی شبکههای اجتماعیت منتشر کنی و حتی براشون ارسال کنی.
شاید بپرسی خب با این کار چه چیزی بهدست آوردی و منم حتما جواب میدم اگه منظورت پوله خب هیچی؛ ولی حالا خودت رو با قبل از این مقایسه کن، حالا تو یه کپی رایتری با تجربهای که خودت به دست آوردی.
یه کپی رایتر که میتونه ادعا کنه متنهای تبلیغاتی رو برای محصولات و خدمات مختلفی نوشته، شاید این متنها هیچجا استفاده نشده باشن، شاید این متنها روی هیچ بیلبوردی نرفته باشه ولی مهم اینه که تو این متنها رو خلق کردی و الان تو صاحب اونایی.
یادم نره این نکته رو بهت یادآوری کنم که:
به راه بادیه رفتن به از نشستنِ باطل
بهترین استاد/آموزشگاه کپی رایتینگ!
خب اول ازت ممنونم که تا اینجا همراهم اومدی. امیدوارم تونسته باشم جواب بعضی از سوالات رو بدم و از میخوام اگه سوالی مونده حتما برام تو کامنتها بنویسی.
تو این بخش میخوام جوابِ این سوال رو بدم که کجا میتونی کپی رایتینگ و نوشتن متنهای تبلیغاتی رو یاد بگیری!
مسلما آموزشگاههای زیادی در سطح شهر و کشور هستن که ادعا میکنن میتونن این حرفه رو به شما آموزش بدن ولی اگه من بخوام یک نفر رو نام ببرم که واقعا بتونه این تخصص رو آموزش بده آقای یوسف فراهانی رو معرفی میکنم کسی که من خودم رو تا همیشه شاگردش میدونم و بازاریابی محتوایی رو با ایشون یاد گرفتم.
4 پاسخ
نوشتنت فوق العادس، همین فرمون برو رفیق
یکی از بهترین مطالبی بود که درباره کپی رایتینگ خوندم خیلی ممنونم
سلام
خیلی مفید بود، چقد یاد گرفتم!
ممنون از شما
سلام خیلی ممنونم ازتون.