۱۰ نکته کاربردی برای تیترنویسی بلاگ!

شاید شما زمان زیادی را صرف خلق کردن محتوا برای انتشار بر روی وبلاگ‌تان می‌کنید. مشخصا، اگر شما قصد دارید بیشترین استفاده را از داشتن وبلاگ تجاری خود ببرید، خلق محتوای عالی مهم است. اما اگر عنوان مطلب شما بی‌نقص نباشد مخاطبین زحمت خواندن محتوایی که شما خلق کرده‌اید را به خود نمی‌دهند.

تیتر، اولین قسمت از پست وبلاگ شماست که خوانندگان شما خواهند دید و قسمتی که وظیفه‌اش مجاب کردن آنها برای کلیک و خواندن بقیه مطلب است. معمولا عنوان چیزیست که مردم وقتی می‌خواهند پست شما را به اشتراک بگذارند از آن استفاده می‌کنند، به این معناست که هربار یک خواننده آنقدر به محتوای شما علاقه‌مند شود که آنرا در شبکه‌های اجتماعی‌اش به اشتراک بگذارد، این آن قسمتی از وبلاگ شما خواهد بود که فالوئرها خواهند دید. به عبارت دیگر، موفقیت پست شما کاملا به داشتن عنوان خوب بستگی دارد. برای تقویت عنوان نویسی، چند نکته وجود دارد که شما را در ایجاد عناوین عالی برای وبلاگ‌تان کمک خواهد کرد:

۱.فرمول‌های خلق تیترهای محبوب بلاگ را بیاموزید.

برای سال‌ها، بسیاری از بلاگرها و بازاریابان محتوایی تحقیقاتی انجام داده‌اند تا ببینند عملکرد انواع مختلف عناوین در مقایسه با یکدیگر چگونه است و آنها الگوی مشخصی درباره اینکه مردم چه عنوانی را برای کلیک کردن انتخاب می‌کنند یافتند.

شما می‌توانید از تحقیقاتی که دیگران انجام داده‌اند با مطالعه در فرمول‌هایی که کارکردشان اثبات شده بهرمند شوید:

  • سرفصل‌های عدددار:

  • هر عنوانی که با یک عدد شروع شود، پست آن شامل یک لیست به تعداد اعداد درج شده در عنوان است (مثل بلاگی که شما در حال مطالعه آن هستید).
  • سرفصل‌های چگونه می‌توان…:

  • این یک مدل ساده ولی خوب است. اگر کسی در تلاش برای فهمیدن چگونگی انجام کاریست، یک عنوان که این اطمینان را می‌دهد نیازی که دارند برطرف خواهد کرد و بهترین امتیاز را از خواننده دریافت می‌کند.
  • مقایسه مشهور:

این عناوین از محبوبیت شخص یا یک سرگرمی استفاده می‌کند تا بتواند مردم را وادار به کلیک کند. بسته به موضوع یا شخص مشهوری که شما انتخاب می کنید، با استفاده از آنها می‌توانید یک عنصر سرگرم کننده به وبلاگ خود اضافه کنید. برای مثال:

((درس‌های تجاری که من از تماشا کردن بیانسه یاد گرفتم))

  • عناوین کمبود:

این تیتر قول می‌دهد که خواننده چیزی را دریافت خواهد کرد که معدود افرادی دارای آن هستند. عناوینی که با ((راز…)) یا

((نکات شناخته شده کوچک برای …)) شروع می‌شوند براساس این اصل بازی می‌کنند.

  • عناوین وعده‌های بزرگ:

این عناوین به خواننده این اطمینان را می‌دهد که با کلیک کردن اطلاعات زیادی را کسب خواهد کرد. این دسته‌بندی شامل عناوینی است که با ((راهنمای نهایی برای…)) شروع می‌شوند.

Buzzsumo   همچنین تحقیقات گسترده‌ای در مورد کلمات و عباراتی انجام داده است که در عناوین بهترین عملکرد را دارند (حداقل در فیس بوک). بدیهی است که شما نمی‌توانید بی‌فکرانه این کلمات را در عناوین وبلاگ خود استفاده کنید، اما اگر آنها را جلوی چشم نگه دارید و به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده موثر از آنها باشید، می‌توانند به شما در ساخت عناوین بهتر کمک کنند.

۲.به عناوینی که دوست دارید توجه کنید.

شما هرروز با عناوینی روبه‌رو می شوید، نه فقط عناوین وبلاگ‌ها، بلکه عناوین مقالات روزنامه‌ها و مجلات، عنوان ویدیوهای یوتیوب، عناوین ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید، و غیره. شما همیشه پاسخی به این عناوین می‌دهید، حتی هنگامی که پاسخ شما نادیده گرفتن یکی و سراغ بقیه عناوین رفتن باشد.

به همان روشی که مطالعه بیشتر می‌تواند شما را به نویسنده بهتری تبدیل کند، توجه بیشتر به عناوینی که در زندگی با آنها روبرو می‌شوید و نحوه پاسخگویی به آنها باعث می‌شود که شما در تولید عناوین خوب، بهتر عمل کنید.

بنابراین وقتی در وبلاگ بالا و پایین می‌روید، مجله مورد علاقه‌تان را ورق می‌زنید، یا در میان لینک‌هایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند می‌گردید، شروع کنید به تجزیه و تحلیل واکنش‌های خودتان نسبت به عناوینی که می‌بینید. به اینکه کدام یک باعث شده‌اند که شما کلیک کنید، کدامیک شما را ناراحت یا اذیت کرده است و یا کدامیک از آنها حتی شما را تحت تاثیر قرار نداده است. هروقت شد، درباره چگونگی واکنش‌تان و چرای آن نکته‌برداری کنید. با اینکه شما فقط یک نمونه از یک مجموعه هستید، حتی فقط با جواب‌های خودتان می‌توانید شروع کنید، با اینکارشما این بینش را به‌دست خواهید آورد که عناوین چگونه کار می‌کنند.

۳.تمرین نوشتن عناوین وبلاگ

بله، آشناترین نکته در تمام لیست‌ها، درباره‌ی چگونه انجام دادن هرکاری این‌ است: تمرین. هرچه بیشتر انجامش دهید، آسان‌تر خواهد شد، پس این وظیفه را برای خودتان قرار دهید که بطور مرتب عناوین وبلاگ بنویسید. نه الزاما برای پست‌های بلاگ خودتان، بلکه فقط برای تمرین و نوشتن عناوین خالی (اگرچه ممکن است از این طریق ایده‌های خوبی برای پست‌های بلاگ‌تان به ذهن‌تان برسد).

جاستین بلک‌من خود را برای نوشتن بیش از ۱۰۰۰۰ عنوان در طول ۱۰۰ روز به چالش کشید و دریافت که تفاوت قابل توجهی در کیفیت عناوینی که می‌نویسد وجود دارد و فهمید با چه سرعتی می‌تواند تا پایان پروژه‌اش عناوین خوبی تولید کند، این کاری بسیار شگفت‌آور است، البته این اتفاق درهرصورت وقتی شما خود را ملزم به انجام تمرین در آن سطح می‌کنید می‌افتد.

خوشبختانه، شما لازم نیست برای بهتر شدن در نوشتن عناوین راهی به این دوری بروید. شما می‌توانید با انجام مداوم این تمرین ۳۰‌دقیقه در هفته یا ۱۰دقیقه در هر روز کاملا تفاوت را احساس کنید. کشف کنید چه سطح از تمرین را می‌توانید در زندگی خود بگنجانید و شروع به انجام همان کنید.

۴.از جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر شما مالک یک بلاگ هستید، شما احتمالا قبلا درباره کلمات کلیدی تحقیق کرده‌اید تا به شما کمک کند بفهمید مخاطب‌تان به چه چیزی فکر می‌کند و از آن اطلاعات در عناوین وبلاگ خودتان استفاده کنید.

شما باید از ادبیاتی که مشتریان‌تان استفاده می‌کنند استفاده کنید. این هم برای سئو پست‌های وبلاگ شما خوب است (کمک می‌کند تا مردم آنها را پیدا کنند) و هم آنها را تشویق می‌کند به محض دیدن پست‌هایتان روی آنها کلیک کنند. شما باید مراقب باشید که کلمه کلیدی مورد نظرتان را به صورت غیرحرفه‌ای در عنوان وبلاگ‌تان نگنجانید، اما اگر پست بلاگ‌تان درباره کلمه کلیدی مورد نظرتان است، شما باید بتوانید آن را به طور طبیعی در عنوانتان قرار دهید.

۵.تیتر وبلاگ چندگانه برای هر پست بنویسید.

شما تمام این کار‌های سخت را برای نوشتن متن پست انجام داده‌اید و آماده‌ی انجام کار و قراردادن آن روی وبلاگ هستید. اما همانطور که قبلا اشاره کرده‌ایم، اگر مردم برای خواندن پست‌تان روی آن کلیک نکنند تمام این کار سخت ارزش کمی دارد. به این معنی که عنوان شما نسبت به بقیه‌ی پست‌تان بسیار نامتناسب است و شما باید آن را متوازن کنید.

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند،

 به همان اندازه که زمان صرف کار کردن بر روی پست بلاگ خود می‌کنید، همان میزان زمان را نیز صرف کارکردن بر روی عنوان خود نمایید.

اگر این کار را انجام دهید متوجه تفاوتی که این زمان اضافی در نتیجه‌ی کارتان ایجادکرده می‌شوید. اگرچه حداقل، خودتان را به نوشتن چندین تیتر برای هر پستی که منتشر می‌کنید ملزم نمایید (جدا از تمرین برای نوشتن عنوان که قبل‌تر به آن متعهد شده‌اید). عناوین خود را برای دریافت بازخورد با دوستان یا همکارانتان به اشتراک بگذارید. این موضوع دو کار به طور همزمان برایتان انجام خواهد داد:

  • انتخاب بهترین عنوان برای پست وبلاگ‌تان از این لیست عناوین را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.
  • اطلاعات بیشتری راجع به عناوینی که افراد به آنها علاقه دارند دریافت خواهید کرد. به عبارتی دیگر، شما باید مطالب آماده شده را به جای فقط خودتان به هرکسی که می توانید نشان دهید و از آنها بخواهید که مطالب را بازبینی و پیشنهاداتشان را برای تغییرات لازم به شما ارایه کنند.

ممکن است عناوینی که دیگران به آنها واکنش نشان می‌دهند همان‌هایی نباشد که مورد علاقه‌ی شماست. ولی باور کنید این اطلاعات ارزشمندی است که باید قبل از زدن بر روی دکمه‌ی انتشار به آن توجه کنید.

۶- در تیترنویسی بیش از داشته‌تان نفروشید.

اگر شنیده‌اید کسی از اصطلاح طعمه‌ی کلیک استفاده کرده است، متوجه خواهید شد که تمایل دارد با لحنی عصبانی یا حداقل با دلخوری از آن صحبت کند. مردم وقتی که از محتوای پست ناامید شوند، از کلیک بر روی لینک بر اساس اعتمادی که به عنوانِ زیبای آن کرده‌اند متنفرند.

می‌شوند. برای وبسایت‌هایی که روش تجاری خود را دارند و بر اساس تعداد کلیک‌هایی که می‌شوند، درآمد کسب می‌کنند، این مدل عناوین ممکن است کارایی خاصی داشته‌ باشد. اما اگر کسب و کاری دارید در آن به اعتماد مردم نیاز دارید، ایده این مدل عنوان برای شما وحشتناک است.

اطمینان حاصل کنید که عنوان بلاگ مورد استفاده‌ی شما، مطابق با محتوای پست است. نگویید که محتوایتان «شما را شگفت زده خواهد کرد» وقتی که احتمالا چنین نخواهد شد (در هر صورت چه کسی خواهد توانست میزان اثرگذاری آن‌ را تعیین کند؟). نگویید که پست وبلاگ‌تان «راهنمای نهایی» برای چیزی است که می‌نویسید در صورتی که پستی کوتاه فقط شامل اصول پایه‌ای مبحث مورد نظر است.

اگر تصمیم دارید با عنوان خود موفقیت بزرگی کسب کنید، پس پست برای عنوان ارائه شده بسازید و یا عنوان دیگری انتخاب کنید.

۷- درخواست تجدیدنظر

درست در همان لحظه که انجامش می‌دهیم تشخیص خواهیم داد که چرا بر روی پست بلاگ کلیک کرده و آن را به اشتراک می‌گذاریم، محققان دریافته‌اند که این، اغلب یک تصمیم عاطفی است. عناوین وبلاگی که بر روی احساسات خواننده‌اش سوار می‌شود بسیار قدرتمند است. مخصوصا برای اجبار فرد به اشتراک‌گذاری.

Coschedule  تعداد سهم پست‌های مختلف بر اساس ارزش بازاریابی احساسی آنها رو مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. (EMV) به آنها امتیاز داده و کشف کرد که افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، نسبت به کسانی که امتیاز پایین‌تری دارند مطالب احساسی بیشتری را به اشتراک گذاشته‌اند. هرجا که شد از اصطلاحاتی استفاده کنید که احساسات را در خوانندگان ایجاد می‌کنند. مانند تعحب‌آور، منحصربه‌فرد، یا لذت بخش. به این فکر کنید که می‌خواهید خوانندگان چه حسی داشته باشند وقتی که روی پست کلیک می‌کنند و روی بهبود انتظاری که از عنوان وبلاگ دارند کار کنید.

۸- خاص باشید.

مردم می‌خواهند بدانند بر روی چه چیزی کلیک می‌کنند. ممکن است احساس کنید کمی ابهام باعث علاقه‌مندی بیشتر مردم شده یا عنوان وبلاگ را جذاب‌تر می‌کند اما بیشتر اوقات این فقط کار را برای مردم راحت‌تر می‌کند که از عنوان شما بی‌علاقه بگذرند. یک عنوان وبلاگ خاص به آنها می‌گوید که چه سوالاتی را پاسخ داده و چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهید. خواننده می‌تواند تشخیص دهد که این اطلاعاتی است که می‌خواهد یا نیاز دارد و می‌تواند درباره‌ی این که آیا این کلیک ارزش وقتش را دارد یا خیر تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ کند.

Hubspot`s Data پشتیبان این روش است. در آزمایش بین بیش از ۳ میلیون عنوان، آنها دریافتند عناوینی که اطلاعات بیشتری درباره‌‌ی نوع قالب محتوا ارائه می‌دهند (برای مثال، قراردادن «مصاحبه» یا «الگو» درعنوان به نسبت عناوینی که شامل این اطلاعات نیستند ۳۸٪ کارایی بهتری دارند).

۹- برای انتخاب تیتر تست انجام دهید.

شما می‌توانید تحقیقات زیادی درباره‌ی عناوینی انجام دهید که به طور کلی خوب کار می‌کنند (دانستن این موضوع بسیار ارزشمند است!)، اما در نهایت شما نیاز به کشف اثرگذارترین عنوان برروی مخاطب دارید. برای اینکار، شما نیاز دارید تست A/B را انجام دهید. درحالی که هر پست بلاگی که شما منتشر می‌کنید، به شما این اطلاعات را می‌دهید که عناوین چگونه کار می‌کنند، شما می‌توانید با قرار دادن ۲ عنوان در برابر یکدیگر اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید.

هروقت گزینه‌ها را به دو مدعی قوی کاهش دادید، تست A/B را به راه بیاندازید و نتیجه را تماشا کنید. می‌توانید در هر تست حدس‌هایی درباره‌ی این که چه چیزی باعث می‌شود که عنوان برنده بهتر کار کند بزنید، اما کاری که به شما بصیرت واقعی می‌دهد این است که در گذر زمان به علایق مردم دقت کنید. شاید مخاطبتان به عنوان‌هایی با کلمات و بار منفی بیشتر علاقه نشان دهد تا مثبت، یا شاید آنها به طور مداوم به دنبال سرفصل‌های چگونه (How to) هستند.

هر چه بیشتر نتایج تست‌ها را جمع‌آوری کنید اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی دستیابی به این کلیک‌ها در عناوین وبلاگی که در آینده می‌نویسید کسب خواهید کرد.

۱۰-تیتر وبلاگ را برای مخاطبان خود بنویسید.

شما به اینکه همه کسانی که بر روی اینترنت هستند تیتر بلاگ شما را دوست داشته باشند نیاز ندارید، اما شما نیاز دارید مخاطبان خاص مورد هدفتان این عناوین را دوست داشته باشند. هنگام شروع کار، دانش عمومی درباره اینکه چه بر روی مخاطب اثر می‌گذارد را تجزیه و تحلیل کنید، استراتژی نوشتن عناوین وبلاگ‌تان باید بیشتر بر مبنای اطلاعات شخصی خودتان باشد. شما این عناوین را برای خودتان نمی‌نویسید یا برای اینکه در مقابل دیگر بازاریابان محتوایی و یا حتی رئیستان باهوش بنظر برسید. کارتان را درست انجام دهید، تنها افرادی که نیاز دارید به تیترهای شما واکنش نشان دهند افرادی هستند که می‌خواهید وبلاگتان را بخوانند. هنگام تصمیم‌گیری در مورد عناوین همیشه این را در ذهنتان نگه دارید.

نتیجه‌گیری

هنگامی که یک وبلاگ تجاری دارید، ممکن است اینطور بنظر برسد که شما هرروز درحال یادگیری کارهایی هستید که برای کسب نتیجه‌ی بهتر باید انجام دهید. این ناامیدکننده بنظر میرسد که مجبور باشید تایم بیشتری را برای انتخاب عناوین  بلاگ به لیست کارهایتان اضافه نمایید، هرچند که عنوان بخش کوچکی از کل پست‌های بلاگ بنظر می‌رسد، اما باور کنید این واقعا بخشی از پست است که موفقیت کلی هر پست به آن وابستگی دارد. اگر می خواهید سایر کارهایتان نتیجه دهد، پس برداشتن این قدم بسیار مهم است.

لازم است این مطلب را دوباره و چندباره یادآوری کنم که انتخاب تیتر مناسب برای یک بلاگ تقریبا به اندازه نوشتن کل بلاگ شما اهمیت دارد و امکان دارد به همان اندازه نیز زمان‌بر باشد، پس برای انتخاب تیتر مناسب بلاگ پست‌های خود زمان، دقت و مخاطب شناسی مناسب را به کار ببرید.

با تشکر از شما و زمانی که برای مطالعه این پست اختصاص دادید.

من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی!

با تشکر از خانم سارا ظهیری‌نیا که در ترجمه و آماده‌سازی این پست همراه من بودند!

منبع: hostgator

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید