۱۴ سوال هوشمندانه برای مصاحبه با مدیران محتوا (شامل بهترین جواب‌ها)

هرچقدر دنیای ما بیشتر دیجیتال می‌شود، ارزش محتوای باکیفیت بالاتر می‌رود. هرچند، هوش مصنوعی و اتوماسیون می‌توانند بسیاری از وظایف را انجام دهند، توانایی تولید محتوای قابل استفاده و تنظیم شده برای SEO ، جوری که یک مدیر بازاریابی ماهر هم توانایی انجام آن را نداشته باشد

 در نتیجه، درخواست برای بازاریاب محتوایی با کیفیت در حال افزایش است.

 به عنوان بخشی از گزارش شغل‌های دیجیتال ۲۰۱۸ ، پلت فورم SEO کنداکتور( www.conductor.com ) پیشنهادهای کاری، درآمد و رزومه‌ی بازاریابان محتوایی را در سراسر آمریکا، بریتانیا، کانادا و استرالیا آنالیز کرده است. نتیجه گیری این گزارش این بوده است که شغل‌های موجود در زمینه تولید محتوا افزایش بی‌نظیری داشته‌اند.

سر فصل مطالب

چشم انداز

شغل‌های مربوط به تولید و بازاریابی محتوایی سالانه به طور میانگین ۲۲٪ افزایش داشته است، و در سال ۲۰۱۸، میانگین درآمد سالانه‌ی بازاریاب محتوایی ۱۳٪ افزایش داشته است. با استارت‌آپ‌های مربوط به تکنولوژی که در اقصی نقاط دنیا در حال رشد هستند، و بسیاری از آنها نیازمند محتوا برای پیشبرد تجارت خود هستند، داوطلبان این شغل درحال پرکردن موقعیت‌های به وجود آمده هستند. اما شما به عنوان یک مدیرمنابع انسانی چطور بازاریاب محتوایی مناسب را برای شرکت خود انتخاب می‌کنید؟ همزمان با امتیازبندی پورت فولیو و مراجع، مصاحبه‌ی رودررو بخشی حیاتی از پروسه‌ی استخدام است.

مناسب ترین گزینه

با چند سوال ساده که نشان‌دهنده‌ی فلسفه‌ی داوطلب درباره بازاریابی محتواییست، می‌توان مصاحبه را به سادگی و روانی آغاز کرد درحالی که همزمان به شما  دیدی کلی از شخصیت داوطلب می‌دهد.

  • بازاریابی محتوایی چه معنایی برای شما دارد؟

جواب نباید برگرفته از حفظیات باشد، همانطور که مدیر ارشد بازاریابی رایت سورس ( www.rightsource.com ) مارک سوئینی در پستی یاداشت کرده” یک داوطلب مدیریت بازاریابی محتوایی با کیفیت باید یک پاسخ فکرشده و اورجینال، بنابر دانش سنتی داشته باش”.. منتظر پاسخی باشید که نشان دهنده درک این زمینه کاری باشد.

  • چطور تصمیم می‌گیرید که بر چه موضوعاتی برای تولید محتوا تمرکز کنید؟

در این مرحله، شما به دنبال این هستید که بفهمید داوطلب چگونه ایده‌هایش را تولید می‌کند. بسیار حیاتی است که داوطلب مدیر بازاریابی محتوایی به اهمیت این موضوع که مخاطبش کیست، و چه محصول و خدماتی را بازاریابی می‌کند واقف باشد.

  • چطور تصمیم می‌گیرید که یک ایده ارزش پیگیری دارد؟

هرچند این مهم است که به غریزه خود ایمان داشته باشید، یک بازاریاب محتوایی عالی از حقایق و منطق در کنار غریزه استفاده می‌کند تا متوجه شود که آیا یک ایده ارزش پیگیری دارد یا خیر. بنابر گفته انیستیتو بازاریابی محتوایی

( www.contentmarketinginstitute.com )، یک جواب بارز به این سوال می‌تواند شامل مروری بر قواعد کلیدی بازاریابی محتوایی باشد.

  • چه کتاب یا وبلاگی بزرگترین تاثیر را بر راهکارهای شما در بازاریابی محتوایی داشته است؟

مگر اینکه شرکت شما دنبال رو یک بلاگ نویس خاص یا سبک یک نویسنده باشد، وگرنه جواب درستی برای این سوال وجود ندارد. بلکه، شما منتظر پاسخی از داوطلب هستید که نشان‌دهنده میل به ارتقا دانش و توانایی اعمال آن در مهارت‌هایشان باشد.

عمیق تر جستجو کن

تا اینجای کار شما کمی با شخصیت داوطلب آشنا شده‌اید، الان زمان آن است که دانش عملی او را در رهبری تیم محتوای شما، به سمت موفقیت، را بسنجید.

  • چرا این روزها بازاریابی محتوایی برای شرکت ها مهم است؟

این سوال کمک می کند تا عمق تفکر داوطلب را بررسی کنید. نیاز است که داوطلبان توضیح دهند که چرا بازاریابی محتوایی از نقطه نظر تجارت مهم  است، نه اینکه تنها لیستی از آمار به شما تحویل دهند. همانطور که سویینی در مصاحبه‌های مدیر بازاریابی محتوای خود گفته “

اگر داوطلب چیزی مثل، برای اینکه بازاریابان حرفه‌ای و موسسات بازاریابی محتوا می‌گویند که ۸۶٪ بازاریابان انفرادی و ۹۱٪ بازاریابان تجاری از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، گفت کار شما با این داوطلب تمام است.

  • چه وجه‌هایی از بازاریابی محتوایی از بقیه مهم‌تر هستند؟

این یک سوال کلی دیگر است -یک جواب قوی باید فراتر از خلاقیت باشد. مدیران بازاریابی محتوایی باکیفیت می‌توانند ارتباط بین محتوای تولید شده و تاثیری که می‌تواند بر اهداف و رشد تجارت داشته باشد را تشخیص دهند.

  • چه چیزی یک محتوای چشمگیر را می‌سازد؟

یک داوطلب قوی باید بداند که از لحاظ محتوا چقدر اینترنت اشباع شده است. محتوای بارز (محتوایی که در میان دیگر محتواها به راحتی دیده می شود) باید به وسعت مورد تحقیق قرار گرفته شده باشد و یک زاویه دید اورجینال ارایه دهد. همچنین باید بر اساس مخاطب ویژه‌ی خود ساخته شده باشد.

  • محتوایی که به تازگی نوشته‌اید را در نظر بگیرید. چطور سبک، لحن و نوع آن را مشخص کردید؟

اولین چیزی که باید به آن دقت کنید این است که آیا داوطلب شما متوجه تفاوت بین سبک ،لحن و نوع هست؟ او باید همچنین بتواند محتوای خود را براساس شرکت، مخاطب و فرمت خواسته شده سازگار کند.

حالا بریم سراغ قسمت تکنیکی کار

الان زمان آن است که سراغ جزییات بازاریابی محتوایی برویم و تجربیات گذشته‌ی داوطلبان و توانایی ذهنی آنها برای ارزیابی شرایط را بسنجیم.

  • یک کمپانی موفق در بازاریابی محتوایی را مثال بزنید و توضیح دهید چرا؟

در وهله‌ی اول، برای جلوگیری از استخدام یک کارمند خودپسند، ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر داوطلب شرکتی که برایش کار کرده است را مثال زد، او را استخدام نکنید. به دنبال کسی بگردید که چشم بازی برای دیدن زمینه بازاریابی محتوایی دارد. همانطور که سوئینی توضیح می‌دهد “من به دنبال بازاریابی هستم که نه تنها می‌خواهد بر بازی خود مسلط باشد بلکه می‌خواهد بر تمام بازی بازاریابی محتوایی تسلط پیدا کند. اگر شما به اندازه کافی کنجکاو نیستید که مثال‌های خوبی در مورد بازاریابی محتوایی پیدا کنید، شما احتمالا به اندازه‌ی کافی به این زمینه اهمیت نمی‌دهید.”

  • چطور محتوای خود را ترویج می دهید؟ SEO چه نقشی در این مورد ایفا می‌کند؟

یک مدیر بازاریابی محتوای موفق باید بداند که خلق یک محتوای عالی برای همه‌گیر شدن کافی نیست.

 این محتوا باید به اشتراک گذاشته شود. در داوطلبانتان به دنبال استراتژی‌های مشخص برای اجرای SEO، و پیدا کردن کلمات کلیدی بلند در مرحله‌ی نوشتن محتوا و راه‌های ترویج محتوا در وب بعد از آن باشید.

  • چه فاکتورهایی را برای تعیین بازاریابی محتوایی موفق اندازه می‌گیرید؟

هیچ جواب سرراستی برای این سوال نیست. از آنجایی که همه محتواها هدف یکسانی ندارند، با مقیاس‌های یکسان نمیتوان آنها را اندازه‌گیری کرد. یک جواب قوی باید واقف بر این حقیقت باشد، و فاکتورهای موفقیت متفاوتی برای محتواهای متفاوت ارائه دهد. انستیتو بازاریابی محتوایی این مثال را می‌زند که: چطور اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) برای گرفتن لینک‌ها طراحی می‌شوند اما هدف اصلی کلمات کلیدی و مقالات بلند، درکل، این است که ترافیک وب سایت را کنترل کند.

  • آیا محتواهایتان تا به‌حال مورد انتقاد قرار گرفته است؟

این سوال پیش زمینه‌ایی برای سوال بعدیست. درهردوی آنها، به زبان بدن و نشانه‌های گفتاری داوطلب دقت کنید. آیا از انتقاد ناراحت یا دلگیر شده‌اند؟ یا این را فرصتی برای بهتر شدن دیده‌اند؟ شما به دنبال کسی هستید که با انتقاد سازنده به جلو رانده، نه اینکه فلج شود.

  • به کدام قطعه از محتوایی که خلق کرده اید کمتر از همه افتخار می کنید و چرا؟

دو حالت از این جواب است که باید مورد توجه‌تان باشد: رفتار و دلیل. همانطور که ذکر شد، آیا داوطلب فروتنی نشان می‌دهد یا تکبر؟ یک مدیر بازاریابی محتوایی موفق توانایی این را دارد که به اشتباهات خود اعتراف کند و آنها را بهبود بخشد. همچنین، به چه دلیلی داوطلب به این قطعه از محتوای خود افتخار نمی‌کند؟ آیا به خاطر آن بوده است که داوطلب از ایده، اجرا یا بازخورد خوشش نیامده است؟

این به شما کمک می‌کند که بصیرتی از اینکه داوطلب در کجا درحال تقلا برای پیشرفت است بدست آورید.

  • به کدام قطعه از محتوایی که خلق کرده ایید بیشتر از همه افتخار می‌کنید و چرا؟

همانطور که یک بازاریاب محتوایی قوی می‌تواند پذیرای انتقاد باشد، باید توانایی شناخت کاری که به خوبی انجام داده است را هم داشته باشد. همراه با لیست فاکتورهای اندازه‌گیری موفقیت، این سوال به شما نگاهی درباره اینکه داوطلب چه چیزهایی را برای یک محتوای با کیفیت مهم می‌داند به شما می دهد. سوجان پاتل یکی از موسسین وب پرافیتس ( Web profits: یک آژانس بازاریابی درحال رشد) به این نحو بیان میکند که: اگر داوطلب یک قسمت از محتوای خیلی عالی را به شما نشان دهد و توضیح دهد که به آن افتخار می‌کند چرا که آن محتوا ۴۰ لینک به دست آورده است، ۱۰۰۰۰  بازدید برای سایت بدست آورده، و باعث ۳ قرارداد فروش پرفایده شده، این داوطلب یک راک استار است.

  • اگر اولین هفته شما در اینجا باشد، چه مراحلی را برای به وجود آوردن یک استراتژی بازاریابی محتوایی در پیش می‌گیرید؟

جواب صحیح این سوال به این بستگی دارد که شما به دنبال چه چیزی هستید، آیا به دنبال یک تغییر جامع در دپارتمان بازاریابی‌تان هستید یا این کارمند وارد یک سیستم آماده می‌شود؟ درهر دو صورت، یک داوطلب قوی نسبت به اولین قدمش ایده‌هایی خواهد داشت. بی خبری یا دنباله روی کورکورانه ویژگی‌های مناسبی برای یک مدیر بازاریابی محتوای موثر نیست.

جمع بندی

از این سوالات، به همراه نقطه نظرهای خودتان، به عنوان قدمی اساسی در پیدا کردن داوطلب مناسب برای ساخت یا ادامه‌ی استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

اگر شما یک بازاریابی محتوایی یا مدیری که به‌دنبال به خدمت گرفتن یک بازاریاب محتوایی هستید، امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید از تجربه‌ی جمع‌آوری شده در این مطلب حداکثر استفاده را ببرید.

من پارسا کاکویی هستم، یک بازاریاب محتوایی.

ممنونم از خانم سارا ظهیری‌نیا که در ترجمه و آماده سازی این مقاله به من کمک کردند.

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تکمیل فرم زیر محتوای سایت رو دنبال کنید!