بازاریابی محتوا یا بازاریابی محتوایی؟

 

باید قبل از شروع از کسی تشکر کنم که بصورت جدی این سوال رو در ذهن من ایجاد کرد، وقتی که گفتم بازاریابی محتوا و گفت: غلطه و عنوان بازاریاب محتوایی نباید گفت بازاریابی محتوا، مرسی جناب یاور مشیرفر.

یکی از موضوعاتی که معمولا صحبت درباره ­اش بین دوستانِ فعال در حوزه­ ی محتوا  و دیجیتال مارکتینگ رواج داره همین موضوع تفاوت بین بازاریابی محتوا و بازاریابی محتواییه و اینکه در آخر کدوم ترکیب درست و کدوم غلطه!

اما سوال دیگه ای که ایجاد میشه اینه که چرا حتما باید یکی غلط و یکی درست باشه.

شاید تفاوت اصلی اینجاست که ما از کدوم ترکیب در چه جایی و به چه هدفی استفاده می­‌کنیم و اینکه شاید فقط این ما هستیم که داریم اشتباه از ترکیب مورد نظرمون استفاده می­‌کنیم، پس بهتره اول به بررسی تفاوتِ تعریفیِ این دو ترکیب برسیم و بعد با تکیه به همین تعاریف و مثال­ ها متوجه کاربرد درست این دو بشیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا در واژه به معنی انجام فرآیند بازاریابی برای یک محتوای خاصه، در نظر بگیرید شما یک محتوا مثلا یک ویدیوی تبلیغاتی و یا یک سناریو برای تیزر تبلیغاتی نوشتن و حالا به دنبال مشتری و مخاطب برای این محتوا هستید در اصل شما در حال بازاریابی برای محتوای خودتونید، با توجه به تعریف، شما در حال انجام بازاریابیِ محتوا هستید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

اجازه بدید برای شروع با هم چندتا تعریف از بزرگان بازاریابی محتوایی رو مرور کنیم:

 

جو پلیتسی نویسنده­ ی کتاب بازاریابی محتوایی تعریف زیر را برای این فرآیند ارائه کرده.

بازاریابی محتوایی فرآیندی در کسب و کار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن

برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد.

 

از طرفی دیگر آقای دمین رایان از فعالین بازاریابی محتوایی تعریفی در تکمیل جو پولیتسی دارد که به شرح زیر است:

بازاریابی محتوایی با ارضاء سریع و لحظه‌ای نیاز به اطلاعات در مشتریان بالقوه، برای آن‌ها ارزش می‌آفریند.

بازاریابی محتوایی، مشتریان بالقوه را بدون فشار برای خرید، [با محصول] جذب و درگیر (Engage) می‌کند.

 

اما بدون شک نمیشه به راحتی از تعریف ست گادین نویسنده­ ی کتاب گاو بنفش، کشش، قبیله و… درباره بازاریابی محتوایی گذشت:

ست گادین درباره ی بازاریابی محتوایی اینطور میگه (که شاید بزرگنمایی باشه) ولی به این اشاره داره که بازاریابی محتوایی آخرین شیوه ی بازاریابی باقی مانده در جهان است. در این تعریف شیوه های بازاریابیِ دیگه تقریبا تموم شده معرفی شدن که شاید همین نکته این تعریف رو تا حدودی دور از واقعیت میکنه.

اما اگر ما بخوایم به تعریف واژه به واژه ی بازاریابی محتوایی برگردیم به چی می‌رسیم یا شاید باید با ذکر مثال به نتیجه ی نهایی برسیم.

بازاریابی محتوایی شیوه ای از بازاریابی است که شما از طریق محتوا به هدف بازاریابی خود دست پیدا می­‌کنید.

اگر بخوام این مساله رو یکم ملموس ­تر کنم ترجیح میدم مثال زیر پایان بخش این موضوع باشه مثالی که توسط آقای یوسف فرآهانی در دوره بازاریابی محتوایی آکادمی دیجیتال مارکتینگ استفاده شد!

 

بازاریابیِ تلفن: بازاریابی مدل­ های تلفن برای فروش به مشتریان.

بازاریابی تلفنی: بازاریابی محصول و یا خدماتی خاص از طریق تلفن.

خب حالا با توجه به مثال بالا به جای واژه ی تلفن کلمه ی محتوا رو قرار بدیم تا ببینیم به چه نتیجه ای می‌رسیم.

در آخر هم این مساله رو دوباره یادآوری می‌کنم که هیچکدوم این ترکیب ها اشتباه نیستن فقط این اهمیت داره که ما از اونا در چه موقعتی و به چه منظوری استفاده کنیم.

منبع مطالعه بازاریابی محتوایی

بد نیست حالا که به انتهای این مطلب رسیدیم چندتا کتاب مربوط به بازاریابی محتوایی رو هم معرفی کرده باشیم تا دوستانی که علاقه دارند مطالعه بیشتری در این حوزه داشته باشن حتما این کتاب ها رو در لیست مطالعه ی خودشون قرار بدن.

  • بازاریابی محتوایی در رسانه های اجتماعی

کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه های اجتماعی نوشته ی جیم بری که توسط سجاد خزایی و مریم نجفی ترجمه شده، در این کتاب درباره ی اصول و استراتژی های محتوایی در رسانه های اجتماعی صحبت میشه که می‌تونه به دوستانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند خیلی کمک کنه.

  • بازاریابی محتوایی

نویسنده ی این کتاب جو پولیتسی هستش و موضوعات این کتاب به بازاریابی محتوایی با دید کلی ­تری نگاه کرده، نقدی که به این کتاب وارده ترجمه ی خشکه که یکم برقراری ارتباط رو برای خواننده سخت میکنه ولی در مجموع از کتاب های خوبه این حوزه است.

  • ماشین محتوا

بدون شک کتاب بازاریابی محتوا نوشته ی دن نوریس در صدر کتاب های حوزه ی محتوا و بازاریابی محتوایی قرار میگیره، از نقاط قوت این کتاب میشه به نثر راحت و خوش­خوان بودن اشاره کرد و نکاتی که به ساده ترین شکل ممکن برای مخاطب فراهم شده، بدون شک این کتاب انتشارات ترجمان از بهترین منابع موجوده.

  • ادبیات تبلیغ

کتاب ادبیات تبلیغ نوشته ی رابرت دابل.یو.بلای که توسط انتشارات سیته منتشر شده میتونه یک همراه همیشگی برای خالقین محتوا باشه، در این کتاب به بررسی نکات بسیار پر اهمیت نگارش محتوا پرداخته شده و راهکارها و تجربیات ارزشمندی رو در خودش جا داده.

منابع آموزشی برای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی خوشبختانه به تازگی رشد خوبی داشته ولی در این متنی که همراه هم خوندیم چند عنوان مهم رو معرفی کردم تا در آینده ی نزدیک به بررسی دقیق­تر این کتب برسیم.

  • هر برند یک داستان

یکی از کتاب های خیلی مفید در زمینه ی بازاریابی محتوایی کتاب هر برند یک داستان هست که با مثال های مختلف و متنوع اهمیت بازاریابی محتوایی در هر کسب و کار رو به خوبی بیان میکنه.

خلاصه ی کتاب هر برند یک داستان رو قبلا نوشتم و شما می‌تونید اون رو از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

هر برند یک داستان

ممنون که با من همراه بودید

پارسا کاکویی

 

 

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!