سر فصل مطالب
10 نکته برای فریلنسرِ کپی رایتینگ شدن
اگر دوست دارید در حوزه کپی رایتیگ فعالیت کنید این مطلب رو از دست ندید
بسیاری از کپی رایترها، دوست دارند کار خودشون رو بهصورت فریلنس دنبال کنند؛ شاید ساعت کاری منعطف و درامد تقریبا بیشتر نسبت به کار ثابت اصلیترین دلایل این انتخاب باشه.
فرقی نمیکنه الان مثلِ من در یک شرکت بهصورت تمام وقت مشغول به کار هستید یا قراره کاملا فریلنس کار کنید، به هر حال به شما پیشنهاد میکنم حتما این ده نکته رو در نظر داشته باشید.
پورتفولیو کپی رایتینگ و اصول دیگر
قبل از هر چیز، باید یک پورتفولیو یا رزومه دیجیتال بسازید. برای این کار میتونید به سایتهایی که امکانِ ساخت پورتفولیو به شما میدهند مراجعه کنید سایتهایی مثلِ پارس فریلنسر و همیار وردپرس و… همه این سایتها، الگوهای پرداختی و رایگان زیادی متناسب با مشاغل مختلف در اختیار شما قرار میدهند؛ میتونید الگویی رو انتخاب کنید که بهتر از همه استعداد کپی رایتینگ شما رو منعکس میکنه. اگر طراحی سایت بلدید یا کسی رو میشناسید که میتونه این کار رو انجام بده، سایت شخصی خودتون رو راهاندازی کنید.
برنامه عملیاتی
به عنوان یک فریلنسر، خودتون مدیر کسبوکارتون هستید و مثلِ بنگاههای بزرگ، باید برنامه عملیاتی داشته باشید. برنامه عملیاتی شما باید شامل موارد زیر باشه:
- شناسایی اهداف: مشاغلی رو که واقعاً دوست دارید در اولویت قرار بدید و اونایی رو هم که مایل به انجامشان نیستید، در لیست قرار بدید. اگر فریلنسینگ رو بهعنوان شغل دائمی انتخاب کردید، مشخص کنید که چه مقدار کار لازم دارید و برای حفظ فعالیت خود، تا چه اندازه میتونید کار کنید. اگر قصد دارید بهطور موقت فریلنس باشید، بازه زمانی تعیین کنید و هدف نهاییتون رو بنویسید.
- لیست مشتری: لیستی از مشتریهای احتمالی و نیازها و نقاط قوت و ضعفشون تهیه کنید و سعی کنید بهطور مرتب در دسترس باشید.
- ارتباط: در پاسخ دادن به تماسها و ایمیلها تر و فرز عمل کنید. اگر در پاسخ دادن به ایمیلها و تماسها سهلانگاری کنید، بعدها به سختی میتونید در کارهاتون پیشرفت کنید.
- درآمد: باید از قبل بودجه جداگانهای در نظر گرفته باشید، اما در برنامه عملیاتی خود تعیین کنید که بهمنظور سودآوری، درآمد هفتگی، ماهانه، فصلی و … درآمد شما، چه مقدار باید باشد. این به شما کمک میکنه زمان استراحتتون رو تخمین بزنید.
نرخ کپی رایتینگ
از اول، باید نرخ خودتون رو به درستی تعیین کنید. باید تصمیم بگیرید که دستمزدتون رو ساعتی دریافت میکنید یا پروژهای یا کلمهای (یا هرسه). زمان مناسبی رو به ارزیابی درآمدی که باهاش میتونید هزینههای زندگیتون رو پرداخت کنید و تعیین نرخ کارتون اختصاص بدید. مشتری تمایل نداره با فریلنسری همکاری کنه که دستمزد و نوع دستمزدش رو دائم تغییر میده.
این موضوع که چه نرخی برای کارم انتخاب کنم همیشه یکی از چالشهای اصلیِ دوستانیه که تصمیم دارند بهصورت آزاد کار کنند.
نکته: شناخت بازار درست به اندازه درک هزینههای شخصیتون مهمه. باید بخشی از فرایند تعیین نرخ رو بررسی نرخ رقبای خود اختصاص بدید.
من به شما پیشنهاد میکنم به سایتهایی مثل پونیشا سر بزنید تا با قیمتها و نرخهای سایر فعالین حوزه کپیرایتیگ آشنا بشید و بتونید نرخ مناسبی رو برای کار خودتون در نظر بگیرید.
در شروع کار که تجربه چندانی ندارید، شاید نتونید به خوبی مذاکره کنید و احتمالا مجبور باشید مبلغ پیشنهادی مشتری رو قبول کنید؛ اما این موضوع به این معنی نیست که نمیتونید نرخ خودتون رو داشته باشید و نباید برای مذاکره تلاش کنید.
نمونهکار کپی رایتینگ داشته باشید
برای نمایشِ استعداد نویسندگیتون، باید نمونه کار داشته باشید؛ اما اگر چیزی در دست ندارید، دلیل نمیشه که ناامید باشید. حتی اگر هیچ پروژه تبلیغاتی رو تجربه نکردید، تبلیغات آزمایشی فرصتی در اختیار شما قرار میده که نمونههایی ارائه کنید و بهترین راه برای نشون دادن تواناییتون به مشتریهای احتمالیتونه.
یکی از بهترین تمرینهای کپیرایتینگ نوشتن متن تبلیغاتی برای محصولیه که خودتون دارید ازش استفاده میکنید.
برای نشان دادن تواناییهای متعددتون، برای رسانههای متفاوت تبلیغ بنویسید.
شما میتونید نمونههای کپیرایتینگ خودتون رو در صفحه اینستاگرامتون منتشر کنید و برند مورد نظرتون رو تگ کنید و همین پستها برای شما حکم نمونه کار رو پیدا میکنه.
یکی از بهترین نمونههایی که میتونم بهش اشاره کنم صفحهی استاد عزیزم آقای یوسف فراهانی در اینستاگرامه.
عقد قرارداد فریلنس
وقتی که اولین مشتری تماس گرفت، باید قراردادی رو بهصورت حضوری یا از طریق ایمیل ارائه کنید؛ پس، قبل از قبولِ کاری، باید یک قرارداد آماده کنید. هر چقدر هم که برای کار با اولین مشتری هیجانزده باشید، نباید قبل از عقد قرارداد پروژهای رو شروع کنید.
نکته: بهتر است با یک وکیل در مورد قراردادی که نوشتید، مشورت کنید. بررسی قرارداد توسط وکیل و ارائه بازخورد، بیشتر از یک یا دو ساعت طول نمیکشه.
نوشتن قرارداد فریلنسینگ، برای موفقیت هر فریلنسری ضروریه. این اولین دفاعیه شما در برابر مشتریای است که ممکنه در پرداخت دستمزد، بدعهدی کند.
رویدادهای شبکهسازی
در شغل فریلنسینگ، خودتون باید بتونید برای کارتون بازاریابی کنید. رویدادهای شبکهسازی در هر شهر و استانی برگزار میشه. فکر کنید نمایشگاه صنعت پزشکی برگزار شده! شاید اونها هم به نوشتن نیاز داشته باشند. آیا در شهر همایش برگزار میشه؟ بالاخره شخصی پیدا میشه که به مهارت شما احتیاج پیدا کند. راستی میتونید از سایتهایی مثل لینکدین و ردیت به گروههای آنلاینی که به فریلنسرها یا کپیرایترها مربوطه اضافه بشید و یک شبکه آنلاین رو برای خودتون بسازید.
یکی از بهترین رویدادهایی که خود من خیلی از ارتباطات ارزشمندم رو اونجا ساختم رویداد در مسیر بازاریابی دیجیتاله که بهتون پیشنهاد میکنم شرکت تو این رویداد رو از دست ندید.
سر و صدا راه بیندازید!
اگر نمیتونید توجه افراد را به کارتون جلب کنید، از حاشیه امن خارج بشید و کاری بکنید که مثل بمب صدا کنه. بسیاری از دانشجویان، ایدههای آزمایشی خودشون رو در سایتهایی مثل یوتیوب، فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و …. قرار میدهند. با استفاده از مجموعهای از هشتگهای مربوطه و ارسالشون در صفحات یا گروههای مناسب، میتونید کارتون رو به افرادی که باید، نشان بدید. در صورت تمایل، این امکان وجود داره که از طریق پروفایل شما باهاتون تماس بگیرند.
با صنعتگران بزرگ مکاتبه کنید
هرگز از درخواست کمک از افرادی که در حال حاضر موفق هستند، نترسید. اگر خوش شانس باشید و به زمان و موقعیت آنها احترام بذارید، شما رو بهخاطر میسپارند و از ارائه کمک و مشاوره بیشتر دریغ نمیکنند.
نکته: با کسانی که کار آنها تحسین میکنید، مکاتبه کنید. اکثر کپیرایترهای باتجربهتر، اگر به خوبی بهشون توضیح بدید که چرا کارشون رو دوست دارید، به شما کمک میکنند.
شما میتونید در شبکههای اجتماعی براشون پیام بذارید و سوال و مشکل خودتون رو بیان کنید.
پیداکردن مشتری برای کپی رایتینگ
برای انجام کارهای فریلنسینگ، از روشهای متفاوتی برای وارد شدن به بنگاهها یا ارائه خدمات خود به مشاغل کوچک استفاده کنید. علاوه بر فرستادن لینک به وبسایت خود، نامههای کاغذی هم براشون بنویسید. درک نیازهای مشتری، به اتخاذ رویکرد شما کمک شایانی میکنه. اگر یک کسب و کار کوچک به دنبال کسی است که کمپینی در شبکههای اجتماعی ایجاد کند، از طریق شبکههای اجتماعی، به گونهای که نشاندهنده تسلط شما بر آن رسانه باشد، با آنها ارتباط برقرار کنید. آژانسهای تبلیغاتی کوچک را هدف قرار دهید. به دلیل هزینه بالای استخدام کپیرایتر تماموقت، این کسب و کارها به فریلنسر احتیاج دارند.
پورتفولیوی آنلاین خود را اصلاح کنید
نمونهکارهایتان را بهطور مرتب به روزرسانی کنید. رزومه قدیمی، باعث از دست رفتن مشتریان احتمالی میشه.
اگر به دنبال مشتری خاصی هستید، پورتفولیو و وبسایت کاری خودتون رو متناسب با چیزی که همون مشتری از یک فریلنسر انتظار داره، به روزرسانی کنید. این کار به شما کمک میکنه پروژههاتون رو براساس نیاز مشتری تغییر بدید و توانایی خودتون در کار کردن با انواع مشتریها، صرف نظر از نوع محصول یا خدمات رو نشون بدید.
کلام آخر
این مطلب با هدف کمک به دوستانی که تمایل دارند در بازار کپی رایتینگ و تولید محتوای ایران فعالیت کنند نوشته شده و امیدوارم تونسته باشم جواب سوال شما دوستان عزیز رو در این مطلب داده باشم.
در آخر دوست دارم روی این نکته تاکید کنم و ازتون بخوام که برای حضور در بازارِ نه تنها کپی رایتینگ بلکه هر مهارت و حرفهی دیگهای، لطفا از کار کردن بهصورت رایگان به شدت پرهیز کنید و ارزش کار خودتون رو حفظ کنید.
2 پاسخ
خیلی لذت بردم پارسا. خیلی خوب و کاربردی و کامل بود.
عالی بود رفیق ❤❤
مرسی احسان جان فدای تو امیدوارم امسال حسابی بترکونی