در دههی اخیر شاهد افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی و به موزات آن افزایش انواع این شبکهها بودهایم.
شاید ارتباطات مجازی در ایران با ورود پیامکها یا همان اس ام اس ها شروع شد و پس از آن با راهاندازی اینترنت همگانی مسیر جامعه و به خصوص نسل دهه شصت به پای مانیتورهای سفید و طوسی و مشکی کشید، جایی که میتوانستند بعد از اتصال پر سر و صدایی و شنیدن شکایتهای خانواده برای لحظاتی ارتباطی بیحدومرز را لمس کنند ارتباطی از جنس موتور جستوجوگر یاهو و یاهو مسنجر که یک پیام رسان ساده بود.
این ارتباط پس از مدتی با اومدن شبکه اینترنت پر سرعت (در کلام) رنگ عوض کرد بیشتر به تصویر کشیده شد و با حضور شبکههای اجتماعی در ایران مسیر جدیدی در پیش روی جوان ایرانی نمایان شد.
شاید بشه همینجا از اولین نسلهای شبکههای اجتماعی جهانی و وطنی نام برد شبکههایی از جنس یاهو۳۶۰ و کلوب در ایران که در حال حاضر میشه گفت هردو این دو بستر به کار خود پایان دادند که در ادامه میتونیم دلایل این عمر کوتاه و بهتر بشناسیم.
شاید بشه یکی از اصلیترین دلایل رشد ناگهانی استفاده از شبکههای اجتماعی در کشور و ورود اینترنت به سیم کارتها و همچنین افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند دانست .
با اضافه شدن سیستم عاملهای اندروید و IOS به سبد خرید کاربران حالا نوبت به نرم افزارهای ارتباطی و اجتماعی رسیده بود تا خودی نشان بدهند و مخاطبین هدف خود را پیدا کنند.
کم کم استفاده از شبکههای اجتماعی پیش از گوشیهای هوشمند مانند فیس بوک و توییتر رو به کاهش گذاشت و البته روند محدودیتهای کشوری هم در این کاهش بی تاثیر نبود.
پیامرسانهایی که یکی پس از دیگری میآمدند و جای خود را به نمونههای جدیدتر به روزتری میدادند.
نرم افزارهایی مانند وایبر ، وی چت ، واتس اپ ، اسنپ چت و تلگرام و به تازگی نمونههای وطنی این نرم افزارها مانند سروش ، بله و …
اما بدون شک در بین این سیل عظیم نرمافزاری و خلاقیتها یکی از این نرم افزارهای شبکه اجتماعی در بین مخاطب ایرانی به شدت همه گیر شده و جایگاه خود را با قدرت پیدا کرده به صورتی که میتوان این ادعا را داشت که امروزه این شبکه اجتماعی در بین مخاطب ایرانی جایگاه ویژهای دارد و شاید بخشی از برنامه روزانهی او را تشکیل داده است.
اینستاگرام، نرم افزاری که از نظر محتوایی بر پایه عکس راه اندازی شد ولی پس از گذشت مدت کوتاهی جای خالی ویدیو را حس کرده و ویدیوهای ۱۵ ثانیه ای را به خود افزود.
این نرم افزار که در ابتدا عکس های شما را در کادری مربعی نمایش میداد امروز این عکس ها را در کادر های متنوعی برای مخاطبین نمایش میدهد که میتوان این تغییرات را یکی از نقاط قوت این نرم افزار دانست که نشان از انعطاف پذیری بالای آن برای ارتباط نزدیکتر با کاربران دارد.
در ابتدا شاید بشه ادعا کرد که این نرم افزار در نسخههای اولیه تمرکزی بر روی الگوریتمها نشان نداد ولی با گذشت زمان و رفته رفته اینستاگرام هرچه بیشتر به قدرت تصمیمگیری و هدایت مخاطب مجهز شد، به نحوی که امروزه الگوریتمهای اینستاگرام برای شما تصمیم میگیرد که چه زمانی چه محتوایی را به چه نحوی شاهد باشید.
محتوای مورد استفاده در اینستاگرام در حال حاضر در غالب عکس، فیلمهای یک دقیقهایی، فیلمهای تقریبا نامحدود (IGTV) است، اما نمیتوان این نکتهی اساسی را فراموش کرد که بخش عمدهای از محتواهای بارگذاری شدهی شبکههای اجتماعی را عکسهایی غالبا در کادر عمودی و فیلمهای پانزده ثانیهای (مجدد) تشکیل داده است که به عنوان استوری مخاطبین شناخته میشود.
استوری اینستا در حال حاضر شاید یکی از محبوبترین و شاید محبوبترین قابلیت این اپلیکیشن است که مخاطبین وسیعی را به خود اختصاص داده است و از سوی مدیران و توسعه دهندگان این نرم افزار نشان داده شده است که توجهای خاص به این بخش وجود دارد و همیشه در آپدیتهای این برنامه قابلیتهای اساسی و تاثیرگذاری برای استوری اینستا اختصاص داده شده است که میتوان به نمونههای اخیر اشاره کرد.
قابلیت پرسش سوال و نظرسنجی: یکی از این قابلیتها که در آپدیتها یکسال اخیر به اینستاگرام و بهصورت تخصصی بخش استوری اضافه شده است قابلیت ایجاد نظر سنجی و ایجاد سوال جواب برای مخاطبین بوده است، میشه گفت در این بخش فرصتی برای آشنایی بیشتر میزبان و دنبال گنندگان به وجود آمده است ولی یکی از اتفاقاتی که به وفور در استفاده از این قابلیت حداقل در ایران مشاهده شده است استفاده تماما شخصی از این قابلیتها بوده و سوالاتی که جوابی مشخص به خود را در پی خواهد داشت …
-نظرتون درباره من چیه؟
-به نظرتون من خشگلم؟
و سوالات اینچنینی، به نظر شما کسی جز جوابی که مورد پسند شما باشد را ممکن هست برای شما ارسال کند؟
عکس العمل اشخاصی مثل من (پارسا کاکویی) به چنین پدیدهای و دیدن جوابهای قابل پیشبینی چیزی جز Mute کردن استوریهای شخص است.
آموزش Mute کردن استوری اینستاگرام:
این بخش نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد کافیست رو عکس شخص مورد نظر برای چند ثانیه انگشت خود را نگه دارید تا صفحهای همانند صفحه زیر برای شما باز شود
و فقط کافیه تا گزینهی مورد نظرتونو انتخاب کنید و دیگه شاهد استوری شخص مورد نظر نباشید.
خب به موضوع بر میگردیم، یک نکتهی دیگه که برای تحلیلگرهای اجتماعی و رفتار اجتماعی مصرفکنندهها اهمیت بالایی داره اینه که عمده مصرف کنندههای شبکههای اجتماعی رفتار و رنگ و بوی زندگی خودشونو در فضای دیجیتال و با توجه به تغییرات تغییر میدن حتی اگر اون امکان و اون آپدیت برای استفادهی اونها طراحی نشده باشه و حتی ممکنه مخاطب هدف خودشو داشته باشه ولی خوب یا بد اکثر مصرفکنندگان به سمت اون میرن و حتی Life style خودشونو برای استفاده از این امکان دستخوش تغییر میکنن.
این رفتار در اکثر تغییرات این روزهای اینستاگرام از طریق محتواهای ارسالی میشه حس کرد و نمونهی این محتوا دقیقا در نمونهای که در بالا براتون ذکر شد اومد.
شاید فضای مجازی فضایی شده برای التیام و پر کردن خلاهای موجود در جامعهی حقیقیه، شاید باید در زندگی حقیقی بیشتر از خوبیها و نیمه پرهای لیوان شخصیت همدیگر بگیم و بذاریم دیگران نکات مثبت خودشون چشم در چشم از ما بشنون بهشون این فرصت و بدیم که اون نکات و تقویت کنن و با تقویت این نکات بتونن سهم نقاط ضعف شخصیتی که در تمام انسانها وجود داره رو کم و کمتر کنند.
از تعریف کردن از همدیگه نباید بترسیم اگر میخوایم شخصیت و جامعهی ما پر از انرژی و دیدگاه مثبت به زندگی بشه بد نیست به جای کنکاش دربارهی بدیها از خوبیهای همدیگه بگیم و یاد بگیریم میشه دربارهی خوبیهای هم کامنت بذاریم، دقیقا همانطور که در فضای مجازی به راحتی میتونیم از نکات مثبت هم تعریف کنیم پس میتونیم این نکات و در فضای واقعی زندگی هم به همدیگه یادآوری کنیم.
هیچوقت این تصور و در خودمون ایجاد نکنیم این ما هستیم که داریم شبکه مجازی و کنترل میکنیم بلکه این فضای مجازی که مارو هدایت میکنه سبک و شیوهی زندگی مارو به سمتی که میخواد خم میکنه.
و برای اثبات این حرف اشاره میکنم به قابلیت پخش زندهی اینستاگرام که تا قبل از رونمایی از این قابلیت شاید هیچکس تصور چنین قابلیتی و نمیکرد ولی الان میبینیم که چطور بخشی از کاربران مسیر خود را به سمت ایجاد و پخش زنده منحرف میکنند تا این قابلیت هم مورد استفاده قرار بدن و میشه گفت اینروزها هدف اینه که این استفادهها صورت بگیره و لزوما این ملاک نیست که به چه عنوان و با چه محتوایی این اتفاق میوفته و حاصل این امر چیزی نیست جز کاهش کیفیت صفحهی شما و از دست دادن مخاطب، شاید اگر امکانات و بر حسب لزوم و کارایی مورد استفاده قرار بدیم و برای هر کدوم اونها محتوایی در خور و مناسب را آماده کنیم روند خیلی مناسبتر را طی کنیم.
در پایان لازم میدونم دوباره به این موضوع اشاره کنم که استفاده کردن مسالهی ما نیست چطور استفاده کردن ملاکه و اینکه نذاریم شبکههای اجتماعی ما و شیوه زندگی مارو هدایت کنند بلکه این ما باشیم که میتونیم زندگی حقیقی خودمون و در قالبی مجازی در این چهارچوب بگنجونیم.
با تشکر از وقت تمامی شما عزیزان
امیدوارم همیشه خودتون باشید
خود خوبتون باشید
پارسا کاکویی
5 پاسخ
مفید بود ممنون
سلام و خسته نباشید عالی بود مطلبتون ممنون از زحماتتون نظریه و دیدگاه جالبی بیان کردید
ممنون از شما برای وقتی که گذاشتید، محبت دارید.
ممنون از مطالب خوبتون
ممنون از شما برای وقتی که اختصاص دادید.