سر فصل مطالب
- 1 بازاریابی محتوایی و تجربه خلق یک محتوا (قسمت اول)
- 1.1 خلق محتوای آیلتس برای موسسه زبان سفیر گفتمان
- 1.1.1 مرحله اول: تحلیل و بررسی رقبای محتوایی
- 1.1.2 مرحله دوم: جمعآوری سوالات و شناخت دغدغه مخاطب
- 1.1.3 مرحله سوم: نظمدهی به بانک سوالات
- 1.1.4 مرحله چهارم: پاسخگویی به سوالات مخاطبین
- 1.1.5 مرحله پنجم: بهینهسازی محتوا
- 1.1.6 مرحله ششم: انتشار محتوا
- 1.1.7 مرحله آخر: بازبینی و بهینه سازی
- 1.1.8 کلام آخرِ قسمت اول
- 1.1 خلق محتوای آیلتس برای موسسه زبان سفیر گفتمان
بازاریابی محتوایی و تجربه خلق یک محتوا (قسمت اول)
بازاریابی محتوایی برای من شبیه یک بازیِ رقابتیِ مهیجه.
بازی که موفقیت در اون ارتباط مستقیم با میزان تجربه داره و البته استفاده درست از تجربه دیگران.
شاید اسم این بخش از محتوایی که دارم رو بلاگم مینویسم رو بذارم تجربهنگار شایدم اکسلاگ (ترکیب Experience و blog)
میخوام تو این بخش هرچی یاد میگیرم رو بنویسم، شاید یه روزی به درد یکی خورد.
آدم اگه چیزی که یاد میگیره رو یاد نده اون دانش و تخصص راکد میشه و کم کم منقضی میشه.
دلیل منم واسه نوشتن و خلق این بخش دقیقا جلوگیری از انقضاست.
خب اما تو این بخش قراره درباره چی صحبت کنیم؟
من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی، سعی میکنم محصول و خدماتی که در اختیارمه رو از طریق خلق محتوا در فرمتهای مختلف معرفی کنم و از طریق این محتوا مخاطبم رو به مشتری تبدیل کنم.
در این بخشی که الان شما در اون قرار دارید تصمیم دارم تجربیات اندکی که در مسیر خلق این قبیل محتوا بهدست آوردم رو با شما به اشتراک بذارم و شما رو از مراحل انجام این کار مطلع کنم، به امید اینکه این متنها یه روزی، یه جایی به درد یه بنده خدایی بخوره.
خب بریم سراغ تجربهی اول.
خلق محتوای آیلتس برای موسسه زبان سفیر گفتمان
من بهصورت تماموقت به عنوان کارشناس محتوا در موسسه زبان سفیر گفتمان مشغولم و الان که این متن رو برای شما مینویسم سه سالی میشه که افتخار داشتن این عنوان رو در این موسسه دارم.
آموزشگاه زبان سفیر به عنوان یکی از قدیمیترین موسسههای آموزش زبان سطح کشور فعالیت وسیعی در این زمینه داره که آموزش تخصصی آیلتس هم یکی از انواع همین فعالیتهاست.
بعد از بررسیهای انجام شده توسط احسان وارستهنژاد (کارشناس سئو) به این نتیجه رسیدیم که ما باید محتوای سایت خودمون رو در مورد موضوع آیلتس بهتر کنیم یا شاید بهتر باشه اینجوری بگم، ما باید یک محتوا رو از صفر مینوشتیم، اما این اونقدرها هم که راحت به زبون میاد کار راحتی نبود چون رقابت در این زمینه خیلی شدید بود، آموزشگاهها و موسسههای دیگه هم به شدت برای رسیدن به رتبهی مورد نظرشون تلاش میکردن و علاوه بر تلاش هزینههای خوبی هم میکردن.
یک مشکل دیگه هم که ما باهاش روبهرو بودیم این مساله بود که موسسه سفیر گفتمان فقط نقش آموزش دهندهی آیلتس رو داره و به عنوان برگزار کنندهی آزمون در کشور فعالیت نمیکنه و از طرفی بخش عمدهای از لینکهای صفحه اول مربوط به موسساتی بود که خودشون نقش برگزارکننده رو هم بازی میکردن، پس قراره با یه تجربهی چالشی روبرو باشیم.
مرحله اول: تحلیل و بررسی رقبای محتوایی
اولین گامی که من همیشه قبل از شروع هر کاری برمیدارم شناخت اطرافمه، در این مرحله من سعی میکنم که جایگاه خودم رو بشناسم، افراد موفق در موضوع رو تحلیل کنم و دلایل عدم موفقیت افراد دیگه رو بررسی کنم.
خب من تو این مرحله یک لیست از کلمات کلیدی دارم که باید محتوا خودم رو جوری خلق کنم که بتونه این کلمات کلیدی رو پوشش بده.
شروع به جست و جوی این کلمات کلیدی کردم و رقبای خودم رو در بازار محتوا شناسایی کردم، ده لینک اول رو بررسی کردم که اگر در جایگاه اول تا دهم قرار گرفتن دلیل این جایگیری چه نکاتی میتونسته باشه.
- انجام ثبت نام روی سایت
- استفاده از کلمات کلیدی اصلی در دامنه سایت
- استفاده مکرر از کلمه کلیدی در تیترها و متن سایت
- محتوای بلند (آسمان خراشی)
- استفاده از فرمتهای مختلف محتوایی
این پنج دلیل عمده دلایلی بود که در این تحقیقات مختصر باهاشون روبهرو شدم، یادتون باشه تحقیقات بازار خیلی بخش مهمیه ولی سعی کنید بیش از اندازه در این بخش غرق نشید که ماموریت اصلی رو فراموش کنید شما تحقیقات بازار رو به این دلیل انجام میدید که بتونید محتوای بهتری خلق کنید.
مرحله دوم: جمعآوری سوالات و شناخت دغدغه مخاطب
خب دوستانی که درباره محتوا و بازاریابی محتوایی مطالعه داشته باشن حتما این رو میدونن که یکی از وظایف اصلی محتوا پاسخگویی به سوالات و دغدغههای مخاطبینه.
نتیجه پاسخگویی درست و اصولی به سوالات مخاطب باعث ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبتون میشه و چی بهتر از این که مخاطب تبدیل به مشتری بشه، ولی قبل از اینکه شما تصمیم بگیرید به سوالات مخاطبتون جواب بدید مسلما باید سوالی وجود داشته باشه که این سوالات همیشه به راحتی به دست نمیان.
وقتی که قرار شد من محتوای آیلتس سفیر گفتمان رو بنویسم، باید سوالات مخاطب محتوام رو شناسایی میکردم که حالا اینجا قراره باهمدیگه راههایی که من برای این کار طی کردم رو مرور کنیم.
- استفاده از گوگل
یکی از بهترین ابزارهایی که میشه از طریق اون به بخش عمدهای از سوالات مخاطب دست پیدا کرد موتور جست و جوی گوگله.
اگه خاطرتون باشه تو بخش قبل بهتون گفتم که احسان وارسته کارشناس سئو سفیر به من یه سری کلمه کلیدی داد برای خلق این محتوا، الان وقتشه تا از این کلمات کلیدی یک استفاده کلیدی کنیم.
کلمههایی که من داشتم مجموعهای از کلمات مرتبط با آیلتس بودن که چند نمونهاش رو اینجا براتون مینویسم:
آیلتس- منابع آیلتس- آزمون آیلتس- محل برگزاری آزمون آیلتس- اعتبار آیلتس- نمره آیلتس و…
خب حالا این کلمهها رو یکییکی توی گوگل جستوجو میکنیم.
همونطور که در تصاویر بالا مشاهده کردید با هر جست و جویی که شما انجام میدید گوگل در سرچ بار و بخش پیشنهادات (Suggest) به شما چند تیتر دیگه رو پیشنهاد میده، این تیترها در اصل همون سوالاتی هستن که بخش زیادی از کاربران در طول روز در حال پرسیدن اونها از گوگل هستن.
- استفاده از شبکههای اجتماعی
خب ولی این سوالات برای ما کافی نیست، در این مورد ما نیاز داشتیم که سوالات بیشتری جمع کنیم، برای همین رفتیم سراغ شبکه اجتماعیمون، یک پست با این تیتر آماده کردیم:
هر سوالی درباره آیلتس دارید زیر همین پست کامنت کنید.
بعد این پست بانک سوالات ما رشد خیلی خوبی داشت و حالا وقتش رسیده بود که بریم سراغ مرحله بعد.
مرحله سوم: نظمدهی به بانک سوالات
ما قرار بود به تمام سوالات جواب بدیم، یادمون بمونه ما پاسخگو هستیم ولی این خیلی مهمه که سوالاتمون رو بر اساس اهمیت اولویتبندی کنیم.
پس سوالاتی که در راستای محتوای ما بود رو جدا کردیم و اونها رو بر اساس اهمیت مرتب کردیم، یکی از مهمترین نکاتی که در این اولویتبندی مطرح بود پرتکرار بودن یک سوال بود، چون این نشون میده که بخش عمدهای از جامعهی هدف ما اون سوال براشون اهمیت داره.
بعد از اولویت بندیِ سوالات میریم سر اصل مطلب، پاسخگویی به سوالات.
مرحله چهارم: پاسخگویی به سوالات مخاطبین
حالا وقتشه که به سوالاتی که جمع کردیم جواب بدیم، اگر شما هم مثل من خوششانس باشید و توی موسسهای کار کنید که کارشناسان آیلتس زیادی اطرافتون وجود داره مسیر تولید محتوا رو با سرعت بیشتری طی میکنید.
لیست سوالات رو با کارشناسان آیلتس مرور و جوابها رو جمع آوری کردم.
جوابهایی که از طرف اساتید به دستمون رسید جوابهای کامل و جامعی بود ولی برای یک بازاریابی محتوایی زیاد مناسب نبود، شاید بپرسید چرا! یادمون نره که محتوای خوب برای همچین فعالیتی محتواییه که اصول نگارش و سئو در اون رعایت شده باشه و این بخش کاملا مسئولیت یک کارشناس محتواست که محتوای تحویلی رو برای این کار بهینه کنه.
مرحله پنجم: بهینهسازی محتوا
تو این مرحله باید جوابهایی که از طرف اساتید به دستمون رسیده بود رو برای یک فعالیت هدفمند بازاریابی محتوایی آماده میکردیم.
ویرایش اولیه روش انجام شد (البته هنوز هم ایراداتی داره که باید رفع بشه)
اصول سئو محتوا روی این محتوا پیاده شد.
دوباره برگشتیم به کلمات کلیدی و از این کلمات کلیدی با توجه به نیاز محتوا در تیترها و متن استفاده کردیم.
در همین محتوایی که دربارهاش صحبت میکنیم در بخشی از متن حس کردیم که برای افزایش کیفیت محتوامون بهتره که از انواع محتوا استفاده کنیم، همین شد که بخشی از متن رو حذف کردیم و بهجای اون بخش یک اینفوگرافیک استفاده کردیم که الان هم میتونید در صفحه مربوط به این محتوا اون رو ببینید.
خب بعد گذشتن از این مرحله دیگه میتونیم بگیم که محتوامون آماده انتشار شده.
مرحله ششم: انتشار محتوا
محتوا تحویل ادمین سایت شد و این محتوا با توجه به استانداردهای لازم بارگذاری شد، اما صبر کنید انتشار محتوا انتهای کار نیست.
انتشار محتوا شروع مسیر جدیدی به اسم توزیع محتواست.
مرحلهی توزیع محتوا دقیقا به اندازه مرحله تولید و یا شاید بیشتر اهمیت داره.
بعد از بارگذاری محتوامون روی سایت شروع کردیم به جذب مخاطب و اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعیمون و سعی کردیم از پتانسیل شبکههای اجتماعیمون برای جذب ورودی روی سایت حداکثر استفاده رو ببریم.
اما یادتون نره مهمترین مرحله هنوز مونده، مرحلهای که هیچوقت تموم نمیشه.
مرحله آخر: بازبینی و بهینه سازی
مرحلهی آخری که ازش صحبت کردم مرحلهی بازبینی و بهینه سازیِ محتواست، شما باید بهصورت مرتب روی محتوای خودتون نظارت داشته باشید و با تحلیل درست نتایج محتوای خودتون رو بهبود ببخشید.
برای مطالعه محتوای آیلتس کلیک کنید
کلام آخرِ قسمت اول
خب اگه کم و کسری بود به بزرگی خودتون ببخشید، سعی کردم نکاتی که میتونه بهتون کمک کنه تا محتوای خوبی رو خلق کنید اینجا براتون بنویسم و یهجورایی یادگاری بذارم.
امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.
اگه نظر، انتقاد و پیشنهادی داشته باشید که خیلی خوشحال میشم اگر بدونم و برام تو بخش نظرات حتما بنویسید.
هر سوالی هم بود حتما مطرح کنید که خیلی خوشحال میشم اگر بتونم به سوالات شما جواب بدم.
من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی که همیشه از ارتباط با شما خوشحال میشه…
14 پاسخ
خیلی خوب و کامل بود، ممنون که با تصویر توضیح دادید و اینکه انقدر در استفاده از کلمه بازاریابی محتوایی به جای بازاریابی محتوا در جای درست حساسیت نشون میدید.
ممنونم از شما برای توجهای که دارید و وقتی که گذاشتید.
خیلی خوبه که تجربیاتتون رو در اختیار همه قرار میدید.
خواهش میکنم، امیدوارم براتون مفید باشه.
خیلى مفید و جالب بود، منتظر قسمتهاى بعد هستیم
ممنونم حتما بهزودی بیشتر درباره تولید محتوا مینویسم.
عالی بود پارسا جان. همیشه از خوندن نوشته هات لذت بردم و کلی چیز یادت گرفتم.👍👍👍
مرسی احسان جان، همیشه لطف داری.
این ساده گویی که انجام میدید خیلی خوبه.
نوشتن برای خیلیا سختترین کاره ولی شما خیلی ساده تعریفش کردید.
ممنونم از شما و نظر انرژی بخش شما.
بسیار ساده و روان توضیح داده بودید عالی بود، امکانش هست چتد تا نرم افزار برای ایجاد اینفوگرافیک معرفی کنید
چشم در اولین فرصت حتما روش کار میکنم.
نمونهای از ارائه مختصر و مفید در خصوص فرآیند اصولی پیاده سازی بازار یابی محتوایی برای یک کسب و کار با رقبای بسیار قدرتمندی در بازار.
در اینجا نقشهی راه و قدمهای مورد نیاز برای پی ریزی و ساخت بنای بازاریابی محتوایی تحسینبرانگیز برای یک موسسه زبان، به فرمی روان و جذب کننده تشریح شده است. مشخصا میتوان گفت که این بلاگ چکیدهای کاربردی از علم و تجربه یک بازاریاب محتوایی خاک خورده است.
شما خیلی لطف دارید به بنده، خیلی خوشحالم که این محتوا براتون مفید بوده.