موثرنویسی در تبلیغات با استفاده از این کلمات
کلمات میفروشند. به ویژه در دنیای کنونی مبتنی بر رسانههای اجتماعی که در درجه اول مبتنی بر متن است، این امر ادامهدار نیز خواهد بود. مردم روزنامه و تلویزیون را رها کردهاند و اکنون از طریق فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و وبلاگ که در آنها تبلیغکنندگان تنها سه ثانیه (نه ۳۰ ثانیه) برای فروش محصول یا خدمات زمان در اختیار دارند، با برندها ارتباط برقرار میکنند. مسئله این است که کدام کلمات موجب برقراری ارتباط میشوند؟
در زیر، ۱۸ کلمه ارائه شده است که نباید نادیده انگاشته شوند؛ چون- درصورتیکه بهدرستی و معقولانه مورد استفاده قرار گیرند- به نظر مصرفکنندگان دلنشین آمده و به فروش کالاها و خدمات کمک میکنند.
18 کلمه اثرگذار در تبلیغات
شما: شما، اثرگذارترین کلمه در تبلیغات است؛ چون “شخصی” است. “اجازه بدین درباره خودتون صحبت کنیم.” مردم روی خودشان سرمایهگذاری میکنند، بنابراین اگر به مردم نوید ثروتمند شدن میدهید، این یک سمت مسئله است، اما اگر بگویید “من شما را ثروتمند میکنم” داستان دیگری است. همچنین، “شما” کلمهای است که هنگام صحبت با مشتریان باید از آن استفاده کنید، زیرا “شما” همان کسی است که وی را مورد خطاب قرار دادهاید.
نتیجه: این کلمه مترادف موفقیت است. همه ما انتظار نتیجهگیری داریم، خواه از یک شوینده خانگی یا مدیر بانک. از آنجایی که این کلمه به مصرفکننده کمک میکند خرید خود را منطقی ارزیابی کند، کلمه تاثیرگذاری بحساب میآید.
سلامتی: این روزها، از این کلمه به کررات استفاده میشود، نه فقط هنگام صحبت درباره سلامت جسمانی. شاید متداولترین عبارت “بهبود سلامت مالی شما” باشد. اثرگذاری آن به این دلیل است که همه ما میدانیم سلامت مطلوب چیست. اگر بتواند وعده سلامتی بدهید- چه در غذا، چه در سلامتی- عملکرد خوبی دارید. اما از این کلمه سوءاستفاده نکنید، اگر نمیتوانید وعدهای را عملی کنید، نوید آن را به مشتری ندهید.
ضمانت: این کلمه یک شبکه ایمنی است. فقط به روشی که در زندگی روزمره از آن استفاده میکنید، فکر کنید. با گفتن عبارت” تضمین میکنم تا ۵ بعد از ظهر در خانه خواهم بود.” هرگونه شک و شبههای را برطرف میکنید. در تبلیغات، ضمانت قولی است که یک شرکت به مصرفکننده میدهد و یک تعهد تلقی میگردد. ضمانت برگشت پول اثرگذری ویژهای دارد، زیرا ریسک امتحان محصول جدید را برطرف میکنید. نگران ورشکسته شدن نباشید. مطمئنا، کمتر کسی به اندازهای از یک محصول ناراضی میشود که درخواست بازپرداخت کند، چون بازپرداخت آن معمولاً خیلی مشکل است. بازهم تاکید میشود تنها درصورتی که بتوانید از ضمانتنامه پشتیبانی کنید، به مشتری تعهد ضمانت بدهید؛ در غیر اینصورت، به اعتبار شما خدشه وارد خواهد شد.
کشف: کشف کلمهای است که تبلیغاتکنندگان از آن برای گفتن “چیزی از این به دست خواهید آورد” استفاده میکنند؛ یا، اگر بحث محصول به میان باشد برای گفتن “ارزش امتحان کردن” دارد. کشف، نویدبخشی چیزهایی است که در آینده رخ خواهد داد.
عشق: این کلمه، معنای متفاوتی دارد. ممکن است شما عاشق چیزی باشید (مثلا کفشهای نو) عملکرد مطلوب یا نحوه کار چیزی را دوست داشته باشد. در هر صورت، عشق کلمه اثرگذاری است، البته باید از آن عاقلانه استفاده کنید. هنگام صحبت کردن دریاره عطر، وقتی میگویید “عاشق بوی آن خواهید شد” یک مسئله است و وقتی میگویید “بشدت عاشق شوینده توالت ما خواهید شد” مسئلهای دیگر. هیچکس عاشق یک شوینده توالت نخواهد شد! به یاد داشته باشید که کلمه عشق اثرگذاری خیلی خوبی دارد، اما در استفاده از آن زیادهروی نکنید.
تایید شده: زمانیکه محصولی با برند جدید ارائه میکنید، نه نسخه جدیدی از محصولی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، مانعی بر سر راهتان وجود دارد که باید بر آن فائق آیید. این امر، ناشی از آن است که مصرفکنندگان با محصول ناشناختهای سروکار دارند. آنها میتوانند صبر کنند تا نظرات دیگرا را بخوانند یا از دوستان و آشنایان نظرخواهی کنند؛ یا خود شما با ارائه دلیل و مدرک، این مانع را برطرف ساخته و به مشتریان بالقوه خود کمک میکنید. فقط مطمئن باشید که میتوانید ادعاهای خود را برآورده سازید.
ایمنی (یا ایمن): ما از محصولات خود ایمنی مطالبه میکنیم و میخواهیم بدانیم که آیا سرمایهگذاری ما بیخطر است؟ آیا در اسباببازیهایی که فرزندانمان با آنها بازی میکنند، بالاترین استانداردهای ایمنی رعایت شده است یا خیر؟ غذایی را میخواهیم که از قبل بازرسی شده باشد و به دنبال انتخابهای ایمن در پوشاک و کفش هستیم. مسئله این است که چگونه درباره امنیت صحبت کنیم. گاهی اوقات،امنیت به طور طبیعی در محصولات بروز مییابد؛ مانند محصولات کودک یا کالاهایی که برای تأمین امنیت طراحی شدهاند. مثلا “در جمله برگرهای ما ۱۰۰% امن هستند”، کلمه امن معنایی منفی دارد؛ چون مسئله پذیرفته شدهای را مطرح میکند.
صرفهجویی: حتی ثروتمندترین افراد هم از صرفهجویی لذت میبرند. اگر واقعا میتوانید به یک شخص وعده صرفهجویی در پولش را بدهید، احمقانه است اگر به آن اشاره نکنید. همچنین صرفهجویی در زمان؛ وقت طلاست و همه افراد تمایل به پسانداز کردن آن دارند.
جدید: به غیر از محصولات گوچی، بسیاری از افراد جدیدترین نسخه از هر چیزی را میخواهند؛ حتی اگر در واقعیت چندان جدید نباشد. دسته خاصی از مصرفکنندگان همواره به دنبال جدیدترین تلفن همراه هوشمند، جدیدترین مدل ماشین، آخرین مد روز و جدیدترین اسپرسوساز هستند و مشتاقانه برای آن پول خرج میکنند.
بهترین: اگر به درستی استفاده شود- همانند بهترین در کلاس یا برنده بهترین و جدیدترین ماشین شاسی بلند کار اند درایویر[۱] ۲۰۱۹، قدرت واقعی خود را به رخ خواهد کشید. با اینحال، بهترین در تبلیغات، صورت ذهنی دارد و عینی نیست. نمیتوانید از ادعای خود مبنی بر بهترین “فنجان قهوهخوری جهان” پشتیبانی کنید، مگر آنکه شواهدی برای اثبات آن در اختیار داشته باشید.
اکنون: لذت آنی، برای افراد اهمیت زیادی دارد؛ به ویژه در عصر سرعت، دوره دانلود سریع و رایگان فیلم و موسیقی. فقط، مطمئن باشید وقتی میگویید الان، منظور شما واقعا الان باشد و استفاده وارونه از اکنون را در تبلیغات فراموش نکنید: وادار کردن مشتری به اقدام کردن در لحظه حال. این کلمه، بسیار قدرتمند است؛ به ویژه اگر با زبانی همراه باشد که “فوریت” ایجاد میکند. مثلا: اگر همین الان تماس بگیرید، هزینه حمل و نقل رایگان بوده و اشانتیون نیز دریافت خواهید کرد.
رایگان: توجه مصرفکننده به چیزی کاملاً رایگان باشد، معطوف خواهد شد. با این حال، اغلب این کلمه ترسی را در دل مصرفکننده برمیانگیزد که جمله “امتحان رایگان” را محکوم میسازد. اما، نمونههای رایگان، حمل و نقل رایگان، بازپرداخت رایگان، یکی بخر دوتا ببر و پیشنهادهای واقعا رایگان، تاثیر مداومی بر تبلیغات خواهد گذاشت.
افزایش: این کلمه برای تبلیغات B2B ضروری است. زمانی که تصمیمگیرندگان به دنبال محصول هستند، به دنبال افزایش بازده سرمایهگذاری یا بهرهوری هستند. این کلمه نشان میدهد که محصول شما چگونه ارزش ملموسی مانند افزایش فروش، هوش یا وقتی را که با خانواده میگذرانید، ارائه میدهد.
امتحان کنید: اگر فکر میکنید کلمه بخرید بیش از حد خشن است، از کلمه ملایمتری استفاده کنید؛ مثلا کلمه امتحان کنید که مصرفکننده را به اقدام تحریک میکند، اما مشتریان را کاملا ترغیب به اقدام و خرید نخواهد ساخت.
فرصت: ممکن است مخاطب شما هدفی داشته باشد که مشتاق رسیدن به آن باشد. فرصتی را که مشتریان خود به دنبال آن هستند، در اختیارشان قرار دهید؛ خواه فرصت شغلی باشید یا فرصت استراحت.
آسانترین: مصرفکنندگان و تصمیمگیرندگان به دنبال محصولاتی هستند که زندگی آنها را راحتتر میسازد. آنها دوست ندارند زحمت چیز پیچیدهای را متحمل شوند. اگر محصول یا خدمت شما پنانسیل این را دارد که انجام کاری را تسهیل بهشد، در تبلیغتان روی آن تاکید کنید.
مقایسه کنید: اگر نرخها یا پیشنهادات شرکت شما، از نظر کیفی یا کمی، رقبا را از میدان به در میکند، با استفاده از کلمه مقایسه کنید، مشتریان آتی خود را با به چالش بکشید. با این کلمه، شما به توانایی خود در حمایت از نام تجاریتان اطمینان دارید و مشتریان را قادر میسازید که به این نتیجه برسند که محصول شما بهترین است.
منحصربهفرد: با استفاده از این کلمه، حس طمعی در مصرفکننده ایجاد خواهید کرد که توجه آنها را جلب خواهد کرد. بررسی کنید که چه چیزی محصول شما را از محصول رقبایتان متمایز خواهد ساخت؟ اگر سس ویژه و منحصربفردی دارید، به مشتریان خود معرفی کنید.
منبع: thebalancecareers
4 پاسخ
عالی بود
کلمات جالبی بود برای محتوای خوب ممنون
خیلی ممنونم ازتون امیدوارم مفید باشه براتون.
مثل همیشه عالی بود