بهترین موضوع وبلاگ رو پیدا کنید! (۵ نکته برای انتخاب موضوع وبلاگ)

۵ راهکار برای انتخاب موضوع وبلاگ!

تا حالا برای شما پیش اومده که یک محتوا برای سایت و وبلاگ‌تون بنویسید و خیلی مطمئن منتظر موفقیت و وایرال شدنش باشید ولی وقتی محتوا منتشر میشه اصلا اون نتیجه‌ای که انتظار داشتید رو نبینید؟

بذارید خیلی رک و راست بگم، بله برای من پیش اومده!

یکی دو باری این اتفاق افتاد که پیش خودم گفتم این بلاگ می‌ترکونه ولی بعد از انتشارش اصلا اون نتیجه‌ای که می‌خواستم رو نگرفتم!

پیش خودم به این فکر کردم که چرا باید همچین اتفاقی بیوفته؟ چرا مخاطب اون عکس‌العملی که انتظار دارم رو به محتوایی که نوشتم نشون نمیده؟ و باز به یک جوابِ خیلی مشخص رسیدم!

من برای مخاطب نمی‌نوشتم، من برای خودم می‌نوشتم و اصلا سلیقه و نیاز مخاطب رو در نظر نمی‌گرفتم و این بزرگ‌ترین اشتباهیه که یک بازاریاب محتوایی و یک تولیدکننده محتوا می‌تونه انجام بده.

بذارید خیلی راحت بگم؛ من تو میوه‌ها عاشقِ توت‌فرنگی‌ام، ولی مطمئنم اگه فردا بخوام برم ماهی‌گیری توت‌فرنگی سر قلابم نمی‌بندم، نه به‌خاطرِ اینکه دیگه دوستش نداشته باشم، بلکه به‌خاطرِ اینکه ماهی‌ها اون رو دوست ندارن، شما اگر قراره ماهی بگیری باید سر قلابت طعمه ماهی ببندی نه چیزی که خودت دوست داری.

این قصه، قصۀ خیلی از ماست، مایی که وقت ایده‌پردازی و تولید محتوا فقط خودمون رو در نظر می‌گیریم و هیچ نگاهی به سلیقه و نیاز مخاطب‌مون نمی‌کنیم!

محتوای ما موفق نمیشه چون ما برای خودمون می‌نویسیم نه مخاطب!

خب همه این حرف‌ها رو زدم که چی بشه؟

تو این بلاگ می‌خوام ۵ راه برای تولید محتوای مناسب مخاطب رو براتون بگم و امیدوارم بتونید ازش استفاده کنید.

 

  • به اطلاعات خودتون برای موضوع وبلاگ رجوع کنید!

یکی از بهترین منابع برای راهنماییِ شما اطلاعاتیه که می‌تونید از طریق شاخص‌های خودتون به‌دست بیارید.

این شاخص‌ها چی می‌تونه باشه؟

این شاخص‌ها همون‌هایی هستن که شما می‌تونید با استفاده از ابزارهای در اختیارتون به‌دست بیارید و براشون برنامه‌ریزی کنید، شاخص‌هایی مثل: Time on site, Bounce rate, Search Term, Trends و…

تحلیل درست این اطلاعات همراه با نیازسنجیِ به‌جا می‌تونه شما رو برای رسیدن به موضوع مفید برای خلق محتوا کمک کنه.

برای اینکه این روش بتونه برامون ساده‌تر بشه من یه مثال می‌زنم:

یکی از دلایلی که باعث شد من تصمیم به نوشتن مطلب آیلتس بگیرم بررسی همین آمار بود، ما بعد دیدن آمارهای مربوط به صفحه آیلتس متوجه شدیم که این صفحه مخاطب رو زمان کمی روی خودش نگه می‌داره و بعد از همین زمان هم مخاطب تصمیم به ترک سایت می‌گیره.

این به ما نشون می‌داد که این محتوا از نظر کمی و کیفی استانداردهای لازم رو نداره و ما باید اون رو به‌صورت بهینه بازنویسی کنیم.

اتفاقی که افتاد بیش از یک بازنویسی شد. ما از طریق فرایند خلق محتوایی که در یک بلاگ مستقل درباره‌اش توضیح دادم یکی از کامل‌ترین محتواهای موجود رو تولید و منتشر کردیم.

بهتون پیشنهاد می‌کنم این فرایند رو مطالعه کنید.

موضوع وبلاگ

  • تحلیل موضوع وبلاگ رقبا

یکی دیگه از روش‌های به‌شدت مفید برای پیدا کردن موضوع وبلاگ بررسی و تحلیل رقباست.

یه حقیقت رو باید قبول کنیم، ما و رقبامون شباهت‌های زیادی به هم داریم و بزرگ‌ترین شباهت ما اینه که منافع مشترکی داریم.

خیلی وقت‌ها میشه با نگاه کردن رفتار و عملکرد رقیب، ما هم مسیر خودمون رو بهتر بشناسیم.

شما می‌تونید با نگاه کردن به موضوعات و محتوایی که رقیب شما داره خلق می‌کنه یک قدم ازش جلو بزنید و محتوایی کامل‌تر و مفیدتر رو برای کاربر خلق کنید.

نگران نباشید این کار اسمش کپی‌برداری نیست، اگر شما بتونید محتوایی بهتر خلق کنید و صرفا تقلیدِ کورکورانه‌ای از رقیبتون رو انجام ندید.

 

  • مخاطب رو رصد کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به موضوعِ کاربردی برای نوشتن بلاگ همین کاره!

شما باید مخاطب خودتون رو به‌صورت آنلاین رصد کنید و ببینید در حال حاضر چه دغدغه و سوالی داره.

این رو یادتون نره محتوای خوب محتواییه که دغدغه‌منده و پاسخ‌گویِ سوالات مخاطبینشه!

شما می‌تونید از طریق شبکه‌های اجتماعی مثلِ اینستاگرام یا فروم‌ها و کامنت‌های زیر بلاگ‌ها رفتار مخاطب خودتون رو ببینید و برای این رفتار برنامه‌ریزی کنید.

شما می‌تونید از طریق یه پست ساده توی اینستاگرام سوالات مخاطبتون رو جمع کنید و از اون‌ها یک بانک سوالِ ارزشمند درست کنید. مگه غیر اینه که محتوای ما قراره پاسخ‌گویِ همین سوال‌ها باشه.

 

  • بخش سوالات متداول گوگل رو جدی بگیرید

تا حالا دقت کردید وقتی یه موضوع رو توی گوگل جست‌وجو می‌کنید خودِ گوگل هم یه سری سوال رو به شما نشون میده؟

این سوالات که به‌شکل زیر:

content

به شما نمایش داده میشه، سوالاتیه که مخاطبین دارن از گوگل می‌پرسن!

خب حالا شما سوالات اصلیِ مخاطب رو دارید، حالا نوبت شماست تا با استفاده از خلاقیتتون به این سوال‌ها جواب بدید.

شما با استفاده از این بخش می‌تونید منبع خیلی خوبی برای خلق موضوعات مفید بلاگ داشته باشید و با نوشتن یک بلاگ پست مفید مخاطب رو در رسیدن به جواب سوالش همراهی کنید.

 

 

  • تحقیقات بازار رو فراموش نکنید

درسته که این روزها خیلی درگیرِ فضایِ دیجیتال شدیم ولی یادمون نره بخش خیلی بزرگ‌تری از فضای کسب و کار مربوط به بازارهای کلاسیکه.

بازارهایی از جنس مغازه‌ها و مشتری‌هایی که ترجیح می‌دن حضوری به مغازه‌ها سر بزنن.

پیشنهاد من به شما اینه که به هیچ‌وجه این منبعِ غنیِ اطلاعاتی رو از دست ندید، به بازارها سر بزنید و از طریق مسئولین فروش، آمارِ جامعه هدفتون رو بگیرید.

بپرسید که مردم بیشتر چه سوالی ازشون می‌پرسن، بدونید که مردم با کدوم بخش استفاده از کالا یا خدمات شما ممکنه به مشکل بخورن، این بخش رو تبدیل به یک موضوع کنید و به دستشون برسونید.

بازم تاکید می‌کنم، محتوای خوب، محتواییه که پاسخگویِ سوالات و دغدغه‌های مخاطبینشه!

 

 

خب امیدوارم این پنج روشی که گفته شد به درد شما بخوره و بتونید ازش نهایت استفاده رو ببرید.

دوستان یادتون باشه بازاریابی محتوایی اصلا کار سختی نیست اگر شما بتونید به درک درستی ازش برسید و جایگاه درست اون رو در کسب و کار خودتون پیدا کنید.

نیازی نیست شما لزوما نویسنده خوبی باشید یا یه عکاس فوق‌العاده، فقط کافیه مخاطبتون رو بشناسید و بهش کمک کنید به خواستش برسه.

شما از طریق کمک کردن به مخاطب و دادن اطلاعات درست بهش می‌تونید این اعتماد رو در مخاطب ایجاد کنید و به واسطه‌ی همین اعتماد یک ارتباط ارزشمند رو بسازید.

امیدوارم همیشه امیدوار باشید!

 

من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی و برای شما آرزوی بهترین‌ها رو دارم!

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!